Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

      Zapomniałem hasło/login

Polski Deutsch English

ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Rigo.: To stanowisko naprawy wagoników kolejki wąskotorowej.
Rigo.: Ten strumyk (potok) nosi nazwę Kłobia, jest to prawobrzeżny dopływ Bystrzycy.
Wolwro: W Śliwinie nie ma plaży, dlatego zdjęcie przeniosłem do Nowego Śliwina.
heck: Piotr - muszę ogarnąć tłumaczenie z kalendarza- dopiero potem obiekt. Sprawa dosć zagadkowa :-)
Mmaciek: To skoro już tak funkcjonuje od lat, to niech sobie żyje dalej, choć tak jak wspomniałem, jak dla mnie takie długie linie przypisania nie są zbyt ładne.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Mmaciek
Mmaciek
Mmaciek
Mmaciek
Wolwro
rok
rok
Zed
Iras (Legzol)
Parsley
Jesienne Wieloryby
Jesienne Wieloryby
Jesienne Wieloryby
MacGyver_74
Krzysztof Kozłowski
Alistair
Babinicz
Jesienne Wieloryby
Mmaciek
Mmaciek
FM

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Komunikacja miejska w 1927 roku
Autor: Neo[EZN]°, Data dodania: 2005-01-02 02:09:09, Aktualizacja: 2005-01-02 02:09:09, Odsłon: 4998

Trasy wrocławskich tramwajów
Poniżej znajduje się lista linii tramwajowych według stanu z 1927 roku - czyli tuż przed zmianą ruchu kołowego na ulicach św.Mikołaja, Ruskiej, Wita Stwosza i Oławskiej na jednokierunkowy.

W 1927 roku były dwie linie okólne - 7 i 8 (staromiejska) - odpowiednik dzisiejszego zera oraz 22 i 23. Linie 22 oraz 23 były o tyle ciekawe, że wykonywały na swojej trasie dwie pętle - jedna mała (Gajowicka-Hallera-Zaporoska) i druga duża (dookoła Ołbina i Starego Miasta). Kilka lat później linie 22 i 23 zostały zastąpione liniami 27 i 28 (prawdopodobnie po przebudowie układu torowego na pl.Powstańców Śląskich i wyeliminowaniu tramwajów z ulicy Zaporoskiej i placu Hirszfelda), mającymi nieco zmodyfikowaną trasę swoich "poprzedników".

1927 rok był jednym z ostatnich lat kiedy tramwaje kursowały ulicami Zaporoską i Nabycińską. Ulice Kotlarska i Purkyniego nie były już używane w ruchu liniowym.

Tramwaje linii 3 i 18 zawracały na ulicy Gajowickiej przy skrzyżowaniu z Grochową w miejscu starej końcówki. W 1931 zlikwidowano przelotkę i zbudowano linię na ulicy Kruczej (jako odgałęzienie od ulicy Gajowickiej) na którą skierowano tramwaje linii 24 w relacji Mielecka-Kromera.

