Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




ul. Podwale Grodzkie, Gdańsk
Alistair: :))
ul. 1 Maja, Kowary
Hellrid: Ja uważam, że nie powinniśy używać AI, niewiele wnoszą wyostrzone fotki, gdzie zmienia się nagle dach, zdjęcie wygląda jakby było obrazem.
Hurtownia artykułów metalowych W. Fantiniego, ul. Długa, Wrocław
Hellrid: Przecież to wygląda jakby AI to wygenerowało, co co chodzi z tym zdjęciem?
Dom nr 7, ul. Klimasa Czesława, ks., Wrocław
pavelo: Domyślam się. Mnie by interesowało, jak wysokie, na ilu mieszkańców, ile aut itd. Plus wszystkie eLki, to tu będzie się działo...
Remiza OSP Branków, Branków
Parsley: Przypisałem do obiektu.
Krzyże pokutne - Wiry, Wiry
Danuta B.: W podwrocławskim Turowie kolejny taki krzyż, choć już nie pokutny . No to mamy robotę przy odkręcaniu przypisań.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Wolwro
Wolwro
Wolwro
morgot
Parsley
Parsley
mietok
Danuta B.
Parsley
Parsley
Popski
Mmaciek
Alistair
Alistair
kitapczy
TW40
Hellrid
Hellrid
TW40
pavelo
TW40

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Kolej Wąskotorowa Wrocławsko-Trzebnicko-Prusicka
Autor: łukasz_5°, Data dodania: 2004-11-12 00:12:20, Aktualizacja: 2013-10-17 08:22:06, Odsłon: 3537

Nie mam żadnej wątpliwości, że likwidacja Trzebnickiej Kolejki Wąskotorowej to dowód czyjegoś braku wyobraźni, głupoty i niegospodarności. W obecnych czasach mogłaby ona stanowić dla całego regionu trzebnickiego niemałą atrakcję turystyczną.

OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA

BRAK WYOBRAŹNI, GŁUPOTA, NIEGOSPODARNOŚĆ!
Niespełna 10 lat temu można było ją jeszcze spotkać w naszym powiecie. Obecnie coraz rzadziej napotykamy się na jej pozostałości.
Pod koniec XIX w. szybko zaczęły rozwijać się wąskotorowe linie kolejowe, szczególnie po wydaniu 28.07.1892 r. ustawy zawierającej zasady budowy i finansowania kolejek wąskotorowych oraz normalnotorowych lokalnego znaczenia (tzw. Kleinbahnen). Ustawa o kolejkach przewidywała dotacje państwowe na pokrycie kosztów budowy głównie tych kolejek, które zostaną udostępnione do ruchu publicznego, zarówno osobowego jak i towarowego. Ponieważ rozwijana w tym samym czasie budowa dróg nie przynosiła dochodów wynikających z ich eksploatacji, zwracano raczej uwagę na rozwój kolejek, zapewniających nieraz znaczne dochody.

Z DZIEJÓW TRZEBNICKIEJ KOLEJKI WĄSKOTOROWEJ
Początki Trzebnickiej Kolei Wąskotorowej sięgają XIX. 8 grudnia 1894 r. Niemiecka Spółka Akcyjna Kolejki Żmigrodzko - Milickiej doprowadziła do uruchomienia linii wąskotorowej o szerokości toru 750 mm ze Żmigrodu do Prusic. Odcinek ten, o długości zaledwie 15 km, wybudowała i początkowo eksploatowała poznańska firma Schneege & Co. Rok później 1 października 1895 roku uruchomiono połączenie z Przedkowic przez Milicz do Sulmierzyc. Ogólna długość linii wzrosła do 63 km; siedzibą zarządu kolejki był Żmigród.

