Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Tramwaj turystyczny Jaś i Małgosia
53
 
 
 
 
  ID: 5160897

Tramwaj Berolina

Strassenbahn Berolina



 
Berolina – oznaczenie tramwaju elektrycznego wytwarzanego w latach 1898–1903 i eksploatowanego w Berlinie i Wrocławiu. Wagony typu Berolina to jednoczłonowe, dwustronne i dwukierunkowe wozy produkowane w wersji silnikowej i doczepnej - biernej. Drewniane pudło wagonu osadzono na dwuosiowym podwoziu. Stanowisko motorniczego umieszczono na otwartym pomoście, zaś przedział pasażerski oddzielono przesuwanymi drzwiami. Wewnątrz zamontowano naprzeciw siebie drewniane ławy.
Tramwaje Berolina były dostarczane ...
Berolina – oznaczenie tramwaju elektrycznego wytwarzanego w latach 1898–1903 i eksploatowanego w Berlinie i Wrocławiu. Wagony typu Berolina to jednoczłonowe, dwustronne i dwukierunkowe wozy produkowane w wersji silnikowej i doczepnej - biernej. Drewniane pudło wagonu osadzono na dwuosiowym podwoziu. Stanowisko motorniczego umieszczono na otwartym pomoście, zaś przedział pasażerski oddzielono przesuwanymi drzwiami. Wewnątrz zamontowano naprzeciw siebie drewniane ławy.
Tramwaje Berolina były dostarczane do Berlina w latach 1898–1903 w dwóch wersjach:

Alt-Berolina
Neu-Berolina

W zależności od zapotrzebowania montowano jednak silniki rozmaitych producentów o zróżnicowanej mocy, a wagony dostosowywano do indywidualnych wymagań przewoźnika.

Na bazie wersji Neu w zakładach Linke-Hofmann Werke wyprodukowano w latach 1901–1902 serię wozów dla przewoźników we Wrocławiu. Podwozia wagonów dostarczyła wrocławska firma Eisenwerk Gustav Trelenberg, a wersje dla poszczególnych przewoźników różniły się szczegółami budowy układów hamulcowych.
Wagony eksploatowane we Wrocławiu również poddawane były modernizacjom i przebudowom, a ostatecznie zostały wycofane w latach 30. Część z nich wykorzystywano później jako tabor gospodarczy.

Po II wojnie światowej dwa egzemplarze z 1901 roku (silnikowy i doczepny) odbudowano, dostosowując je przy tym do współczesnych wymagań tak technicznych (widoczną z zewnątrz różnicą w stosunku do oryginału jest pantograf typu "wiedeńskiego", który zastąpił stosowany niegdyś pałąk, a później "lirę"), jak i potrzeb wynikających z przepisów ruchu drogowego (np. oświetlenie i kierunkowskazy); kursują one jako Jaś i Małgosia na linii turystycznej Towarzystwa Miłośników Wrocławia. Początkowo wagony muzealne pomalowane były na kremowo-niebiesko, a następnie uzyskały malowanie biało-czerwone, widoczne do dziś.

Za
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1897
    komentarze: 5
    Powrót z wyścigów konnych przez most Zwierzyniecki.
  • Data: 1898-1905
    komentarze: 5
    Tramwaj na moście Lessinga na unikatowej fotografii. W tle nieistniejąca ...
  • Data: 1900
    komentarze: 0
    Tramwaj na moście Oławskim (dawniej Mauritius-Brücke). Zdjęcie ...
  • Data: 1900
    komentarze: 5
    Wrocławski tramwaj z wagonem typu "beczkowóz". Zdjęcie znalezione ...
  • Data: 1900-1904
    komentarze: 0
    Plac Królewski - dziś Jana Pawła II - z kościołem św. Barbary.
  • Data: 1900-1905
    komentarze: 0
    Tramwaj na ul. Dubois.
  • Data: 1900-1908
    komentarze: 0
    Plac Strzegomski - Striegauer Platz. Mniejszy dubel http://wroclaw.hydral.com.pl/001009,foto.html ...
  • Data: 1900-1908
    komentarze: 0
    Pl.Strzegomski - kolorowana wersja http://dolny-slask.org.pl/813018,foto.html?idEntity=587320
  • Data: 1900-1915
    komentarze: 0
    Tramwaj elektryczny w zajezdni przy ul.Legnickiej.
  • Data: 1900-1915
    komentarze: 0
    Budynek Nowej Giełdy przy Graupenstr. (ul. Krupnicza).
  • Data: 1900-1915
    komentarze: 5
    Wrocławski tramwaj i tramwajarze.
  • Data: 1905
    komentarze: 0
    Inne ujęcie Königsplatz i wieża dawnego kościoła św. Barbary.
  • Data: 1905-1910
    komentarze: 1
    Śląskie Muzeum Sztuk Pięknych. Widok ze skrzyżowania ul.Muzealnej ...
  • Data: 1905-1910
    komentarze: 6
    Gmach Śląskiego Muzeum Sztuki, tramwaj jedzie ul. Muzealną. Ciekawostką ...
  • Data: 1905-1910
    komentarze: 1
    Dawny Königsplatz, widok w kierunku zachodnim.
  • Data: 1905-1910
    komentarze: 0
    Śląskie Muzeum Sztuk Pięknych. [Poprzednio Dodał: kate16° - Data: ...
  • Data: 1905-1910
    komentarze: 0
    Śląskie Muzeum Sztuk Pięknych na pl. Muzealnym.
  • Data: 1905-1910
    komentarze: 0
    Dawne wrocławskie muzeum Śląskie Muzeum Sztuk Pięknych. Pocztówka ...
  • Data: 1905-1915
    komentarze: 2
    Tramwaj obsługujący linię Klecina - Rynek - Osobowice na końcowej ...
  • Data: 1906
    komentarze: 16
    Osiemnastka z szyldem Christophoriplatz To jest zdjęcie tramwaju, ...
  • Data: 1908
    komentarze: 1
    Ulica Piotra Skargi widziana ze skrzyżowania z ul. Podwale, widok ...
  • Data: 1910-1914
    komentarze: 1
    Tramwaj wyprodukowany w fabryce Linke-Hofmann Busch Werke z 20 ...
  • Data: 1910-1940
    komentarze: 6
    Tramwaj przed zajezdnią - chyba przy ul.Powstańców Śl
  • Data: 1910-1940
    komentarze: 0
    Gdzieś we Wrocławiu...
  • Data: 1912
    komentarze: 5
    Wrocławski tramwaj nr 6 na ulicy miasta...
  • Data: 1914
    komentarze: 3
    "Osiemnastka" jeżdżąca na pl. św. Krzysztofa.
  • Data: 1916
    komentarze: 1
    Zajezdnia tramwajowa na Dąbiu i tramwaj.
  • Data: 1920-1925
    komentarze: 2
    Kościół św.Wojciecha. Lata 20.
  • Data: 1930-1931
    komentarze: 3
    Fragment wrocławskiego Rynku
  • Data: 1977-07-09
    komentarze: 0
    Parada wrocławskich tramwai w stulecie pierwszego kursu tramwaju ...

Tramwaj Berolina na innych fotografiach
  • 1957 - 1958