MENU
Rudnica. Skrzydło wschodnie (najwcześniejsze z wieżą w narożniku południowo wschodnim) i skrzydło północne będące pierwotniej fasadą. Szlachecki dwór w Rudnicy powstał w średniowieczu (do połowy XVI wieku). W renesansie (renesans na Śląsku to lata 1550 - 1650) zrealizowano tutaj wzorzec zamku, rozbudowując dawny dwór w wieloskrzydłową rezydencję z wewnętrznym dziedzińcem wykorzystując przy tym fosę i wieżę, dopełniając je nowymi atrybutami obronności. Ten renesansowy kształt gruntownie zmodyfikowano w 1718 roku czyli już w baroku (barok na Śląsku to lata 1650 - 1780) zwieńczono nowymi dachami i szczytami, uporządkowano elewację zmieniając położenie okien, zrytmizowano podziały pilastrami wielkiego porządku, zaakcentowano I piętro okazałymi obramieniami okien. źródło: Majątki i rezydencje szlacheckie Artur Kwaśniewski w; "W cieniu Wielkiej Sowy. Monografia Gór Sowich" p.r. Tomasza Przerwy)

Dodał: sawa° - Data: 2015-03-18 17:17:11 - Odsłon: 3745
15 marca 2015

Data: 2015:03:15 11:21:32   ISO: 160   Ogniskowa: 14 mm   Aparat: Panasonic DMC-GF3   Przysłona: f/5.6   Ekspozycja: 10/2500 s  


Pałac w Rudnicy został wzniesiony jako dwór renesansowy. Przyjmuje się, że budowla realizowana przez Balzera von Sterza powstała około 1550 - 1560 roku. Balzer von Sterza kupił wieś Rudnicę od Sigmunda Keila w 1481 roku. Dobra w tej rodzinie pozostawały do 1573 roku. Pierwszy dwór został wzniesiony na planie prostokąta (obecnie skrzydło wschodnie) wzbogacone o wieżę, która stanęła w południowo wschodnim narożniku. Trzykondygnacyjny budynek pełnił w całości funkcję mieszkalną, natomiast w przyziemiu znajdowały się pomieszczenia o charakterze administracyjno gospodarczym. O charakterze dworskim świadczą zachowane detale skrzydła wschodniego - sklepienie krzyżowe w pomieszczeniach przyziemia oraz sklepienia lunetowe na pietrze. Dworowi nadano cechy obronne, otaczając go fosą zasilaną wodą z położonego w bezpośrednim sąsiedztwie stawu. Obronny charakter podkreślono właśnie narożną wieżą. W 2. połowie XVI wieża ta pełniła już tylko funkcję symboliczną, jako element żywotnej tradycji rycerskiego średniowiecza. Widoczna z daleka była znakiem siedziby pańskiej. Najcenniejszą pozostałością tej fazy budowy (I faza - okres renesansu) stanowią relikty dekoracji sgraffitowej. Dwór został wkrótce rozbudowany od północy o nowe prostopadłe skrzydło. Biorąc pod uwagę, iż w 1573 roku majątek został sprzedany, można sądzić, że rozbudowę poprowadził już nowy właściciel Georg von Nimptsch und Diesdorf. Motywy dekoracji sgraffitowej umieszczone na elewacji skrzydła wschodniego powtarzają się na elewacji skrzydła północnego, ale tylko w tej partii wschodniej, pokrywając się z szerokością skrzydła wschodniego. Nie występują na pozostałej części elewacji. Dekoracje sgraffitowe rudnickiego pałacu należą do najcenniejszych pozostałości tego obiektu. Są to jedne z najwcześniejszych na Śląsku dekoracji figuralnych z jedynym znanym motywem groteski. No i są całkowicie oryginalne, nietknięte ręką konserwatora. Po wzniesieniu skrzydła północnego powstała bryła dwuskrzydłowa, którą zintegrowano, pokrywając dekoracją sgraffitową także powierzchnie południową skrzydła północnego. Realizacja skrzydła północnego i dekoracja jego południowej elewacji była prowadzona jako kolejny, odrębny etap budowy, ale niezbyt odległy w czasie, o czym dodatkowo świadczy analogiczna w formie dekoracja sgraffitowa, niewątpliwie wykonana przez ten sam warsztat. Elewacja północna otrzymała jedynie skromną dekorację sgraffitową w postaci boniowania, ale za to wykorzystano motyw boni rustykowych. Rolę fasady w tym okresie spełniała elewacja południowa z wejściem głównym, o czym świadczyłby motyw lancknechtów. W rękach Georga von Nimptsch und Diesdorf dobra rudnickie były w latach 1573 - 1577. W 1577 roku wieś zakupił Fabian von Reichenbach. W jego rękach Rudnica była do 1589 roku. Kolejny etap rozbudowy obiektu o trzecie skrzydło przypada na lata 80 - 90 XVI wieku. Po dobudowaniu trzeciego skrzydła powstała pałacowa bryła na rzucie podkowy w półotwartym dziedzińcem. Skrzydło to posiada cechy wspólne z północnym, jednak dekoracji sgraffitowej już nie kontynuowano. Ponad 100 lat później nastąpiło kolejne przekształcenie obiektu (faza II - okres baroku) dokonane w 1715 roku lub w 1718. przez ówczesnego właściciela Christiana Moriz von Hugwitz. W tym czasie pałac uzyskał zwartą formę czworoboku poprzez dobudowę czwartego, południowego skrzydła, którym zamknięto niewielki dziedziniec, na którym założono dwukondygnacyjny krużganek, którego relikty zachowane są przy skrzydle zachodnim, północnym i wschodnim. W ramach przebudowy pałac uzyskał bogatą szatę barokową, a funkcja fasady została przeniesiona na elewacje północną, w której środkowej części umieszczono reprezentacyjny portal Poprzez wprowadzenie nowych okiem część sgraffitów została zniszczona, pozostałą zaś zasłonięto, pokrywając elewację gładkim tynkiem. W narożnikach budowli umieszczono barokowe szczyty w wolutami. Pałac w dalszym ciągu otoczony był fosą. W 2. połowie XIX wieku nastąpiła III faza przebudowy przypadająca na okres klasycyzmu. Rezydencja została przebudowana przez ówczesnych właścicieli von Sternbergów. W 1845 roku właścicielem dóbr był Konrad von Sternberg. Zasypano wówczas anachroniczną już fosę, otoczenie natomiast zostało ukształtowane na park w stylu angielskim. Wszystkie fasady zostało otynkowane oraz otrzymały boniowanie w partii przyziemia. W ten sposób powstał typowy dla klasycyzmu wysoki cokół i delikatniejszy, naśladujący boniowanie rysunek w tynku w obrębie wyższych kondygnacji. Funkcja fasady została przeniesiona po raz kolejny i ostatni na elewację południową. Stanął tu monumentalny antykizujący portyk kolumnowy, złożony z czterech kolumn w porządku jońskim wspierających dach i odpowiadających im pilastrów przyściennych, zwieńczonych belkowaniem i trójkątnym tympanonem. Z tego portyku zachowane są obecnie szczątki schodów oraz jońskie pilastry na przedłużeniu kolumn, W tym czasie została też podwyższona wieża w formach neogotyckich otrzymując zwieńczenie złożone z drobnych form machikułowych i krenelażu oraz niewielkie kluczowe strzelnice. W takich formach pałac dotrwał do końca II wojny światowej ... opracowane na podstawie artykułu M. Pszczółkowskiego

