Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Dom nr 72 A, Bożkowice
blatro: Założyłem obiekt, poprawiłem - dziękuję.
Blok nr 44-44a, ul. Blankowa, Wałbrzych
marekbp: ... a zepsute zdjęcie lepiej usunąć niż wrzucać na stronę. Zresztą poza ostrością, tu jeszcze szwankuje kompozycja. Ucięty fragment budynku po prawej trzeba usunąć, podobnie jak i część śniegu na pierwszym planie.
Budowa węzła S3 Lubin Południe, Chróstnik
Zed – Administrator: OK:)
Cmentarz na Gancarzu, ul. Parkowa, Wołów
stap: Czyli mieszka - mieszkała tu rodzina, lub ktoś przyjechał wtedy z zagranicy i odnowił nagrobek.
Pamiątki po zakładzie ELWRO, Wrocław
Zdzisław K.: Dzisiaj mija 37 lata od tego wydarzenia.
Dworzec kolejowy Lwówek Śląski, Lwówek Śląski
ArturSc: W niczym bryła dworca nie przypomina obecnego dworca kolejowego we Lwówku.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

blatro
blatro
t.ziemlicki@wp.pl
t.ziemlicki@wp.pl
t.ziemlicki@wp.pl
Petroniusz (admin)
Zbigniew Franczukowski (bynio)
pavelo
Zbigniew Franczukowski (bynio)
Alistair
Zbigniew Franczukowski (bynio)
Alistair
Alistair
Zbigniew Franczukowski (bynio)
Alistair
Zbigniew Franczukowski (bynio)
Zbigniew Franczukowski (bynio)
pavelo
rok - Administrator
Zbigniew Franczukowski (bynio)
Zbigniew Franczukowski (bynio)

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Węzeł wodny Bartoszowice - Opatowice
Autor: MT°, Data dodania: 2005-01-18 00:01:08, Aktualizacja: 2005-01-18 00:01:08, Odsłon: 5074

Tytułowy węzeł jako część wrocławskiego węzła wodnego powstał po wielkiej powodzi w 1903 roku w celu stworzenia systemu skutecznej ochrony przeciwpowodziowej miasta Wrocławia
TADEUSZ REDER, MT.

Tytułowy węzeł jako część wrocławskiego węzła wodnego powstał po wielkiej powodzi w 1903 roku w celu stworzenia systemu skutecznej ochrony przeciwpowodziowej miasta Wrocławia. W latach 1905 - 1917 zbudowano kanał żeglugowy (otwarty w 1912r.) wykorzystując w części koryto starej Odry ze śluzami Bartoszowice, Zacisze i Różanka, umożliwiający żeglugę statków o ładowności do 100 ton. Powstał też kanał przeciwpowodziowy (tzw.kanał ulgi) między jazami Bartoszowice i Różanka. Nad jazem Bartoszowice przerzucono most o długości 100m i szerokości 5,5m łączący Bartoszowice ze śluzą. W roku 1793 zbudowano zaś Jaz Szczytnicki, oraz prawdopodobnie póżniej kanał Opatowicki ze śluzą Opatowice, tworząc Wyspę Opatowicką, zwaną Wyspą Miłości.

Zdjęcie nr 1
Zdjęcie nr 2
Zdjęcie nr 3
Zdjęcie nr 4
Zdjęcie nr 5
Zdjęcie nr 6

Zdjęcie nr 7

Zdjęcie nr 8
Zdjęcie nr 9
Zdjęcie nr 10
Zdjęcie nr 11
Zdjęcie nr 12
Zdjęcie nr 13

W ten sposób uporządkowano przepływ wód Odry, rzeki z natury kapryśnej, której główne koryto od Trestna przez Swojczyce, Różankę i Osobowice z towarzyszącymi mu wyspami i starorzeczami (m.in. Schwarz Wasser - Czarna Woda) ciągnęło się wzdłuż północnego skraju szerokiej na kilka kilometrów Pradoliny Wrocławskiej, której dnem płynęły także Widawa i Oława.

