MENU
Droga w kierunku Gniwoszowa na wysokości Jedlnika.

Dodał: Zbigniew Waluś° - Data: 2014-08-13 13:10:36 - Odsłon: 4431
02 sierpnia 2014

Data: 2014:08:02 13:29:52   ISO: 100   Ogniskowa: 18 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D5100   Przysłona: f/8   Ekspozycja: 10/2500 s  


Droga wojewódzka nr 389 w Sudetach, w Górach Bystrzyckich i górach Orlickich o długości ok. 42 km, łącząca drogę krajową nr 8 na przełęczy Polskie Wrota z drogą krajową nr 33 w Międzylesiu. Została zbudowana w drugim ćwierćwieczu XX wieku. Należy do najwyżej położonych szos asfaltowych w Polsce. Otwierają się z niej widoki Kotliny Kłodzkiej, Masywu Śnieżnika i Doliny Orlicy (tekst źródłowy - wikipedia). Autostrada sudecka - na odcinku Spalona - przełęcz nad Porębą - Gniewoszów nazywana była także drogą Göringa. Na tym odcinku miała typowy charakter obronny - militarny: wybudowano parę schronów wojskowych a pod drogą korytarze minerskie.

Dodatkowy opis od "bynio":
Po ukończeniu drogi Orlickiej, w 1933 r. inżynieryjne prace budowlano-modernizacyjne przeniosły się w dolinę Dzikiej Orlicy. Od Rozdroża pod Hutniczą Kopą droga Nr 389, przyjmując nazwę Autostrady sudeckiej, wkracza na tereny doliny Dzikiej Orlicy. Popularną wśród starszego pokolenia nazwą tej trasy jest określenie droga Göringa. Według krążących opowieści w pobliskie dzikie, rozległe, pełne zwierzyny lasy na przełomie lat 30. i 40. XX w. przyjeżdżał na polowania „wielki łowczy III Rzeszy” Hermann Göring. Istniejącą, pośledniej jakości drogę prowadzącą w kierunku Mostowic ulepszono. Poszerzono jezdnię, przyjmując jako minimum 7 m, pobocza utwardzano żwirem, czasem nawet brukiem, aby przypadkowe zjechanie pojazdu z twardej nawierzchni nie wywoływało zapadania się kół. Przy ostatnich zabudowaniach Mostowic w lewo od doliny Dzikiej Orlicy, pod północnymi zboczami Małej Wrzosówki Autostrada sudecka wspina się na Przełęcz Spaloną. Ten odcinek jest fragmentem zmodernizowanej drogi łączącej Bystrzycę Kłodzką z Mostowicami. Począwszy od Przełęczy Spalonej, w kierunku Gniewoszowa budowę szosy trawersującej zbocza Sasina, Sasanki, Jagodnej, Jedlnika i Gniewosza w masywie Gór Bystrzyckich, rozpoczęto w 1936 r. całkowicie od podstaw, wykorzystując przy tym wszystkie najnowsze osiągnięcia ówczesnej myśli technicznej. Wcześniej w tym rejonie nie istniały żadne drogi jezdne. Przy drodze, na Przełęczy Spalonej w pobliżu schroniska „Jagodna”, znajdują się zachowane do czasów obecnych bunkry: jeden, przeznaczony dla czterech żołnierzy uzbrojonych w karabiny maszynowe oraz drugi dla dziewięciu z dwoma karabinami maszynowymi i działkiem przeciwpancernym. Następne dwa schrony, dla podobnej obsady i uzbrojenia, usytuowane zostały w rejonie Przełęczy nad Porębą. Dodatkowo, ok. 1,5 km od Przełęczy nad Porębą, poniżej ostrego zakrętu drogi istniał system chodników minowych umożliwiający zniszczenie jej w tym miejscu na odcinku ponad 50 m. Dwa zespoły fortyfikacji skutecznie zamykać mogły fragment Autostrady Sudeckiej prowadzącej tutaj najbardziej stromymi, wschodnimi zboczami Sasanki i Jagodnej. Mieszkańcy wsi Poręba, którzy przybyli na te tereny po drugiej wojnie światowej, wspominają o magazynach wojskowych lub tajemniczym zakładzie przemysłowym. Czy to jednak prawda? Nie wiadomo. Bunkry zamaskowano w sposób przypominający wiejskie chaty i w 1938 r. drogę oddano do użytku.

Nie ma podstaw ani źródłowych, ani formalnych do nazywania tej drogi (i w ogóle całego tego projektu) "Autostradą Sudecką" - Sudetenstrasse nigdy nią nie była i nie miała być - jest to nazwa czysto zwyczajowa nadana przez kogoś komu standard jej wykonania bezrefleksyjnie skojarzył się zapewne z szeroką i bezpieczną drogą dobrej klasy. Mając na uwadze opiniotwórczy charakter naszego portalu można ostatecznie zerwać z ciągłym powielaniem tego zwykłego błędu skojarzeniowego, który stał się normą. Błąd ten występuje jednak tylko w polskich źródłach.
(uzup. moose)

  • /foto/10306/10306454m.jpg
    1935
  • /foto/10306/10306532m.jpg
    1935
  • /foto/111/111875m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/3778/3778974m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264065m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264108m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264113m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264120m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264131m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264138m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264144m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264149m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264155m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264168m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264176m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264181m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264192m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264197m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264200m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264207m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/4264/4264212m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/441/441385m.jpg
    1936 - 1939
  • /foto/3823/3823542m.jpg
    1960 - 1980
  • /foto/5178/5178068m.jpg
    1973 - 1979
  • /foto/4539/4539058m.jpg
    1974
  • /foto/6501/6501371m.jpg
    1996
  • /foto/6501/6501386m.jpg
    1996
  • /foto/6501/6501424m.jpg
    1996
  • /foto/6501/6501434m.jpg
    1996
  • /foto/6501/6501438m.jpg
    1996
  • /foto/6501/6501455m.jpg
    1996
  • /foto/266/266147m.jpg
    2007
  • /foto/266/266148m.jpg
    2007
  • /foto/265/265447m.jpg
    2008
  • /foto/4692/4692939m.jpg
    2012
  • /foto/3627/3627499m.jpg
    2013
  • /foto/3627/3627885m.jpg
    2013
  • /foto/3646/3646786m.jpg
    2013
  • /foto/3651/3651879m.jpg
    2013
  • /foto/3653/3653296m.jpg
    2013
  • /foto/4020/4020369m.jpg
    2013
  • /foto/4865/4865157m.jpg
    2014
  • /foto/4866/4866267m.jpg
    2014
  • /foto/4866/4866274m.jpg
    2014
  • /foto/4866/4866275m.jpg
    2014
  • /foto/4884/4884760m.jpg
    2014
  • /foto/6456/6456371m.jpg
    2016
  • /foto/7586/7586325m.jpg
    2018
  • /foto/7674/7674241m.jpg
    2018
  • /foto/8158/8158913m.jpg
    2019

Zbigniew Waluś°

Poprzednie: Pomnik Odsieczy Wiedeńskiej Strona Główna Następne: Droga wojewódzka nr 389 / Droga Sudecka