  • /foto/9739/9739004m.jpg
    1750 - 1755
  • /foto/107/107532m.jpg
    1899
  • /foto/210/210438m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/283/283472m.jpg
    1906
  • /foto/410/410623m.jpg
    1909
  • /foto/5358/5358566m.jpg
    1910
  • /foto/8870/8870380m.jpg
    1910 - 1918
  • /foto/6699/6699977m.jpg
    1920
  • /foto/6884/6884483m.jpg
    1920 - 1940
  • /foto/6528/6528105m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/348/348825m.jpg
    1936
  • /foto/6503/6503748m.jpg
    1937
  • /foto/6638/6638145m.jpg
    1938
  • /foto/437/437488m.jpg
    1977 - 1978
  • /foto/437/437489m.jpg
    1977 - 1978
  • /foto/437/437491m.jpg
    1977 - 1978
  • /foto/437/437495m.jpg
    1977 - 1978
  • /foto/107/107351m.jpg
    1995
  • /foto/134/134247m.jpg
    2005
  • /foto/134/134248m.jpg
    2005
  • /foto/134/134249m.jpg
    2005
  • /foto/134/134437m.jpg
    2005
  • /foto/134/134438m.jpg
    2005
  • /foto/283/283273m.jpg
    2009
  • /foto/283/283274m.jpg
    2009
  • /foto/283/283275m.jpg
    2009
  • /foto/3414/3414500m.jpg
    2012
  • /foto/4774/4774592m.jpg
    2014
  • /foto/4774/4774595m.jpg
    2014
  • /foto/5348/5348507m.jpg
    2014
  • /foto/5348/5348514m.jpg
    2014
  • /foto/5421/5421479m.jpg
    2015
  • /foto/5421/5421483m.jpg
    2015
  • /foto/7308/7308635m.jpg
    2015
  • /foto/7308/7308638m.jpg
    2015
  • /foto/6491/6491598m.jpg
    2017
  • /foto/7298/7298173m.jpg
    2018
  • /foto/7298/7298176m.jpg
    2018

sawa°

Poprzednie: 2013 - 2015 Budowa biurowca Dominikański (Skanska) Strona Główna Następne: Dom nr 3


