Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Pociąg lokalny do Szklarskiej o 15-55
8
 
2018-2019 Budowa / przebudowa przystanków kolejowych w Jeleniej Górze
3
 
Wiadukt (ul. Podchorążych)
2
 
Most kolejowy (rz. Kamienna / Jakuszyce)
2
 
2013-11-16 Ponowne otwarcie ruchu pociągów Jelenia Góra - Szklarska Poręba Górna
21
 
2012-2013 Remont linii nr 311 odc. Piechowice - Szklarska Poręba Grn.
 
Wiadukt nad torami
7
0,031
Posterunek odgałęźny Dębowa Góra (dawny)
13
0,000
Most kolejowy (rz. Bóbr / Borowy Jar)
117
0,680
Wiadukt kolejowy (Jelenia Góra / LK 311 - ul. Sobieskiego - ul.Miarki)
11
1,101
Stacja kolejowa Jelenia Góra Zachodnia
31
2,852 km
Przystanek kolejowy Jelenia Góra Przemysłowa
2,340
Przystanek kolejowy Jelenia Góra Celwiskoza (dawny)
4
5,290
Przystanek kolejowy Jelenia Góra Cieplice (d. stacja)
23
7,450
Most kolejowy nad Kamienną (Cieplice/Orle)
6
7,636
Przystanek kolejowy Jelenia Góra Orle
4
9,261
Stacja kolejowa Jelenia Góra Sobieszów
39
11,758
Most kolejowy (rz. Kamienna / Piechowice - LK 311)
2
11,582
Przystanek kolejowy Piechowice Dolne
11
13,316
Stacja kolejowa Piechowice
26
17,872
Przystanek kolejowy Górzyniec
11
19,460
Mijanka Kopaniec
2
19,780
Most kolejowy (pot. Mała Kamienna / Górzyniec)
5
22,801
Przystanek kolejowy Szklarska Poręba Dolna (d. stacja)
27
22,345
Tunel pod Zbójnickimi Skałami
23
23,180
Most (Szklarska Poreba Dolna / Spokojna-Sanatoryjna)
3
23,480
Sztuczny wąwóz - przekop skalny
37
25,520
Wiadukt kolejowy (Szklarska P. Średnia / Kopernika-Waryńskiego)
1
25,889
Przystanek kolejowy Szklarska Poręba Średnia (d. stacja)
27
27,950
Wiadukt drogowy (ul.Szpitalna - ul.Wyszyńskiego)
6
27,005
Wiadukt (dawny)
4
28,438
Stacja kolejowa Szklarska Poręba Górna
187
28,260
Wiadukt kolejowy (Szklarska Poręba / LK 311 - ul.Armii Krajowej)
12
28,880
Wiadukt I (Biała Dolina / Słowackiego-Wolności)
39
29,760
Wiadukt II (Biała Dolina /ul.Wolności)
6
29,940
Most kolejowy (pot. Bieleń / Szklarska Poręba - Biała Dolina - LK311)
10
30,20
Wiadukt kolejowy (Szklarska Poręba - Biała Dolina / LK311 - ul.Zdrojowa)
6
30,500
Wiadukt drogowy (Szklarska Poręba - Biała Dolina / ul.Konopnickiej - LK 311)
8
30,7
Przepust
1
30,905
Przystanek kolejowy Szklarska Poręba Huta (d. stacja)
58
34,394
Bocznica szlakowa / ładownia Czerwony Potok
9
37,311
Przystanek kolejowy Szklarska Poręba Jakuszyce
41
42,100
Mijanka / Ładownia Nowy Świat (dawna)
4
44,300
Przystanek kolejowy Harrachov / Zastávka Harrachov
d. przystanek kolejowy Tkacze (1945-1958)
42
46,540
Jizerský most
Most Izerski
27
46,260
Jizerský tunel
Tunel Izerski
4
48,900
Stacja kolejowa Kořenov / Nádraží ČD Kořenov
20
 
 
 
 
  ID: 527134

Linia kolejowa nr 311 (Jelenia Góra -) Dębowa Góra - Szklarska Poręba Grn. (- Kořenov /CZ/)

