Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
D
Dworzec kolejowy Złotoryja (nieczynny)
28
L
Lokomotywownia Złotoryja (dawna)
1
W1
Wieża ciśnień kolejowa (1)
14
W2
Wieża ciśnień kolejowa (2)
10
Nastawnia dysponująca Zł (dawna)
1
Zł1
Nastawnia wykonawcza Zł1 (dawna)
2
Zł2
Nastawnia wykonawcza Zł2 (dawna)
5
 
 
 
 
  ID: 524071

Stacja kolejowa Złotoryja (dawna)

Bahnhof Goldberg, Goldberg (Schl.) (1907-45), Złotoria (do 1947 r.)



Budowa
1884-1906
Status
Istnieje częściowo
 
Kolej żelazną doprowadzono do Złotoryi 15 października 1884 po 2,5 roku budowy drugorzędnej (Zweigbahn, Stichbahn) linii kolejowej z Legnicy (21,26 km), realizowanej przez państwo. Złotoryja była stacją końcową przez 9 lat. 16 września 1895 przedłużono linię kolejową wzdłuż Kaczawy (Katzbachtalbahn) do Świerzawy (15,39 km), a 15 sierpnia 1896 r. powiązano Legnicę i Złotoryję ze Śląską Koleją Górską w Marciszowie. Równolegle od strony Lwówka Śląskiego prowadzono budowę linii kolejowej przez Nową ...
Kolej żelazną doprowadzono do Złotoryi 15 października 1884 po 2,5 roku budowy drugorzędnej (Zweigbahn, Stichbahn) linii kolejowej z Legnicy (21,26 km), realizowanej przez państwo. Złotoryja była stacją końcową przez 9 lat. 16 września 1895 przedłużono linię kolejową wzdłuż Kaczawy (Katzbachtalbahn) do Świerzawy (15,39 km), a 15 sierpnia 1896 r. powiązano Legnicę i Złotoryję ze Śląską Koleją Górską w Marciszowie. Równolegle od strony Lwówka Śląskiego prowadzono budowę linii kolejowej przez Nową Wieś Grodziską (12,14 km, 1 grudnia 1895 r.) do Jerzmanic (12,17 km, 15 maja 1896 r.) - powiązano wówczas miasta nad Kaczawą z Gryfowem i kierunkiem na Zgorzelec. Znaczenie stacji w Złotoryi wzrosło po utworzeniu węzła i budowie linii odchodzącej do Chojnowa (21,32 km, 15 września 1906 r., powiązanie z linią marchijską w kierunku Zgorzelca i Drezna) i dalej do Rokitek (7,99 km, 1 grudnia 1906 r.), gdzie powstał węzeł z linią marchijską prowadzącą w kierunku Żagania i dalej na Berlin.

Stacja w Złotoryi była rozbudowywana w miarę tworzenia kolejnych połączeń. Po 1895 r. rozbudowano dworzec, po 1906 r. rozbudowano magazyny, nad 1szym peronem powstała wiata. Ok. 1910 r. zbudowano drugą wieżę wodną do wodowania parowozów. Ruch manewrowy na stacji i kursy w kierunku Chojnowa i Rokitek (przed wojną przeciętnie 4 pary pociągów) obsługiwała czterostanowiskowa parowozownia, podległa lokomotywowni w Legnicy. Przed wojną była to stacja wysokiej, 2 klasy. Pod koniec lat 30. (wymaga to weryfikacji - moose) gruntownie przebudowano dworzec kolejowy podnosząc go w całości o 1 kondygnację.