Schemat sieci tramwajowej we Wrocławiu w 1927 roku.
Zdjęcie nr 1
Nr linii Trasa
1
RYNEK SZCZEPIŃSKI, Zachodnia - pl.1 Maja - Ruska - Rynek - Oławska - Krasińskiego - Al.Słowackiego - Wyszyńskiego - Szczytnicka - Wróblewskiego - Olszewskiego, PUGETA
2
PARK POłUDNIOWY, Powstańców Śląskich - Świdnicka - Rynek - (Kurzy Targ - Szewska - Grodzka / Kotlarska) - m.Uniwersytecki - pl.św.Macieja - Chrobrego - pl.Powstańców Wlkp - Ołbińska, ZAJEZDNIA NR 1
3
GROCHOWA, Gajowicka - Szczęśliwa - Zielińskiego - Muzealna - Podwale - Świdnicka - RYNEK
4
RYNEK SZCZEPIŃSKI, Zachodnia - pl.1 Maja - Ruska - Rynek - Oławska - Traugutta - Wołoska - Na Grobli, RAKOWIECKA
5
RZEŹNIA MIEJSKA, Legnicka - pl. 1 Maja - Ruska - Rynek - Oławska - Traugutta - Krakowska, SKIBIŃSKIEGO
6
LOTNISKO, Lotnicza - Legnicka - pl.1 Maja - Ruska - Rynek - Oławska - Skargi - Kołłątaja - Piłsudskiego - Stawowa - Borowska - Gliniana - Hubska - Piękna, TARNOGAJSKA
7,8 (okólne)
PL.LEGIONÓW - Sądowa - Podwale - pl.Orląt Lwowskich - pl.1 Maja - Mieszczańska - Dubois - Jedności Narodowej - Kilińskiego - pl.Bema - Prusa - Wyszyńskiego - Słowackiego - Krasińskiego - Dąbrowskiego - Piłsudskiego - PL.LEGIONÓW
9
ZAJEZDNIA, Grabiszyńska - pl.Legionów - Krupnicza - Szajnochy - Rynek - Wita Stwosza - pl.Dominikański - (Janickiego - Kraińskiego - św.Ducha / św.Katarzyny) - św.Jadwigi - Sienkiewicza, PIASTOWSKA
10
CMENTARZ GRABISZYŃSKI, Grabiszyńska - pl.Legionów - Krupnicza - Szajnochy - Rynek - Wita Stwosza - pl.Dominikański - (Janickiego - Kraińskiego - św.Ducha / św.Katarzyny) - św.Jadwigi - Sienkiewicza - Różyckiego, CHOPINA
11
CMENTARZ GRABISZYŃSKI, Grabiszyńska - pl.Legionów - Krupnicza - Szajnochy - Rynek - Wita Stwosza - pl.Dominikański - (Janickiego - Kraińskiego - św.Ducha / św.Katarzyny) - św.Jadwigi - pl.Bema - Jedności Narodowej, MOSBACHA
12
PL.CZERWONY, Nabycińska - pl.Orląt Lwowskich - Podwale - Sądowa - pl.Legionów - Kościuszki - pl.Kościuszki - Kościuszki, TRAUGUTTA
15
ŚLICZNA, Borowska - Kamienna - Ślężna - Sanocka - Lwowska - Zielińskiego - Muzealna - Podwale - pl.Orląt Lwowskich - pl.1 Maja - Mieszczańska - Pomorska - Reymonta - Osobowicka, KROTOSZYŃSKA
16
JAWOROWA, Ślężna - Dyrekcyjna - Pułaskiego - pl.Wróblewskiego - Mazowiecka - Słowackiego - pl.Grunwaldzki - Piastowska - pl.Staszica, POMORSKA
17
łOWIECKA, pl.Strzelecki - Pomorska - Dubois - m.Uniwersytecki (Krupnicza / Grodzka - Szewska - Kurzy Targ) - Rynek - Świdnicka - Powstańców Śląskich - Lwowska - Sanocka - Ślężna - Kamienna - Borowska, ŚLICZNA
18
GROCHOWA, Gajowicka - Szczęśliwa - Zielińskiego - Muzealna - Podwale - Świdnicka - Teatralna - Wierzbowa - Traugutta - Krasińskiego - Słowackiego - pl.Grunwaldzki - M.C.Skłodowskiej - Mickiewicza, SZANIECKIEGO
21
RYNEK SZCZEPIŃSKI, Zachodnia - pl.1 Maja - św.Mikołaja - Rynek - Wita Stwosza - Słowackiego - pl.Grunwaldzki - Różyckiego, CHOPINA
22 (okólna)
pl.Powstańców Śląskich - Zaporoska - Zielińskiego - Muzealna - Podwale - pl.Orląt Lwowskich - pl.1 Maja - Mieszczańska - Pomorska - pl.Staszica - pl.Powstańców Wlkp. - Słowiańska - Nowowiejska - Piastowska - pl.Grunwaldzki - Słowackiego - Krasińskiego - Dąbrowskiego - Piłsudskiego - Stawowa - Ślężna - Sanocka - Lwowska - Zielińskiego - Szczęśliwa - Gajowicka - Hallera - Powstańców Śląskich - pl.Powstańców Śląskich
23 (okólna)
pl.Powstańców Śląskich - Hallera - Gajowicka - Szczęśliwa - Zielińskiego - Lwowska - Sanocka - Ślężna - Stawowa - Piłsudskiego - Dąbrowskiego - Krasińskiego - Słowackiego - pl.Grunwaldzki - Piastowska - Nowowiejska - Słowiańska - pl.Powstańców Wlkp. - pl.Staszica - Pomorska - Mieszczańska - pl.1 Maja - pl.Orląt Lwowskich - Podwale - Muzealna - Zielińskiego - Zaporoska - pl.Powstańców Śląskich
24
ŚLICZNA, Borowska - Kamienna - Ślężna - Stawowa - Piłsudskiego - Kołłątaja - Skargi - bł.Czesława - (Janickiego - Kraińskiego - św.Ducha / św.Katarzyny) - św.Jadwigi - pl.Bema - Jedności Narodowej, MOSBACHA