Tymczasem również we Wrocławiu przemyśliwano nad uruchomieniem linii kolejki, która połączyłaby Wrocław z Prusicami. 1 lipca 1898 r. staraniem Spółki Akcyjnej Kolejki Wrocław Trzebnica - Prusice powstała 26 km linia - również o szerokości toru 750 mm - łącząca Wrocław z Trzebnicą. Budowę tej linii prowadziła firma Schneege, a eksploatację berlińska spółka Allgemeine Deutsche Kleinbahngesellschaft AG. 5 października 1898 r. przedłużono tę linię o 11 km, do Prusic i tym samym uzyskano połączenie z Kolejką Żmigrodzko - Milicką. Trasy kolejki wiodła przez malownicze tereny: lasy, łąki, pola i wąskie wąwozy, co stanowiło o jeszcze większej atrakcyjności turystycznej trzebnickiej kolejki. Dworzec we Wrocławiu usytuowany został na peryferyjnym osiedlu Karłowice (obecnie farbiarnia). 5 stycznia 1899 r. oddano do użytku dworzec Wrocław Wąskotorowy Osobowy, usytuowany w pobliżu stacji normalnotorowej Wrocław Nadodrze, a odległy o 1/3 km od starego dworca, który przejął funkcję dworca towarowego. Zarząd kolejki mieścił się we Wrocławiu, tam też usytuowana była część warsztatów naprawczych, część mieściła się w Trzebnicy. Kolejka dysponowała stacjami stycznymi z liniami normalnotorowymi w Trzebnicy i Wrocławiu - Różance. Projekty połączenia sieci żmigodzkiej i wrocławskiej z Kolejka Krotoszyńską oraz doprowadzenia do stacji normalnotorowej w Odolanowie nigdy nie doszły do skutku.
Do 1945 r. kolejki administrowane były przez dwa zarządy. Stacją łączącą były Prusice obsługiwane przez personel kolejki wrocławskiej. Oba w imię dobrze pojętych interesów ściśle ze sobą współpracowały, a intensywny ruch towarowy i osobowy odbywał się po torach jednej i drugiej kolejki, jednak za pomocą właściwego taboru.
Statystyka ruchu kolejowego z 1901 r. informuje, że łącznie obie kolejki przewiozły ok. 115 tys. ton towarów oraz 451 tys. pasażerów.
Spustoszenia wojenne 1945 r. nie oszczędziły kolejki. Od czerwca 1945 r. obie kolejki przeszły pod zarząd DOKP we Wrocławiu jako Wrocławska Kolej Dojazdowa o łącznej długości 106 km. W 1945 r. kolejka posiadała 20 lokomotyw (w większości uszkodzonych podczas wojny) 43 wagony osobowe, 7 wagonów bagażowych, 48 towarowych krytych, 204 węglarki.
Kolejka nie miała dobrej prasy. Mnożyły się ataki, że zadymia miasto, niszczy środowisko, koliduje z ruchem drogowym. I tak rzeczywiście było. Czasami dochodziło do kolizji z tramwajami oraz samochodami. Niejednokrotnie zdarzały się wypadki z udziałem pieszych. W efekcie głosów zręcznie sterowanej tzw. opinii publicznej 17 grudnia 1951 r. kolejkę usunięto z centrum miasta na Karłowice, a 27 maja 1967 r. zawieszono kursy pasażerskie na linii do Trzebnicy.

KOLEJKA TRWA, CHOĆ DYSZY CORAZ CIĘŻEJ...
Nie było pożegnania kolejki we Wrocławiu, nie zauważono, że ostatni wieczorny kurs wykonał wagon motorowy MBxd 115. Później odcinek z Wrocławia do Trzebnicy po prostu rozebrano. Od tego momentu los kolejki był już przesądzony. Na pozostałej linii ruch odbywał się już taborem nowszej, polskiej konstrukcji. W 1967 r. sprowadzono 2 lokomotywy serii Lyd 1. W 1960 r. kolejką przewieziono ok. 550 tys. pasażerów i ok. 80 tys. towarów; w roku 1981 już już tylko ok. 114 tys. osób, a ruch towarowy zaspakajał praktycznie tylko lokalne potrzeby gospodarcze. Wąskotorówka podlegała już Polskim Kolejom Państwowym, które traktowały ją jako zbędny balast. Nikomu nie zależało na tym aby ją ratować. Dlatego cztery lata później przewozy towarowe zostały ostatecznie zlikwidowane, a osobowe spadły do wielkości symbolicznych. Do lat dziewięćdziesiątych kolejka dotrwała w stanie szczątkowym. Próby ratowania choć krótkiego odcinka kolejki, nie powiodły się. Do dnia dzisiejszego zachowały się tylko nieliczne fragmenty taboru kolejowego.
Ostatni pociąg z Trzebnicy odjechał 14 września 1991 roku. Dla Trzebnicy zamknęła się pewna epoka.
Uważam, iż pomysł likwidacji kolejki wąskotorowej był wyjątkowo nieszczęśliwy, a powiat zaprzepaścił ogromną szansę na rozwój turystyki. W innych miastach takich jak np. Krotoszyn, Pleszew kolej wąskotorową przejęły gminy lub powiaty. Dlaczego więc i nasze miasto nie mogło tego zrobić ?

