Wiadukt Żdanowski. Trasa dawnego odcinka zębatego Kolei Sowiogórskiej prowadziła m.in. przez ten most. Kolej owa błędnie często nazywana jest kolejką, co może kojarzyć się z kolejką wąskotorową. Termin "Kleinbahn" określał w pruskim prawodawstwie "kolej lokalną o charakterze kolei drugorzędnych" zaś "Hauptbahnen" koleje (linie) główne. Była to kolej normalnotorowa, o szynach ciężkich o masie 30,45 kg/mb, zaś szyny odcinka zębatego miały masę 33,4 kg/mb, po których poruszała się specjalna lokomotywa wyposażona - oprócz normalnych kół gładkich - w napędzane koła zębate oraz specjalne systemy hamulców. Listwę zębatki mocowano do podkładów stalowych. Lokomotywa zębata była ciężka, ważyła 56 ton i mogła ciągnąć lub pchać w terenie górskim składy o masie dochodzącej do 125 ton. Kolej Sowiogórska na swoim odcinku zębatym budowana była w latach 1900 - 1902 a ostatecznie rozebrana w latach 1933 - 1934. ( na podstawie książki "Kolej Sowiogórska" Michał Jerczyński, Tomasz Przerwa)
Data:
2015:05:03 09:29:17
ISO:
160
Ogniskowa:
14 mm
Aparat:
Panasonic DMC-GF3
Przysłona:
f/6.3
Ekspozycja:
10/6400 s
Wiadukt Żdanowski (Most Dziewiczy) ceglany, trójprzęsłowy most kolejowy nad dopływem Budzówki powstał na początu XX wieku. Liczy ponad 24 m wysokości i ma ok. 90 m długości. Był eksploatowany przez 30 lat, obecnie atrakcja turystyczna.
Analizując archiwalne zdjęcia mostów przekonałam się, że barierki były od zawsze, ale kiedy zniknęły nie wiem, pewnie w latach pięćdziesiątych wraz z dachówkami zabudowań Srebrnej Góry.