Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Budowa zbiornikowca Taavon 4
5
 
 
 
 
  ID: 509349

Wrocławska Stocznia Rzeczna (dawna)

Wasserbaugehöft Wilhelmsruh, Stocznia Zacisze, Odratrans Stocznia



Budowa
1928-1930
Status
Nie istnieje
Likwidacja
1996
 
Plany budowy portu przy Kanale Żeglugowym przedstawiano od 1921 roku. W 1925 roku zapadła decyzja o budowie stoczni w pobliżu awanportu śluzy Zacisze. Zachowała się korespondencja odpowiedzialnego za nadzór nad tym przedsięwzięciem przedstawicielem Urzędu Budownictwa Wodnego (Wasserbauamt) we Wrocławiu, Bruno Arnoldem z nadprezydentem Zarządu Regulacji Rzeki Odry (Oderstrombauverwaltung) oraz firmami wykonawczymi. Prace rozpoczęto od budowy rurociągu odwadniającego przyszły suchy dok (1925/1926). ...
Plany budowy portu przy Kanale Żeglugowym przedstawiano od 1921 roku. W 1925 roku zapadła decyzja o budowie stoczni w pobliżu awanportu śluzy Zacisze. Zachowała się korespondencja odpowiedzialnego za nadzór nad tym przedsięwzięciem przedstawicielem Urzędu Budownictwa Wodnego (Wasserbauamt) we Wrocławiu, Bruno Arnoldem z nadprezydentem Zarządu Regulacji Rzeki Odry (Oderstrombauverwaltung) oraz firmami wykonawczymi. Prace rozpoczęto od budowy rurociągu odwadniającego przyszły suchy dok (1925/1926). Stocznię zbudowano w latach 1928-1930. Najpierw powstał basen stoczniowy, pochylnia i unikatowy dla Odry suchy dok (na Odrze znamy jeszcze jeden – u wejścia na Młynówkę w Opolu, zaś na polskim śródlądziu także w Ostródzie, obsługujący od początku lat 20 XX w. statki Kanału Ostródzko-Elbląskiego). Stocznia na Zaciszu została rozbudowywana w latach 30, w czasie wojny pracowała również dla potrzeb Krigsmarine, budując m.in. segmenty kadłubów okrętów podwodnych oraz kioski (fragment jednego utrzymano na dziedzińcu dawnego Zespołu Szkół Zawodowych Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu - obecnie XIV LO). Administracja polska przejęła stocznię z rąk armii sowieckiej w lipcu 1946 r., zdewastowaną i pozbawioną wyposażenia. Inż. Zbigniew Kuszewski - kierujący odbudową stoczni wrocławskich, uruchomił ją już od jesieni 1946 r. 30 października 1946 roku zwodowano pierwszą barkę. Do końca lat czterdziestych remontowano statki wydobywane z dna Odry. Tak powstał między innymi holownik „Giewont”. W latach 50. budowano tu szalandy, barki portowe, pogłębiarki dla Zarządu Portu Gdańsk, pontony i kutry, prowadzono remonty silników morskich, budowano wózki kopalniane, suwnice, zbiorniki. W roku 1958 zbudowano prototyp pchacza "Mazur" przeznaczony do pracy z czterema barkami. W roku 1961 rozpoczęto seryjną produkcję pchaczy typu „Tur”, wprowadzając w 1962 roku do eksploatacji pierwsze zestawy pchane, zaprojektowane po uwzględnieniu warunków nawigacyjnych na rzece Odrze. Budowano tutaj również barki BM-500, była to najdłuższa seria produkowana w Zaciszu, w sumie powstało tam ponad 300 takich statków, w większości dla armatorów polskich. W 1966 roku stocznię opuściła pierwsza barka BM-600. Od roku 1967 budowano również statki redowe i morskie, kabotażowce, zbiornikowce (kadłuby spławiane Odrą, nadbudówki maszy i dźwigi były montowane w Szczecinie), później również pchacze typu "Bawół" I i motorówki inspekcyjne (MR-165 typu Wilga, Wisła, Odra, Wełtawa). Do końca lat 60. stocznia zbudowała ok.1000 jednostek. Od 1971 r. rozwijana była produkcja dla armatorów z Anglii, Belgii, Czechosłowacji, Holandii, Niemiec i Norwegii. W latach 70. i 80. produkowano w stoczni barki przeprawowe dla wojska. Na potrzeby marynarki wojennej produkowano też zbiornikowce. Pracownicy stoczni do dzisiaj wspominają, że była to bardzo precyzyjna robota. Bo przecież saperzy budując most pontonowy musieli spiąć ze sobą niejedną barkę. Dodają też, że wojsko miało swój „posterunek” w Stoczni Zacisze, żeby pilnować produkcji specjalnej. Z początkiem lat 90-tych stocznię postawiono w stan likwidacji. 1 listopada 1996 roku jej część produkcyjną przejął Odratrans SA i utworzył spółkę Odratrans Stocznia Sp. z o.o., powierzając jej budowę i remont własnego taboru transportowego. Po parcelacji terenów po dawnej stoczni rozpoczęto od 2019 r. budowę na jej terenie czterech budynków biurowych, dwa magazynowe oraz osiem biurowo-magazynowych. (moose - różne źródła, głównie Budowle Hydrotechniczne Wrocławskiego Węzła Wodnego, oprac. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki, 2007 r.)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1920-1930
