MENU
Ulica Kościuszki. W 2013 r. został wydzielony kontrpas dla rowerów od skrzyżowania ulic Kościuszki/Pułaskiego do skrzyżowania Kościuszki/Kołłątaja. Przy skrzyżowaniach zainstalowano także światła dla rowerzystów.

Dodał: Waclaw Grabkowski° - Data: 2014-05-23 22:28:19 - Odsłon: 6916
23 maja 2014

Data: 2014:05:23 10:43:47   ISO: 200   Ogniskowa: 18 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D3100   Przysłona: f/9   Ekspozycja: 1/500 s  

Ulica nabrała miejskiego charakteru po 1807 r., co związane było z wyburzeniem fortyfikacji miejskich. Jednak już wcześniej w tym miejscu biegła jedna z głównych dróg Przedmieścia Świdnickiego. W 1823 r. do ulicy przyłączono odcinek między ul. Dworcową i ul. Pułaskiego zwany Małym Wygonem. Wtedy też oficjalnie wprowadzono nazwę Tauentzienstr. Patronem został pruski generał Friedrich Bogislav von Tauentzien (1710-1791). W 1863 r. do ulicę ponownie przedłużono, tym razem do połączenia z ul. Traugutta i ul. Krakowską. Nowy odcinek dla odróżnienia od starszego nazwano Neue Tauentzien Strasse. Posiadał ona także odrębną numerację. Stan taki trwał do pierwszych lat XX wieku. Wtedy zdecydowano się na połączenie całej ulicy pod jedną nazwą i z jedną numeracją.

W 1945 roku zdecydowana większość zabudowy uległa zniszczeniu. Trochę mniej zniszczeń zanotowano we wschodnim odcinku ulicy. Ulica jako jedna z pierwszych po wojnie otrzymała nowego patrona. 25 lipca 1945 r. został nim generał, bojownik o niepodległość Polski Andrzej Tadeusz Bonawentura Kościuszko (1746-1817). W kolejnych latach w mijscu zniszczonych w czasie wojny kamienic wzniesiono bloki.

