Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Most kolejowy (rz. Stara Widawa / Psary - ul. Główna) - dawny
5
 
Pomnik Kolejki Wąskotorowej
22
 
Wiadukt kolejowy (Wrocław - Reymonta)
8
0,000
Klub Inteligencji Katolickiej
Dawna stacja Wrocław Wąskotorowy
69
1
Odcinek kolei wąskotorowej we Wrocławiu (dawny)
10
1,900
Stacja wąskotorowa Wrocław Karłowice (dawna)
1
4,2
Stacja kolei wąskotorowej Poświętne (dawna)
1
7,5
Stacja kolei wąskotorowej Psary (dawna)
5
10,4
Stacja kolei wąskotorowej Czerńczyce (dawna)
2
15,1
Stacja kolejki wąskotorowej Wisznia Mała (dawna)
6
16,800
Stacja kolejki wąskotorowej Wysoki Kościół (dawna)
4
17,6
Stacja kolei wąskotorowej Piotrkowiczki (dawna)
9
20,700
Stacja (ładownia) wąskotorowa Węgrzynów (dawna)
1
25,000
Stacja wąskotorowa Trzebnica-Zdrój (dawna)
12
26,000
Stacja wąskotorowa Trzebnica Gaj (dawna)
50
28,0
Trasa kolejki wąskotorowej
3
33,8
Stacja kolei wąskotorowej Wszemirów (dawna)
4
35,500
Przystanek kolejowy Prusice Wschód
6
35,850 km
Stacja kolejowa Prusice (dawna)
5
37,100
Odcinek kolei wąskotorowej w Prusicach (dawny)
5
41,200(?)
Przepust
1
2013-07
Wystawa "Kolej Wąskotorowa" - wspomnienie
2
 
 
 
 
  ID: 512576

Kolej wąskotorowa Wrocław-Trzebnica-Prusice (Wrocławska Kolej Dojazdowa)

Breslau-Trebnitz-Prausnitzer Kleinbahn AG, Breslauer Vorortbahn, Katzengebirgsbahn



Budowa
1894-1898
Status
Nie istnieje
Likwidacja
1951, 1967, 1991, 1994
 
Spółkę Akcyjną Kolejka Wrocławsko-Trzebnicko-Prusicka założono 9 lipca 1897 r. w Berlinie. Założycielem była Ogólnoniemiecka Spółka Kolei Lokalnych (ADKG), radca budowlany Carl Griebel (dyrektor), Adalbert Erler, Carl Priesten (prokurent) i nadinżynier Moritz Neufeld. Kapitał akcyjny 2,75 M marek w 2745 akcjach po 1000 marek. Akcje objął Powiat Wrocławski, Powiat Milicki i Powiat Trzebnicki. Zgodę Nadprezydenta Prowincji Śląskiej księcia Hatzfelda (nota bene - bardzo zainteresowanego powiązaniem ...
Spółkę Akcyjną Kolejka Wrocławsko-Trzebnicko-Prusicka założono 9 lipca 1897 r. w Berlinie. Założycielem była Ogólnoniemiecka Spółka Kolei Lokalnych (ADKG), radca budowlany Carl Griebel (dyrektor), Adalbert Erler, Carl Priesten (prokurent) i nadinżynier Moritz Neufeld. Kapitał akcyjny 2,75 M marek w 2745 akcjach po 1000 marek. Akcje objął Powiat Wrocławski, Powiat Milicki i Powiat Trzebnicki. Zgodę Nadprezydenta Prowincji Śląskiej księcia Hatzfelda (nota bene - bardzo zainteresowanego powiązaniem z kolejką trzebnicką) na budowę linii otrzymała Spółka 22 października 1897 r. Pierwotnie planowano budowę linii Prusice (powiązanie z kolejką Żmigród-Milicz) - Wrocław z odgałęzieniem w Wiszni Małej do Trzebnicy (Zeitschrift für Kleinbahnen, 1894).

Linię zbudował w ciągu 12 miesięcy wrocławski oddział berlińskiej firmy Kommandit–Gesellschaft für den Bau und Betrieb von Kleinbahnen Schneege & Co (Spółka Komandytowa Budowy i Eksploatacji Kolejek Schneege & Co). Znacznie dłuższy niż w przypadku kolei żmigrodzko-milickiej czas budowy wynikał z większego zakresu prac ziemnych przy pokonywaniu Gór Kocich koło Trzebnicy. Również w większym stopniu linię prowadzono poza drogami publicznymi. Otwarcie ruchu nastąpiło 1 lipca 1898 r. na odcinku Wrocław Dworzec Towarowy - Trzebnica (24,72 km), 5 października 1898 r. na odcinku Trzebnica - Prusice (11,20 km) i dwutorowy odcinek 1,23 km z Dworca Towarowego do Dworca Pasażerskiego we Wrocławiu 5 stycznia 1899 r. (wynikało to z uzgodnień z Zarządem Regulacji Rzeki Odry, który obawiał się nośności pociągu na Moście Osobowickim). Łączna długość torów bocznych 7,89 km, razem 46,27 km. W 1900 r. zarząd kolejki, a także jej eksploatację na rachunek przejęło od firmy Schneege & Co. Ogólnoniemieckie Towarzystwo Kolejek z Berlina (Allgemeine Deutsch Kleinbahngesellschaft). We Wrocławiu utworzyło biuro ruchowe wspólne ze Żmigrodzko–Milicką Koleją Powiatową.

