Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Mostek kolejowy I, Wrocław
W.Mazurkiewicz (Soravianus) [vmuzzy@gmail.com]: Są mostki, dlatego bywają wiadukciki - takie określenia dotyczą skali i nie widzę niestosowności takiego ich stosowania. Kurduple raczej nie mają zastosowania w koszykówce. Tak a' propos nomenklatury określenia dotyczą skali, co w tym złego? Bardzo ładny mostek :)
Strumień
moose (administrator): A dlaczego kościół Barbary jest podobiektem szkoły Odyseja? Nota bene - nazwa szkoły wymaga korekty szyku - nazwa własna na końcu.
Farmacol Oddział Wrocław, ul. Rakowiecka, Wrocław
moose (administrator): Oczywiście mogę się mylić co do nazw, statusu obiektu, ale to tym bardziej daje do zrozumienia, że należy tak zakładać i opisywać obiekty, żeby ich funkcja była zrozumiała nie tylko dla tubylców.
Budynek nr 10 (dawny Dom Kultury), ul. Okulickiego Leopolda, gen., Wrocław
Danuta B.: Te suknie ze dwie dekady wcześniej niż 1930 rok.
Dom nr 8, ul. Pileckiego Witolda, rtm., Chocianów
maras - Administrator: Ok.
Gorczowski Hotel, ul. Stefana Batorego, Chorzów
Jan R: OK

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Jan R
Mmaciek - Administrator
Mmaciek - Administrator
t.ziemlicki@wp.pl
t.ziemlicki@wp.pl
riki
W.Mazurkiewicz (Soravianus) [vmuzzy@gmail.com]
Mmaciek - Administrator
Mmaciek - Administrator
Mmaciek - Administrator
Mmaciek - Administrator
Hellrid
Hellrid
Hellrid
t.ziemlicki@wp.pl
panAeL
Hellrid
Popski
Hellrid
żmija - Administrator
maras - Administrator

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Port Miejski
Autor: bonczek/hydroforgroup/°, Data dodania: 2005-08-23 13:46:01, Aktualizacja: 2005-08-23 13:46:01, Odsłon: 1928

1897 - 1901
Budowę wrocławskiego Portu Miejskiego podyktował w XIX wieku kilka czynników - szybko rozwijająca się gospodarka, powstanie sieci dróg i kolei oraz przystosowanie Odry jako szlaku żeglugowego praktycznie na całej jej długości. Pierwsze projekty w tym kierunku poczyniono już w 1880 kiedy to przyjęto projekt autorstwa L. Güntera. Port wraz z przyległą infrastrukturą zbudowano dokładnie w latach 1897 - 1901 na Kleczkowie na 255 km Odry.
Zdjęcie nr 1

Powierzchnia całej inwestycji wynosiła wtedy 37 ha. Ta powierzchnia pozwoliła na wybudowanie jednego basenu portowego (z trzech w założeniu) o długości 700 m i szerokości 50 m. Zbudowano nabrzeża skarpowe o łącznej długości 2500m, 5 dużych magazynów, place składowe, bocznice kolejowe, dźwigi i suwnice. W 1910 port wzbogacił się o suwnice bramową a w 1934 elewator zbożowy. Magazyn zbożowy powstał w 1900 roku i stanowił później obiekt wzorcowy dla jemu podobnych w całych Niemczech. Podobnie było z systemami transportu węgla do elektrowni z estakadą długości 70 m , piętnastoma dźwigami portalowymi , żurawiami portowymi, przenośnikami i wyciągami linowymi.
Zdjęcie nr 2

Był Port swoistym novum i miejscem doświadczeń tak logistycznych jak i architektonicznych.
Należy także wspomnieć o budynkach socjalnych, biurach, osiedlu mieszkaniowym, portierni, parowozowni, warsztatach, remizie, bunkrach węglowych i innych mniej lub bardziej istotnych częściach składowych całej tej inwestycji portowej.
Port Miejski we Wrocławiu był portem jak na tamte czasy na wskroś nowoczesnym przystosowanym do załadunku i wyładunku towarów masowych, drobnicy czyli węgla, cukrów, tłuszczu, oleju.
Wrocławski port do dziś służy choć po części zniszczony i przebudowany a ostatnio okaleczony pożarem.
Zdjęcie nr 3


bonczek/hydroforgroup/2005 - na podstawie "Odra czasu Nadbora" wydawnictwo PW 2001

/ / / / /