Polska / Województwo dolnośląskie / Wrocław / Komunikacja miejska we Wrocławiu / Tramwaje wrocławskie
Festung | 2005-01-02 11:31:04
Bardzo oryginalne były trasy 12 i 16. Pamiętam przejazdy tramwajów ul. Dyrekcyjną. Wydaje mi się, że jakiś czas jeździła tędy 19- ka. Przy linii tej wiecznie coś kombinowano. Sprawy są odległe i przy niczym się nie upieram. Zrobiliście mi Neo i PP dużą frajdę na Nowy Rok. Szkoda, że tu nie można dawać punkcików.
Neo[EZN] | 2005-01-02 12:15:29
Dwunastka to linia, która zmieniła się później w trzynastkę, jeżdżącą po całej długości ulicy Kościuszki (tam i z powrotem) i zlikwidowanej po likwidacji ruchu tramwajowego na większej części tej ulicy. Pytanie do innych - którą linią dojeżdżalibyście do szkoły, pracy? ... i pytanie numer dwa - gdybyście mieli możliwość przejeniesienia się do przedwojennego Wrocławia do jednego tramwaju - tramwaj jakiej linii byście wybrali? (nie można wysiadać! tylko jeden kurs :) Mnie idealnie pasowałaby 18-tka na polibudę a podróż chciałbym odbyć tramwajem linii 22 albo 23 :)
Marek W. | 2005-01-02 17:57:32
Co do pytanka nr 1 - linia nr 4 A jesli chodzi o drugie pytanie-trudny wybór... ale ,niechby to byłtramwaj nr 21.
pawelec | 2005-01-03 14:11:40
No cóż, do pracy mam tak blisko, że zupełnie nie opłacałoby mi się jechać tramwajem. Ale co tam, poświęciłbym się ;-) Szóstką z Hubskiej na Borowską, a póżniej pieszo. No i chyba szóstką jeżdziłbym na lotnisko oglądać aeroplany :-)
morgot | 2005-01-03 18:40:26
Ja na Polibudę, najpierw autobusem N od pętli do pętli a potem tramwajem 1. Co do drugiej częśći to wybrałbym albo 15 albo 18. Sam nie wiem :)
TadPiotr | 2005-01-12 23:10:02
Do szkoły jeździłem 2, z Tarnogaju pod Halę Stulecia (ona tam różnie wjeżdżała...). Najczęściej jeden wóz, z tych poniemieckich, gdzie korba była z przodu i z tyłu, z niemieckimi napisami.Jeszcze drewniane ławki. A jak szybko jechała... jak dobrze poszło, w 15-20 minut była na miejscu. To liceum. Na Uniwersytet jechałem 9, z Dyrekcyjnej pod Halę Targową.
jacekq | 2005-01-13 12:08:59
Widzę, że waćpana edukacja nieustannie z Halą jakowąś się wiązała. :D
TadPiotr | 2005-01-13 21:53:03
No tak by z tego wynikało :-) tzw. halowe wykształcenie. Żeby było śmieszniej, koło mojej byłej 59 (ta stara, narożnik Ślężnej i Borowskiej) jest teraz Hala Arena!!
Westend | 2005-01-29 21:54:04
Świetna robota! Czy mapy na rok 1908 i 1939 (a może jeszcze inne lata) w przygotowaniu? Będę rad, jeśli zrobione przeze mnie zdjęcia się przydadzą, choć z pewnością nie wszystkie są udane. Nie wszystko też da się zrobić.Torowisk na Kiełbaśniczej, pl. Solnym, w Rynku, na Kurzym Targu, Odrzańskiej, Kuźniczej, Kościuszki i w wielu innych miejscach już nie ma. Na Zachodniej, Krasińskiego, Weigla, Na Grobli itd są "schowane". Inne znikają lub wkrótce znikną(Oławska, Wyszyńskiego).
Mariusz_6 | 2005-01-12 22:14:46
Benedyktyńska praca, kopalnia wiedzy, dla tych którzy się interesują tą tematyką. proszę jednak o poprawienie nazwy ulicy w trasie linii nr 4 powinno być Wołoska a nie Wołowska.
jacekq | 2005-01-12 22:25:27
Wołowska też jest - ale na Różance ;)
Neo[EZN] | 2005-01-28 14:19:59
Dodałem mapkę schematyczną, która obrazuje przebieg linii tramwajowych we Wrocławiu.
MT | 2005-01-28 15:38:01
Możnaby jeszcze w przyszłości pokusić się o zdjęcia współczesne ówczesnych pętli i dodać znaczniki w ich miejscach tyle, że chyba nie wszystkie się zachowały. Jakby nie było niezła robota z tą mapą Neo!
Neo[EZN] | 2005-01-29 00:00:16
Świetny pomysł :) Gdy tylko przyślą mi aparat to zabiorę się do roboty ale będe to robił przy okazji opracowywania poszczególnych odcinków nieużywanych torowisk tramwajowych (+ fotki westenda).
fraz | 2005-08-21 11:10:15
Zrób zdjęcie torowiska na OUPP Wrocław 2 i spytaj otramwaj pocztowy.
Neo[EZN] | 2005-08-21 11:19:02
Robiłem już tam zdjęcia kilka lat temu a o tramwaj pocztowy to nie za bardzo jest się kogo tam pytać - ochronę która tam się kręci ten temat średnio interesuje ;]
an | 2007-04-27 05:17:45
trasy te były bardziej dla ludzi bo o dwie uliczki jeździł jakiś tramwaj i nie trzeba było iść kilometrami do przystanku. ZDIK powinien się uczyć
Jeanick | 2007-04-27 13:09:51
a to ciekawe stwierdzenie, tylko że od tamtych czasów Wrocław "spóchłbył" trochę, i ludzisków i samochodów trochę przybyło więc i wrażenie, że jakoby trasy są nie dla ludzi może być złudne. Od tamtego czasu miasto, a starówka w szczególności, troszkę się w latach posunęło więc i niektórych torów ubyć musiało. Ale czeka nas "rewolucja komunikacyjna" więc głowy do góry.