Die Zackenbahn, Kolej Doliny Kamiennej (nieformalnie)



Budowa
1890-1902
 
Linię budowano etapami. Prace przy budowie odcinka Jelenia Góra - Cieplice rozpoczęto w 1888 roku, a oddano do użytku 1 sierpnia 1891 roku. Ponieważ dalej trasa linii była łatwa, linia do Piechowic była gotowa już w grudniu. Dalej charakter linii jest typowo górski. Duże pochylenia, ostre łuki, oraz drążenie dwóch tuneli. Pierwszy o dł. 145 m między Górzyńcem a Szklarską Porębą Dolną. Drugi o dł. 260 m za dawną stacją Tkacze a przed Mostem Izerskim. Ostatecznie oddanie całego odcinka do granicy Czech ...
Linię budowano etapami. Prace przy budowie odcinka Jelenia Góra - Cieplice rozpoczęto w 1888 roku, a oddano do użytku 1 sierpnia 1891 roku. Ponieważ dalej trasa linii była łatwa, linia do Piechowic była gotowa już w grudniu. Dalej charakter linii jest typowo górski. Duże pochylenia, ostre łuki, oraz drążenie dwóch tuneli. Pierwszy o dł. 145 m między Górzyńcem a Szklarską Porębą Dolną. Drugi o dł. 260 m za dawną stacją Tkacze a przed Mostem Izerskim. Ostatecznie oddanie całego odcinka do granicy Czech nastąpiło 25 czerwca 1902 roku. Elektryfikację linii rozpoczęto w 1914 roku, a zakończono 15 lutego 1923 roku. Trakcja el. istniała do lipca 1945 roku, kiedy to Sowieci zdjęli przewody i wywieźli do Rosji. Ponownie linię zelektryfikowano dopiero 30.09.1987 roku. Przed wojną obsługę linii prowadziły jednostki trakcyjne ET89. Do Szklarskiej Poręby Huty przyjeżdżał pociąg złożony z dwóch wagonów silnikowych i ośmiu wagonów pasażerskich. Tu pociąg rozłączano i do Czech jechał tylko jeden wagon silnikowy. Na linii do granicy państwowej było 10 stacji, 1 przystanek, 1 mijanka i 3 bocznice (Papiernia , Karelma w Piechowicach Dln., oraz Celwiskoza ). W roku 1958 po regulacji granicy państwowej stacja Tkacze przeszła do Czech i nosi nazwę Harrachov. Po rozbudowie zakładów Celwiskoza, linię przebudowano obchodząc zakład bokiem. Powstał tam wtedy przystanek Celwiskoza oraz następny JG Orle przy nowo wybudowanym osiedlu. Powstała też kolejna bocznica kamieniołomu przed Jakuszycami o nazwie Czerwony Potok. W 1945 roku pociągi towarowe docierały aż do Jakuszyc. W 1962 roku zamknięto odcinek Szklarska Poręba Górna - Harrachov dla ruchu osobowego. Odcinek ten został przekazany w 2009 roku samorządowi, który w latach 2009-2010 przeprowadził odbudowę nieużywanego od kilkudziesięciu lat odcinka. Ponowne uruchomienie odcinka granicznego, choć nie bez problemów nastąpiło 3 lipca 2010 r. Tutaj (autor Pt4794) film z zimowego przejazdu wyremontowanym odcinkiem linii. W 2012 r. rozpoczęła się modernizacja górskiej części linii nr 311 na odcinku z Piechowic do Szklarskiej Poręby Górnej. Pod koniec września 2012 r. zawieszono komunikację kolejową z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby Górnej. Odcinek graniczny z Kořenova do Szklarskiej Poręby Górnej pozostał w obsłudze czeskiego przewoźnika VIAMONT. Modernizacja miała się pierwotnie zamknąć do sierpnia 2013 r., ostatecznie linię otwarto 16 listopada 2013 r. (moose, za J. Szczypińskim)