W 1903 r. było 9 parowozów, 25 wagonów osobowych (II i III klasy), 135 wagonów towarowych, zatrudnienie: 28 pracowników administracji i 34 robotników. W 1911 r. 9 parowozów, 26 wagonów osobowych, 2 wagony pocztowo-bagażowe, 155 towarowych. Zatrudnienie odpowiednio 22 i 54. Przewieziono 434 tys. pasażerów (średniodziennie 1190 osób) i 103 tys. ton towarów (346 średniodziennie) W 1935 r. 8 parowozów i 67 osób załogi. Przewieziono 215 tys. pasażerów i zaledwie 38 tys. ton towarów.
Od powstania tabor kolejki stanowiło łącznie 11 parowozów - jeden dwuosiowy prod. Krauss-Maffei z 1898 (prawdopodobnie manewrowy na stacji towarowej - brak o nim informacji nr. fabr.), dwa trzyosiowe o trzech osiach napędnych, także prod. Krauss-Maffei, r. prod. 1898 oraz 8 parowozów w układzie osi C1 (trzy osie napędne, jedna oś toczna), prod. Krauss-Maffei/Monachium, dostarczone w 1898 r., jeden egz. z 1901 r. Tabor wagonowy w 1911 r. stanowiło 26 wagonów osobowych, z czego 8 dwuosiowych, ale główny ruch pasażerski prowadzono wagonami czteroosiowymi zbudowanymi przez LHW Breslau (np. wagon z przedziałem pocztowym), ale także były tu wagony przeniesione z kolei górnośląskich. Dwa wagony dwuosiowe pełniły rolę wagonów bagażowych i na większe przesyłki pocztowe. Oprócz tego spółka posiadała 120 wagonów towarowych (głównie krytych) do przewozu płodów rolnych, zwierząt gospodarskich i węgla z portów wrocławskich. W 1935 r. czynnych parowozów pozostało 8. W okresie międzywojennym ruch pasażerski spadł o połowę, a towarowy o 2/3. Kolejka przegrywała już z transportem kołowym. W 1939 r. ruch pasażerski na kolejce prowadziły 3 pociągi składające się zasadniczo 3 wagonów czteroosiowych i jednego bagażowego. W letnich miesiącach doczepiano do składu specjalnie przygotowane "wagony letnie", otwarte, bez ścian. Pociągi kursowały ze średnią prędkością 25 km/h, na terenie wsi i miejscowości prędkość wynosiła 10 km/h sygnalizując głośno i odpowiednio wcześnie swój przejazd.

Pierwszy cennik przedstawiał się następująco 3 Pf/km w III klasie, 5 Pf/km w II klasie, 8 Pf/tonę/km za przewóz towaru. Latem 1911 kursowało dziennie 8 par pociągów, a w dni wolne 5 kolejnych par do Trzebnicy, Czerńczyc, czy do Wysokiego Kościoła, gdzie znajdował się garaż dla parowozu wraz z urządzeniami do obrządzania, pozwalając na wyjazd pierwszego pociągu do Wrocławia o g. 5:15. W Wysokim Kościele, w Karłowicach i w Trzebnicy utrzymywano parki wagonów do wzmacniania składów. Pociągi niedzielne często były formowane z 8 do 10 wagonów i potrzebowały wzmocnienia drugim parowozem. Kolejka była bardzo popularnym środkiem transportu dla wypoczynku świątecznego, stąd doczekała się nazw zwyczajowych, zabawnych jak: Rasender Trebnitzer (Galopujący Trzebniczanin), Feurige Hedwig (Ognista Jadwiga), czy Trebnitzer Hedl, co w gwarze znaczyło Trzebnicki Kozioł.