Łukasz Dobrosielski


/ / D / WKD / Wro /
Neo[EZN] | 2004-11-12 13:57:22
Ostatnio zacząłem robić do gry TRS2004 makietę tej kolei wąskotorowej. Jest sporo do zrobienia ale chyba warto chociaż w ten sposób ją "upamiętnić". Warto też porządnie przejechać całą trasę i udokumentować wszystkie pozostałości. Ja ją przejechałem ale dosyć "pobieżnie" i nie mam pewności, że wszystko zdołałem udokumentować. Jest trochę podkładów porozrzucanych wokół nasypu. Mam jeszcze pytanie - gdzie mieściły się warsztaty remontowe w Trzebnicy? Wiem, że tuż przy stacji - ale za stacją czy tam, gdzie tor wychodził ze stacji Gaj i skręcał w lewo, idąc wzdłuż muru?
jakub | 2004-11-12 17:16:27
Czy można jeszcze skądś sciągnąć polski tabor i wąskie tory do pierwszej części TRAINZ ?(Nie ma tego na oficjalnej stronie)
Neo[EZN] | 2004-11-12 21:02:32
- pełna wersja TRS2004 kosztuje jakieś 42zł - to nie majątek i jeżeli ktoś się interesuje koleją to warto nabyć tę pozycję.
jakub | 2004-11-12 22:38:16
Dzięki za link. A TRS2004 jak najbardziej mnie interesuje ,tylko za nic nie pójdzie na moim sprzęcie.Życzę powodzenia przy tworzeniu makiety.Czy będzie na niej też odcinek miejski do pl.Stasica?
Neo[EZN] | 2004-11-18 11:57:45
Tak, planuję zrobić również ten odcinek - mam na mapach topo zaznaczony cały przebieg kolejki także nie będzie z tym problemów.
Patryk | 2004-11-18 19:34:32
Warsztaty mieściły się po lewej stornie jezdni wylotowej w kierunku milicza, na obecnym terenie zakł. mięsnych "Tarczyński", pamiętam nawet jak wyglądała lokomotywownia, bo widziałem ją około roku 1992, w wieku trzech lat:)
Wrocławiak | 2004-11-18 23:28:49
A czy Tarczyński nie jest po prawej stronie , kilkaset metrów przed cmentarzem i przed odcinkeiem torów przecinającym jezdnię ?
Patryk | 2004-11-19 23:11:13
Nie nie, na pewno jest po lewej, wiem, bo jeździłem tamtędy do babci.
Wrocławiak | 2004-11-20 03:11:26
Wiem ,że są budynki po prawej oznaczone reklamą Tarczyński, ale może to tylko baza samochodowa.
Polu | 2004-11-22 10:33:30
Lokomotywownia była na ul. Milickiej po lewej stronie (od centrum), stacja Trzebnica Gaj po prawej. Lokomotywownia po likwidacji kolejki, była wykorzystywana jako stajnia dla koni. Ostatnio została przejęta przez Tarczyńskiego. Więcej w tym temacie już niedługo na
Neo[EZN] | 2004-11-18 23:40:05
Dzięki, czyli jest tam gdzie myślałem. Po prostu za tym płotem przy którym "szedł" tor kolejki - na lewo od toru gdy jechało się w kierunku Prusic.
Patryk | 2004-11-19 23:12:56
Zgadza się, swego czasu na tym torze do Prusic stał skład węglarek przeznaczonych do wywózki na złom, ileż się wokół nich nachodziłem, nim dałem rodzicom spokój;)
Gość: bejs | 2004-11-18 11:23:52
Jako chłopiec miałem przyjemność jechać kolejką gdzieś około roku 57 albo 58 na trasie Wrocław Różanka - Trzebnica. Najbardziej zapamiętałem szybkość. Wszyscy rowerzyści nas wyprzedzali.Do Trzebnicy skład prowadził parowóz a z powrotem wagon motorowy.
margry | 2013-10-07 13:41:03
Nie wiem czy wiecie moi drodzy, ale kolejka wąskotorowa będzie w całości odbudowana. Trwają uzgodnienia i przygotowania do tej potężnej inwestycji.
margry | 2013-10-07 13:42:45
Źródło pewne. I tak jak w sentencji ... będzię wielką atrakcją trzebnicką.
wito | 2013-10-07 15:24:38
Brawa dla inicjatorów pomysłu ! Powodzenia :)
moose | 2019-07-12 08:19:23
:)