W dniu 31 października 1845 r. otwarto dla ruchu kolej żelazną Opole - Kędzierzyn. Linia ta ominęła Leśnicę. Magistrat leśnicki prosił o ustanowienie stacji kolejowej w Zdzieszowicach jako położonej w odległości tylko 5 km od Leśnicy, ale dyrekcja kolei dwukrotnie odrzucała te prośbę, powołując się na bliskość dworców w Gogolinie i Kędzierzynie. Ostatecznie w maju 1846 r. dyrekcja zbudowała drewnianą poczekalnię w Zdzieszowicach, ale na wiosnę 1848 r. stację kolejową w Zdzieszowicach znowu zniesiono, z uwagi na niewielką liczbę pasażerów. Kiedy stację ponownie uruchomiono wokół niej powstała kolonia domów, a nazwa stacji Leśnica (Leschnitz), nadana 1 grudnia 1870 r. przetrwała do 1930 r., kiedy tę nazwę przeniesiono na nową stację na południowych obrzeżach Leśnicy, na nowej linii Strzelce Opolskie - Kędzierzyn. Stacja zdzieszowicka została rozbudowana po wybudowaniu w okresie międzywojennym zakładów koksowniczych. Linia została zelektryfikowana w 1961 r. Do stacji, a także do trzech wapienników (rozebranych po wojennych nalotach) dochodziła wąskotorówka, którą do lat 20. z kamieniołomu na Górze Świętej Anny przewożono wapień, a z powrotem dowożono węgiel.
Zdzieszowice to stacja przelotowa od której odchodzi bocznica zakładów koksowniczych (Raszowa - Zdzieszowice, PLK nr 891, dł. 3,99 km). Główna, dwutorowa łącznica wyprowadzona jest do tej bocznicy z posterunku w Raszowie, jednak wyjazd w Zdzieszowicach umożliwia jazdę na zachód bez zmiany czoła pociągu w Kędzierzynie. Sama stacja w Zdzieszowicach posiada 6 torów głównych, istnieje też kilka torów bocznych, z których 3 obsługiwały dawną wagonownię i magazyny ekspedycji kolejowej (wyburzone w 2016 r.). Dwa tory boczne prowadzą do rampy ładunkowej, zaś zarówno od strony Kędzierzyna, jak i Jasiony znajdują się tory wyciągowe. Ruch pociągów prowadzony jest przez nastawnie Zd i Zd1, które posiadają urządzenia mechaniczne scentralizowane z sygnalizacją świetlną. Część rozjazdów posiada napędy elektryczne. Od strony Jasiony funkcjonuje strażnica przejazdowa, obsługująca jeden przejazd kolejowy (ulica Chrobrego). Obsługa podróżnych odbywa się z dwóch peronów, z których jeden jest jednokrawędziowy, a drugi dwukrawędziowy wyspowy. Dojście do tego peronu przez przejście podziemne. W Zdzieszowicach zatrzymują się wszystkie pociągi osobowe, a od 2010 roku również niektóre pociągi TLK. (moose - za bazakolejowa.pl i semaforek.kolej.org.pl)