  • /foto/438/438808m.jpg
    1889
  • /foto/438/438809m.jpg
    1889
  • /foto/4511/4511775m.jpg
    1890 - 1907
  • /foto/6599/6599527m.jpg
    1900
  • /foto/5331/5331897m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/3540/3540685m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/7289/7289491m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/9284/9284674m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/3543/3543526m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/306/306806m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/6842/6842451m.jpg
    1901
  • /foto/6846/6846768m.jpg
    1901
  • /foto/6847/6847442m.jpg
    1901
  • /foto/330/330703m.jpg
    1901
  • /foto/383/383581m.jpg
    1902
  • /foto/149/149698m.jpg
    1903
  • /foto/364/364907m.jpg
    1903
  • /foto/40/40387m.jpg
    1903
  • /foto/409/409951m.jpg
    1903
  • /foto/7994/7994877m.jpg
    1903
  • /foto/364/364908m.jpg
    1903
  • /foto/5183/5183114m.jpg
    1904
  • /foto/5625/5625463m.jpg
    1905 - 1906
  • /foto/258/258980m.jpg
    1905 - 1907
  • /foto/9966/9966856m.jpg
    1905 - 1909
  • /foto/277/277321m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/436/436900m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/354/354615m.jpg
    1905 - 1925
  • /foto/390/390008m.jpg
    1906 - 1907
  • /foto/149/149852m.jpg
    1908
  • /foto/208/208254m.jpg
    1908
  • /foto/447/447399m.jpg
    1908
  • /foto/415/415522m.jpg
    1909
  • /foto/415/415524m.jpg
    1909
  • /foto/4/004728m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/6498/6498995m.jpg
    1912
  • /foto/10010/10010717m.jpg
    1912
  • /foto/6634/6634813m.jpg
    1913
  • /foto/2/002517m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/6549/6549757m.jpg
    1923
  • /foto/6549/6549772m.jpg
    1923
  • /foto/6552/6552486m.jpg
    1923
  • /foto/7220/7220219m.jpg
    1923
  • /foto/6629/6629709m.jpg
    1924
  • /foto/5386/5386494m.jpg
    1924
  • /foto/7216/7216455m.jpg
    1931
  • /foto/7268/7268927m.jpg
    1931
  • /foto/10/10793m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/6726/6726677m.jpg
    1936
  • /foto/6728/6728881m.jpg
    1936
  • /foto/6728/6728882m.jpg
    1936
  • /foto/6300/6300855m.jpg
    1941
  • /foto/8918/8918493m.jpg
    1945
  • /foto/272/272565m.jpg
    1945 - 1946
  • /foto/9994/9994488m.jpg
    1946 - 1947
  • /foto/428/428621m.jpg
    1947
  • /foto/3920/3920345m.jpg
    1947
  • /foto/302/302368m.jpg
    1948 - 1951
  • /foto/172/172652m.jpg
    1950 - 1954
  • /foto/64/64189m.jpg
    1950 - 1955
  • /foto/8341/8341666m.jpg
    1952 - 1955
  • /foto/9761/9761900m.jpg
    1952 - 1957
  • /foto/9680/9680079m.jpg
    1955
  • /foto/183/183624m.jpg
    1956
  • /foto/240/240285m.jpg
    1958
  • /foto/4375/4375321m.jpg
    1958
  • /foto/5304/5304387m.jpg
    1958 - 1959
  • /foto/4377/4377904m.jpg
    1959
  • /foto/4377/4377920m.jpg
    1959
  • /foto/4377/4377933m.jpg
    1959
  • /foto/423/423959m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/387/387100m.jpg
    1964
  • /foto/2/002181m.jpg
    1965 - 1968
  • /foto/6206/6206940m.jpg
    1965 - 1968
  • /foto/17/17209m.jpg
    1965 - 1978
  • /foto/9118/9118944m.jpg
    1966
  • /foto/5971/5971481m.jpg
    1966 - 1969
  • /foto/4377/4377936m.jpg
    1969
  • /foto/241/241765m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/5971/5971643m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/373/373947m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/5446/5446929m.jpg
    1971
  • /foto/275/275479m.jpg
    1977 - 1980
  • /foto/331/331902m.jpg
    1978 - 1980
  • /foto/241/241445m.jpg
    1979
  • /foto/241/241446m.jpg
    1979
  • /foto/241/241447m.jpg
    1979
  • /foto/242/242375m.jpg
    1979
