Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Huta Arcelor Mittal oddział w Krakowie, Kraków
Ryszard Kumorek: W porządku. Wszystko jasne. Pisaliśmy o tym samym na dwa różne sposoby. Jest dobrze.
ul. Krakowska, Opole
foxi: Filmik na
Wieża widokowa (nie istnieje)
moose (administrator): Choć obieg 1931, to wydanie z 1924 r.
Sklep tekstylny Waltera Berga, Miedzianka
tomwoj: Czy ta kronika Miedzianki jest gdzieś ogólnodostępna? Kadr jakby był zrobiony z wieży kościoła to wieża by nie sięgała do I piętra wiejskiego domku. Ujęcie zrobiono niedaleko dawnej gospody, w ogrodzie pałacu tutaj ciężko to dokładnie opisać.
Stacja kolejowa Świerzawa (nieczynna), ul. Dworcowa, Świerzawa
t.ziemlicki@wp.pl: Ok. Datowanie poprawione
Mapy i plany (Miedzianka), Miedzianka
tomwoj: Przesiedziałem kilkanaście godzin nad tą mapą ją analizując i przesiedzę jeszcze z tyle. Plan bardzo ciekawy, lecz kartograf się kompletnie nie popisał. Pała za taką mapkę. Być może zwalił, przekreślił to z niemieckiego planu? Niemcy też taki sam błąd popełniali. Długi ciąg budynków na Rynku po południowej stronie, kompletnie źle wykreślony po krzywej, układ ulic na wschodnim Rynku kompletnie źle narysowany. ...

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

t.ziemlicki@wp.pl
t.ziemlicki@wp.pl
W.Mazurkiewicz (Soravianus) [vmuzzy@gmail.com]
blatro
dasio1974
Wolwro
maras - Administrator
W.Mazurkiewicz (Soravianus) [vmuzzy@gmail.com]
maras - Administrator
dasio1974
dasio1974
t.ziemlicki@wp.pl
W.Mazurkiewicz (Soravianus) [vmuzzy@gmail.com]
t.ziemlicki@wp.pl
FM
FM
dariuszfaranciszek
pavelo
dariuszfaranciszek
maras - Administrator
FM

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Port Miejski
Autor: bonczek/hydroforgroup/°, Data dodania: 2005-08-23 13:46:01, Aktualizacja: 2005-08-23 13:46:01, Odsłon: 1915

1897 - 1901
Budowę wrocławskiego Portu Miejskiego podyktował w XIX wieku kilka czynników - szybko rozwijająca się gospodarka, powstanie sieci dróg i kolei oraz przystosowanie Odry jako szlaku żeglugowego praktycznie na całej jej długości. Pierwsze projekty w tym kierunku poczyniono już w 1880 kiedy to przyjęto projekt autorstwa L. Güntera. Port wraz z przyległą infrastrukturą zbudowano dokładnie w latach 1897 - 1901 na Kleczkowie na 255 km Odry.
Zdjęcie nr 1

Powierzchnia całej inwestycji wynosiła wtedy 37 ha. Ta powierzchnia pozwoliła na wybudowanie jednego basenu portowego (z trzech w założeniu) o długości 700 m i szerokości 50 m. Zbudowano nabrzeża skarpowe o łącznej długości 2500m, 5 dużych magazynów, place składowe, bocznice kolejowe, dźwigi i suwnice. W 1910 port wzbogacił się o suwnice bramową a w 1934 elewator zbożowy. Magazyn zbożowy powstał w 1900 roku i stanowił później obiekt wzorcowy dla jemu podobnych w całych Niemczech. Podobnie było z systemami transportu węgla do elektrowni z estakadą długości 70 m , piętnastoma dźwigami portalowymi , żurawiami portowymi, przenośnikami i wyciągami linowymi.
Zdjęcie nr 2

Był Port swoistym novum i miejscem doświadczeń tak logistycznych jak i architektonicznych.
Należy także wspomnieć o budynkach socjalnych, biurach, osiedlu mieszkaniowym, portierni, parowozowni, warsztatach, remizie, bunkrach węglowych i innych mniej lub bardziej istotnych częściach składowych całej tej inwestycji portowej.
Port Miejski we Wrocławiu był portem jak na tamte czasy na wskroś nowoczesnym przystosowanym do załadunku i wyładunku towarów masowych, drobnicy czyli węgla, cukrów, tłuszczu, oleju.
Wrocławski port do dziś służy choć po części zniszczony i przebudowany a ostatnio okaleczony pożarem.
Zdjęcie nr 3


bonczek/hydroforgroup/2005 - na podstawie "Odra czasu Nadbora" wydawnictwo PW 2001

/ / / / /