![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
W Jankowej Żagańskiej zbiegają się trzy szlaki kolejowe. Istniejąca spółka Kolei Dolnośląska Kolej Boczna podjęła starania i w 1843 uzyskała koncesję na budowę tzw. Odnogi Dolnośląskiej. Umożliwiła ona połączenie Głogowa, Szprotawy, Żagania drogą kolejową z magistralą Wrocław - Berlin. Na stację węzłową wyznaczono wieś Jankowę Żagańską, która już wtedy była przygotowywana jako stacyjka przy magistrali Wrocław - Berlin. W 1846 roku otwarto połączenia Wrocław - Berlin oraz Jankowa Żagańska - Głogów. ...
W Jankowej Żagańskiej zbiegają się trzy szlaki kolejowe. Istniejąca spółka Kolei Dolnośląska Kolej Boczna podjęła starania i w 1843 uzyskała koncesję na budowę tzw. Odnogi Dolnośląskiej. Umożliwiła ona połączenie Głogowa, Szprotawy, Żagania drogą kolejową z magistralą Wrocław - Berlin. Na stację węzłową wyznaczono wieś Jankowę Żagańską, która już wtedy była przygotowywana jako stacyjka przy magistrali Wrocław - Berlin. W 1846 roku otwarto połączenia Wrocław - Berlin oraz Jankowa Żagańska - Głogów. Tym samym w Jankowej usytuowano pierwszy węzeł kolejowy w okolicach Szprotawy. Towarzystwa wybudowały prawdopodobnie osobne budynki dworcowe. Obecny dworzec kolejowy był prawdopodobnie pierwotnym dworcem Odnogi do Głogowa, zaś budynek na południe od niego był prawdopodobnie dworcem kolei Wrocław - Berlin. Jest to jednak jak na razie niepotwierdzona hipoteza. W 1895 roku doprowadzono kolejne połączenie tym razem o charakterze lokalnym, które prowadziło do Przewozu. W ten sposób pod koniec XIX wieku w Jankowej Żagańskiej zbiegały się trzy linie kolejowe.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
![]() |
|||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
||
|
||
![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
||
|
||
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
||
---|---|---|---|