Póżniej zbudowano też Jaz Opatowice na korycie nowej Odry, przekopanej jeszcze w latach 1531 - 1554. W okresie I wojny światowej, wykorzystując do pracy jeńców wojennych, usypano wały przeciwpowodziowe o łącznej długości 93km, które zabezpieczyć miały miasto przed wielką wodą do 2400m3/s. W ten sposób powstał "Przewał Widawski" o szerokości 150 metrów na kanale Odra - Widawa (wzdłuż obecnej Wenecji, czyli południowej części osiedla Strachocin), który ma umożliwiać skierowanie części wód Odry do Widawy i ominięcie w ten sposób miasta.

Zdjęcie nr 14
Zdjęcie nr 15
Zdjęcie nr 16
Zdjęcie nr 17
Zdjęcie nr 18
Zdjęcie nr 19

Węzeł wodny Bartoszowice - Opatowice to swoisty zabytek techniki hydrotechnicznej tworzący zarazem interesującą trasę spacerową, dawnych i obecnych mieszkańców Wrocławia. Wędrując od ulicy Braci Gierymskich przez Most Bartoszowicki, lub od Mostu Swojczyckiego (Chrobrego) Aleją Folwarczną mijając po drodze śluzę Bartoszowcką zawędrujemy wprost do Lasu Strachocińskiego. Podobnie w drugą stronę kierując się od Strony Strachocina Groblą łanieską, poprzez śluzę i Most Bartoszowicki zawędrujemy nad jaz Opatowice skąd mamy do wyboru zwiedzanie zakątków Wyspy Miłości, lub kierując się wzdłuż brzegu odry Groblą Szczytnicko - Bartoszowicką podziwiać piękno nadodrzańskich Etablissementów i Kładki Zwierzynieckiej. Podróż tą można zakończyć nieopodal Jazu Szczytnickiego wychodząc na wprost Mostu Zwierzynieckiego, a stąd już zaledwie kilka kroków do naszego wrocławskiego ZOO, ale o tym już w następnym artykule..:-)

Autor tekstu: Tadeusz Reder, Mariusz Tokarz
Opracowanie: Mariusz Tokarz (MT.)
Zdjęcia: www.wroclaw.dolny.slask.pl

/ / / / 6 /
/ / / / 6 / 10a /
/ Odr / 4 / 21 / /
/ / / /
/ Odr / 4 / 20 / /
/ Odr / 4 / 20 / /
/ Odr / 4 / 21 / /
mwp | 2005-01-18 10:14:28
Bardzo interesujące poszerzenie wiedzy o rejonie, który jest chyba znany niezbyt licznej grupie wrocławian. Do kończącego artykuł wątku spacerowego proponowałbym dodać parę fotografii z przedwojennego Wilhelmshafen jak choćby to , ale warto by dołożyć coś więcej, bo wiedzę o tym obiekcie warto upowszechniać.
MT | 2005-01-18 10:20:39
Pomysł wart uwagi,jak najbardziej się zgadzam. Mam w planach stworzyć osobny artykuł, coś na wzór spaceru wzdłuż grobli szczytnicko - bartoszowickiej z dokładniejszym opisem wszystkich ciekawych obiektów jakie można spotkać na tej malowniczej trasie i w ten sposób będzie mozna poswięcić więcej miejsca na Wilhelmshafen i nie tylko:-)
Danuta B. | 2005-01-18 10:37:12
Ode mnie szóstka.
FM | 2005-01-22 17:55:50
Ode mnie też szóstka, bo więcej dać nie mogę.
ruzams | 2008-11-06 00:04:00
Prośba: czy Autor artykułu lub ktoś inny może wskazać jakieś publikacje na temat wrocławskich budowli wodnych, a zwłaszcza opisywanego tu jazu Bartoszowice?