MENU
 Zobacz to zdjęcie w artykule (1) 
Przy Teichbaude nad Małym Stawem.

Dodał: TW40° - Data: 2014-10-15 13:59:50 - Odsłon: 6312
Lata 1900-1910


Wysokość to 1195 m npm. Początek historii zabudowy to 1670 rok kiedy w miejscu obecnego schroniska stanęła chata strażnika i jego rodziny, który pilnował hodowli pstrągów rodziny Schaffgotschów. Była to budowla drewniana jednoizbowa. Sporadycznie, pierwszych turystów zaczęto przyjmować w XVIII wieku. W 1831 roku właścicielem chaty wraz z synem został niejaki Häring. Właśnie ów junior- Karol postawił obok domu prymitywny obiekt spełniający role tymczasowej sypialni. W 1891 zabudowania zostały sprzedane radcy handlowemu z Miłkowa, Heinrichowi Richterowi, który natychmiast urządził tam pierwsze pokoje gościnne i postawił charakterystyczną wieżyczkę z dzwonem. Od 1898 roku zaczyna prowadzić "profesjonalną" działalność turystyczną. Schronisko w jego wersji pierwotnej nazywano "Budą Stawową" czyli "Teichbaude". W 1918 roku schronisko zostało wystawione na sprzedaż. Kolejnym właścicielem został Franz Krausse /właściciel sąsiedniego schroniska/, który z miejsca postanowił je rozbudować. Dokumentacje rozbudowy przygotowała w latach 1922-1923 jeleniogórska pracownia architektoniczna "Bracia Albert". Rozbudowa miała na celu powstanie pełnej kuchni i jadłodajni. W 1928 roku schronisko zakupił Paul Hasse, który także dzięki projektowi z 1934 roku /tej samej pracowni architektonicznej/ dobudował północne skrzydło obiektu. Od 1937 roku do końca wojny obiektem zarządza wdowa po Paulu - Margareta Hasse. Pierwszym, polskim, powojennym właścicielem obiektu był Stanisław Staroń. Wtedy prawdopodobnie pojawiła się po raz pierwszy nazwa "Samotnia". Od 1948 roku "Samotni" szefuje Polskie Towarzystwo Tatrzańskie przeprowadzając tam gruntowny remont w 1949 r.
Od 1950 roku właścicielem obiektu jest PTTK.. Lata 1954 i 1957 to kolejne remonty i rozbudowa "Samotni". W 1966 roku właścicielem budynku został Waldemar Siemaszko. Jego też imię nosi obiekt po tragicznej śmierci w wypadku samochodowym 10 lutego 1994 r.
b/h/2008 na podstawie art: "Gdzie ryb pilnowano" aut. Iwo Łaborewicz "SUDETY" nr.9/2004

  • /foto/6070/6070835m.jpg
    1828
  • /foto/5237/5237372m.jpg
    1875 - 1890
  • /foto/6659/6659348m.jpg
    1885
  • /foto/5062/5062695m.jpg
    1890 - 1899
  • /foto/255/255023m.jpg
    1890 - 1900
  • /foto/333/333829m.jpg
    1890 - 1900
  • /foto/7785/7785031m.jpg
    1890 - 1900
  • /foto/4137/4137223m.jpg
    1891 - 1910
  • /foto/257/257026m.jpg
    1891 - 1914
  • /foto/279/279241m.jpg
    1896 - 1914
  • /foto/416/416250m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/7785/7785038m.jpg
    1899
  • /foto/5819/5819091m.jpg
    1899 - 1901
  • /foto/21/21477m.jpg
    1900
  • /foto/4120/4120026m.jpg
    1900
  • /foto/4168/4168403m.jpg
    1900
  • /foto/5263/5263255m.jpg
    1900
  • /foto/5263/5263326m.jpg
    1900
  • /foto/6504/6504923m.jpg
    1900
  • /foto/6981/6981498m.jpg
    1900
  • /foto/5456/5456153m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/6552/6552508m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/7268/7268910m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/7808/7808098m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/7818/7818020m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/186/186887m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/215/215930m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/256/256775m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/7403/7403850m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/8053/8053326m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/186/186885m.jpg
