Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Przejazd kolejowy (Piechowice / ul. Jaworowa)
1
 
2018-2019 Budowa / przebudowa przystanków kolejowych w Jeleniej Górze
3
 
Przekop
 
Most kolejowy (rz. Kamienna / Jakuszyce)
2
 
Pociąg lokalny do Szklarskiej o 15-55
8
 
Wiadukt (LK274 311 / ul. Podchorążych-Grunwaldzka)
7
 
2013-11-16 Ponowne otwarcie ruchu pociągów Jelenia Góra - Szklarska Poręba Górna
21
 
2012-2013 Remont linii nr 311 odc. Piechowice - Szklarska Poręba Grn.
3
 
Wiadukt drogowy (ul. Lwówecka / LK 274 311)
7
-2,155 km
Przystanek kolejowy Jelenia Góra Zabobrze
21
-3,124 km
Stacja kolejowa Jelenia Góra
74
0,000
Most kolejowy (rz. Bóbr / Borowy Jar)
148
0,031
Posterunek odgałęźny Dębowa Góra (dawny)
14
0,680
Wiadukt kolejowy (Jelenia Góra / LK 311 - ul. Sobieskiego - ul.Miarki)
11
1,101
Stacja kolejowa Jelenia Góra Zachodnia
38
2,340
Przystanek kolejowy Jelenia Góra Celwiskoza (dawny)
5
2,852 km
Przystanek kolejowy Jelenia Góra Przemysłowa
5
5,290 km
Stacja kolejowa Jelenia Góra Cieplice (dawna)
27
5,505 km
Przystanek kolejowy Jelenia Góra Cieplice (nowy)
3
7,450
Most kolejowy nad Kamienną (Cieplice/Orle)
7
7,636
Przystanek kolejowy Jelenia Góra Orle
6
9,261
Stacja kolejowa Jelenia Góra Sobieszów
49
11,582 km
Przystanek kolejowy Piechowice Dolne
15
11,758
Most kolejowy (rz. Kamienna / Piechowice - LK 311)
7
13,316
Stacja kolejowa Piechowice
36
17,872
Przystanek kolejowy Górzyniec
22
19,460
Mijanka Kopaniec (nie istnieje)
7
19,780 km
Most kolejowy (pot. Mała Kamienna / Górzyniec)
11
22,345
Tunel pod Zbójnickimi Skałami
26
22,801
Przystanek kolejowy Szklarska Poręba Dolna (d. stacja)
46
23,180 km
Wiadukt (Szklarska Poreba Dolna - Spokojna-Sanatoryjna / LK311)
6
23,480
Sztuczny wąwóz - przekop skalny
47
24,400 km
Wiadukt (ul. Górna-Piastowska / LK311)
3
25,520
Wiadukt kolejowy (Szklarska Poręba Średnia / LK311 - ul.Kopernika-Waryńskiego)
1
25,889
Przystanek kolejowy Szklarska Poręba Średnia (d. stacja)
38
27,005 km
Wiadukt kolejowy I (Szklarska Poręba - Dolna / LK 311)
4
27,742 km
Wiadukt kolejowy (Szklarska Poręba Średnia / LK311 (ul.Armii Krajowej))
3
27,985 km
Wiadukt drogowy (Szklarska Poręba / ul.Szpitalna / ul.Wyszyńskiego - LK 311)
8
28,286 km
Wiadukt kolejowy (Szklarska Poręba / LK 311 - ul. Armii Krajowej)
19
28,438
Stacja kolejowa Szklarska Poręba Górna
289
28,880
Wiadukt drogowy I (Szklarska Poręba / ul.Słowackiego/Wolności - LK311)
47
28,900
Przekop
11
29,300
Wiadukt drogowy II (Szklarska Poręba / ul.Słowackiego/Wolności - LK311)
4
29,600
Przepust wodny
8
29,760
Wiadukt drogowy (Szklarska Poręba / ul.Wolności - LK311)
8
29,940
Most kolejowy (pot. Bieleń / Szklarska Poręba - Biała Dolina - LK311)
17
30,200 km
Wiadukt kolejowy (Szklarska Poręba - Zdrojowa / LK 311)
11
30,500
Wiadukt drogowy (Szklarska Poręba - Biała Dolina / ul.Konopnickiej - LK 311)
12
30,7
Przepust
1
31,062 km
Przystanek kolejowy Szklarska Poręba Huta (d. stacja)
51
32,500
Przekop skalny
9
34,394
Bocznica szlakowa / ładownia Czerwony Potok
3
37,070 km
Przystanek kolejowy Szklarska Poręba Jakuszyce (dawna lokalizacja)
45
37,650 km
Przystanek kolejowy Polana Jakuszycka (nowa lokalizacja)
2
42,100
Mijanka / Ładownia Nowy Świat (dawna)
4
44,300
Przystanek kolejowy Harrachov / Zastávka Harrachov
d. przystanek kolejowy Tkacze (1945-1958)
47
46,260
Jizerský tunel
Tunel Izerski
5
46,540
Jizerský most
Most Izerski
33
48,900
Stacja kolejowa Kořenov / Nádraží ČD Kořenov
25
 