Kilometraż stacji (st.) i przystanków / ładowni (po./poł.) i bocznic liczony formalnie od dawnego posterunku odgałęźnego Dębowa Góra przy wiadukcie na Bobrze, niemiecki kilometraż (w nawiasie) liczony był od Jeleniej Góry). Stacje węzłowe zaznaczono pogrubioną czcionką, obiekty nieczynne/nieistniejące - kursywą:
- , Jelenia Góra, st., km -3,124 (km 0,00)
....
- , Dębowa Góra, podg., km 0,031 (km 3,50)
- , Jelenia Góra Zachodnia, st., km 1,101 (km 4,58)
- , Nastawnia JGZ/ Celwiskoza bocznica, bszl., km 1,652
- , Jelenia Góra Celwiskoza, d. po., km 2,158 (km 6,35)
- , Jelenia Góra Cieplice, po., km 5,290 (km 8,68)
- , Jelenia Góra Orle, po., km 7,636
- , Jelenia Góra Sobieszów, st., km 9,261 (km 12,66)
- Bocznica szlakowa nr 322 "Karelma", bszl., km 11,206
- , Piechowice Dolne, p.o., km 11,582 (km 14,98)
- Bocznica szlakowa nr 324 "Papiernia", bszl., km 11,750
- , Piechowice, st., km 13,316 (km 16,71)
- , Górzyniec, po., km 17,282 (km 20,68)
- , Kopaniec (Zalesie), d. mijanka, km 19,460 (km 22,47)
- , Tunel pod Zbójnickimi Skałami, km 22,200:km 22,345
- , Szklarska Poręba Dolna, po., km 22,801 (km 26,20)
- , Szklarska Poręba Średnia, po., km 25,889 (km 29,28)
- , Szklarska Poręba Górna, st., km 28,438 (km 31,87)
- ,Szklarska Poręba JKSM, bszl., km 29,111
- , Szklarska Poręba Huta, po., km 30,905 (km 34,29)
- , Czerwony Potok, bszl., km 34,394 (km 37,786)
- , Jakuszyce, po., km 37,111 (km 40,58)
- , Nowy Świat, mijanka, km 42,100 (km 45,60)
- granica państwa, km 42,997 (km 49,98)
- , Harrachov / Tkacze, po., km 44,300 (km 47,70)
- , Tunel Izerski, km 45,500
- , Kořenov, st., km 48,900 (km 52,40)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1900
    komentarze: 0
    Profil wysokościowy linii w Dolinie Kamiennej (czyli po naszemu ...
  • Data: 1902
    komentarze: 0
    Profil wysokościowy Zackenbahn (nie używamy u nas czeskiej nazwy ...
  • Data: 1902
    komentarze: 0
    Nowa linia kolejowa między Piechowicami a Szklarską Porębą.
  • Data: 1902-06-25
    komentarze: 4
    Uroczysty przyjazd pierwszego pociągu do Szklarskiej Poręby Górnej ...
  • Data: 1902-1904
    komentarze: 5
    Pociąg w dolinie Małej Kamiennej (Górzynec lub Szklarska Poręba ...
  • Data: 1902-1905
    komentarze: 2
    Widok ogólny Piechowic (z Michałowicami) na tle Karkonoszy po ...
  • Data: 1902-1945
    komentarze: 3
    Profil wysokościowy (schematyczny) Śląskiej Kolei Górskiej wraz ...
  • Data: 1905
    komentarze: 2
    Unieruchomiony, przysypany śniegiem pociąg (na odcinku Karlsthal- ...
  • Data: 1905
    komentarze: 0
    Unieruchomiony, przysypany śniegiem pociąg (na odcinku Karlsthal- ...
  • Data: 1905
    komentarze: 0
    Znane z innych zdjęć ( http://dolny-slask.org.pl/6335032,foto.html?idEntity=527134 ...
  • Data: 1905
    komentarze: 0
    Pług wirnikowy na trasie Szklarska Poręba - Grünthal (może to ...
  • Data: 1905-1910
    komentarze: 1
    Pociąg prowadzony pruskim tendrzakiem T9-3 (Baureihe 91) opuszcza ...
  • Data: 1905-1910
    komentarze: 1
    Pociąg w stronę Jakuszyc prowadzony tendrzakiem pruskiej serii ...