    1900 - 1907
  • /foto/366/366412m.jpg
    1900 - 1907
  • /foto/152/152927m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/256/256772m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/4555/4555973m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/7574/7574534m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/5156/5156560m.jpg
    1900 - 1913
  • /foto/6376/6376762m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/111/111723m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/133/133451m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/6804/6804823m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/153/153513m.jpg
    1900 - 1945
  • /foto/6338/6338630m.jpg
    1902
  • /foto/5023/5023310m.jpg
    1903
  • /foto/67/67827m.jpg
    1904
  • /foto/3382/3382590m.jpg
    1904
  • /foto/3933/3933221m.jpg
    1904
  • /foto/7493/7493238m.jpg
    1905
  • /foto/3440/3440513m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/6449/6449973m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/396/396949m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/5156/5156197m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/6567/6567682m.jpg
    1905 - 1922
  • /foto/82/82530m.jpg
    1905 - 1925
  • /foto/256/256374m.jpg
    1906
  • /foto/5852/5852674m.jpg
    1907 - 1911
  • /foto/3881/3881419m.jpg
    1908
  • /foto/116/116097m.jpg
    1909
  • /foto/255/255025m.jpg
    1909
  • /foto/256/256580m.jpg
    1909
  • /foto/4020/4020628m.jpg
    1909
  • /foto/21/21474m.jpg
    1910
  • /foto/56/56722m.jpg
    1910
  • /foto/5263/5263274m.jpg
    1910
  • /foto/6367/6367045m.jpg
    1910
  • /foto/6540/6540142m.jpg
    1910
  • /foto/6366/6366913m.jpg
    1910 - 1914
  • /foto/7008/7008239m.jpg
    1910 - 1914
  • /foto/6768/6768111m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/256/256756m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/3455/3455883m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/4387/4387453m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/6396/6396143m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/6920/6920772m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/7266/7266727m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/6567/6567755m.jpg
    1910 - 1922
  • /foto/6567/6567776m.jpg
    1910 - 1922
  • /foto/195/195448m.jpg
    1911
  • /foto/3622/3622201m.jpg
    1911
  • /foto/6857/6857733m.jpg
    1912
  • /foto/7590/7590696m.jpg
    1912 - 1917
  • /foto/6857/6857754m.jpg
    1914
  • /foto/3708/3708357m.jpg
    1915 - 1918
  • /foto/3464/3464871m.jpg
    1915 - 1922
  • /foto/6193/6193504m.jpg
    1915 - 1922
  • /foto/257/257892m.jpg
    1915 - 1925
  • /foto/189/189723m.jpg
    1917
  • /foto/256/256377m.jpg
    1917
  • /foto/7268/7268950m.jpg
    1917
  • /foto/3422/3422041m.jpg
    1920
  • /foto/256/256384m.jpg
    1920 - 1922
  • /foto/3502/3502513m.jpg
    1920 - 1922
  • /foto/3529/3529600m.jpg
    1920 - 1922
  • /foto/3743/3743420m.jpg
    1920 - 1922
  • /foto/4569/4569147m.jpg
    1920 - 1922
  • /foto/4932/4932811m.jpg