 
 
 
  ID: 527134

Linia kolejowa nr 311 Jelenia Góra - Granica państwa (Jakuszyce)

Die Zackenbahn, Kolej Doliny Kamiennej (nieformalnie)



Budowa
1890-1902
 
Linię budowano etapami. Prace przy budowie odcinka Jelenia Góra - Cieplice rozpoczęto w 1888 roku, a oddano do użytku 1 sierpnia 1891 roku. Ponieważ dalej trasa linii była łatwa, linia do Piechowic była gotowa już w grudniu. Dalej charakter linii jest typowo górski. Duże pochylenia, ostre łuki, oraz drążenie dwóch tuneli. Pierwszy o dł. 145 m między Górzyńcem a Szklarską Porębą Dolną. Drugi o dł. 260 m za dawną stacją Tkacze a przed Mostem Izerskim. Ostatecznie oddanie całego odcinka do granicy Czech ...
Linię budowano etapami. Prace przy budowie odcinka Jelenia Góra - Cieplice rozpoczęto w 1888 roku, a oddano do użytku 1 sierpnia 1891 roku. Ponieważ dalej trasa linii była łatwa, linia do Piechowic była gotowa już w grudniu. Dalej charakter linii jest typowo górski. Duże pochylenia, ostre łuki, oraz drążenie dwóch tuneli. Pierwszy o dł. 145 m między Górzyńcem a Szklarską Porębą Dolną. Drugi o dł. 260 m za dawną stacją Tkacze a przed Mostem Izerskim. Ostatecznie oddanie całego odcinka do granicy Czech nastąpiło 25 czerwca 1902 roku. Elektryfikację linii rozpoczęto w 1914 roku, a zakończono 15 lutego 1923 roku. Trakcja el. istniała do lipca 1945 roku, kiedy to Sowieci zdjęli przewody i wywieźli do Rosji. Ponownie linię zelektryfikowano dopiero 30.09.1987 roku. Przed wojną obsługę linii prowadziły głównie wagony silnikowe serii ET89 oraz pojemne składy ET25 i ET31. Do Szklarskiej Poręby Huty przyjeżdżał pociąg złożony z dwóch wagonów silnikowych i ośmiu wagonów pasażerskich. Tu pociąg rozłączano i do Czech jechał tylko jeden wagon silnikowy. Na linii do granicy państwowej było 10 stacji, 1 przystanek, 1 mijanka i 3 bocznice (Papiernia , Karelma w Piechowicach Dln., oraz Celwiskoza ). W roku 1958 po regulacji granicy państwowej stacja Tkacze przeszła do Czech i nosi nazwę Harrachov. Po rozbudowie zakładów Celwiskoza, linię przebudowano obchodząc zakład bokiem. Powstał tam wtedy przystanek Celwiskoza oraz następny JG Orle przy nowo wybudowanym osiedlu. Powstała też kolejna bocznica kamieniołomu przed Jakuszycami o nazwie Czerwony Potok. W 1945 roku pociągi towarowe docierały aż do Jakuszyc. W 1962 roku zamknięto odcinek Szklarska Poręba Górna - Huta dla ruchu osobowego. Odcinek ten został przekazany w 2009 roku samorządowi, który w latach 2009-2010 przeprowadził odbudowę nieużywanego od kilkudziesięciu lat odcinka do granicy. Po stronie czeskiej pociągi kursowały do Harrachova. Ponowne uruchomienie odcinka granicznego, choć nie bez problemów nastąpiło 3 lipca 2010 r. Tutaj (autor Pt4794) film z zimowego przejazdu wyremontowanym odcinkiem linii. W 2012 r. rozpoczęła się modernizacja górskiej części linii nr 311 na odcinku z Piechowic do Szklarskiej Poręby Górnej. Pod koniec września 2012 r. zawieszono komunikację kolejową z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby Górnej. Odcinek graniczny z Kořenova do Szklarskiej Poręby Górnej pozostał w obsłudze czeskiego przewoźnika VIAMONT (od 2016 České Dráhy). Modernizacja miała się pierwotnie zamknąć do sierpnia 2013 r., ostatecznie linię otwarto 16 listopada 2013 r. Od połowy lat 90. zlikwidowano posterunek odgałęźny Dębowa Góra, zatem formalnie ruchem na linii 311 steruje się ze stacji Jelenia Góra. Pociągi w kierunki Szklarskiej Poręby wyruszają obecnie dawnym torem nr 2 linii 274. Przy zmianie organizacji ruchu nie zdecydowano się jednak na przeliczenie kilometraża na słupkach hektometrowych. Odcinkiem linii w km 29+844 (przed semaforem wjazdowym na stację Szklarska Poręba Górna) do 43+138 (granica państwa) zarządza Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, podmiot Województwa Dolnośląskiego. (moose)

