Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




pl. Muzealny, Wrocław
Virzzz: Mam zwidy czy na lewo od torowiska tramwajowego ?
Chrzanów
Agnieszka Węgiel: Witam, błąd ulicy. Właściwy adres Chrzanów ul. Dobczycka 6
Budynek nr 4 (dawny), ul. Sienkiewicza Henryka, Dzierżoniów
Krzysztof Bach: Prawdopodobnie jakby się zachował do naszych czasów nosił by nr 5, ponieważ 4 ma po przeciwnej stronie dawny hotel Polonia.
Klub policyjny Śnieżka, pl. Muzealny, Wrocław
Virzzz: Urządzenia do pomiaru czasu noszone na wszelakich kończynach to chyba też oni....
pl. Narutowicza Gabriela, Leśnica
kitapczy: Widok na zachodnią pierzeję rynku z ul. Kościelnej. Po lewej widoczny hotel Fiebaga, po prawej Restaurant zur Reichshalle.
pl. Narutowicza Gabriela, Leśnica
kitapczy: Nieistniejąca współcześnie dawna zabudowa pierzei południowej z narożnikiem południowo-wschodnim.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Alistair
Alistair
kitapczy
TW40
Hellrid
Hellrid
TW40
pavelo
TW40
kitapczy
TW40
Wolwro
Wolwro
Wolwro
Wolwro
Sendu
Sendu
Mmaciek
Mmaciek
Sendu
Wolwro

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Sylwetka Hansa Poelziga
Autor: Tygrysex°, Data dodania: 2005-03-05 15:48:16, Aktualizacja: 2005-03-05 15:48:16, Odsłon: 3554

Poelzig opowiedział się w swojej twórczości po stronie nurtu zwanego Nową Rzeczowością definiując na swój użytek pojęcie stylu "zgodnego z materiałem".
Hans Poelzig (1869-1936).

Zdjęcie nr 1


Jego twórczość przypadła na kres przełom XIX/XX w. Działalność produkcyjna nosząca jeszcze początkowo znamiona wytwórczości rzemieślniczej rozwinęła się znacznie w okresie koniunktury gospodarczej z początku XX w. dzięki wprowadzeniu metod przemysłowych. Znalazło to odbicie w architekturze przynosząc nowe zadania konstrukcyjne i nowe materiały budowlane oraz zapowiadając kres tradycyjnego budownictwa. Poelzig opowiedział się w swojej twórczości po stronie nurtu zwanego Nową Rzeczowością definiując na swój użytek pojęcie stylu "zgodnego z materiałem".

Zdjęcie nr 2
Zdjęcie nr 3


Po ukończeniu studiów architektonicznych w Berlinie pracował jako nauczyciel a od roku 1903 jako dyrektor Szkoły Rzemiosł Artystycznych we Wrocławiu. W tym czasie wzniesiono pod Poznaniem i w samym Poznaniu znaczące budowle przemysłowe wg jego projektów, jak np. Fabrykę kwasu siarkowego w Luboniu (1911/12) oraz wrocławski biurowiec przy Junkerstraße (1911), obecnie ul. Ofiar Oświęcimskich.
Zdjęcie nr 4
Zdjęcie nr 5


Hans Poelzig był członkiem słynnego stowarzyszenia artystów Werkbund odgrywając w nim istotną, opiniotwórczą rolę. W roku 1916 przeniósł się do Drezna obejmując posadę głównego architekta miasta oraz wykładowcy na Politechnice Drezdeńskiej.

W roku 1920 powrócił do Berlina zostając profesorem Pruskiej Akademii Sztuki a później również Politechniki w Charlottenburgu. Od początku lat dwudziestych dał się poznać nie tylko jako projektant budowli przemysłowych i biurowców, ale również jako architekt tworzący dla rodzącego się przemysłu medialnego - projektował budowle kinowe i teatralne (Großes Schauspielhaus, później Friedrichstadtpalast ) budynek rozgłośni radiowej (Funkhaus) w Berlinie oraz scenografię teatralną i filmową ("Golem").


Zdjęcia: www.wroclaw.dolny.slask.pl
Źródło: http://www.inik.info/polnisch/poelzig/poelzig.htm
Wersja niemieckojęzyczna

Hans Poelzig studierte an der TH in Berlin, erhielt 1899 eine Stellung beim preußischen Staatsbauamt, wurde im Jahr darauf an der Kunstgewerbeschule in Breslau Professor für Architektur und 1903 Leiter dieser Schule. Poelzig blieb hier bis 1916, wurde dann als Stadtarchitekt nach Dresden gerufen (bis 1920), erhielt einen Ruf als Professor für Architektur an die TH und an die Akademie der Bildenden Künste in Berlin. 1936 nahm er einen Lehrstuhl in Ankara an, doch starb er noch vor der Emigration. Sein erstes bedeutendes Werk war der Wasserturm in Posen, den er 1911 als Pavillon einer Bergbauausstellung errichtete. Zwischen Stahlrahmen sind Füllwände aus Backstein gesetzt; im Innern sind die Details aus nacktem Eisen.
1911-12 schuf er in Breslau einen Verwaltungsbau mit horizontalen Fensterbändern, die auch um die abgerundeten Ecken herumgeführt wurden - ein Motiv, das in den 20er und 30er Jahren sehr beliebt war - und in Luban einen Fabrikbau, der in seinem architektonischen Ernst und in der Anordnung kubischer Elemente genauso avantgardistisch war. Während des Ersten Weltkriegs und kurz danach gehörte Poelzig zu den genialsten Architekten des Expressionismus. Er bevorzugte stalaktitenartige und orgelpfeifenähnliche Gebilde, wie bei dem Haus der Freundschaft in Istanbul (1916), den Entwürfen für ein Rathaus in Dresden (1917) und für das Festspielhaus in Salzburg (1920). Zur Ausführung kam der Umbau des Zirkus Schumann in Max Reinhardts Großes Schauspielhaus in Berlin (1918-19) mit expressiven Stalaktitengewölben, Korridoren und Foyer.
Poelzigs Spätwerke sind mehr einem konventionell-modernen Stil verpflichtet: das riesige Verwaltungsgebäude der IG Farben in Frankfurt am Main (1928-31) und das Haus des Rundfunks in Berlin (1929).

source: http://www.archinform.net/arch/633.htm?ID=hK4BH9RmA8HDEtLB


/ P /
/ / / /
Tadeusz R | 2005-03-07 17:56:36
Przydałoby się wyszczególnienie kilka obiektów wrocławskich jego autorstwa.
Tygrysex | 2005-03-09 09:14:14
To jest sylwetka człowieka, obiekty będą w osobnym artykule. Tak samo planuje jeśli chodzi o pozostałe postaci.
krzykowski | 2006-05-12 00:13:26
to jest to co lubię
wito | 2006-05-19 22:02:49
1. Deli-Lichtspiele Kino Deli. 2. Pawilon 4ch Kopuł 3. Dom Handlowy na Ofiar Oświęcimskich. Obaczta ludziska i dziwujta się co Hans wysztudirował: statek wpływa i "wanna" z wodą opuszczana jest lub podnoszona, a Poelzig robił też dekoracje do filmów!
wito | 2007-05-19 11:49:57
4. Wohnhausgruppe Lauterbach- Zespół Budynków Mieszkalnych ul. Sudecka-Sztabowa-Pocztowa.
mezza | 2007-05-23 20:41:24
5. Pergola.