Po zakończeniu wojny Złotoria (pierwsza nazwa) znowu stała się stacją końcową dla pociągów z Legnicy w uwagi na uszkodzenie mostu kolejowego na Kaczawie przy ul. Sportowej. W pierwszym rozkładzie z 1946 r. do Złotoryi docierały tylko 2 pary z Legnicy, pociągi na Rokitki nie jeździły. W zimowym rozkładzie 1948/49 kursowała ze Złotoryi tylko 1 para dziennie do Chojnowa. Za Złotoryję dalej pociągi nie jeździły, wróciły dopiero rok później. Z Marciszowa do Złotoryi i dalej do Legnicy kursowały 4 pary dziennie, wzmocnione 2 parami Złotoryja - Rokitki przez Legnicę. Pod koniec lat 50. kierunek na Marciszów obsługiwało 6 par. Z kierunku na Lwówek 4 pary, z Chojnowa 2 pary. Kursował bezpośredni pociąg Świeradów - Wrocław. Do tego doszła linia "górnicza" z Jerzmanic do Leszczyny obsługiwana parowozami ze Złotoryi w latach 1952-1959. Ruch pomiędzy Legnicą a Złotoryją, pomimo tylko jednego toru był na tyle istotny że zdecydowano w latach 80. o elektryfikacji odcinka Legnica - Złotoryja - Jerzmanice - Krzeniów II, który oddano 30 listopada 1988 r. W latach 80. zaczęto zamykać na przedgórzu linie kolejowe. Najpierw zamknięto odcinek linii nr 284 z Lwówka do Gryfowa (1984), potem Jerzmanice - Lwówek (1988). Ruch na linii Złotoryja - Chojnów zamknięto 8.02.1991 r. (pociągi pasażerskie), a w 2001 wstrzymano ruch towarowy. Linię nr 316 skreślono 03.07.2002 r. (Złotoryja-Chojnów). Na odcinku od Marciszowa na linii 312 zamknięto ruch osobowy do Jerzmanic 1.04.1996 r., a od ok 2008 linia jest już nieprzejezdna za Wojcieszowem i podzielona na dwa eksploatowane odcinki, jednak bez połączenia.

Na początku lat 90. do Złotoryi (i dalej do Jerzmanic) docierały 6 pary pociągów dziennie z Legnicy. Czas przejazdu 20 km wynosił 30 minut. Od Marciszowa do Jerzmanic dojeżdżały już tylko 2 pary realizowane przez szynobus z Jeleniej Góry mający wówczas także obieg do Lubawki. 1 czerwca 1996 r. zawieszono pociągi pasażerskie doprowadzając do niespotykanej sytuacji że miasto powiatowe zostało pozbawione dostępu do kolei. Mimo szumu medialnego taki stan trwał aż do 2008 r. W międzyczasie zaczęła się dewastacja stacji w Złotoryi. Jeszcze w początu lat 2000-ych na stacji obsługiwano pociągi zdawcze, ale już ok. 2007 r. wszystkie nastawnie były zamknięte, a ok. 2008 r. wyburzono już nastawnię wykonawczą ZŁ1. Na zelektryfikowanej w 1988 r. stacji pozostawiono przewody trakcyjne tylko nad jednym torem. Odcięto większość torów na stacji (przed wojną 16 torów). Budynki dworca i magazynów, bez należytego dozoru, popadają w ruinę, tak samo jak wieże wodne.

W 2008 r. podjęto próbę (Przewozy Regionalne) reaktywacji ruchu osobowego z Jerzmanic przez Złotoryję do Legnicy i dalej do Wrocławia. Pierwszy pociąg ruszył 14 grudnia. Przejazd do Legnicy trwał 55 minut (szlakowa 20-40 kmh), do Wrocławia ponad 140 minut. W Złotoryi ograniczono się do wystawienia nowej tablicy z nazwą przystanku (zdegradowano stację do bezobsługowego przystanku - ładowni), bez większych prac modernizacyjnych. Eksperyment zakończył się porażką i już 1 marca 2009 r. ograniczono kursy do weekendów i do 2 par, a 1 września 2009 r. ponownie zawieszono ruch pociągów osobowych. Ruch pociągów towarowych trwa nadal - do kamieniołomów w Wilkowie, jednak bez postojów w Złotoryi.

