Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Rozbiórka tunelu 1934-1938
43
 
Tunel kolejowy pod Brzezinką
Zawał i naprawa tunelu 1909-1910
17
 
Posterunek dróżnika / przekop w górze Brzezinka (ruina)
9
 
 
 
 
  ID: 550219

Przekop w zboczu Brzezinki /595 m npm./ - dawny tunel

Der Schönhuter Tunnel



Budowa
1865-66
Status
Nie istnieje
Likwidacja
1934-
 
W roku 1933 wskutek wybrania, w latach 1886-1927, przez kopalnię Glückhilf-Friedenshoffnung 13 pokładów o łącznej grubości około 10 m w sąsiedztwie szlaku kolejowego Jelenia Góra - Boguszów - Wałbrzych-Podgórze oraz wadliwego wyznaczenia w latach siedemdziesiątych XIX wieku filaru ochronnego dla tunelu, doszło do powstania szkody górniczej, polegającej na poważnym uszkodzeniu szlaku i utraty stabilności stalowo-kamiennej obudowy tunelu. Ten 300 m długości tunel wykonany został w latach sześćdziesiątych ...
W roku 1933 wskutek wybrania, w latach 1886-1927, przez kopalnię Glückhilf-Friedenshoffnung 13 pokładów o łącznej grubości około 10 m w sąsiedztwie szlaku kolejowego Jelenia Góra - Boguszów - Wałbrzych-Podgórze oraz wadliwego wyznaczenia w latach siedemdziesiątych XIX wieku filaru ochronnego dla tunelu, doszło do powstania szkody górniczej, polegającej na poważnym uszkodzeniu szlaku i utraty stabilności stalowo-kamiennej obudowy tunelu. Ten 300 m długości tunel wykonany został w latach sześćdziesiątych XIX wieku w skałach porfirowych masywu Brzezinki (+ 612 m n.p.m.), położony był 2,5 km na zachód od dworca kolejowego Wałbrzych Główny, a 3 km na wschód od stacji w Kuźnicach Świdnickich. W wyniku analizy sytuacji zapadła decyzja o czasowym zatrzymaniu ruchu kolejowego na tym odcinku oraz odsłonięciu i rozbiórce tunelu. Rozbiórka budowli nastąpiła po wybraniu 450 000 m3 skał leżących nad tunelem, a szlak umieszczono w 60--metrowym wykopie. Prace trwały do roku 1938 i kosztowały 2,7 mln marek. Po likwidacji tunelu urząd górniczy zlikwidował filar ochronny (1938 r.) i zezwolił, pod pewnymi warunkami, na wybieranie pokładów w granicach dawnego filaru. [Opis] Arek354
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1938
    komentarze: 0
    Rozbiórka tunelu ukończona. Widoczne pale ochronne pokryte siatką, ...
  • Data: 1938-1940
    komentarze: 0
    Widok od strony Wałbrzycha na przekop skalny w zboczu Brzezinki ...
  • Data: 2006-04-09
    komentarze: 4
    W tym miejscu ponad 70 lat temu był tunel kolejowy, jego rozbiórka ...
  • Data: 2006-04-09
    komentarze: 6
    Miejsce w którym zaczynał się portal do tunelu.
  • Data: 2006-04-09
    komentarze: 0
    Pociągi jeżdżą tędy oczywiście do dziś, kopalnie zniszczyły ten ...
  • Data: 2006-04-09
    komentarze: 1
    Sztolnia kopalni Friedrich Stollberg mającej pole przy rozebranym ...
  • Data: 2006-04-09
    komentarze: 0
    Przy samym wejściu do sztolni które znajdowało się jakieś pare ...
  • Data: 2006-04-09
    komentarze: 0
    Wejście do sztolni kopalni Friedrich Stollberg trzeba było się ...
  • Data: 2006-07-08
    komentarze: 1
    Jednostka elektryczna jedzie w kierunku Wałbrzycha Głównego.Niestety ...
  • Data: 2008-12
    komentarze: 1
    W tym miejscu istniał portal zachodni dawnego tunelu w zboczu ...
  • Data: 2013-12
    komentarze: 4
    Zabetonowany dawny chodnik kopalni Friedrich Stollberg który po ...
  • Data: 2013-12-28
    komentarze: 2
    Sto lat temu w tym miejscu był tunel kolejowy na linii 274 odcinek ...
  • Data: 2015-04-25
    komentarze: 0
    Przekop w zboczu góry Brzezinka - dawny tunel. Widok od strony ...