cdn.
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1899
    komentarze: 0
    Akcja kolejki wąskotorowej o nominale 1000 marek
  • Data: 1899
    komentarze: 0
    Akcja- papier wartosciowy kolejki wroclawsko-trzebnicko-prusickiej ...
  • Data: 1899
    komentarze: 0
    Akcja- papier wartosciowy kolejki wroclawsko-trzebnicko-prusickiej ...
  • Data: 1899-01-02
    komentarze: 0
    Akcja kolejki wąskotorowej Wrocław-Trzebnica. Nominał 1000 marek. ...
  • Data: 1899-01-02
    komentarze: 2
    Druga szt. akcji kolejki wąskotorowej Wrocław-Trzebnica. Nominał ...
  • Data: 1900-1902
    komentarze: 2
    Widawa i dawny zajazd Seemanna. [Poprzednio dodał: PP - 2005-11-10 ...
  • Data: 1910-1915
    komentarze: 0
    Wagon kolejki wąskotorowej Wrocław- Trzebnica-Prusice.
  • Data: 1910-1915
    komentarze: 1
    Wagonik kolejki wąskotorowej obsługujący trasę Wrocław - Trzebnica ...
  • Data: 1912
    komentarze: 1
    Gospoda, pałac i kolejka wąskotorowa.
  • Data: 1917
    komentarze: 1
    Wisznia Mała - gospoda (Heinrich Pohl,s Gasthaus), pałac oraz ...
  • Data: 1927
    komentarze: 8
    Tartak i stolarnia Huberta Jantke w Trzebnicy. Lokalizacja wg ...
  • Data: 1930-1938
    komentarze: 20
    Zdjęcie lotnicze mostu Osobowickiego i śluzy Różanka. Za mostem ...
  • Data: 1933
    komentarze: 0
    Kolejka wąskotorowa na pl. Staszica
  • Data: 1935
    komentarze: 11
    Kolejka wąskotorowa na ul.Reymonta.
  • Data: 1936
    komentarze: 5
    Pociąg ruszył.
  • Data: 1936
    komentarze: 4
    Ta sama ciuchcia co tutaj http://wroclaw.hydral.com.pl/000041,foto.html
  • Data: 1936
    komentarze: 12
    Lokomotywa kolejki wąskotorowej Wrocław-Trzebnica na placu Staszica ...
  • Data: 1936
    komentarze: 0
    Parowóz Kolejki Wąskotorowej na pl. Staszica. Foto Carl Bellingrodt. ...
  • Data: 1940-1944
    komentarze: 6
    Lokomotywa kolejki wąskotorowej, która jeździła na trasie Wrocław ...
  • Data: 1941
    komentarze: 5
    Wypadek na pl. Staszica
  • Data: 1944
    komentarze: 1
    Rozkład jazdy kolejki wąskotorowej relacji Wrocław - Trzebnica ...
  • Data: 1945-1947
    komentarze: 0
    Plac Staszica we Wrocławiu widoczna lokomotywa kolejki wąskotorowej ...
  • Data: 1945-1949
    komentarze: 7
    Kolejka wąskotorowa przy Placu Staszica.
  • Data: 1950
    komentarze: 0
    Miałem kłopot z lokalizacją fotografii przedstawiającej kolarzy, ...
  • Data: 1960-1964
    komentarze: 4
    Ucieczka zawodników podczas rozpoczęcia sezonu kolarskiego. Wyścig ...
  • Data: 1979
    komentarze: 0
    Dawna stacja kolejki wąskotorowej w Przedkowicach, widoczny w ...
  • Data: 1980-1985
    komentarze: 0
    Prace przy odśnieżaniu trasy kolejowej.
  • Data: 1980-1985
    komentarze: 0
    Prace przy odśnieżaniu trasy kolejowej.
  • Data: 1980-1985
    komentarze: 0
    Prace naprawcze na trasie kolejki wąskotorowej.
  • Data: 1999-07-21
    komentarze: 0
    Obecnie, gdyby kolejka nadal jeździła trasą do Wrocławia, przecinałaby ...
  • Data: 2003-04
    komentarze: 8
    Most Widawski, widok od strony Wrocławia. W tym miejscu był most ...
  • Data: 2003-04
    komentarze: 7
    Nasyp kolejki wąskotorowej i pozostałość po mostku nad kanałem. ...
  • Data: 2004-02-22
    komentarze: 14
    Tory kolejki wąskotorowej Wrocław - Trzebnica, w nawierzchni ulicy ...
  • Data: 2004-02-22
    komentarze: 2
    Trochę inny tabor, w miejsce kolejki wąskotorowej na ul. Pomorskiej ...
  • Data: 2006-04-08
    komentarze: 3
    Wagon towarowy wąskotorówki obecnie służący jako altanka.
  • Data: 2006-04-21
    komentarze: 0
    Wagon kolejki wąskotorowej służący jako altanka
  • Data: 2006-04-21
    komentarze: 0
    Wagon kolejki wąskotorowej stojący przy drodze do Węgrzynowa.
  • Data: 2006-04-21
    komentarze: 0
    Wagon towarowy kolejki wąskotorowej stojący przy drodze do Węgrzynowa.
  • Data: 2006-04-21
    komentarze: 0
    Wagon towarowy kolejki wąskotorowej służący jako altanka.
  • Data: 2008-07-11
    komentarze: 0
    Mostek dawnej kolejki wąskotorowej.Obecnie używany przez pieszych.

Kolej wąskotorowa Wrocław-Trzebnica-Prusice (Wrocławska Kolej Dojazdowa) na innych fotografiach
  • 2012