MENU
Lokomotywa ET21-495 mija Ciernie. Zdjęcie zrobione na wysokości przejazdu kolejowego między Cierniami, a Milikowicami.

Dodał: Arek354° - Data: 2015-01-10 14:33:56 - Odsłon: 2453
18 kwietnia 2004

Data: 2004:04:18 11:01:57   ISO: 100   Ogniskowa: 12 mm   Aparat: SONY DSC-P92   Przysłona: f/7.1   Ekspozycja: 10/3200 s  


Nieistniejący przystanek w km 55,777 linii z Wrocławia Głównego (km 53,81 wg niemieckiego kilometrażu liczonego od Dworca Świebodzkiego) do Wałbrzycha i dalej do Jeleniej Góry i Zgorzelca. Konstrukcja budynku kasy i wiaty peronowej (skromna budowla ceglana i drewniana wiata - przeniesione w 1899 r. , wg kroniki Świebodzic, z części rozebranego budunku stacyjnego w Muchoborze) wskazuje na to, że przystanek został utworzony na pocz. XX w. jednak brakuje dokładnych informacji. Przystanek obsługiwał bogatą wieś rolniczą Ciernie, która ostatecznie w 1973 roku została przyłączona do Świebodzic. Wątpliwym jest to, że tak skromny przystanek miałby być zalążkiem (na szczęście) nie zrealizowanej inwestycji budowy koksowni w Cierniach, ale skoro planowano ponowną odbudowę drugiego toru na linii z Kędzierzyna do Legnicy właśnie z myślą o budowie tutaj koksowni, to i pewnie nie obyłoby się bez znacznej rozbudowy przystanku i stacji. Funkcjonalnie był to także posterunek odstępowy (obsadzony), prawdopodobnie do lat 60. W rozkładzie jazdy przystanek funkcjonował jako Czarna Świdnicka bezpośrednio po wojnie do 1947 roku, jako Ciernie jeszcze do przełomu lat 70/80, jako Świebodzice Ciernie do 31.05.1992 roku. Po likwidacji przystanku budynki towarzyszące zostały rozebrane. (moose, informacje uzupełnił zbyszek1030)

  • /foto/9039/9039569m.jpg
    1900
  • /foto/194/194942m.jpg
    1900 - 1945
  • /foto/120/120267m.jpg
    1914
  • /foto/210/210760m.jpg
    1933 - 1945
  • /foto/6751/6751124m.jpg
    1939
  • /foto/4323/4323893m.jpg
    2013
  • /foto/4323/4323936m.jpg
    2013
  • /foto/4323/4323956m.jpg
    2013
  • /foto/4323/4323962m.jpg
    2013
  • /foto/4323/4323975m.jpg
    2013
  • /foto/4323/4323978m.jpg
    2013
  • /foto/4728/4728832m.jpg
    2014
  • /foto/4728/4728837m.jpg
    2014
  • /foto/10833/10833602m.jpg
    2024

Arek354°

Poprzednie: Krzyż Męka Pańska Strona Główna Następne: Grzybek (200 m n.p.m.)


moose | 2015-01-16 09:22:04
Ciekawe, czy PKP Cargo ma jeszcze na ilostanie czynne Sputniki. U prywaciarzy są - to wiem.
Arek354 | 2015-01-25 19:43:05
Jeszcze w 2013 widywałem "sputniki" w Grybowie:
moose | 2016-03-14 11:47:48
W połowie 2015 r. jeszcze się ta maszyna kręciła z kamykami z Jerzmanic do Brochowa.
moose | 2017-01-31 16:10:36
20 listopada 2016 r. awarii uległa przetwornica w ET21-548, spotykanym ostatnio w Jerzmanicach. Ze względu na duży koszt naprawy oraz krótki termin ważności świadectwa sprawności technicznej tego pojazdu (do końca 2016 roku) podjęto decyzję o odstawieniu "kanta". ET21-548 był ostatnim sprawnym przedstawicielem serii ET21 w grupie PKP. W sierpniu minęło 60 lat od wprowadzenia do ruchu pierwszego egzemplarza ET21. Tak więc popularne "kanty" / "Sputniki" można było spotkać w ruchu ponad pół wieku. Niestety nie zobaczymy już sprawnego ET21 w barwach PKP Cargo.