  • /foto/4428/4428391m.jpg
    1979
  • /foto/10912/10912821m.jpg
    1979
  • /foto/8961/8961798m.jpg
    1983
  • /foto/9190/9190405m.jpg
    1986
  • /foto/5435/5435176m.jpg
    1990
  • /foto/201/201602m.jpg
    1993
  • /foto/3566/3566007m.jpg
    1993
  • /foto/53/53740m.jpg
    1997
  • /foto/129/129514m.jpg
    1997
  • /foto/3345/3345544m.jpg
    1997
  • /foto/5567/5567074m.jpg
    1997
  • /foto/5567/5567086m.jpg
    1997
  • /foto/281/281990m.jpg
    1997
  • /foto/281/281991m.jpg
    1997
  • /foto/6179/6179051m.jpg
    1997
  • /foto/6179/6179096m.jpg
    1997
  • /foto/6179/6179145m.jpg
    1997
  • /foto/6179/6179160m.jpg
    1997
  • /foto/6179/6179182m.jpg
    1997
  • /foto/6179/6179198m.jpg
    1997
  • /foto/6179/6179216m.jpg
    1997
  • /foto/6747/6747514m.jpg
    1997
  • /foto/32/32921m.jpg
    1997
  • /foto/32/32923m.jpg
    1997
  • /foto/11/11197m.jpg
    2002
  • /foto/3/003004m.jpg
    2003
  • /foto/19/19195m.jpg
    2003
  • /foto/26/26574m.jpg
    2003
  • /foto/42/42692m.jpg
    2004
  • /foto/5/005215m.jpg
    2004
  • /foto/5/005556m.jpg
    2004
  • /foto/8/8335m.jpg
    2004
  • /foto/9/9438m.jpg
    2004
  • /foto/64/64884m.jpg
    2004
  • /foto/64/64886m.jpg
    2004
  • /foto/48/48653m.jpg
    2005
  • /foto/187/187729m.jpg
    2005
  • /foto/61/61931m.jpg
    2005
  • /foto/118/118309m.jpg
    2006
  • /foto/90/90116m.jpg
    2006
  • /foto/130/130375m.jpg
    2007
  • /foto/142/142735m.jpg
    2007
  • /foto/146/146989m.jpg
    2007
  • /foto/147/147877m.jpg
    2007
  • /foto/150/150338m.jpg
    2007
  • /foto/183/183832m.jpg
    2007
  • /foto/185/185115m.jpg
    2007
  • /foto/187/187686m.jpg
    2007
  • /foto/187/187689m.jpg
    2007
  • /foto/189/189526m.jpg
    2007
  • /foto/189/189527m.jpg
    2007
  • /foto/189/189666m.jpg
    2007
  • /foto/190/190283m.jpg
    2007
  • /foto/190/190963m.jpg
    2007
  • /foto/197/197732m.jpg
    2007
  • /foto/199/199645m.jpg
    2007
  • /foto/204/204753m.jpg
    2007
  • /foto/226/226526m.jpg
    2007
  • /foto/133/133045m.jpg
    2007
  • /foto/7419/7419648m.jpg
    2007
  • /foto/203/203772m.jpg
    2008
  • /foto/423/423550m.jpg
    2008
  • /foto/284/284874m.jpg
    2009
  • /foto/285/285583m.jpg
    2009
  • /foto/10209/10209427m.jpg
    2009
  • /foto/10209/10209435m.jpg
    2009
  • /foto/10209/10209453m.jpg
    2009
  • /foto/10209/10209473m.jpg
    2009
  • /foto/314/314877m.jpg
    2010
  • /foto/3397/3397163m.jpg
    2010
  • /foto/347/347784m.jpg
    2010
  • /foto/371/371829m.jpg
    2010
  • /foto/8448/8448550m.jpg
    2010
  • /foto/10651/10651415m.jpg
    2011
  • /foto/382/382835m.jpg
    2011
  • /foto/425/425494m.jpg
    2011
  • /foto/423/423283m.jpg
    2011
  • /foto/448/448857m.jpg
    2012
  • /foto/3244/3244824m.jpg
    2012
  • /foto/3347/3347859m.jpg
    2012
  • /foto/4511/4511780m.jpg
    2013
  • /foto/3685/3685284m.jpg
    2013
  • /foto/3841/3841473m.jpg
    2013
  • /foto/4082/4082675m.jpg
    2013
  • /foto/4531/4531154m.jpg
    2014
  • /foto/4653/4653275m.jpg
    2014
  • /foto/4764/4764360m.jpg
    2014
  • /foto/5107/5107597m.jpg
    2014
  • /foto/6125/6125810m.jpg
    2016
  • /foto/6286/6286680m.jpg
    2016
  • /foto/6297/6297533m.jpg
    2016
  • /foto/7129/7129219m.jpg
    2017
  • /foto/6980/6980381m.jpg
    2017
  • /foto/6983/6983747m.jpg
    2017
  • /foto/7091/7091798m.jpg
    2018
  • /foto/7663/7663065m.jpg
    2018
  • /foto/7955/7955670m.jpg
    2019
  • /foto/8808/8808031m.jpg
    2020
  • /foto/8662/8662058m.jpg
    2020
  • /foto/10349/10349027m.jpg
    2020
  • /foto/9009/9009901m.jpg
    2020
  • /foto/9200/9200691m.jpg
    2021
  • /foto/10534/10534619m.jpg
    2023
  • /foto/10651/10651098m.jpg
    2023
  • /foto/10868/10868763m.jpg
    2024