    1920 - 1922
  • /foto/4951/4951957m.jpg
    1920 - 1922
  • /foto/5155/5155611m.jpg
    1920 - 1922
  • /foto/5557/5557772m.jpg
    1920 - 1922
  • /foto/123/123383m.jpg
    1920 - 1929
  • /foto/335/335316m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/330/330993m.jpg
    1922
  • /foto/6395/6395406m.jpg
    1922
  • /foto/436/436102m.jpg
    1923 - 1925
  • /foto/5557/5557764m.jpg
    1923 - 1925
  • /foto/185/185817m.jpg
    1923 - 1926
  • /foto/101/101706m.jpg
    1923 - 1930
  • /foto/109/109528m.jpg
    1923 - 1930
  • /foto/256/256754m.jpg
    1923 - 1930
  • /foto/256/256773m.jpg
    1923 - 1930
  • /foto/351/351820m.jpg
    1923 - 1930
  • /foto/3604/3604143m.jpg
    1923 - 1930
  • /foto/3961/3961067m.jpg
    1923 - 1930
  • /foto/6740/6740795m.jpg
    1923 - 1930
  • /foto/6929/6929309m.jpg
    1923 - 1930
  • /foto/229/229336m.jpg
    1923 - 1934
  • /foto/259/259431m.jpg
    1923 - 1934
  • /foto/417/417860m.jpg
    1923 - 1934
  • /foto/3962/3962682m.jpg
    1923 - 1934
  • /foto/5740/5740864m.jpg
    1923 - 1934
  • /foto/6567/6567672m.jpg
    1923 - 1934
  • /foto/7175/7175223m.jpg
    1923 - 1934
  • /foto/7267/7267967m.jpg
    1923 - 1934
  • /foto/7363/7363456m.jpg
    1923 - 1934
  • /foto/5136/5136680m.jpg
    1923 - 1935
  • /foto/5154/5154803m.jpg
    1923 - 1935
  • /foto/189/189232m.jpg
    1923 - 1940
  • /foto/411/411466m.jpg
    1924 - 1930
  • /foto/3505/3505712m.jpg
    1924 - 1930
  • /foto/6364/6364622m.jpg
    1924 - 1930
  • /foto/6771/6771714m.jpg
    1924 - 1940
  • /foto/256/256762m.jpg
    1925
  • /foto/5216/5216248m.jpg
    1925
  • /foto/6184/6184683m.jpg
    1925
  • /foto/4164/4164934m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/7343/7343117m.jpg
    1925 - 1934
  • /foto/7401/7401299m.jpg
    1925 - 1934
  • /foto/256/256764m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/111/111338m.jpg
    1926
  • /foto/191/191293m.jpg
    1926
  • /foto/6426/6426178m.jpg
    1926
  • /foto/6567/6567768m.jpg
    1926
  • /foto/5631/5631097m.jpg
    1927
  • /foto/174/174828m.jpg
    1928
  • /foto/5473/5473696m.jpg
    1928
  • /foto/256/256382m.jpg
    1928 - 1929
  • /foto/4940/4940214m.jpg
    1929
  • /foto/182/182570m.jpg
    1930
  • /foto/3986/3986101m.jpg
    1930
  • /foto/6583/6583189m.jpg
    1930
  • /foto/256/256586m.jpg
    1930 - 1933
  • /foto/256/256759m.jpg
    1930 - 1933
  • /foto/4274/4274527m.jpg
    1930 - 1933
  • /foto/125/125086m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/139/139783m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/190/190636m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/220/220697m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/254/254372m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/256/256578m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/256/256757m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/256/256758m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/362/362879m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/419/419918m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/442/442874m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/446/446911m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/3457/3457226m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/3836/3836257m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/4831/4831