![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Linią Kolei Doliny Bystrzycy (Weistritztalbahn) nazywano liczący 24 km górski odcinek linii kolejowej numer 285 (wg nomenklatury PKP-PLK do 2021 r., od 2022 r. - nr 266, kilometraż bez zmian) rozpoczynający się dawniej na stacji Świdnica Przedmieście, a od 2022 roku - od dawnej stacji Świdnicy Kraszowice mającej po remoncie linii status "rozjazdu odgałęziającego" (powadzi stąd łącznik do stacji Świdnica Przedmieście). Linia prowadzi kolejno przez: Bystrzycę Dolną (przystanek zlikwidowano), Burkatów ...
Linią Kolei Doliny Bystrzycy (Weistritztalbahn) nazywano liczący 24 km górski odcinek linii kolejowej numer 285 (wg nomenklatury PKP-PLK do 2021 r., od 2022 r. - nr 266, kilometraż bez zmian) rozpoczynający się dawniej na stacji Świdnica Przedmieście, a od 2022 roku - od dawnej stacji Świdnicy Kraszowice mającej po remoncie linii status "rozjazdu odgałęziającego" (powadzi stąd łącznik do stacji Świdnica Przedmieście). Linia prowadzi kolejno przez: Bystrzycę Dolną (przystanek zlikwidowano), Burkatów (nowy przystanek), Bystrzycę Górną, Lubachów, Zagórze Śląskie, Jugowice, Jedlinę Dolną (zlikwidowano), Jedlina-Zdrój Centrum (nowy przystanek). Linia kończyła swój bieg na stacji Jedlina Zdrój, gdzie miała powiązanie ze Śląską Koleją Górską z Wałbrzycha do Kłodzka. Na odcinku 24 km linia pokonywała przewyższenie z 238 m npm. w Kraszowicach do 496 m npm. w Jedlinie (średnie pochylenie toru to 7 promili, a na najbardziej stromym odcinku dochodzi do 25 promili - na 91 km). Najmniejszy promień łuku na linii wynosi 235 pomiędzy Bystrzycą Górną, a Lubachowem, co stanowi o jej górskim charakterze.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
"Budowa linii kolejowej ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju, zatwierdzona ustawą z dnia 8 czerwca 1897 roku, została w roku sprawozdawczym tak posunięta naprzód, że linia mogła zostać przekazana do użytku 1 października 1904 roku. Na prace wykończeniowe jest obecnie jeszcze dostępnych około 1 800 000 marek, ponieważ fundusz budowy został zwiększony ustawą z dnia 25 czerwca 1904 roku o 650 000 marek." w: Zeitung des Vereins Deutscher Eisenbahn-Verwaltungen, XLV. Jg., 12.04.1905 r. s. 443 Kilometraż stacji (st.) i przystanków (po.) na linii - liczony od grupy torów WGB Wrocław Towarowy (w nawiasie historycznie od Świdnicy Przedmieścia): - ![]() .... - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - , Olszyniec, bocznica szlakowa, km 75,800 , - ![]() - ![]() - ![]()
|
|||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
||
|
||
![]() ![]() |
![]() ![]() |
||
Linia kolejowa nr 266 Świdnica Kraszowice - Jedlina-Zdrój Kolej Doliny Bystrzycy na innych fotografiach |
||
![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
||
|
||
![]() ![]() |