Waclaw Grabkowski°

Poprzednie: Most drogowy (rz. Kamienna / Jakuszyce) Strona Główna Następne: Klub Książki i Prasy Ruch (nieczynny)


Waclaw Grabkowski | 2014-05-23 22:30:46
Pomysł mi się podoba. Dobrze się jedzie. Nie wiem czy istnieją inne takie kontrpasy we Wrocławiu.
arkadoo | 2014-05-23 22:39:36
Jest na ul. Ładnej
pokor | 2014-05-24 14:16:01
Waclaw Grabkowski | 2014-05-23 22:48:01
Słuchajcie, jak to jest? Na tym pasie natknąłem się na rowerzystę jadącego z naprzeciwka, kiedy znak namalowany na jezdni (rower) wyraźnie wskazuje, że można tym pasem jedynie jechać w stronę placu Kościuszki. Dodatkowo nie ma świateł dla jadących z naprzeciwka.
Wincenty Miros | 2014-05-23 23:00:52
W zasadzie z tej ścieżki dla rowerów można jechać tylko w lewo w ul. Dąbrowskiego.
Wincenty Miros | 2014-05-23 23:16:57
Przepraszam. Nie w lewo lecz w prawo można jechać. W lewo jest zakaz skrętu, a na wprost zakaz wjazdu. Nasuwa mi się spostrzeżenie, że zamiast zakazu skrętu w lewo powinien być znak nakazu skrętu w prawo.
Waclaw Grabkowski | 2014-05-24 10:51:51
Wincenty, niestety, mylisz się. Pod znakiem zakazu wjazdu znajduje się napis: ,,Nie dotyczy rowerów”. Mogę ci podesłać oryginalne zdjęcie i na zbliżeniu zobaczysz :)
Waclaw Grabkowski | 2014-05-24 11:03:46
Właśnie taki kontrpas na ulicach jednokierunkowych świetnie się sprawdza. Jedziesz pod prąd, a niektórzy kierowcy patrzą na to ze zdumieniem :)
wilk.wroclaw | 2014-05-24 13:40:56
Moje zdanie jest trochę odmienne. Kontrpasy, wydzielone miejsca na skrzyżowaniach pod światłami i inne podobne rozwiązania są ciekawe, ale...
W Niemczech, bo stamtąd min przyszły te pomysły idą za nimi jeszcze wymogi odnośnie rowerzystów. Rowerzysta, który korzysta z tych ścieżek automatycznie musi znać przepisy ruchu drogowego, znać i przestrzegać. Przepisom podlega więc także i sam rower - jako taki musi mieć choćby przepisowe oświetlenie. A u nas - nikt o tym nawet nie mówi, rowerzyści nie mają często pojęcia o przepisach a biorą udział w ruchu drogowym. Czy to rozsądne? Wg mnie bardzo nie. Co w przypadku kolizji, gdzie winny będzie np. rowerzysta? Ja oceniam pomysł jako dobry, ale gdy idzie za nim coś więcej, niż tylko wybudowanie pasa, i już.
Wincenty Miros | 2014-05-24 14:26:30
Sprawa jest jasna. Kontrpas dla rowerów jest dwukierunkowy. Nie rozumiem tylko jednego. Dlaczego po lewej stronie ulicy dopuszcza się ruch rowerów skoro jest wydzielony na tym odcinku ul. Kościuszki kontrpas? Czyli można jechać rowerem pod prąd. Jakaś niekonsekwencja.
max | 2014-05-24 18:44:08
Obawiam się, że się mylisz: ,
Wincenty Miros | 2014-05-24 20:56:04
max. Dzięki za linki. Wyjaśniają zasady poruszania się rowerami na kontrapasach. Jednak pozostaje wątpliwość czy na takiej ulicy jednokierunkowej z wyznaczonym kontrapasem po jednej stronie jest obowiązek jechania tym kontrapasem. Czy można też jechać pod prąd po stronie przeciwnej bez wyznaczonego kontrapasa. Tak chyba by należało rozumieć znak zakazu wjazdu po lewej stronie z tabliczką "Nie dotyczy rowerów".
Waclaw Grabkowski | 2014-05-24 21:09:32
Stałem się fanem kontrpasów, gdy zrobili na Kościuszki. Już mija rok od czasu pierwszej jazdy i chętnie korzystam. Proszę zwrócić uwagę że, aby dojechać do placu Kościuszki chodnikiem musiałem pokonać około dwunastu krawężników. Przy niektórych nie daje się poderwać roweru, bo zbyt wysokie i przy zetknięciu z granitem trzeszczy guma, a rawka też może ucierpieć, więc trzeba zsiadać. Nie wspomnę pieszych, których za każdym razem przepraszałem, (a nie zawsze miałem humor) za to, że przejechałem zbyt blisko. Ponadto, gdy widziałem pieszy patrol policji zmieniałem drogę. Teraz pokonuje tę trasę w kilka minut i co najważniejsze mam przed sobą samochody, nie dostanę już w plecy, a jakby co to przekulam się po masce. Dodam, że mam zapalone światła nawet w dzień i nie wydaję na baterie. Kontrpas – dobry pomysł.