201m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/5857/5857443m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/6183/6183765m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/6567/6567838m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/6567/6567842m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/5239/5239226m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/5251/5251247m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/423/423502m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/3950/3950968m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/256/256378m.jpg
    1931
  • /foto/3399/3399160m.jpg
    1931
  • /foto/8102/8102692m.jpg
    1931
  • /foto/82/82798m.jpg
    1932
  • /foto/8066/8066642m.jpg
    1932
  • /foto/317/317189m.jpg
    1932 - 1935
  • /foto/4600/4600199m.jpg
    1933
  • /foto/256/256579m.jpg
    1934
  • /foto/257/257691m.jpg
    1934
  • /foto/3700/3700672m.jpg
    1934
  • /foto/3796/3796644m.jpg
    1934
  • /foto/3796/3796646m.jpg
    1934
  • /foto/5155/5155661m.jpg
    1934
  • /foto/6250/6250400m.jpg
    1934
  • /foto/45/45581m.jpg
    1934 - 1940
  • /foto/255/255020m.jpg
    1934 - 1940
  • /foto/256/256776m.jpg
    1934 - 1940
  • /foto/312/312474m.jpg
    1934 - 1940
  • /foto/417/417177m.jpg
    1934 - 1940
  • /foto/3432/3432867m.jpg
    1934 - 1940
  • /foto/3508/3508349m.jpg
    1934 - 1940
  • /foto/3625/3625077m.jpg
    1934 - 1940
  • /foto/4542/4542266m.jpg
    1934 - 1940
  • /foto/21/21478m.jpg
    1935
  • /foto/21/21479m.jpg
    1935
  • /foto/190/190462m.jpg
    1935
  • /foto/356/356869m.jpg
    1935
  • /foto/5066/5066255m.jpg
    1935
  • /foto/57/57799m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/85/85115m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/359/359701m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/3400/3400411m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/4876/4876972m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/4879/4879603m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/4879/4879945m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/4946/4946892m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/5092/5092225m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/7516/7516934m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/7647/7647967m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/6192/6192219m.jpg
    1935 - 1944
  • /foto/174/174827m.jpg
    1935 - 1945
  • /foto/4833/4833689m.jpg
    1935 - 1951
  • /foto/256/256761m.jpg
    1936
  • /foto/3696/3696190m.jpg
    1936
  • /foto/256/256588m.jpg
    1937
  • /foto/240/240782m.jpg
    1938
  • /foto/256/256371m.jpg
    1938
  • /foto/3864/3864306m.jpg
    1938
  • /foto/6443/6443940m.jpg
    1938
  • /foto/6473/6473034m.jpg
    1938
  • /foto/6982/6982372m.jpg
    1938
  • /foto/5520/5520905m.jpg
    1938
  • /foto/3258/3258431m.jpg
    1940
  • /foto/256/256582m.jpg
    1941
  • /foto/256/256379m.jpg
    1942
  • /foto/256/256585m.jpg
    1942
  • /foto/7134/7134481m.jpg
    1942
  • /foto/21/21475m.jpg
    1944
  • /foto/141/141075m.jpg
    1945 - 1955
  • /foto/218/218609m.jpg
    1946 - 1950
  • /foto/356/356597m.jpg
    1950 - 1960
  • /foto/3656/3656958m.jpg
    1951
  • /foto/3661/3661814m.jpg
    1951
  • /foto/162/162635m.jpg
    1954
  • /foto/450/450007m.jpg
    1954
