Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
0,000
Stacja kolejowa Nysa Miasto (dawna)
3
0,923
Stacja kolejowa Nysa Dworzec Mały (dawna)
1
2,481
Przystanek kolejowy Nysa Nowy Świat (dawny)
5,653
Przystanek kolejowy Hajduki Nyskie (dawny)
8,683
Przystanek kolejowy Kępnica (dawny)
11,999
Przystanek kolejowy Wierzbięcice (dawny)
16,515
Przystanek kolejowy Węża (dawny)
20,402
Przystanek kolejowy Ścinawa Nyska (dawny)
21,093
Stacja kolejowa Ścinawa Mała (dawna)
1
 
 
 
 
  ID: 4674113

Linia kolejowa nr 256 Nysa (Miasto) - Ścinawa Mała

Neisser Kreisbahn-AG



Budowa
1911
Status
Nie istnieje
Likwidacja
1966/1977
 
Powiatowa Nysa na początku XX wieku była czterokierunkowym węzłem kolejowym z dużą lokomotywownią i miejscowym urzędem ruchu kolejowego. Wokół Nysy znajduje się wiele bogatych wsi rolniczych, które były zainteresowane poprawą możliwości ekspedycji płodów rolnych. W dniu 20 kwietnia 1910 r. zawiązano spółkę Nyskiej Kolei Powiatowej (Neisser Kreisbahn AG) której udziałowcami było miasto Nysa, powiat nyski, szesnaście okolicznych gmin oraz kolejowa spółka Lenz & Co. z Berlina, która w szybkim czasie ...
Powiatowa Nysa na początku XX wieku była czterokierunkowym węzłem kolejowym z dużą lokomotywownią i miejscowym urzędem ruchu kolejowego. Wokół Nysy znajduje się wiele bogatych wsi rolniczych, które były zainteresowane poprawą możliwości ekspedycji płodów rolnych. W dniu 20 kwietnia 1910 r. zawiązano spółkę Nyskiej Kolei Powiatowej (Neisser Kreisbahn AG) której udziałowcami było miasto Nysa, powiat nyski, szesnaście okolicznych gmin oraz kolejowa spółka Lenz & Co. z Berlina, która w szybkim czasie wybudowała dwie linie kolejowe: na południowy-zachód z Nysy do Vidnawy (wówczas Weidenau - po austriackiej stronie granicy) oraz na wschód z Nysy do Małej Ścinawy (obecnie Ścinawa Nyska) o łącznej długości 39,7 km. W 1940 roku 85% akcji spółki miało państwo niemieckie, miasto i powiat Nysa oraz spółka Lenz&Co., która do 1945 r. była operatorem na kolejce (ostatni kurs 17 marca 1945 r.). Linie do Kałkowa Łąki i do Ścinawy Małej otwarto jednocześnie 5 grudnia 1911 r., a połączenie transgraniczne do Vidnawy uruchomiono dopiero 8 maja 1912 roku. Początkowo tabor na liniach kolejki składał się z 5 parowozów tendrzaków pruskiej serii T3 (modyfikowanej dla Lenz&Co. przez zakłady Vulcan), 7 wagonów osobowych w trzech klasach, 2 wagony pocztowe i 36 wagonów towarowych. Przewozy w roku otwarcia linii wyniosły 96.956 pasażerów (265 dziennie) i 30.648 ton towarów (102 tony dziennie). W 1935 r. było to odpowiednio 102.295 (280) i 96.898 (323). Dziennie na obydwu trasach uruchamiano 12 pociągów, zatrudnienie na kolejce utrzymywano na poziomie 50 osób (25 osób w utrzymaniu ruchu).

Zakończenie linii kolejowej w Ścinawie Nyskiej, obchodzącej miejscowość od północy sugeruje od razu, że w planach spółki kolejowej było przedłużenie linii przez Śmicz do Białej (Prudnickiej). Plan ten przekreślił wybuch wojny, ale inaczej też niż w przypadku Kolejki Bolesławieckiej, obsługiwanej przez Lenz&Co., brak decyzji o przedłużeniu linii do Białej wynikał też z kiepskich perspektyw gospodarczych na tej odnodze kolei powiatowej (słabo zaludnione tereny, bez przemysłu poza Nysą) i to pomimo tego że kolej Prudnik - Gogolin przez Białą, należąca do prywatnej spółki była także obsługiwana przez Lenz&Co.

Pociągi do Ścinawy zestawione były z reguły z jednego bądź dwóch wagonów osobowych i wagonu towarowo-bagażowego. Z uwagi na oddalenie przystanków od miejscowości ruch na linii był bardzo słaby. Przed 1945 r. kursowały 3-4 pary pociągów osobowych na dobę, po wojnie 2 pary aż do zamknięcia przewozów osobowych w 1966 r. Wyjątkowo szybko, bo już w maju 1971 r. wykreślono z wykazu odległości taryfowych wszystkie punkty od przystanku Nysa Nowy Świat. Bocznice przy przystanku przed przystankiem Nowy Świat były obsługiwane do połowy lat 70., tory zostały rozebrane w 1977 r. (moose - różne żródła: G. Guersch, P. Dost, S. Fedorowicz (ŚK 8/2011))

Kilometraż stacji (st.) i przystanków / ładowni (po./poł.) na linii z Nysy do Ścinawy Nyskiej liczony od stacji Nysa. Pogrubieniem zaznaczono stację węzłową, kursywą obiekty nieczynne/nieistniejące:
- , Nysa (Miasto), st./po., km 0,000
- , Nysa Dworzec Mały, st., km 0,923
- , Nysa Nowy Świat, poł., km 2,481
- , Hajduki Nyskie, poł., km 5,653
- , Kępnica, poł., km 8,683
- , Wierzbięcice, poł., km 11,999
- , Węża, poł., km 16,515
- , Ścinawa Nyska, poł., km 20,402
- , Ścinawa Mała, st., km 21,093
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1911
    komentarze: 0
    Żartobliwa pocztówka z otwarcia nowej linii kolejowej z Nysy do ...
  • Data: 1911-12
    komentarze: 0
    Odwiedziny grupy dzieci na nowootwartej Powiatowej Kolejce Nyskiej ...
  • Data: 1913
    komentarze: 0
    Akcja spółki kolejowej Nyska Kolej Powiatowa z emisji w 1913 roku. ...
  • Data: 1938
    komentarze: 0
    Krótki skład Nyskiej Kolei Powiatowej na stacji początkowej Nysa ...
  • Data: 1938
    komentarze: 0
    Małoobrazkowe amatorskie zdjęcie z aukcji podpisane "Neisse". ...

Linia kolejowa nr 256 Nysa (Miasto) - Ścinawa Mała na innych fotografiach
  • 2013