Kilometraż stacji (st.) i przystanków / ładowni (po./poł.) i bocznic (bszl.) liczony jest nadal (km 0,000) od dawnego posterunku odgałęźnego Dębowa Góra (do lat 2000 linia w instrukcji D29 nosiła nazwę Dębowa Góra - Szklarska Poręba Jakuszyce), niemiecki kilometraż (w nawiasie) liczony był od Jeleniej Góry. Stacje węzłowe zaznaczono pogrubioną czcionką, obiekty nieczynne/nieistniejące - kursywą:
- , Jelenia Góra, st., km -3,124 (km 0,00)
- , Jelenia Góra Zabobrze, po., km -2,155
- , Dębowa Góra, podg., km 0,031 (km 3,50)
- , Jelenia Góra Zachodnia, st., km 1,101 (km 4,58)
- , Nastawnia JGZ/ Celwiskoza bocznica, bszl., km 1,652
- , Jelenia Góra Celwiskoza, d. po., km 2,158 (km 6,35)
- , Jelenia Góra Przemysłowa, po., km 2,852
- , Jelenia Góra Cieplice, po., km 5,290 (km 8,68)
- , Jelenia Góra Orle, po., km 7,636
- , Jelenia Góra Sobieszów, st., km 9,261 (km 12,66)
- Bocznica szlakowa nr 322 "Karelma", bszl., km 11,206
- , Piechowice Dolne, p.o., km 11,582 (km 14,98)
- Bocznica szlakowa nr 324 "Papiernia", bszl., km 11,750
- , Piechowice, st., km 13,316 (km 16,71)
- , Górzyniec, po., km 17,282 (km 20,68)
- , Kopaniec (Zalesie), d. mijanka, km 19,460 (km 22,47)
- , Tunel pod Zbójnickimi Skałami, km 22,200:km 22,345
- , Szklarska Poręba Dolna, po., km 22,801 (km 26,20)
- , Szklarska Poręba Średnia, po., km 25,889 (km 29,28)
- , Szklarska Poręba Górna, st., km 28,438 (km 31,87)
- ,Szklarska Poręba JKSM, bszl., km 29,111
- , Szklarska Poręba Huta, po., km 30,905 (km 34,29)
- , Czerwony Potok, bszl., km 34,394 (km 37,786)
- , Jakuszyce, po., km 37,111 (km 40,58)
- , Nowy Świat, mijanka, km 42,100 (km 45,60)
- granica państwa, km 42,997 (km 49,98)
- , Harrachov / Tkacze, po., km 44,300 (km 47,70)
- , Tunel Izerski, km 45,500
- , Kořenov, st., km 48,900 (km 52,40)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1900
    komentarze: 0
    Profil wysokościowy linii w Dolinie Kamiennej (czyli po naszemu ...
  • Data: 1900-1902
    komentarze: 0
    Nowa linia kolejowa z Piechowic do Szklarskiej Poręby. Na dolnym ...
  • Data: 1900-1910
    komentarze: 0
    Panorama Piechowic.
  • Data: 1902
    komentarze: 0
    Profil wysokościowy Zackenbahn (nie używamy u nas czeskiej nazwy ...
  • Data: 1902
    komentarze: 0
    Nowa linia kolejowa między Piechowicami a Szklarską Porębą.
  • Data: 1902
    komentarze: 0
    Druk związany z przedłużeniem linii kolejowej na odcinku Petersdorf-Tannwald ...
  • Data: 1902
    komentarze: 0
    Druk związany z przedłużeniem linii kolejowej na odcinku Petersdorf-Tannwald ...
  • Data: 1902-06-25
    komentarze: 4
    Uroczysty przyjazd pierwszego pociągu do Szklarskiej Poręby Górnej ...
  • Data: 1902-1903
    komentarze: 0
    Uroczysty przyjazd pierwszego pociągu do Szklarskiej Poręby Górnej ...
  • Data: 1902-1904
    komentarze: 5
    Pociąg w dolinie Małej Kamiennej (Górzynec lub Szklarska Poręba ...
  • Data: 1902-1905
    komentarze: 2
    Widok ogólny Piechowic (z Michałowicami) na tle Karkonoszy po ...
  • Data: 1902-1910
    komentarze: 0
    Podróżni na którejś ze stacji Kolei Doliny Kamiennej (na boku ...
  • Data: 1902-1945