  • /foto/5912/5912796m.jpg
    1955 - 1959
  • /foto/7131/7131140m.jpg
    1955 - 1967
  • /foto/189/189233m.jpg
    1958
  • /foto/189/189234m.jpg
    1958
  • /foto/404/404441m.jpg
    1959 - 1962
  • /foto/335/335496m.jpg
    1960 - 1962
  • /foto/5809/5809431m.jpg
    1960 - 1963
  • /foto/6415/6415601m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/258/258374m.jpg
    1960 - 1969
  • /foto/89/89351m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/89/89352m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/5809/5809304m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/23/23750m.jpg
    1962
  • /foto/4997/4997318m.jpg
    1963
  • /foto/6805/6805657m.jpg
    1963
  • /foto/6434/6434049m.jpg
    1963 - 1964
  • /foto/305/305096m.jpg
    1964
  • /foto/305/305097m.jpg
    1964
  • /foto/307/307846m.jpg
    1964
  • /foto/400/400914m.jpg
    1964
  • /foto/6176/6176310m.jpg
    1964
  • /foto/176/176348m.jpg
    1965 - 1970
  • /foto/4997/4997312m.jpg
    1965 - 1971
  • /foto/186/186886m.jpg
    1965 - 1975
  • /foto/3510/3510444m.jpg
    1968
  • /foto/5303/5303483m.jpg
    1968
  • /foto/4536/4536087m.jpg
    1968
  • /foto/420/420056m.jpg
    1968
  • /foto/65/65802m.jpg
    1968 - 1969
  • /foto/5150/5150966m.jpg
    1969
  • /foto/429/429200m.jpg
    1969 - 1970
  • /foto/359/359528m.jpg
    1970
  • /foto/439/439425m.jpg
    1970
  • /foto/439/439652m.jpg
    1970
  • /foto/6198/6198983m.jpg
    1970
  • /foto/6434/6434066m.jpg
    1970
  • /foto/360/360522m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/5825/5825264m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/7018/7018577m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/7018/7018598m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/6939/6939256m.jpg
    1970 - 1976
  • /foto/185/185258m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/4810/4810075m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/4810/4810083m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/4810/4810561m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/5172/5172956m.jpg
    1972
  • /foto/6932/6932268m.jpg
    1972
  • /foto/3377/3377909m.jpg
    1973
  • /foto/4535/4535504m.jpg
    1973
  • /foto/4620/4620165m.jpg
    1974
  • /foto/6434/6434072m.jpg
    1974
  • /foto/6435/6435615m.jpg
    1974
  • /foto/4946/4946539m.jpg
    1974 - 1978
  • /foto/6819/6819394m.jpg
    1974 - 1978
  • /foto/4053/4053759m.jpg
    1975
  • /foto/4471/4471194m.jpg
    1975
  • /foto/178/178431m.jpg
    1975 - 1978
  • /foto/5083/5083064m.jpg
    1975 - 1979
  • /foto/4880/4880656m.jpg
    1976
  • /foto/272/272114m.jpg
    1976 - 1978
  • /foto/87/87666m.jpg
    1977
  • /foto/6968/6968651m.jpg
    1979
  • /foto/5150/5150642m.jpg
    1980
  • /foto/129/129729m.jpg
    1985 - 1990
  • /foto/129/129730m.jpg
    1985 - 1990
  • /foto/7491/7491436m.jpg
    1986
  • /foto/4274/4274778m.jpg
    1986 - 1988
  • /foto/132/132944m.jpg
    1988
  • /foto/7005/7005877m.jpg
    1990 - 1995
  • /foto/141/141968m.jpg
    1991
  • /foto/4562/4562109m.jpg
    1992
  • /foto/6869/6869549m.jpg
    1993 - 1994
  • /foto/8076/8076661m.jpg
    1995
  • /foto/7938/7938759m.jpg
    1995 - 2005
  • /foto/96/96370m.jpg
    1997
  • /foto/96/96361m.jpg
    1997
  • /foto/7365/7365282m.jpg
    1997
  • /foto/185/185736m.jpg
    1997 - 1999
  • /foto/119/119207m.jpg
    2000
