Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Dom kolonijny (dawny), ul. Powstańców Śląskich, Międzygórze
Zbigniew Waluś: A gdzie Ty ?
Topola Tekla, ul. Podzamcze, Chudów
YouPiter: 24 maja 2020 to data wpisana rzekomego wykonania tej fotki, a to podaje EXIF - 2017:06:24. Tak ja to widzę.
pl. Wróblewskiego Walerego, gen., Wrocław
PP: Nie wiem co odpowiedzieć, w czym jest błąd?
ul. 11 Listopada, Katowice
Ireneusz1966: Plac Ogród Dworcowy , po prawej widać dworzec PKP Szopienice Północne
ul. Spacerowa, Kamienna Góra
chrzan233: Dzięki, przypisałem do ul. Spacerowej.
ul. Zapolskiej Gabrieli, Wrocław
PP: Słup propagandowy wymieniony w przypisaniach prawdopodobnie był rekwizytem dla potrzeb filmu. Brak mu proporcji rzeczywistych obiektów, które miał wyobrażać.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

MacGyver_74
dariuszfaranciszek
foto-baron
Rob G.
Tony
Rob G.
Rob G.
McAron
MacGyver_74
MacGyver_74
MacGyver_74
prysman
MacGyver_74
MacGyver_74
MacGyver_74
MacGyver_74
MacGyver_74
MacGyver_74
MacGyver_74
Jan R
Danuta B.

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Komunikacja miejska w 1927 roku
Autor: Neo[EZN]°, Data dodania: 2005-01-02 02:09:09, Aktualizacja: 2005-01-02 02:09:09, Odsłon: 4749

Trasy wrocławskich tramwajów
Poniżej znajduje się lista linii tramwajowych według stanu z 1927 roku - czyli tuż przed zmianą ruchu kołowego na ulicach św.Mikołaja, Ruskiej, Wita Stwosza i Oławskiej na jednokierunkowy.

W 1927 roku były dwie linie okólne - 7 i 8 (staromiejska) - odpowiednik dzisiejszego zera oraz 22 i 23. Linie 22 oraz 23 były o tyle ciekawe, że wykonywały na swojej trasie dwie pętle - jedna mała (Gajowicka-Hallera-Zaporoska) i druga duża (dookoła Ołbina i Starego Miasta). Kilka lat później linie 22 i 23 zostały zastąpione liniami 27 i 28 (prawdopodobnie po przebudowie układu torowego na pl.Powstańców Śląskich i wyeliminowaniu tramwajów z ulicy Zaporoskiej i placu Hirszfelda), mającymi nieco zmodyfikowaną trasę swoich "poprzedników".

1927 rok był jednym z ostatnich lat kiedy tramwaje kursowały ulicami Zaporoską i Nabycińską. Ulice Kotlarska i Purkyniego nie były już używane w ruchu liniowym.

Tramwaje linii 3 i 18 zawracały na ulicy Gajowickiej przy skrzyżowaniu z Grochową w miejscu starej końcówki. W 1931 zlikwidowano przelotkę i zbudowano linię na ulicy Kruczej (jako odgałęzienie od ulicy Gajowickiej) na którą skierowano tramwaje linii 24 w relacji Mielecka-Kromera.