    komentarze: 3
    Profil wysokościowy (schematyczny) Śląskiej Kolei Górskiej wraz ...
  • Data: 1904
    komentarze: 4
    Panorama Piechowic [ŚBC].
  • Data: 1905
    komentarze: 7
    Coś dla Festunga. Pocztówka z pamiętnej zimy 1905 r. Nawiązanie ...
  • Data: 1905
    komentarze: 2
    Unieruchomiony, przysypany śniegiem pociąg (na odcinku Karlsthal- ...
  • Data: 1905
    komentarze: 4
    Unieruchomiony, przysypany śniegiem pociąg (na odcinku Karlsthal- ...
  • Data: 1905
    komentarze: 0
    Znane z innych zdjęć ( http://dolny-slask.org.pl/6335032,foto.html?idEntity=527134 ...
  • Data: 1905
    komentarze: 0
    Pług wirnikowy na trasie Szklarska Poręba - Grünthal (może to ...
  • Data: 1905
    komentarze: 0
    Przysypany śniegiem pociąg (na odcinku Karlsthal- Grüntal) - od ...
  • Data: 1905-1910
    komentarze: 1
    Pociąg prowadzony pruskim tendrzakiem T9-3 (Baureihe 91) opuszcza ...
  • Data: 1905-1910
    komentarze: 1
    Pociąg w stronę Jakuszyc prowadzony tendrzakiem pruskiej serii ...
  • Data: 1905-1910
    komentarze: 0
    Heilstätte Moltkefels i jadący pociąg w stronę Szklarskiej Poręby ...
  • Data: 1906
    komentarze: 0
    Sanatorium kolejowe (głównie przeciwgruźlicze) Moltkefels w Szklarskiej ...
  • Data: 1910-1913
    komentarze: 1
    Dębowa Góra. Rozwidlenie w kierunku Rybnicy i Jeleniej Góry Zachodniej. ...
  • Data: 1910-1914
    komentarze: 0
    Panorama Białej Doliny z jadącym pociągiem por. http://wroclaw.hydral.com.pl/368291,foto.html ...
  • Data: 1910-1926
    komentarze: 0
    Widok na szpital od nieistniejącego mostu nad torami w kierunku ...
  • Data: 1913
    komentarze: 0
    Pociąg przy nieistniejącym już schronisku; w tle Karkonosze (poprzednio ...
  • Data: 1913
    komentarze: 2
    Pociąg na trasie za dworcem "na hucie" w okolicy ulicy Konopnickiej ...
  • Data: 1914-1915
    komentarze: 3
    Długi skład w podwójnej trakcji parowej (kuse parowozy serii T9-3) ...
  • Data: 1914-1922
    komentarze: 1
    Panorama Piechowic z Ciemniaka (od północnego zachodu). Widok ...
  • Data: 1914-1923
    komentarze: 1
    Szklarska Poręba-pociąg na trasie obok schroniska "Gerbertbaude".
  • Data: 1915-1920
    komentarze: 0
    Jeszcze jako niewielka fabryka papieru i celulozy. Przed fabryką ...
  • Data: 1920
    komentarze: 2
    Pociąg relacji Szklarska Poręa-Jelenia Góra na szlaku.W oddali ...
  • Data: 1920-1924
    komentarze: 0
    Dawne schronisko Gebertbaude.
  • Data: 1920-1925
    komentarze: 2
    Fragment linii kolejowej w okolicy Piechowic-Górzyńca.
  • Data: 1920-1935
    komentarze: 2
    Panorama Jeleniej Góry od strony Dworca Zachodniego.
  • Data: 1920-1935
    komentarze: 0
    Linia kolejowa Jelenia Góra - Kořenov; widok w stronę Wysokiego ...
  • Data: 1923-1930
    komentarze: 3
    Słabiutki skan malarskiej pocztówki - pociąg gdzieś w pobliżu ...
  • Data: 1923-1935
    komentarze: 0
    Prawdopodobnie to ten sam skład http://dolny-slask.org.pl/3651083,foto.html?idEntity=548176 ...

Linia kolejowa nr 311 Jelenia Góra - Granica państwa (Jakuszyce) na innych fotografiach
  • 2013
  • 1902 - 1905
  • 2021