sawa | 2015-03-18 22:26:43
Wyczerpujące informacje na temat pałacu w Rudnicy zamieszczone są w artykule
sawa | 2015-03-19 06:56:50
Streszczenie artykułu: W artykule podjęto temat historii budowlanej założenia pałacowego w Rudnicy (powiat ząbkowicki) ze szczególnym uwzględnieniem rekonstrukcji poszczególnych faz budowy oraz identyfikacji najcenniejszych reliktów historii obiektu. Wzniesiony jako dwór renesansowy, rozbudowany w renesansie i baroku, w ramach przebudowy w XIX w. otrzymał postać jednolitego założenia w stylistyce klasycystycznej. Obecnie znajduje się w stanie zaawansowanej ruiny. Za najcenniejszą pozostałość należy uznać renesansowe sgraffita odsłonięte w wyniku destrukcji późniejszych otynkowań. Duży zespół sgraffitów rudnickich należy do najstarszych przedstawień w tej technice na Śląsku. W jego skład wchodzą rzadkie w tym regionie przedstawienia figuralne. Zwraca uwagę ich wysoki poziom artystyczny oraz interesujący program ikonograficzny (m.in. groteski), niemający wyraźnej analogii na Śląsku. W zakończeniu artykułu postuluje się transfer najcenniejszych fragmentów sgraffitów oraz ich ekspozycję w wa - runkach muzealnych.... Michał Pszczółkowski Pałac w Rudnicy – historia, architektura, dekoracja
Stan | 2015-03-19 09:19:08
Może to przypadek, ale zwieńczenie wieży prawie identyczne jak na basztach w Kamieńcu Ząbkowickim: .
Na rysunku B. Wernera (100 lat wcześniej) jest inna wieża. Czyżby to korekta górnej części z udziałem Schinkla lub Martiusa?
sawa | 2015-03-19 17:23:56
Stanie :), aby odpowiedzieć na Twoje pytanie należałoby bardziej wgłębić się w oba tematy, porównać, przeanalizować :) Ja mam tylko jedno spostrzeżenie, nie wolno tego obiektu pozostawić samemu sobie i naturze. Jak widać coś się wokół pałacu dzieje. Gdy byłam tam po raz pierwszy czyli w 2011 roku drzewa i gąszcz krzewów od wschodu i północy zasłaniały zupełnie obiekt i gdyby nie ta wieża widoczna z drogi, pewnie bym nawet się nie zatrzymała. Artykuł p. Michała Pszczółkowskiego jest arcyciekawy i patrząc teraz na pałac mam świadomość co widzę, a co mam nadzieję ujrzeć po renowacji, gdyby ona się dokonała :)
Stan | 2015-03-19 19:55:22
Właśnie zapoznałem się z naukowym artykułem p. Michała Pszczółkowskiego p.t. „Pałac w Rudnicy…” (z linku), na podstawie którego można domniemywać, że taki związek mógł zaistnieć. Głównym tematem, co prawda są unikalne sgraffiti, ale jest też uściślenie co do modernizacji tego pałacu w drugiej połowie XIX wieku. Ostatnią fazą tej przebudowy było:
- Zasypanie fosy, a otoczenie pałacu ukształtowano na park w stylu angielskim;
- „W tym czasie została też podwyższona wieża narożna w formach neogotyckich, otrzymując zwieńczenie złożone z drobnych form machikułowych i krenelażu, oraz niewielkie kluczowe strzelnice. W ten sposób wyeksponowano średniowieczną symbolikę wieży”.
Trzeba w tym miejscu wspomnieć, że kamieniecki pałac nawiązuje stylowo do angielskiego neogotyku, a założenie ogrodowe też ma rodowód angielski. Może ktoś kiedyś dotrze do notatek architekta Martiusa, faktycznego budowniczego siedziby księżnej Marianny i taką możliwość potwierdzi. Wiadomo, że Martius mieszkał do swojej śmierci w Kamieńcu Ząbkowickim i podczas przerw w budowie właściwego obiektu, zrealizował także wiele innych budowli w tym rejonie.
Trochę jestem zdziwiony faktem, że autor opracowania dość krytycznie ocenił warsztat B. Wernhera, ale każdy ma prawo do własnego zdania.
sawa | 2015-03-19 23:37:27
Wg mnie autor pomylił na il. 3 elewacje północną z elewacją południową. Motywy dekoracji sgraffitowej (jak pisze sam autor) umieszczone na elewacji skrzydła wschodniego (najwcześniej wybudowanego, do którego w południowo wschodnim narożniku przylega wieża) powtarzają się na elewacji skrzydła północnego, ale tylko w tej partii wschodniej, pokrywającej się z szerokością skrzydła wschodniego. Nie występują na pozostałej części elewacji północnej. Dobudowując następne skrzydła, zachodnie i południowe dekoracji sgraffitowej już nie kontynuowano. Elewacja północna była pierwotnie fasadą, w której środkowej części umieszczono reprezentacyjny portal .Ale to szczegół w morzu wiedzy zawartej w tej pracy :)