Schemat sieci tramwajowej we Wrocławiu w 1927 roku.
Zdjęcie nr 1
Nr linii Trasa
1
RYNEK SZCZEPIŃSKI, Zachodnia - pl.1 Maja - Ruska - Rynek - Oławska - Krasińskiego - Al.Słowackiego - Wyszyńskiego - Szczytnicka - Wróblewskiego - Olszewskiego, PUGETA
2
PARK POłUDNIOWY, Powstańców Śląskich - Świdnicka - Rynek - (Kurzy Targ - Szewska - Grodzka / Kotlarska) - m.Uniwersytecki - pl.św.Macieja - Chrobrego - pl.Powstańców Wlkp - Ołbińska, ZAJEZDNIA NR 1
3
GROCHOWA, Gajowicka - Szczęśliwa - Zielińskiego - Muzealna - Podwale - Świdnicka - RYNEK
4
RYNEK SZCZEPIŃSKI, Zachodnia - pl.1 Maja - Ruska - Rynek - Oławska - Traugutta - Wołoska - Na Grobli, RAKOWIECKA
5
RZEŹNIA MIEJSKA, Legnicka - pl. 1 Maja - Ruska - Rynek - Oławska - Traugutta - Krakowska, SKIBIŃSKIEGO
6
LOTNISKO, Lotnicza - Legnicka - pl.1 Maja - Ruska - Rynek - Oławska - Skargi - Kołłątaja - Piłsudskiego - Stawowa - Borowska - Gliniana - Hubska - Piękna, TARNOGAJSKA
7,8 (okólne)
PL.LEGIONÓW - Sądowa - Podwale - pl.Orląt Lwowskich - pl.1 Maja - Mieszczańska - Dubois - Jedności Narodowej - Kilińskiego - pl.Bema - Prusa - Wyszyńskiego - Słowackiego - Krasińskiego - Dąbrowskiego - Piłsudskiego - PL.LEGIONÓW
9
ZAJEZDNIA, Grabiszyńska - pl.Legionów - Krupnicza - Szajnochy - Rynek - Wita Stwosza - pl.Dominikański - (Janickiego - Kraińskiego - św.Ducha / św.Katarzyny) - św.Jadwigi - Sienkiewicza, PIASTOWSKA
10
CMENTARZ GRABISZYŃSKI, Grabiszyńska - pl.Legionów - Krupnicza - Szajnochy - Rynek - Wita Stwosza - pl.Dominikański - (Janickiego - Kraińskiego - św.Ducha / św.Katarzyny) - św.Jadwigi - Sienkiewicza - Różyckiego, CHOPINA
11
CMENTARZ GRABISZYŃSKI, Grabiszyńska - pl.Legionów - Krupnicza - Szajnochy - Rynek - Wita Stwosza - pl.Dominikański - (Janickiego - Kraińskiego - św.Ducha / św.Katarzyny) - św.Jadwigi - pl.Bema - Jedności Narodowej, MOSBACHA
12
PL.CZERWONY, Nabycińska - pl.Orląt Lwowskich - Podwale - Sądowa - pl.Legionów - Kościuszki - pl.Kościuszki - Kościuszki, TRAUGUTTA
15
ŚLICZNA, Borowska - Kamienna - Ślężna - Sanocka - Lwowska - Zielińskiego - Muzealna - Podwale - pl.Orląt Lwowskich - pl.1 Maja - Mieszczańska - Pomorska - Reymonta - Osobowicka, KROTOSZYŃSKA
16
JAWOROWA, Ślężna - Dyrekcyjna - Pułaskiego - pl.Wróblewskiego - Mazowiecka - Słowackiego - pl.Grunwaldzki - Piastowska - pl.Staszica, POMORSKA
17
łOWIECKA, pl.Strzelecki - Pomorska - Dubois - m.Uniwersytecki (Krupnicza / Grodzka - Szewska - Kurzy Targ) - Rynek - Świdnicka - Powstańców Śląskich - Lwowska - Sanocka - Ślężna - Kamienna - Borowska, ŚLICZNA
18
GROCHOWA, Gajowicka - Szczęśliwa - Zielińskiego - Muzealna - Podwale - Świdnicka - Teatralna - Wierzbowa - Traugutta - Krasińskiego - Słowackiego - pl.Grunwaldzki - M.C.Skłodowskiej - Mickiewicza, SZANIECKIEGO
21
RYNEK SZCZEPIŃSKI, Zachodnia - pl.1 Maja - św.Mikołaja - Rynek - Wita Stwosza - Słowackiego - pl.Grunwaldzki - Różyckiego, CHOPINA
22 (okólna)
pl.Powstańców Śląskich - Zaporoska - Zielińskiego - Muzealna - Podwale - pl.Orląt Lwowskich - pl.1 Maja - Mieszczańska - Pomorska - pl.Staszica - pl.Powstańców Wlkp. - Słowiańska - Nowowiejska - Piastowska - pl.Grunwaldzki - Słowackiego - Krasińskiego - Dąbrowskiego - Piłsudskiego - Stawowa - Ślężna - Sanocka - Lwowska - Zielińskiego - Szczęśliwa - Gajowicka - Hallera - Powstańców Śląskich - pl.Powstańców Śląskich
23 (okólna)
pl.Powstańców Śląskich - Hallera - Gajowicka - Szczęśliwa - Zielińskiego - Lwowska - Sanocka - Ślężna - Stawowa - Piłsudskiego - Dąbrowskiego - Krasińskiego - Słowackiego - pl.Grunwaldzki - Piastowska - Nowowiejska - Słowiańska - pl.Powstańców Wlkp. - pl.Staszica - Pomorska - Mieszczańska - pl.1 Maja - pl.Orląt Lwowskich - Podwale - Muzealna - Zielińskiego - Zaporoska - pl.Powstańców Śląskich
24
ŚLICZNA, Borowska - Kamienna - Ślężna - Stawowa - Piłsudskiego - Kołłątaja - Skargi - bł.Czesława - (Janickiego - Kraińskiego - św.Ducha / św.Katarzyny) - św.Jadwigi - pl.Bema - Jedności Narodowej, MOSBACHA