  • /foto/119/119208m.jpg
    2000
  • /foto/119/119210m.jpg
    2000
  • /foto/119/119212m.jpg
    2000
  • /foto/119/119529m.jpg
    2000
  • /foto/119/119530m.jpg
    2000
  • /foto/56/56710m.jpg
    2003
  • /foto/6027/6027329m.jpg
    2004
  • /foto/39/39912m.jpg
    2005
  • /foto/39/39913m.jpg
    2005
  • /foto/39/39914m.jpg
    2005
  • /foto/62/62392m.jpg
    2005
  • /foto/62/62394m.jpg
    2005
  • /foto/63/63743m.jpg
    2006
  • /foto/63/63744m.jpg
    2006
  • /foto/4499/4499255m.jpg
    2006
  • /foto/316/316491m.jpg
    2006
  • /foto/7327/7327556m.jpg
    2006
  • /foto/7327/7327565m.jpg
    2006
  • /foto/8203/8203546m.jpg
    2006
  • /foto/8203/8203547m.jpg
    2006
  • /foto/163/163551m.jpg
    2007
  • /foto/176/176049m.jpg
    2007
  • /foto/228/228332m.jpg
    2008
  • /foto/222/222417m.jpg
    2008
  • /foto/222/222419m.jpg
    2008
  • /foto/222/222420m.jpg
    2008
  • /foto/222/222421m.jpg
    2008
  • /foto/222/222423m.jpg
    2008
  • /foto/252/252841m.jpg
    2008
  • /foto/6303/6303488m.jpg
    2008
  • /foto/6303/6303490m.jpg
    2008
  • /foto/276/276569m.jpg
    2009
  • /foto/276/276583m.jpg
    2009
  • /foto/296/296543m.jpg
    2009
  • /foto/335/335363m.jpg
    2009
  • /foto/335/335365m.jpg
    2009
  • /foto/334/334293m.jpg
    2010
  • /foto/334/334513m.jpg
    2010
  • /foto/340/340762m.jpg
    2010
  • /foto/340/340763m.jpg
    2010
  • /foto/343/343098m.jpg
    2010
  • /foto/392/392879m.jpg
    2011
  • /foto/392/392881m.jpg
    2011
  • /foto/407/407583m.jpg
    2011
  • /foto/407/407585m.jpg
    2011
  • /foto/453/453651m.jpg
    2012
  • /foto/454/454319m.jpg
    2012
  • /foto/454/454680m.jpg
    2012
  • /foto/3265/3265587m.jpg
    2012
  • /foto/4555/4555960m.jpg
    2012
  • /foto/3389/3389842m.jpg
    2012
  • /foto/3389/3389850m.jpg
    2012
  • /foto/3389/3389866m.jpg
    2012
  • /foto/3481/3481215m.jpg
    2012
  • /foto/3481/3481226m.jpg
    2012
  • /foto/3481/3481250m.jpg
    2012
  • /foto/3481/3481253m.jpg
    2012
  • /foto/3646/3646610m.jpg
    2012
  • /foto/3646/3646932m.jpg
    2012
  • /foto/3648/3648050m.jpg
    2012
  • /foto/3663/3663515m.jpg
    2012
  • /foto/5219/5219919m.jpg
    2012
  • /foto/4044/4044670m.jpg
    2013
  • /foto/4053/4053974m.jpg
    2013
  • /foto/4054/4054032m.jpg
    2013
  • /foto/5095/5095214m.jpg
    2014
  • /foto/4445/4445764m.jpg
    2014
  • /foto/7776/7776985m.jpg
    2014
  • /foto/5448/5448212m.jpg
    2015
  • /foto/5698/5698703m.jpg
    2015
  • /foto/5740/5740767m.jpg
    2015
  • /foto/5740/5740768m.jpg
    2015
  • /foto/5740/5740769m.jpg
    2015
  • /foto/5740/5740770m.jpg
    2015
  • /foto/6367/6367493m.jpg
    2016
  • /foto/6440/6440157m.jpg
    2017
  • /foto/6942/6942329m.jpg
    2017
  • /foto/7071/7071210m.jpg
    2017
  • /foto/7600/7600306m.jpg
    2018
  • /foto/7617/7617145m.jpg
    2018
  • /foto/8106/8106332m.jpg
    2019

www.ebay.de

Poprzednie: Polski Ośrodek Rozwoju Technologii PORT Strona Główna Następne: Dom nr 26


Czarkowski Jaroslaw | 2016-03-19 04:22:51
