Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
2017 - Festyn rodzinny Kolei Dolnoślaskich
9
B1
Bocznica do fabryki porcelany Wałbrzych
15
B2
Bocznica do składu węgla (d. Kolej Węglowa)
37
DP
Dworzec kolejowy Wałbrzych Miasto
73
DP
Dworzec kolejowy Wałbrzych Miasto (drugi)
8
DP
Dworzec kolejowy Wałbrzych Miasto (pierwszy)
1
DT
PKP Energetyka Oddział Zamiejscowy / Stacja towarowa (dawna)
8
N
Nastawnie stacji Wałbrzych Miasto
P
Przejazd kolejowy (Wałbrzych / ul. Żeromskiego)
26
P
Przejście podziemne (ul. Żeromskiego) (nie istnieje)
30
S1
Schron 1 (stacja Wałbrzych Miasto)
4
S2
Schron 2 (stacja Wałbrzych Miasto)
1
T
Perony i torowiska stacji Wałbrzych Miasto
139
X
Linia kolejowa Świebodzice - Sędzisław (z odgałęzieniem Wałbrzych Miasto - Struga) (projekt)
12
 
 
 
 
  ID: 544363

Stacja kolejowa Wałbrzych Miasto

Bf Altwasser (Schl.), Waldenburg Hbf. (1919-1922), Waldenburg (Schlesien) Hbf. (1922-24), Waldenburg Altwasser (1924-45), Wałbrzych Starzyny (do 1947 r.)



Budowa
1853
 
UWAGA!! Z uwagi na rozległość obiektu stacji kolejowej Wałbrzych Miasto dodając zdjęcia należy dopisać je do poszczególnych podobiektów:

Stacja kolejowa w km 69,806 (PO Grabiszyn), 71,854 (W-w Główny), a historycznie w km 69,90 (od W-wia Świebodzkiego) i km 353,83 (od Berlina). Stacja znajduje się na wysokości 420 m npm, to jest 35 metrów wyżej niż stacja Wałbrzych Szczawienko znajdująca się w odległości niespełna 4 kilometrów. Zdecydowany podjazd pod górę następuje już bezpośrednio przed stacją, ...
UWAGA!! Z uwagi na rozległość obiektu stacji kolejowej Wałbrzych Miasto dodając zdjęcia należy dopisać je do poszczególnych podobiektów:

Stacja kolejowa w km 69,806 (PO Grabiszyn), 71,854 (W-w Główny), a historycznie w km 69,90 (od W-wia Świebodzkiego) i km 353,83 (od Berlina). Stacja znajduje się na wysokości 420 m npm, to jest 35 metrów wyżej niż stacja Wałbrzych Szczawienko znajdująca się w odległości niespełna 4 kilometrów. Zdecydowany podjazd pod górę następuje już bezpośrednio przed stacją, gdzie tory ułożone są na półce skalnej wykutej w północnych zboczach Stróżka, kilkanaście metrów ponad drogą kołową i zabudowaniami Starego Zdroju. Dla umieszczenia rozległego niegdyś układu torowego stacji konieczne było również wybranie części skał (przed 1920 r.). Przy tej okazji odsłonięto ciekawe strefy kontaktowe pomiędzy zlepieńcem kulmowym a skałami węglowymi cechsztynu. Wcześniej te miejsca eksponowano w publikacjach geologicznych, dziś te odsłonięcia są ukryte za zaroślami. Układ torowy stacji przed 1945 rokiem był bardzo rozległy - 16 torów przelotowych, lecz już tylko 10 przed peronami i dworcem. Uzasadnieniem dla funkcji manewrowej i rozrządowej dla stacji była duża ekspedycja towarowa z istniejących w pobliżu stacji dużych zakładów jak huta Karol (Carlshütte), fabryka porcelany Tielsch i kopalnia Chwalibóg (Seegen Gotes). Zarówno fabryka porcelany jak i kopalnia z brykietownią miały własne bocznice.

