Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
D1
Dworzec kolejowy Tuplice (nie istnieje)
9
D2
Dworzec Kolejki Łużyckiej (dawny) Mały Dworzec
11
L
Warsztaty główne Kolejki Łużyckiej (dawne)
3
P
Przejście podziemne na perony
3
 
 
 
 
  ID: 541219

Stacja kolejowa Tuplice

Bahnhof Teuplitz, Teuplitz Reichsbahnhof



Budowa
1872, 1897
Likwidacja
1990, 1996
 
Tuplice to dawna węzłowa, a obecnie podupadła odcinkowa stacja, położona na trasie z Żar do Forst. Z główną linią wybudowaną w 1872 r. przez Towarzystwo Kolei Halle-Żary-Gubin (Halle-Sorau-Gubener Eisenbahn-Gesellschaft - HSGE) krzyżował się tutaj lokalny ciąg Lubsko - Tuplice - Łęknica zbudowany w latach 1897-1898 przez prywatny kapitał Kolejki Łużyckiej (Lausitzer Eisenbahn Aktiengesselschaft - LEAG). Odcinek w kierunku Lubska został zamknięty dla ruchu pasażerskiego w 1990 roku, natomiast do Łeknicy ...
Tuplice to dawna węzłowa, a obecnie podupadła odcinkowa stacja, położona na trasie z Żar do Forst. Z główną linią wybudowaną w 1872 r. przez Towarzystwo Kolei Halle-Żary-Gubin (Halle-Sorau-Gubener Eisenbahn-Gesellschaft - HSGE) krzyżował się tutaj lokalny ciąg Lubsko - Tuplice - Łęknica zbudowany w latach 1897-1898 przez prywatny kapitał Kolejki Łużyckiej (Lausitzer Eisenbahn Aktiengesselschaft - LEAG). Odcinek w kierunku Lubska został zamknięty dla ruchu pasażerskiego w 1990 roku, natomiast do Łeknicy w 1996. Oba odcinki zostały również zamknięte dla ruchu towarowego przed 2000 rokiem, a następnie rozkradzione. Na stacji w Tuplicach obie linie przebiegały niezależnie od siebie - ruch w kierunkach Łęknicy i Lubska obsługiwany był z peronów nr 1 i 2, z tzw. "małego dworca"; funkcjonował również peron 1a. Obecnie perony 1 i 2 są w znacznym stopniu zarośnięte, a tory rozebrane. Pozostały natomiast zabudowania dawnej jednostanowiskowej oraz dwustanowiskowej parowozowni - warsztatów głównych kolei LEAG. Linia w kierunku Lubska przechodziła nad linią do Forst istniejącym do dziś wiaduktem kolejowym. Na linii nr 14 ruch pociągów dziś obsługiwany jest z 4 torów głównych, z których dwa znajdują się przy niskich, jednokrawędziowych peronach nr 3 i 4 (pomimo zamknięcia peronów 1 i 2 numeracja nie została zmieniona). Uzupełnieniem układu torowego jest kilka torów bocznych, z których dwa prowadzą do magazynu towarowego, placu oraz rampy. Na stacji znajdują się też liczne tory o charakterze wyciągowym oraz ochronnym. Ruch pociągów prowadzony jest przez nastawnie "Tp" oraz "Tp1", które posiadają urządzenia mechaniczne scentralizowane z sygnalizacją świetlną. Nastawnia dysponująca obsługuje również rogatki na przejeździe kolejowym. W przeszłości przy obecnym peronie nr 4 znajdował się budynek "dużego" dworca, który jednak uległ zniszczeniu (spłonął w lutym 1945 r.) i obsługa pasażerów dla obu linii przez szereg lat odbywała się z "małego dworca". Pomiędzy małym dworcem a peronami 3 i 4 do dziś funkcjonuje przejście podziemne pod całym układem torowym. Od 1953 roku stację trakcyjną w Tuplicach zalicza się do typu parowozowni pomocniczych o ograniczonym zakresie działania; z pracownikiem wyznaczonym przez naczelnika parowozowni głównej i ustala się jej bezpośrednią zależność służbową od Parowozowni Głównej II klasy w Żaganiu. (moose - różne źródła głównie semaforek.kolej.org.pl)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1898-1903
    komentarze: 0
    Tuplice. Hotel Kose`s, huta szkła, stacja kolejowa oraz kopalnia ...
  • Data: 1900
    komentarze: 0
    Tuplice. Dworzec Kolei Łużyckiej (Kleinbahnhof), dworzec Kolei ...
  • Data: 1900-1902
    komentarze: 0
    Pocztówka litograficzna z Tuplic. Sklep, stacja kolejowa, pomnik ...
  • Data: 1900-1915
    komentarze: 0
    Dworzec państwowy w Tuplicach
  • Data: 1905
    komentarze: 3
    Stacja kolejowa w Tuplicach i dworzec Kolejki Łużyckiej z 1897 ...
  • Data: 1909
    komentarze: 0
    Dworzec w Tuplicach
  • Data: 1909
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa Tuplice.
  • Data: 1916
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Tuplicach..
  • Data: 1920-1923
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Tuplicach.
  • Data: 1920-1930
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Tuplicach.
  • Data: 1930
    komentarze: 2
    Stacja w Tuplicach na archiwalnej fotografii z 1930 roku. / Na ...
  • Data: 1930-1945
    komentarze: 9
    Stacja Kolejowa
  • Data: 1948-01-20
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Tuplicach. [CATL -PL_2087_006_0002_0002].
  • Data: 1962
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Tuplicach. Po prawej kominy cegielni.
  • Data: 1990
    komentarze: 1
    Stacja kolejowa w Tuplicach
  • Data: 1991
    komentarze: 6
    Stacja kolejowa w Tuplicach
  • Data: 1991
    komentarze: 1
    Stacja kolejowa w Tuplicach
  • Data: 1991
    komentarze: 0
    Parowóz ze składem osobowym wyjeżdza ze stacji kolejowej w Tuplicach ...
  • Data: 1994
    komentarze: 2
    Stacja kolejowa w Tuplicach
  • Data: 1994
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Tuplicach
  • Data: 2017-04-07
    komentarze: 0
    Budynek dawnego dworca Kolejki Łużyckiej wraz z zabudowaniami ...
  • Data: 2017-04-07
    komentarze: 0
    Widok na perony stacji Tuplice.
  • Data: 2017-04-07
    komentarze: 0
    Budynek dworca Kolejki Łużyckiej wraz z nieczynnymi peronami.
  • Data: 2017-07-30
    komentarze: 0
    Budynek dawnego dworca kolejowego w Tuplicach
  • Data: 2017-07-30
    komentarze: 0
    Widok na zarośnięte perony nr 1 i 2 oraz dawny dworzec kolejowy.
  • Data: 2017-07-30
    komentarze: 0
    Perony nr 3 i 4 na stacji kolejowej w Tuplicach
  • Data: 2017-07-30
    komentarze: 0
    Peron nr 4 na stacji kolejowej w Tuplicach
  • Data: 2023-09-02
    komentarze: 2
    Dawny budynek dworca w Tuplicach. Z prawej perony 1 i 2, ze zdemontowanymi ...
  • Data: 2023-09-02
    komentarze: 1
    Stacja kolejowa w Tuplicach. Widok w kierunku Forst i (dawniej) ...
  • Data: 2023-09-02
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Tuplicach. Widok w kierunku Sieniawy Żarskiej/Żar. ...

Stacja kolejowa Tuplice na innych fotografiach
  • 1900 - 1902