200 000 km samotnej wędrówki. Robert Fleiss (1847–1937) był pierwszym listonoszem w całej historii tych gór, który pieszo pokonywał drogę o długości 17 km i różnicy wysokości 1100 m. Każdego dnia, latem i zimą, bez względu na panujące warunki pogodowe, dostarczał listy i inne przesyłki do schronisk położonych wysoko w górach, w tym również i na Śnieżkę. W roku 1873 zatrudniono go jako listonosza w urzędzie pocztowym w Miłkowie. Przez jeden rok nosił on przesyłki pocztowe na Śnieżkę i z powrotem, jednak zupełnie inną drogą niźli my wchodzimy na ten szczyt dzisiaj. Za jego czasów było to „diabelsko trudne podejście“, albowiem nie było jeszcze uporządkowanych ścieżek i dróg, którymi szło się z Karpacza Górnego przez okolice dzisiejszej Polany w stronę schroniska księcia Henryka nad Wielkim Stawem i dalej przez Równię pod Śnieżką na sam najwyższy szczyt tych gór. Po roku tej niezmiernie trudnej i zapewnie wyczerpującej pracy zmienił on swoje zajęcie. Przez kolejnych pięć lat zajmował się przewodnictwem górskim, jak i zwożeniem w zimie turystów na saniach rogatych ze schronisk karkonoskich. A poza tą pracą trudnił się też wyrębem lodu z Wielkiego Stawu w Karkonoszach, który dostarczany był do ówczesnych lodowni w Berlinie, a nawet i do dalekiej Szwecji. W roku 1889 Robert Fleiss znowu założył mundur listonosza, by teraz go nosić nieprzerwanie przez 37 długich lat, aż do 1925 roku. Jego praca polegała na noszeniu listów i innych przesyłek pocztowych, których ciężar wynosił jednorazowo do jednego centnara (50 kg!). Wymagała ona bardzo dużego wysiłku fizycznego, do którego był on jednak przyzwyczajony. Codzienna trasa była też i niebezpieczna. Wiodła ona przez wypłukane drogi pokryte kamieniami i innymi przeszkodami terenowymi. A do tego dochodziła jeszcze zdradliwa mgła, burze, śnieg, lód i bardzo kapryśna pogoda panująca w królestwie Ducha Gór . Sam musiał każdego dnia pokonywać te przeszkody, odbywając tę długą wędrówkę. Jego bardzo charakterystyczna postać z palącą się fajką w ustach znana była w tych górach. Jak wyliczyli to jego przyjaciele, w czasie służby pocztowej przeszedł on trasę równą prawie trzykrotnemu okrążeniu naszej planety Ziemi. A ilość i waga przesyłek pocztowych, jakie przeniósł on w czasie swojej długiej służby pocztowej, pozwoliłaby zapełnić 300 wagonów towarowych! Po trzydziestu siedmiu latach pracy w 1925 roku Robert Fleiss został zwolniony z pracy, jak to określono, ze względu na redukcję etatów. Dla niego samego był to bardzo ciężki cios. Jednakże jego koledzy z pracy i z gór urządzili mu z tej okazji wielką uroczystość w jednym z pensjonatów w Karpaczu Górnym. Jak to później opowiadano, zjedzono wtedy dużo dobrych potraw i wypito wiele dobrego wina, wspominając dawne czasy. Dożywając sędziwego wieku 90 lat. (na podstawie tekstu Zbigniewa Kulika) Listonosz Karkonoski Robert Fliss w okolicy Samotni na starej karcie pocztowej z 1913r. Według moich obliczeń mógł pokonać nawet ponad 200 000km czyli okrążyć Ziemię aż pięciokrotnie. Wielokrotnie wędrowałem po Karkonoszach z 20kg plecakiem i trudno jest mi sobie wyobrazić dodatkowe 30kg. Podziwiam ale jednocześnie się zastanawiam jakiego paliwa wówczas używano do napędu takiego Listonosza. Na tym z dzisiejszych marketów daleko by nie zaszedł.
maras - Administrator | 2016-03-19 09:13:16
Prześwietny tekst jak i historia!!! Warto zrobić z tego artykuł o listonoszu Robercie Fleissie i umieścić na stronie głównej Karpacza, będzie więcej osób mogło poznać tego człowieka... Jeżeli nie masz nic przeciwko temu to się tym zajmę :)
maras - Administrator | 2016-03-20 19:48:37
Zrobiłem z tego artykuł
żmija - Administrator | 2016-03-20 20:12:23
Dobra robota... jak zawsze :)