  • Data: 1910-1913
    komentarze: 1
    Dębowa Góra. Rozwidlenie w kierunku Rybnicy i Jeleniej Góry Zachodniej. ...
  • Data: 1910-1914
    komentarze: 0
    Panorama Białej Doliny z jadącym pociągiem por. http://wroclaw.hydral.com.pl/368291,foto.html ...
  • Data: 1910-1926
    komentarze: 0
    Widok na szpital od nieistniejącego mostu nad torami w kierunku ...
  • Data: 1913
    komentarze: 0
    Pociąg przy nieistniejącym już schronisku; w tle Karkonosze (poprzednio ...
  • Data: 1914-1915
    komentarze: 3
    Długi skład w podwójnej trakcji parowej (kuse parowozy serii T9-3) ...
  • Data: 1914-1922
    komentarze: 1
    Panorama Piechowic z Ciemniaka (od północnego zachodu). Widok ...
  • Data: 1915-1920
    komentarze: 0
    Jeszcze jako niewielka fabryka papieru i celulozy. Przed fabryką ...
  • Data: 1920
    komentarze: 2
    Pociąg relacji Szklarska Poręa-Jelenia Góra na szlaku.W oddali ...
  • Data: 1920-1924
    komentarze: 0
    Dawne schronisko Gebertbaude.
  • Data: 1920-1925
    komentarze: 2
    Fragment linii kolejowej w okolicach Szklarskiej Poręby Średniej.
  • Data: 1920-1925
    komentarze: 2
    Fragment linii kolejowej w okolicy Piechowic-Górzyńca.
  • Data: 1920-1935
    komentarze: 2
    Panorama Jeleniej Góry od strony Dworca Zachodniego.
  • Data: 1920-1935
    komentarze: 0
    Szklarska Poręba-pociąg na trasie obok schroniska "Gerbertbaude".
  • Data: 1920-1935
    komentarze: 0
    Linia kolejowa Jelenia Góra - Kořenov; widok w stronę Wysokiego ...
  • Data: 1923-1930
    komentarze: 3
    Słabiutki skan malarskiej pocztówki - pociąg gdzieś w pobliżu ...
  • Data: 1923-1935
    komentarze: 0
    Prawdopodobnie to ten sam skład http://dolny-slask.org.pl/3651083,foto.html?idEntity=548176 ...
  • Data: 1925
    komentarze: 4
    Linia kolejowa przez Izery.
  • Data: 1925-1940
    komentarze: 0
    Widok z lotu ptaka na serpentyny za stacją Piechowice (po lewej). ...
  • Data: 1927-1929
    komentarze: 1
    W jubileusz 25 lecia Kolei Doliny Kamiennej pierwsze elektrowozy ...
  • Data: 1927-1933
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa Jelenia Góra - Cieplice Zdrój, a na niej pociąg ...
  • Data: 1927-1934
    komentarze: 0
    Wagon silnikowy ET89 prowadzi pociąg, najprawdopodobniej na wjeździe ...
  • Data: 1928
    komentarze: 2
    Testy elektrowozu E21 02 w maju 1928 r. na linii do Szklarskiej ...
  • Data: 1929
    komentarze: 0
    Elektryczna lokomotywa gdzieś w Szklarskiej Porębie (Średniej?).
  • Data: 1930
    komentarze: 1
    Szklarska Poręba Górna. Widok na Wysoki Kamień.
  • Data: 1930-1935
    komentarze: 3
    Dawne Schronisko Gebertbaude
  • Data: 1930-1935
    komentarze: 1
    Szklarska Poręba, w tle nieistniejące schronisko Gebertbaude. ...
  • Data: 1930-1940
    komentarze: 5
    Kolej Izerska na odcinku Szklarska Poręba (Schreiberhau) - Huta ...

Linia kolejowa nr 311 (Jelenia Góra -) Dębowa Góra - Szklarska Poręba Grn. (- Kořenov /CZ/) na innych fotografiach
  • 2013
  • 1902 - 1905