Do 1869 r. pociągi spółki BSFE po wyjeździe ze stacji Stary Zdrój kierowały się do stacji Wałbrzych Dolny i dalej do kopalni Gluckhilf (kop. Victoria). W 1869 spółka NME (znacjonalizowana, zbudowała Śląską Kolej Górską ze Zgorzelca do Wałbrzycha) doprowadziła linię kolejową ze stacji Wałbrzych Główny do Starego Zdroju. Obecna stacja Wałbrzych Miasto była stacją styczną dla dwóch spółek kolejowych - taki stan trwał do połowy lat 80. XIX w. Południowa część stacji należąca do NME była stacją towarową (Rangir-Bahnhof Altwasser), a północna część należała do BSFE i obsługiwała ruch pasażerski. Po zjednoczeniu pruskich kolei w latach 80. XIX w., pod szyldem KPEV, podział stacji został zniesiony. Stację zelektryfikowano w 1916 r., następnie znacznie rozbudowano o część postojową dla składów towarowych w północnej części stacji. Historycznie stacja miała wiele nazw co wynikało z przekształceń administracyjnych, ale również ze znaczenia stacji. W latach 1853-1919 stacja nazywała się Altwasser, w latach 1921-1945 Waldenburg Altwasser, po przyłączeniu Starego Zdroju do Wałbrzycha. Przez krótki czas (1922-1924) pojawiła się nazwa Waldenburg Hauptbahnhof, w związku z planem utworzenia tutaj centralnej stacji Wałbrzycha (wymaga to potwierdzenia w rozkładach - moose). W 1945 r. nadano stację nazwę Wałbrzych Starzyny, w 1947 r. zmieniono ją na Wałbrzych Stary Zdrój, potem od 1949 do 1950 Wałbrzych Miasto Stary Zdrój i od 1951 Wałbrzych Miasto - jako dla stacji najlepiej skomunikowanej z centrum Wałbrzycha (tramwaj, potem trolejbus i autobus), choć oddalonej o 4 km. Wałbrzych Miasto jest obecnie główną stacją pasażerską Wałbrzycha. Zatrzymują się tutaj wszystkie pociągi regionalne i dalekobieżne - w celu ich obsługi znajduje się tu zmodernizowany, dwukrawędziowy peron wyspowy, położony pomiędzy torami głównymi zasadniczymi. Oprócz peronu zmodernizowany został również budynek dworca, w którym znajduje się kasa biletowa. Poza torami głównymi zasadniczymi stacja posiada 2 tory dodatkowe, natomiast od szeregu lat nie istnieje tor główny dodatkowy nr 3. Na stacji rozebrano również wszelkie tory boczne, w tym bocznice i tor wyciągowy od strony Szczawienka - pozostała jedynie bocznica składu węgla "Tepal" (d. kopalnia Chwalibóg), odgałęziająca się w południowej głowicy rozjazdowej. Od szeregu lat ruch pociągów na stacji prowadzony był przez nastawnie WM i WM1. Nastawnia dysponująca WM obsługuje również rogatki na przejeździe na ul. Żeromskiego. W 2018 roku dokonano wymiany urządzeń na nowe - przekaźnikowe. Wykonano także wymianę nawierzchni nieczynnych dotychczas torów nr 5 i 7 oraz przebudowano sieć trakcyjną. Wówczas z eksploatacji wyłączono nastawnię WM1.

