Jedna z najstarszych linii kolejowych w Polsce. Powstała w 2 etapach: odcinek z Jaworzyny Śląskiej do Strzegomia uruchomiono 25.10.1855 roku, a odcinek ze Strzegomia do Legnicy 31.12.1856 roku. Drugi tor ułożono na linii w latach 1909-1912 i tenże tor rozebrała Armia Czerwona w 1945 roku. Pomimo braku drugiego toru linia odgrywa duże znaczenie z transportu surowców z Górnego Śląska w stronę Niemiec, stąd powstały zamierzenia by po 2013 roku odbudować drugi tor i ją elektryfikować z Legnicy do Katowic. ...
Jedna z najstarszych linii kolejowych w Polsce. Powstała w 2 etapach: odcinek z Jaworzyny Śląskiej do Strzegomia uruchomiono 25.10.1855 roku, a odcinek ze Strzegomia do Legnicy 31.12.1856 roku. Drugi tor ułożono na linii w latach 1909-1912 i tenże tor rozebrała Armia Czerwona w 1945 roku. Pomimo braku drugiego toru linia odgrywa duże znaczenie z transportu surowców z Górnego Śląska w stronę Niemiec, stąd powstały zamierzenia by po 2013 roku odbudować drugi tor i ją elektryfikować z Legnicy do Katowic. Ruch osobowy i towarowy na linii czynny, choć zdecydowanie za niski jak na potencjał tej linii. W ramach elektryfikacji linii z Legnicy do Rudnej Gwizdanowa zelektryfikowano 30.10.1986 r. na 6 km odcinku linię nr 137 na odcinku z Legnicy do Nowej Wsi Legnickiej (nieukończono do Jawora), gdzie bieg zaczynały pociągi aglomeracyjne z Legnicy do Głogowa na potrzeby LGOM. Przewody trakcyjne zostały zdemontowane. Więcej nt. Magistrali Podsudeckiej: Kilometraż przystanków i stacji oraz bocznic liczony jest od Katowic - wg PLK linia nr 137 Katowice - Legnica (w nawiasie kilometraż osi stacji i przystanków liczony od Jaworzyny Śląskiej): - , Jaworzyna Śląska, st., km 236,700 (km 0,000) - , Stanowice, po., km 242,094 (km 5,328) - , Strzegom Międzyrzecze, podg., km 245,778 (km 9,012) - , Strzegom, st., 247,227 (km 10,461) - , Goczałków, po./ ład., km 251,962 (km 15,196) - , Rogoźnica, st., km 253,625 (km 16,859) - bocznica "Rogoźnica II", bszl., km 253,861 - , bocznica "Mały Jawor", bszl., km 261,278 - , Jawor, st., km 262,333 (km 25,567) - bocznica Lafarge Kruszywa i Beton, bszl., km 265,427 - , Stary Jawor, po. i bocznica, km 266,040 (km 29,274) - [nazwa tymczas. 1945/46: Jawor Stary ] - , Brachów, po., km 268,308 (km 31,542) - [nazwa tymczas. 1945/46: Brechlewice ] - , Przybyłowice, po., km 271,731 (km 34,965) - [nazwa tymczas. 1945/46: Trzeblowice ] - , Nowa Wieś Legnicka, po. i bocznica, km 277,642 (km 40,876) - , Legnica Piekary, po., km 280,494 (km ?) - , Legnica Wschód, podg., km 282,214 (km ?) - , Legnica, st., km 283,905 (km 47,138) |
|||||||||||||||||||||||||
|
||
Odcinek Jaworzyna Śl. - Legnica Magistrala Podsudecka na innych fotografiach |
||