Od 2014 r. miasto Złotoryja intensywnie lobbuje nad przywróceniem ruchu pociągów na linii nr 284 i remontem linii w kierunku Lwówka, z utworzeniem połączenia Legnicy z Jelenią Górą. Inwestycja została wpisana w 2018 r. do rządowego programu budowy linii kolejowych Kolej Plus. (moose - różne źródła)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1895-1898
    komentarze: 2
    Złotoryja na pocztówce litograficznej z końca XIX w.
  • Data: 1898
    komentarze: 0
    Złotoryja na pocztówce litograficznej z końca XIX wieku.
  • Data: 1898
    komentarze: 0
    Hotel schwarzer Adler i stacja kolejowa.
  • Data: 1899-1900
    komentarze: 0
    Budowa Kolei Doliny Kaczawy (Katzbachtal) i jej przedłużenie z ...
  • Data: 1900
    komentarze: 0
    Złotoryja. Widok na fragment miasta ze stacją kolejową w pobliżu ...
  • Data: 1900
    komentarze: 0
    Złotoryja. Budynek dawnego starostwa powiatowego, restauracja ...
  • Data: 1900-1903
    komentarze: 0
    Złotoryja z dworcem na pierwszym planie.
  • Data: 1900-1905
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Złotoryi.
  • Data: 1900-1905
    komentarze: 0
    Złotoryja. Widok na fragment miasta i stację kolejową.
  • Data: 1905
    komentarze: 0
    Panorama Złotoryi z dworcem kolejowym na pierwszym planie. moose: ...
  • Data: 1905-1915
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Złotoryi.
  • Data: 1906
    komentarze: 0
    Złotoryja. Widok na fragment miasta i stację kolejową. moose: ...
  • Data: 1906
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Złotoryi.
  • Data: 1906
    komentarze: 0
    Z jednej matrycy: https://polska-org.pl/948704,foto.html?idEntity=524071 ...
  • Data: 1908
    komentarze: 0
    Złotoryja. Baszta Kowalska, rynek, panorama miasta i stacja kolejowa.
  • Data: 1909
    komentarze: 0
    Złotoryja. Widok na miasto i stację kolejową.
  • Data: 1910
    komentarze: 3
    Goldberg 1910.
  • Data: 1910
    komentarze: 0
    Panorama Złotoryji. Na pierwszym planie Stacja Kolejowa.
  • Data: 1910
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Złotoryi i dworzec po kolejnej, drugiej już ...
  • Data: 1910-1913
    komentarze: 0
    Dolina Kaczawy ze stacją kolejową - widok od północy.
  • Data: 1910-1914
    komentarze: 0
    Dolina Kaczawy z rzeką i stacją kolejową.
  • Data: 1910-1914
    komentarze: 0
    Obniżenie Kaczawy w Złotoryi gdzie ulokowano stację kolejową w ...
  • Data: 1914
    komentarze: 0
    Stacja Kolejowa.
  • Data: 1914
    komentarze: 0
    Widok na stację kolejową w Złotoryi.
  • Data: 1914-1916
    komentarze: 1
    Panorama Złotoryji, na pierwszym planie dworzec kolejowy.
  • Data: 1914-1916
    komentarze: 0
    Widok na Złotoryję. Na pierwszym planie stacja kolejowa.
  • Data: 1914-1916
    komentarze: 2
    Popularny motyw z pocztówek Złotoryi - panorama miasta ze stacją ...
  • Data: 1915
    komentarze: 0
    Złotoryja. Widok na fragment miasta z doliną Kaczawy i stacją ...
  • Data: 1915-1916
    komentarze: 0
    Panorama Złotoryi z dworcem kolejowym.
  • Data: 1915-1916
    komentarze: 0
    Widok na Złotoryję i stację kolejową.
  • Data: 1915-1918
    komentarze: 0
    Popularny widok na Złotoryję z okolic dzisiejszej ul. Zagrodzieńskiej ...
  • Data: 1917
    komentarze: 0
    Złotoryja w 1917 roku - na pierwszym planie stacja kolejowa.
  • Data: 1920-1925
    komentarze: 0
    Widok na miasto i stację kolejową w Złotoryi.
  • Data: 1924-1926
    komentarze: 0
    Część towarowa stacji Złotoryja. Na pierwszym planie parowozy ...
  • Data: 1925
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Złotoryi, w tle budynek dworca, na pierwszym ...
  • Data: 1925-1935
    komentarze: 0
    Panorama Złotoryji, na pierwszym planie dworzec kolejowy.
  • Data: 1935
    komentarze: 0
    "Modelowa" panorama stacji kolejowej w Złotoryi ukazująca część ...
  • Data: 1935-1936
    komentarze: 2
    Panorama Złotoryi z dworcem kolejowym na pierwszym planie.
  • Data: 1935-1936
    komentarze: 0
    Złotoryja. Widok na fragment miasta i stację kolejową.
  • Data: 2002-11-02
    komentarze: 0
    Panorama stacji kolejowej w Złotoryi od północy. Jeszcze wszystko ...

Stacja kolejowa Złotoryja (dawna) na innych fotografiach
  • 1907
  • 1927
  • 1907