![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pierwszy projekt budowy linii kolejowej usprawniającej dowóz pracowników do kamiennogórskich tkalni powstał w 1896 roku. Normalnotorową linię zaprojektowano na podstawie przepisów ustawy z 1892 r. jako tzw. kolejkę o charakterze kolei lokalnej (Nebenbahnähnliche Kleibbahn). Budowę i późniejszą eksploatację na zlecenie utworzonej w 1898 r. spółki akcyjnej Kolej Doliny Zadrny (Ziederthalbahn AG - głównym akcjonariuszem był J. Rinkel, właściciel tkalni) prowadziła berlińska firma Zentralverwaltung für ...
Pierwszy projekt budowy linii kolejowej usprawniającej dowóz pracowników do kamiennogórskich tkalni powstał w 1896 roku. Normalnotorową linię zaprojektowano na podstawie przepisów ustawy z 1892 r. jako tzw. kolejkę o charakterze kolei lokalnej (Nebenbahnähnliche Kleibbahn). Budowę i późniejszą eksploatację na zlecenie utworzonej w 1898 r. spółki akcyjnej Kolej Doliny Zadrny (Ziederthalbahn AG - głównym akcjonariuszem był J. Rinkel, właściciel tkalni) prowadziła berlińska firma Zentralverwaltung für Secundärbahen Hermann Bechstein GmbH. Roboty budowlane trwały zaledwie 10 miesięcy, a wymagały wykonania kilku większych wykopów w skalistym gruncie. Całą linię, liczącą 21,56 km otwarto 2 października 1899 r. Linia miała nie tylko służyć dowozowi pracowników do Kamiennej Góry lecz także poprawie wywozu węgla z Okrzeszyna, piasku kwarcowego z okolic Krzeszówka, marmuru spod Uniemyśla, jak i produktów rolnych. Siedzibą zarządu linii było Chełmsko. Na stacji końcowej w Okrzeszynie ulokowano lokomotywownię i warsztaty. Kolej zatrudniała około 25 osób (zdecydowanie za dużo) i posiadała: 3 parowozy, 5 wagonów osobowych, 21 towarowych i 2 pocztowo-bagażowe. Po wojnie linię uruchomiono 01.05.1945 roku pod zarządem PKP. Ostatecznie ruch osobowy zawieszono w II połowie 1954 roku. Czynny był jeszcze ruch towarowy, szczególnie do Krzeszówka po piach kwarcowy. Ruch towarowy na odcinku Okrzeszyn - Chełmsko zawieszono w 1959 roku, a Chełmsko - Krzeszów w 1987 roku. Wybudowaną w 1973 roku bocznicę do Krzeszówka eksploatowano do 1990 roku i wtedy to całkowicie ruch towarowy na całej linii zawieszono. Odcinek Okrzeszyn - Chełmsko rozebrano w 1970 roku, Chełmsko - Krzeszów w 1988 roku, a bocznicę do Krzeszówka w 1999 roku. Ostatni przejazd pociągu specjalnego na linii 330 miał miejsce w sierpniu 2002 r. Po linii pozostał przez 15 lat 7-kilometrowy odcinek, częściowo nieprzejezdny z Kamiennej Góry do Krzeszowa. Choć istniały pomysły na wznowienie kursów, choćby na trasie Legnica – Krzeszów, nie zostały zrealizowane. W ostatnim czasie kilkukrotnie miłośnicy kolei organizowali na trasie linii nr 330 świąteczne przejazdy drezynowe oraz towarzyszące imprezy. Kilka lat temu pojawiły się plany budowy ścieżki rowerowej na trasie linii. Pomysłodawcy - gmina i miasto Kamienna Góra, aplikowali o środki na budowę trasy dla jednośladów. Nie pomogły protesty organizacji prokolejowych ani próby wpisania linii na listę zabytków przemysłowych. PKP Nieruchomości ogłosiły w w 2017 roku przetarg na rozbiórkę linii i sprzedaż złomu. Od stycznia do kwietnia prowadzona była rozbiórka. Więcej o historii linii:
Pokaż więcej
Pokaż mniej
![]() Kilometraż stacji i przystanków na linii licząc od Kamiennej Góry. Stację węzłową zaznaczono pogrubieniem, obiekty nieczynne/nieistniejące kursywą: - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]()
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
||
|
||
![]() ![]() |
![]() ![]() |
||
Linia kolejowa nr 330 Kamienna Góra - Okrzeszyn (dawna) Kolej Doliny Zadrny na innych fotografiach |
||
![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
||
|
||
![]() ![]() |