stef, stefan łęczycki
| 2005-10-01 21:00:31
artykul jest super, wielkie dzieki. Tylko za dużo literówek na niemieckiej wersji mapy.
puszyk
| 2008-10-26 13:46:37
dzieki za tyle poszukiwac. Mnie teczowa tez fascynuje. Pamietam jeszcze lampy gazowe...
kate16
| 2008-06-15 19:26:54
NO no Wratislaviae Amici na salonach ; )))))
ToMeK
| 2005-10-02 20:17:05
Bardzo ciekawy i profesjonalnie przygotowany artykuł. Mam natomiast trochę inną teorię jeśli chodzi o torowisko i pętlę na terenie dawnej giełdy i zakładów po południowej stronie ul. Tęczowej. Uważam, że to totowisko powstało w tym samym okresie co cała opisywana trasa, czyli w 1928r. Świadczy o tym starszy niż na ul. Szpitalnej rodzaj szyn i niedokończony fragment ze zdjęcia . W roku 1943 wymieniono jedynie szyny na ulicy Szpitalnej i Zdrowej i wyeksploatowane zwrotnice, dlatego ta data widnieje na pokrywie. Na zdjęciu widać, że szyny w obrębie zwrotnicy są nowszego typu, podobnie jak na ulicach Szpitalnej i Zdrowej. Na pętli na terenie zakładów szyny są starsze , . Szyny starszego typu mają grubszą (nie znam fachowej nazwy) krawędź obudowy rowka - widać to dobrze na tym zdjęciu i . Szyny pochodzące z przełomu lat 30-40' krawędź tą mają węższą : . Ale to tylko moja teoria :)
Neo[EZN]
| 2005-10-02 20:32:12
Jest właśnie równie prawdopodobne że torowiska tramwajów towarowych powstały w 1928 roku. Zauważyłem że szyny są innego typu ale istnieją torowiska wybudowane przed 1928 rokiem i posiadają tory innego typu (węższa krawędź szyny) - jak na przykład torowisko na ulicy Kotlarskiej od Odrzańskiej do Kuźniczej, wyłączone z ruchu w połowie lat 20, podobnie jak północny tor na ulicy Ruskiej czy południowy na Wita Stwosza. Do tego można dorzucić jeszcze wyłączony ok.1930 roku tor na pl.Hirszfelda i na Zaporoskiej - tu też krawędź szyny jest wąska.
Z szeroką krawędzią szyny spotkałem się jedynie na pl.Strzeleckim i na pl.Powstańców Śląskich - wylot Sudeckiej i na Tęczowej. Może to szyny z jakichś "zapasów" albo wymontowane z innego miejsca.
Myślę że dużo wyjaśniłoby odkopanie pokrywy zwrotnicy, która kryje się pod tym trawnikiem:
Ciekawy jest też ten ucięty tor w podanym wyżej linku - może faktycznie to niedokończony odcinek, może tor odstawczy... po bruku nie idzie poznać czy był po wojnie przekładany - można w to nawet wątpić...
Neo[EZN]
| 2005-10-02 20:36:34
Zauważyłem jeszcze coś - na mapie z 1937 roku widać że na południowym placu była bocznica - na kolejnych mapach widać że na północ od bocznicy była z kolei budowla. Widać że ta budowla powstała po 1930 roku - myślę że to była rampa przeładunkowa, coś podobnego do tej z ulicy Szpitalnej. Z jednej strony pociągiem przywożono towar a z drugiej ładowano go do wagonów tramwaju towarowego. Może po tej bocznicy jest jeszcze jakiś ślad - trzeba by się było przyjrzeć brukowi na ulicy Tęczowej.
ref-humbold
| 2012-12-26 14:10:12
Na zdjęciach satelitarnych z Google widać tę bocznicę - dwa tory tuż przy wyjeździe torów tramwajowych (pętli) z targowiska.
jacmil
| 2006-06-04 17:58:17
Tam była jakaś fabryka (stąd bocznica kolejowa), dokładnie na miejscu gdzie jest teraz 16-piętrowy budynek i teren szkoły na pl. Legionów.
Aga
| 2006-02-27 17:19:34
dzisiaj zaczeli rozbiórkę hali przy ulicy pochyłej, zdrowej i tęczowej na jej miejscu ma stanąć jakiś apartamętowiec więc muszą rozebrać tę halę i uprzątnąć gruzowisko by wybudować fundamenty zanim to nastąpi mozna by się dowiedzieć o przebiegu lini torowiska na owej wyburzanej hali ....
Neo[EZN]
| 2006-02-27 17:26:31
Ta hala jest współczesna a plac wokół hali jest wybetonowany i nie ma śladów bruku. Jedyna możliwość jest taka, że bruch zachował się pod betonem co jest możliwe bo betonowy placyk znajduje się kilkadziesiąt centrymetrów powyżej poziomu gruntu przy Tęczowej.
Aga
| 2006-02-27 17:57:36
będą musieli ten beton chyba musieli zniszczyć by wykopać te fundamenty to sie zobaczy czy jest pod tym bruk ale chyba nie zresztą, pójde na spacer to sie przyjrze temu :)
paki
| 2008-11-12 23:29:00
Świetny artykuł:) Dręczy mnie natomiast takie pytanie i może będziesz znał na nie odpowiedź. Otóż, we Wrocławiu kursują dodatki cmentarne na Wszystkich Świętych oznaczone jako E1do E9. Skąd wzięło się to "E"? Słyszałem teorię, że to ma jakiś związek jeszcze z niemieckim Wrocławiem, ale nikt dokładniej nie potrafił mi tego wyjaśnić.
Neo[EZN]
| 2008-11-13 08:49:31
Przed wojną linie oznaczone E, czy np. 2E itd... to były bodajże jakieś linie szczytowe, okresowe, kursujące tylko w danych dniach i godzinach. Po wojnie tak samo oznaczano specjalne tramwaje na jakieś ważne imprezy - np. do Opery a później również oznaczano tak linie kursujące w okresie 1 listopada.
I tak zostało do dzisiaj - linie E to linie okresowe - nie tylko te które widzimy w okolicach cmentarzy ale i również w czasie jakichś ważnych imprez.
Być może oznaczenie jest takie samo jak przed wojną dlatego, że tuż po wojnie numerki z liniami na tramwajach (takie czarne podświetlane kółeczka) były te same co przed wojną i może mieli w magazynie takie kółeczka z literą E i z nich skorzystali :)
U.N.
| 2008-11-17 22:29:58
Obiekty były puste, przygotowane na dodanie zdjęć, zniknęły. Może ktoś inny tam sprzątał.
iza.p.
| 2008-11-19 09:47:55
a czy jest szansa na no, aby je ponownie wsadzić? (tzn obiekty wchodzące w skład zespołu pocysterskiego)
m...k
| 2009-09-28 08:08:00
U Niemców też czasami spotyka się obecnie linie typu E1 czy EV1 - oznacza to ni mniej ni więcej "ruch zastępczy" - Ersatzverkehr
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||