/ / / /
Festung | 2005-01-02 11:31:04
Bardzo oryginalne były trasy 12 i 16. Pamiętam przejazdy tramwajów ul. Dyrekcyjną. Wydaje mi się, że jakiś czas jeździła tędy 19- ka. Przy linii tej wiecznie coś kombinowano. Sprawy są odległe i przy niczym się nie upieram. Zrobiliście mi Neo i PP dużą frajdę na Nowy Rok. Szkoda, że tu nie można dawać punkcików.
Neo[EZN] | 2005-01-02 12:15:29
Dwunastka to linia, która zmieniła się później w trzynastkę, jeżdżącą po całej długości ulicy Kościuszki (tam i z powrotem) i zlikwidowanej po likwidacji ruchu tramwajowego na większej części tej ulicy. Pytanie do innych - którą linią dojeżdżalibyście do szkoły, pracy? ... i pytanie numer dwa - gdybyście mieli możliwość przejeniesienia się do przedwojennego Wrocławia do jednego tramwaju - tramwaj jakiej linii byście wybrali? (nie można wysiadać! tylko jeden kurs :) Mnie idealnie pasowałaby 18-tka na polibudę a podróż chciałbym odbyć tramwajem linii 22 albo 23 :)
Marek W. | 2005-01-02 17:57:32
Co do pytanka nr 1 - linia nr 4 A jesli chodzi o drugie pytanie-trudny wybór... ale ,niechby to byłtramwaj nr 21.
pawelec | 2005-01-03 14:11:40
No cóż, do pracy mam tak blisko, że zupełnie nie opłacałoby mi się jechać tramwajem. Ale co tam, poświęciłbym się ;-) Szóstką z Hubskiej na Borowską, a póżniej pieszo. No i chyba szóstką jeżdziłbym na lotnisko oglądać aeroplany :-)
morgot | 2005-01-03 18:40:26
Ja na Polibudę, najpierw autobusem N od pętli do pętli a potem tramwajem 1. Co do drugiej częśći to wybrałbym albo 15 albo 18. Sam nie wiem :)
TadPiotr | 2005-01-12 23:10:02
Do szkoły jeździłem 2, z Tarnogaju pod Halę Stulecia (ona tam różnie wjeżdżała...). Najczęściej jeden wóz, z tych poniemieckich, gdzie korba była z przodu i z tyłu, z niemieckimi napisami.Jeszcze drewniane ławki. A jak szybko jechała... jak dobrze poszło, w 15-20 minut była na miejscu. To liceum. Na Uniwersytet jechałem 9, z Dyrekcyjnej pod Halę Targową.
jacekq | 2005-01-13 12:08:59
Widzę, że waćpana edukacja nieustannie z Halą jakowąś się wiązała. :D
TadPiotr | 2005-01-13 21:53:03
No tak by z tego wynikało :-) tzw. halowe wykształcenie. Żeby było śmieszniej, koło mojej byłej 59 (ta stara, narożnik Ślężnej i Borowskiej) jest teraz Hala Arena!!
Westend | 2005-01-29 21:54:04
Świetna robota! Czy mapy na rok 1908 i 1939 (a może jeszcze inne lata) w przygotowaniu? Będę rad, jeśli zrobione przeze mnie zdjęcia się przydadzą, choć z pewnością nie wszystkie są udane. Nie wszystko też da się zrobić.Torowisk na Kiełbaśniczej, pl. Solnym, w Rynku, na Kurzym Targu, Odrzańskiej, Kuźniczej, Kościuszki i w wielu innych miejscach już nie ma. Na Zachodniej, Krasińskiego, Weigla, Na Grobli itd są "schowane". Inne znikają lub wkrótce znikną(Oławska, Wyszyńskiego).
Mariusz_6 | 2005-01-12 22:14:46
Benedyktyńska praca, kopalnia wiedzy, dla tych którzy się interesują tą tematyką. proszę jednak o poprawienie nazwy ulicy w trasie linii nr 4 powinno być Wołoska a nie Wołowska.
jacekq | 2005-01-12 22:25:27
Wołowska też jest - ale na Różance ;)
Neo[EZN] | 2005-01-28 14:19:59
Dodałem mapkę schematyczną, która obrazuje przebieg linii tramwajowych we Wrocławiu.
MT | 2005-01-28 15:38:01
Możnaby jeszcze w przyszłości pokusić się o zdjęcia współczesne ówczesnych pętli i dodać znaczniki w ich miejscach tyle, że chyba nie wszystkie się zachowały. Jakby nie było niezła robota z tą mapą Neo!
Neo[EZN] | 2005-01-29 00:00:16
Świetny pomysł :) Gdy tylko przyślą mi aparat to zabiorę się do roboty ale będe to robił przy okazji opracowywania poszczególnych odcinków nieużywanych torowisk tramwajowych (+ fotki westenda).
fraz | 2005-08-21 11:10:15
Zrób zdjęcie torowiska na OUPP Wrocław 2 i spytaj otramwaj pocztowy.
Neo[EZN] | 2005-08-21 11:19:02
Robiłem już tam zdjęcia kilka lat temu a o tramwaj pocztowy to nie za bardzo jest się kogo tam pytać - ochronę która tam się kręci ten temat średnio interesuje ;]
an | 2007-04-27 05:17:45
trasy te były bardziej dla ludzi bo o dwie uliczki jeździł jakiś tramwaj i nie trzeba było iść kilometrami do przystanku. ZDIK powinien się uczyć
Jeanick | 2007-04-27 13:09:51
a to ciekawe stwierdzenie, tylko że od tamtych czasów Wrocław "spóchłbył" trochę, i ludzisków i samochodów trochę przybyło więc i wrażenie, że jakoby trasy są nie dla ludzi może być złudne. Od tamtego czasu miasto, a starówka w szczególności, troszkę się w latach posunęło więc i niektórych torów ubyć musiało. Ale czeka nas "rewolucja komunikacyjna" więc głowy do góry.