Nawę główną bazyliki otacza wieniec zewnętrznie zamkniętych krużganków. Takie rozwiązanie przypomina położony na praskich Hradczanach klasztor Loreta.
KRUŻGANKI Wybudowane w 1718 roku krużganki otaczają centrum świątyni z trzech stron. Jest to długi korytarz z dobudowanymi z zewnątrz kaplicami. W krużgankach napotykamy obrazy i rzeźby związane z dzieciństwem Jezusa i kultem maryjnym. Najwięcej jest obrazów wotywnych (na 100 obrazów 70 to wota) pochodzących z XVI-XX wieku. W południowej części ...
Nawę główną bazyliki otacza wieniec zewnętrznie zamkniętych krużganków. Takie rozwiązanie przypomina położony na praskich Hradczanach klasztor Loreta.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
KRUŻGANKI Wybudowane w 1718 roku krużganki otaczają centrum świątyni z trzech stron. Jest to długi korytarz z dobudowanymi z zewnątrz kaplicami. W krużgankach napotykamy obrazy i rzeźby związane z dzieciństwem Jezusa i kultem maryjnym. Najwięcej jest obrazów wotywnych (na 100 obrazów 70 to wota) pochodzących z XVI-XX wieku. W południowej części krużganków znajdują się legendarne przedmioty związane z kultem maryjnym w Wambierzycach. To kamienna mensa ołtarzowa z datą MCC 18, świecznik i kropielnica. O autentyczności tych przedmiotów toczy się dyskusja. Dziś przypuszcza się, że ołtarz pochodzi z czasów późniejszych; podobnie kropielnica i świecznik (który wg niektórych był słupem granicznym lub pręgierzem). Natomiast w części zachodniej zainteresować może barokowy ołtarz z 1768 roku ufundowany przez wrocławiankę Klarę Kreutzer. Tu znajduje się też fresk wykonany przez Franciszka Simona (przemalowany przez Antoniego Borna) przedstawiający artystów, którzy uświetniali kult maryjny w Wambierzycach wśród nich znajduje się wizerunek proboszcza, Emmanuela Zimmera. W skrzydle północnym na uwagę zasługuje kaplica VI, w której znajduje się sugestywna płaskorzeźba rzeźbiarza z Monachium Alojzego Rtickera „Rzeź niewiniątek” z 1889 roku. W tej części interesujący jest również monumentalny obraz Trójcy św., namalowany przez Antoniego Borna. W krużgankach, po prawej stronie elewacji głównej bazyliki, uwagę zwraca obraz XVIII wiecznego nieznanego malarza, ilustrujący opowieść o zarazie w 1680 roku i dwóch grabarzach, którzy chcieli zatruć wodę. Spacer po krużgankach miał na celu zapoczątkowanie religijnej refleksji dotyczącej życia Jezusa i Marii. Pogłębieniem tej refleksji miało być odwiedzenie znajdujących się w krużgankach kaplic: I Zwiastowanie. II Pasterze na polach betlejemskich. Boże Narodzenie. III Obrzezanie Jezusa. IV Trzej Królowie. V Ofiarowanie w świątyni. VI Rzeź niewiniątek. VII Jezus w świątyni. VIII Św. Rodzina w Nazarecie. IX Grób św. Józefa, Maryi, Anny i Joachima. Wystrój kaplic pochodzi z przełomu XIX i XX wieku. |
|||||||||||||||||||||
|
||