MENU
Kościół św. Trójcy od strony ścieżki spacerowo-rekreacyjnej.

Dodał: Dawid Galus° - Data: 2015-05-09 00:24:24 - Odsłon: 1164
04 maja 2015

Data: 2015:05:04 10:43:09   ISO: 100   Ogniskowa: 20 mm   Aparat: Canon EOS 450D   Przysłona: f/8   Ekspozycja: 1/160 s  


Wyciąg z Decyzji Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków we Wrocławiu z dnia 28 maja 2008 r. (za: ):
"Nr rejestru zabytków: A/1004.
Kościół p.w. Trójcy Św. i Matki Boskiej w Twardogórze powstał w miejscu wcześniejszej świątyni, której historia sięga pierwszej połowy XVI w. Obecną formę zawdzięcza mistrzowi ciesielstwa H.Dresyerowi, który podjął się budowy w 1879 r., co dokumentuje data i inskrypcja umieszczona na elemencie więźby dachowej. Obiekt ulokowano na tarasowym wzgórzu obsadzonym grabami i kasztanowcami.
Jest to świątynia orientowana, założona na planie prostokąta, przy którego krótszych bokach zlokalizowano: od strony północnej- prezbiterium, od południowej - wieżę dzwonnicy. Wyróżnia się szkieletową konstrukcją murów zewnętrznych.
Wnętrze składa się z prostokątnej nawy okolonej drewnianymi, wspartymi na czworobocznych filarach emporami i węższego, prosto zamkniętego prezbiterium z zakrystią od północy. Prezbiterium otwarto do nawy łukiem tęczowym, nad którym w nadłuczach wykonano dekorację maswerkową.
Kościół ze względu na zastosowane rozwiązanie konstrukcyjne należy do oryginalnych przykładów śląskiej architektury sakralnej. Elementy świadczące o dużych wartościach artystycznych obiektu to przede wszystkim konstrukcja szkieletowa, jednocześnie pełniąca funkcję dekoracyjną, a także zachowana stolarka okienna i drzwiowa, portal główny o neogotyckim, snycerskim obramieniu oraz rzeźbiony okap i dekoracyjny fryz o motywach czteroliścia. Wysoka bryła budynku, zwieńczona dachem dwuspadowym, harmonijnie współistnieje z geometrycznymi motywami szachulca i murowanym cokołem. Całość tworzy spójny kompozycyjnie i niezwykle malowniczy efekt.
Kościół wyróżnia się w krajobrazie miejscowości zarówno charakterystyczną bryłą, jak i zachowanymi, oryginalnymi elementami wystroju architektonicznego. Odzwierciedla określony etap rozwoju architektury sakralnej i tradycji regionu.
Świątynia uważana była za ostoję polskości, ponieważ aż do końca XIX w. odprawiano tu popołudniowe nabożeństwa w języku polskim, zatem jest materialnym świadectwem przeszłości i istotnym elementem lokalnej tożsamości kulturowej."

  • /foto/7714/7714698m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/78/78878m.jpg
    2004
  • /foto/78/78879m.jpg
    2004
  • /foto/78/78882m.jpg
    2004
  • /foto/79/79066m.jpg
    2004
  • /foto/79/79067m.jpg
    2004
  • /foto/79/79068m.jpg
    2004
  • /foto/21/21117m.jpg
    2004
  • /foto/21/21118m.jpg
    2004
  • /foto/99/99199m.jpg
    2006
  • /foto/183/183798m.jpg
    2007
  • /foto/183/183800m.jpg
    2007
  • /foto/374/374131m.jpg
    2011
  • /foto/374/374132m.jpg
    2011
  • /foto/374/374134m.jpg
    2011
  • /foto/3266/3266490m.jpg
    2012
  • /foto/4679/4679591m.jpg
    2014
  • /foto/5158/5158824m.jpg
    2014
  • /foto/5266/5266613m.jpg
    2014
  • /foto/5266/5266614m.jpg
    2014
  • /foto/5266/5266615m.jpg
    2014
  • /foto/5447/5447401m.jpg
    2015
  • /foto/7075/7075047m.jpg
    2018
  • /foto/7075/7075051m.jpg
    2018
  • /foto/10658/10658903m.jpg
    2023
  • /foto/10658/10658904m.jpg
    2023
  • /foto/10658/10658905m.jpg
    2023
  • /foto/10658/10658908m.jpg
    2023
  • /foto/10658/10658910m.jpg
    2023
  • /foto/10658/10658914m.jpg
    2023
  • /foto/10658/10658917m.jpg
    2023
  • /foto/10658/10658921m.jpg
    2023

Dawid Galus°

Poprzednie: Kościół ewangelicki Trójcy Świętej i Matki Boskiej Strona Główna Następne: Kamienica nr 2