Historia dworca zaczęła się już w 1850 roku kiedy to przedstawiciele mieszkańców Przedmieścia Nadodrzańskiego skierowali w dniu 22 czerwca 1850 roku petycję do ministra handlu von der Heydta, prosząc w niej o umieszczenie planowanego dworca na ich gruncie. Naczelny Prezes Prowincji poparł tę prośbę. Sam fakt połączenia kolejowego z Dworcem Głównym zdeprecjonował pozycje przyszłego Dworca Nadodrze już na samym starcie. Przebudowany w 1912. Otwarcie linii Wrocław Nadodrze - Sołtysowice - Psie Pole ...
Historia dworca zaczęła się już w 1850 roku kiedy to przedstawiciele mieszkańców Przedmieścia Nadodrzańskiego skierowali w dniu 22 czerwca 1850 roku petycję do ministra handlu von der Heydta, prosząc w niej o umieszczenie planowanego dworca na ich gruncie. Naczelny Prezes Prowincji poparł tę prośbę. Sam fakt połączenia kolejowego z Dworcem Głównym zdeprecjonował pozycje przyszłego Dworca Nadodrze już na samym starcie. Przebudowany w 1912. Otwarcie linii Wrocław Nadodrze - Sołtysowice - Psie Pole - Oleśnica nastąpiło 28 V 1868.
b/h/2009
Kiedyś duża stacja, która obsługiwała intensywny ruch towarowy generowany przez okoliczne zakłady przemysłowe. Dziś po większości fabryk nie pozostało już śladu, a pozostałe bocznice wykorzystują jeszcze Elektrociepłownia i firmy położone w Porcie Miejskim (zachodnia głowica stacji). Tory do ZNTK, tartaku, elewatora zbożowego, Prefabetu, Browaru Piastowskiego, Przedsiębiorstwa Robót Wiertniczych, Odlewni i Gazowni Miejskiej są już od kilku lat nieużywane i w większości rozebrane w związku z upadkiem ww. przedsiębiorstw . Na części rozległych placów ładunkowych położonych przy ul. Rychtalskiej (tam kiedyś mieściła się ekspedycja towarowa) i Browarnej rozgościły się złomowiska, większa zaś część jest opuszczona i zaniedbana. Górka rozrządowa jest położona na wschodniej głowicy stacyjnej przy nastawni WN1 ale już od kilkunastu lat jest nieużytkowana i zarośnięta przez chaszcze i młode drzewka. Również zaniedbane są tory przy magazynie dworcowym (rosną na nich drzewa), a sam magazyn kolejowy jest wykorzystywany przez prywatne podmioty. Dawniej posiadał on rampę, przy której następował załadunek tramwajów towarowych. Ekspedycja towarowa mieściła się najpierw w budynku przy skrzyżowaniu ulic Rychtalskiej i Browarnej, na przełomie XX i XXI wieku przeniesiono ją do budynku dworca przy pl. Staszica i mieściła się tam aż do jej całkowitej likwidacji (wasiukibic, 2014).
Pokaż więcej
Pokaż mniej