MENU
Zdzieszowice na pocztówce z lat 30 XX w. Dworzec kolejowy, zakłady koksownicze i kościół, Odra i szkoła.

Dodał: maras° - Data: 2015-01-24 18:31:11 - Odsłon: 4342
Lata 1936-1940


W dniu 31 października 1845 r. otwarto dla ruchu kolej żelazną Opole - Kędzierzyn. Linia ta ominęła Leśnicę. Magistrat leśnicki prosił o ustanowienie stacji kolejowej w Zdzieszowicach jako położonej w odległości tylko 5 km od Leśnicy, ale dyrekcja kolei dwukrotnie odrzucała te prośbę, powołując się na bliskość dworców w Gogolinie i Kędzierzynie. Ostatecznie w maju 1846 r. dyrekcja zbudowała drewnianą poczekalnię w Zdzieszowicach, ale na wiosnę 1848 r. stację kolejową w Zdzieszowicach znowu zniesiono, z uwagi na niewielką liczbę pasażerów. Kiedy stację ponownie uruchomiono wokół niej powstała kolonia domów, a nazwa stacji Leśnica (Leschnitz), nadana 1 grudnia 1870 r. przetrwała do 1930 r., kiedy tę nazwę przeniesiono na nową stację na południowych obrzeżach Leśnicy, na nowej linii Strzelce Opolskie - Kędzierzyn. Stacja zdzieszowicka została rozbudowana po wybudowaniu w okresie międzywojennym zakładów koksowniczych. Linia została zelektryfikowana w 1961 r. Do stacji, a także do trzech wapienników (rozebranych po wojennych nalotach) dochodziła wąskotorówka, którą do lat 20. z kamieniołomu na Górze Świętej Anny przewożono wapień, a z powrotem dowożono węgiel.

Zdzieszowice to stacja przelotowa od której odchodzi bocznica zakładów koksowniczych (Raszowa - Zdzieszowice, PLK nr 891, dł. 3,99 km). Główna, dwutorowa łącznica wyprowadzona jest do tej bocznicy z posterunku w Raszowie, jednak wyjazd w Zdzieszowicach umożliwia jazdę na zachód bez zmiany czoła pociągu w Kędzierzynie. Sama stacja w Zdzieszowicach posiada 6 torów głównych, istnieje też kilka torów bocznych, z których 3 obsługiwały dawną wagonownię i magazyny ekspedycji kolejowej (wyburzone w 2016 r.). Dwa tory boczne prowadzą do rampy ładunkowej, zaś zarówno od strony Kędzierzyna, jak i Jasiony znajdują się tory wyciągowe. Ruch pociągów prowadzony jest przez nastawnie Zd i Zd1, które posiadają urządzenia mechaniczne scentralizowane z sygnalizacją świetlną. Część rozjazdów posiada napędy elektryczne. Od strony Jasiony funkcjonuje strażnica przejazdowa, obsługująca jeden przejazd kolejowy (ulica Chrobrego). Obsługa podróżnych odbywa się z dwóch peronów, z których jeden jest jednokrawędziowy, a drugi dwukrawędziowy wyspowy. Dojście do tego peronu przez przejście podziemne. W Zdzieszowicach zatrzymują się wszystkie pociągi osobowe, a od 2010 roku również niektóre pociągi TLK. (moose - za bazakolejowa.pl i semaforek.kolej.org.pl)

  • /foto/9271/9271158m.jpg
    1899
  • /foto/10087/10087981m.jpg
    1900
  • /foto/10088/10088011m.jpg
    1900 - 1906
  • /foto/10095/10095142m.jpg
    1936 - 1938

Aukcje internetowe

Poprzednie: Panoramy i widoki Kudowy-Zdroju Strona Główna Następne: Pocztówki wielopolowe


kitapczy | 2023-03-01 22:34:11
Można dopisać do obiektu PSP nr 1.
maras | 2023-03-01 22:43:57
A co to znaczy?
kitapczy | 2023-03-02 00:24:25
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1.
maras | 2023-03-02 00:52:08 | edytowany: 2023-03-02 00:53:35
Wystarczy samo Szkoła Podstawowa, nie wiem co oni z tymi "publicznymi" wymyślili...
MacGyver_74 | 2023-03-02 16:27:54
Może te niepubliczne zamierzają sprywatyzować. Albo dają w ten sposób znać, że już nie ogarniają tego... burdelu. ;)