(moose - różne źródła)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1853
    komentarze: 7
    Pierwszy budynek dworca kolejowego w Starym Zdroju, dzisiaj Wałbrzych ...
  • Data: 1897
    komentarze: 1
    Piekna panorama Starego Zdroju z końca XIX w. wykonana z okolic ...
  • Data: 1898-1901
    komentarze: 0
    Stary Zdrój na przełomie wieków. Przy prawym skraju litografii ...
  • Data: 1898-1904
    komentarze: 5
    Dworzec na Stacji Stary Zdrój przed przebudową w 1925 roku.
  • Data: 1899
    komentarze: 2
    Panorama Starego Zdroju ze wschodnich zboczy Stróżka - popularne ...
  • Data: 1900
    komentarze: 1
    Stary Zdrój. Widok od południowego zachodu wzdłuż ulicy Armii ...
  • Data: 1900
    komentarze: 0
    Panorama Starego Zdroju, okolice Dworca Miasto.
  • Data: 1900
    komentarze: 0
    Panorama Starego Zdroju, w głębi po prawej widoczny jest pierwszy ...
  • Data: 1900-1904
    komentarze: 2
    Panorama Starego Zdroju, nietypowe ujęcie od strony fabryki porcelany ...
  • Data: 1900-1904
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa Wałbrzych Miasto (Bahnhof Altwasser) i fragment ...
  • Data: 1900-1910
    komentarze: 4
    Wałbrzych, dzielnica Stary Zdrój, widoczna również m. in. stacja ...
  • Data: 1904
    komentarze: 0
    Dworzec Wałbrzych Miasto plus fragment ul. Armii Krajowej.
  • Data: 1905-1907
    komentarze: 0
    Panorama Starego Zdroju z początków XX wieku. Na pierwszym planie ...
  • Data: 1906-1913
    komentarze: 2
    Stacja kolejowa Wałbrzych Miasto z dworcem kolejowym rozbudowanym ...
  • Data: 1907
    komentarze: 0
    Widok na stronę peronową pierwszego budynku Dworca Miasto, w czasach, ...
  • Data: 1908
    komentarze: 2
    Altwasser - Stary Zdrój - stacja kolejowa.
  • Data: 1908-1910
    komentarze: 2
    Stacja Wałbrzych Miasto z budynkiem dworca - widok sprzed 100 ...
  • Data: 1911
    komentarze: 11
    Projekt wyprowadzenia 4 kierunku jazdy ze stacji Altwasser powstał ...
  • Data: 1920-1935
    komentarze: 0
    Stary Zdrój, widok ze stacją kolejową Wałbrzych Miasto na pierwszym ...
  • Data: 1930
    komentarze: 6
    Stary Zdrój. Interesują mnie te zabudowania gospodarcze w "U" ...
  • Data: 1930-1940
    komentarze: 6
    [Ropucha - Admin°] Stary Zdrój z lotu ptaka. Z przodu z lewej ...
  • Data: 1930-1940
    komentarze: 3
    Zbliżenie na układ torowy stacji Stary Zdrój (Wałbrzych Miasto) ...
  • Data: 1930-1940
    komentarze: 0
    Widok na północną część stacji Wałbrzych Miasto i jej rozbudowaną ...
  • Data: 1939-1944
    komentarze: 1
    Dworzec Miasto. Jedno z dwóch zdjęć z pożegnania niezidentyfikowanego ...
  • Data: 1939-1944
    komentarze: 0
    Dworzec Miasto. Jedno https://dolny-slask.org.pl/7339423,foto.html?idEntity=544363 ...
  • Data: 1949-1952
    komentarze: 9
    Niezidentyfikowane miejsce w Wałbrzychu, linia kolejowa. Pokombinowałem ...
  • Data: 1959
    komentarze: 6
    Stacja kolejowa Wałbrzych Miasto.
  • Data: 1970-1972
    komentarze: 0
    Jedno z czterech zdjęć wykonanych przez mojego dziadka, dla potrzeb ...
  • Data: 1970-1972
    komentarze: 0
    Jedno z czterech zdjęć wykonanych przez mojego dziadka, dla potrzeb ...
  • Data: 1970-1972
    komentarze: 0
    Jedno z czterech zdjęć wykonanych przez mojego dziadka, dla potrzeb ...
  • Data: 2006-11-01
    komentarze: 1
    Dworzec Wałbrzych Miasto.
  • Data: 2007-05-06
    komentarze: 0
    Przejazd kolejowy w ciągu ulicy Żeromskiego, za nim nastawnia ...
  • Data: 2007-05-06
    komentarze: 1
    Peron 2 stacji Wałbrzych Miasto, widok w stronę Wrocławia i skład ...
  • Data: 2008-02
    komentarze: 3
    Próba porównania do http://wroclaw.hydral.com.pl/202400,foto.html ...
  • Data: 2009-11
    komentarze: 3
    Panorama strzeżonego przejazdu kolejowego przy Stacji Wałbrzych ...
  • Data: 2011-03-06
    komentarze: 3
    Betonowe słupy na stacji. Do czego służyły ?.
  • Data: 2011-03-06
    komentarze: 4
    Przewrócony betonowy słup.
  • Data: 2013-04-18
    komentarze: 2
    Ogólny widok na stację Wałbrzych Miasto. W porównaniu do http://dolny-slask.org.pl/972131,foto.html?idEntity=544363 ...
  • Data: 2013-05-25
    komentarze: 0
    Nowoczesny pociąg 31 WE „Impuls" przejeżdżał przez Wałbrzych. ...
  • Data: 2015-09-27
    komentarze: 0
    Widok z peronu na budynek dworca.

Stacja kolejowa Wałbrzych Miasto na innych fotografiach
  • 1930 - 1935
  • 2018
  • 1949 - 1952
  • 2019
  • 2019
  • 2020
  • 2020