    komentarze: 0
    Kładzenie warstwy izolacyjnej w suchym doku w basenie portowym.
  • Data: 1945-1950
    komentarze: 11
    Stocznia
  • Data: 1957-1958
    komentarze: 3
    Stocznia w okresie prosperity.
  • Data: 1958-1960
    komentarze: 1
    Dawna wrocławska stocznia "Zacisze".
  • Data: 1958-1960
    komentarze: 0
    Prace przy kadłubie statku we wrocławskiej stoczni.
  • Data: 1960-1964
    komentarze: 0
    Stocznia "Zacisze". Postojowisko statków szkolnych TŻŚ. Kapitan ...
  • Data: 1960-1975
    komentarze: 2
    Stocznia Rzeczna
  • Data: 1961-1962
    komentarze: 0
    Kolejna barka opuszcza stocznię.
  • Data: 1963-1965
    komentarze: 0
    W stoczni produkowano m.in. barki motorowe, barki pchane bez napędu ...
  • Data: 1963-1968
    komentarze: 2
    Stocznia we Wrocławiu (fot. S. Arczyński).
  • Data: 1964-1965
    komentarze: 4
    Stocznia w latach prosperity.
  • Data: 1965-1968
    komentarze: 0
    Kowale, Wrocławska Stocznia Rzeczna
  • Data: 1965-1968
    komentarze: 4
    Stocznia we Wrocławiu (fot. S. Arczyński).
  • Data: 1965-1970
    komentarze: 1
    Wrocławska Stocznia Rzeczna (fot. S.Arczyński).
  • Data: 1968-1970
    komentarze: 0
    Wrocławska stocznia. Fot. S. Arczyński.
  • Data: 1969
    komentarze: 0
    Wrocławska Stocznia Rzeczna.
  • Data: 1970-1975
    komentarze: 3
    Wrocławska Stocznia Rzeczna na Kowalach.
  • Data: 1970-1980
    komentarze: 1
    Stocznia "Zacisze". Plan zakładu. Ze zbiorów Janusza Fąfary.
  • Data: 1972
    komentarze: 0
    Stocznia rzeczna we Wrocławiu (fot. T. Drankowski).
  • Data: 1972-1974
    komentarze: 0
    Stocznia rzeczna Zacisze w czasach swojej świetności...
  • Data: 1975-1978
    komentarze: 5
    " Z pochylni wrocławskich stoczni rzecznych (!) spływają na wodę ...
  • Data: 1981
    komentarze: 0
    Anons rekrutacyjny Wrocławskiej Stoczni Rzecznej.
  • Data: 2004-03
    komentarze: 0
    Nieistniejąca obecnie trafostacja, na terenie stoczni.
  • Data: 2004-07
    komentarze: 1
    Ulice Toruńska i Kwidzyńska na Kowalach
  • Data: 2005-09-24
    komentarze: 5
    Wrocławska Stocznia Rzeczna po lewej oraz teren jednostki wojskowej ...
  • Data: 2005-09-24
    komentarze: 0
    Ulica Kwidzyńska i okolica.
  • Data: 2006-07-01
    komentarze: 2
    Odra na wysokości Remontowej Stoczni Rzecznej.
  • Data: 2010-03-19
    komentarze: 0
    Jedna z hal na terenie dawnej stoczni rzecznej. Widok od strony ...
  • Data: 2020
    komentarze: 0
    Wnętrze jednej z dwóch hal. Prostokąty podwieszone pod sufitem ...
  • Data: 2020
    komentarze: 3
    Wnętrze jednej z dwóch hal. Prostokąty podwieszone pod sufitem ...
  • Data: 2020-09-12
    komentarze: 0
    Wrocławska Stocznia Rzeczna (dawna). Części zapasowe do statków ...
  • Data: 2020-09-12
    komentarze: 0
    Wrocławska Stocznia Rzeczna (dawna). Ogrodzenie baru. Foto Tomasz ...
  • Data: 2020-09-12
    komentarze: 0
    Wrocławska Stocznia Rzeczna (dawna). Ogrodzenie baru. Foto Tomasz ...
  • Data: 2020-09-12
    komentarze: 0
    Budynek na terenie dawnej stoczni. https://www.google.com/maps/@51.1310932,17.0825489,3a,45.7y,148.84h,84.5t/data=!3m6!1e1!3m4!1s8kj5ISUOS3rG6_UM4uSXmQ!2e0!7i13312!8i6656 ...
  • Data: 2021-10-10
    komentarze: 0
    Suwnica widoczna od strony ulicy Kochanowskiego -zachowany element ...
  • Data: 2021-10-10
    komentarze: 0
    Suwnica w innym ujęciu.
  • Data: 2021-10-10
    komentarze: 0
    Widoka na podpory po których poruszała się suwnica.
  • Data: 2021-10-10
    komentarze: 0
    Podpory po których poruszała się suwnica.
  • Data: 2021-10-10
    komentarze: 0
    Widoka na zabudowania towarzyszące suwnicy.
  • Data: 2021-10-10
    komentarze: 5
    Koniec zasięgu suwnicy prezentowanie na poprzednich zdjęciach.