MENU
Krótki skład Nyskiej Kolei Powiatowej na stacji początkowej Nysa Miasto (prawdopodobnie). Autor zdjęcia: Emil Konrad, źródło: P. Dost Die Privateisenbahnen und Kleinbahnen Schlesiens (wyd. 1969)

Dodał: moose° - Data: 2014-05-08 17:41:13 - Odsłon: 5036
Rok 1938

Powiatowa Nysa na początku XX wieku była czterokierunkowym węzłem kolejowym z dużą lokomotywownią i miejscowym urzędem ruchu kolejowego. Wokół Nysy znajduje się wiele bogatych wsi rolniczych, które były zainteresowane poprawą możliwości ekspedycji płodów rolnych. W dniu 20 kwietnia 1910 r. zawiązano spółkę Nyskiej Kolei Powiatowej (Neisser Kreisbahn AG) której udziałowcami było miasto Nysa, powiat nyski, szesnaście okolicznych gmin oraz kolejowa spółka Lenz & Co. z Berlina, która w szybkim czasie wybudowała dwie linie kolejowe: na południowy-zachód z Nysy do Vidnawy (wówczas Weidenau - po austriackiej stronie granicy) oraz na wschód z Nysy do Małej Ścinawy o łącznej długości 39,7 km. W 1940 roku 85% akcji spółki miało państwo niemieckie, miasto i powiat Nysa oraz spółka Lenz&Co., która do 1945 r. była operatorem na kolejce (ostatni kurs 17 marca 1945 r.). Linie do Kałkowa Łąki i do Ścinawy Małej otwarto jednocześnie 5 grudnia 1911 r., jednak połączenie transgraniczne do Vidnawy uruchomiono dopiero 8 maja 1912 roku. Początkowo tabor na liniach kolejki składał się z 5 parowozów tendrzaków pruskiej serii T3 (modyfikowanej dla Lenz&Co. przez zakłady Vulcan), 7 wagonów osobowych w trzech klasach, 2 wagony pocztowe i 36 wagonów towarowych. Przewozy w roku otwarcia linii wyniosły 96.956 pasażerów (265 dziennie) i 30.648 ton towarów (102 tony dziennie). W 1935 r. było to odpowiednio 102.295 (280) i 96.898 (323). Dziennie na obydwu trasach uruchamiano 12 pociągów, zatrudnienie na kolejce utrzymywano na poziomie 50 osób (25 osób w utrzymaniu ruchu).

Budowa linii transgranicznej była wymuszona na Austriackim Towarzystwie Kolei Lokalnych jeszcze w 1885 roku. 6 sierpnia 1897 r. pociągi kursowały już do Vidnavyy (Weidenau) z Hukovic (Haugsdorf, dziś Velká Kraš). Od początku ruch był prowadzony przez berlińską firmę Lenz & Co., na odcinku Vidnava - Hukovice na rachunek kkStB (c.k. kolei państwowych). Ten stan trwał aż do roku 1923, gdy ruch na trasie przejęły ČSD (koleje czeskie) i w 1925 roku zlikwidowały połączenie przez granicę. Dopiero z chwilą zajęcia czeskich Sudetów w 1938 r. powróciły relacje przez granicę. W 1938 roku kursowały 4 pary pociągów, w 1944 roku 3 pary. Odcinek 19 kilometrów pociąg pokonywał w niespełna godzinę. Po 1945 pociągi dojeżdżały tylko do Białej Nyskiej, z uwagi na zniszczony most na rzece Białej Głuchołaskiej (jeszcze w 1947 r.). Z uwagi na nieciągłość linii i wzajemne animozje odcinek transgraniczny torów do Vidnavy został rozebrany prawdopodobnie już w 1946 r. , a po odbudowie mostu w Białej Nyskiej pociągi dojeżdżały tylko do przystanku Kałków Łąka - co ciekawe na polskiej mapie kolejowej z 1946 r. część przystanków ma jeszcze niemieckie nazwy! Ruch pasażerski do Kałkowa Łąki był śladowy z racji oddalenia przystanków od zabudowań. Do lat 70. kursowały dziennie 2 pary pociągów prowadzone przez parowozy serii OKl2 z MD Nysa. Przewozy osobowe zawieszono 26 maja 1974 roku, a od połowy lat 70. zlikwidowano odcinek miejski w Nysie od Nysa Miasto do Nysa Przedmieście, co było spowodowane przebudową układu torowego stacji Nysa. Do początku lat dziewięćdziesiątych czynny dla ruchu towarowego pozostawał jedynie odcinek tej linii od Nysy do Białej Nyskiej. Czasem widywano na trasach lokalnych mieszane składy, zawierające jeden wagon pasażerski oraz kilka wagonów towarowych. W 1992 roku zlikwidowano formalnie nieczynny odcinek Koperniki - Kałków Łąka - granica. Odcinek Nysa - Koperniki zlikwidowano w 2002 r., choć likwidacja torów prowadzona jest nadal sposobem "gospodarczym", czyli naturalnie rozkradane. W roku 2017 zapadła decyzja o fizycznej likwidacji ostatniego istniejącego odcinka Nysa-Koperniki. Prace rozbiórkowe rozpoczęły się jesienią 2017 r. i zakończyły w kwietniu 2018 r. (moose - różne źródła: P. Dost., G. Gursch, S. Bufe, ŚK 7/2001). Więcej o odcinku po czeskiej stronie: . Dokumentacja fotograficzna odcinka Vidnava - Buków - Jodłów:

Kilometraż stacji (st.) i przystanków / ładowni (po./poł.) na linii z Nysy do Vidnavy liczony od stacji Nysa. Pogrubieniem zaznaczono stację węzłową, kursywą obiekty nieczynne/nieistniejące:

- , Nysa (Miasto), st./po., km 0,000
- , Nysa Dworzec Mały, st., km 0,923
- , Nysa Przedmieście, po., km 2,410
- , Podkamień, po., km 4,797
- , Biała Nyska, st., km 7,810
- , Koperniki, st., km 10,297
- , Buków Jodłów, po., km 13,752
- , Kałków Łąka, st., km 16,281
- granica państwa, km 17,425
- , Vidnava, st., km 19,200

  • /foto/159/159380m.jpg
    1912 - 1920
  • /foto/4673/4673256m.jpg
    1913
  • /foto/8348/8348381m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/4671/4671255m.jpg
    1938 - 1940
  • /foto/5604/5604528m.jpg
    1990
  • /foto/9242/9242295m.jpg
    2005
  • /foto/9242/9242297m.jpg
    2005
  • /foto/7186/7186635m.jpg
    2018
  • /foto/7186/7186311m.jpg
    2018
  • /foto/7186/7186375m.jpg
    2018
  • /foto/7186/7186376m.jpg
    2018
  • /foto/7186/7186657m.jpg
    2018
  • /foto/9018/9018584m.jpg
    2018
  • /foto/9033/9033375m.jpg
    2018
  • /foto/9033/9033546m.jpg
    2018

inne

Poprzednie: Detale architektoniczne Strona Główna Następne: Detale architektoniczne