MENU
Szczelina powstała wskutek pęknięcia górotworu w pobliżu tunelu ponad sto lat później Mam nadzieję, że dobrze kojarzę. Wewnątrz szczeliny w kierunku dworca głównego.

Dodał: Janosik° - Data: 2013-12-31 17:47:16 - Odsłon: 4543
31 grudnia 2013

Data: 2013:12:31 17:44:30   ISO: 640   Ogniskowa: 5.8 mm   Aparat: Panasonic DMC-LS60   Przysłona: f/2.8   Ekspozycja: 10/300 s  

W 1909 r. szkody górnicze w tunelu były tak wielkie, że konieczne były prace naprawcze. Początkowo pociągi jeździły jeszcze jednym torem, położonym w środku normalnie dwutorowego tunelu, tak że możliwy był ruch kolejowy w tunelu z jednoczesnymi pracami zabezpieczającymi. Dalsze obsunięcia skały zmusiły dyrekcję kolei do zamknięcia tunelu. Pociągi używały w tym czasie objazdu przez Szczawno-Zdrój.
Podjęto decyzję skrócenia tunelu od strony Podgórza o 50 m. Prace te rozpoczęto wiosną 1909 r., w trakcie których doszło do obsunięcia skały i zawalenia wschodniego wejścia do tunelu. Od strony Kuźnic (zachodniej) szkody nie były tak wielkie, konieczne były jednak prace zabezpieczające. Prace prowadziła firma Grün & Bilfinger z Mannheimu, zatrudniono przy nich około 200 Włochów z południowego Tyrolu. Uroczyste otwarcie skróconego tunelu odbyło się 1.12.1910 r.

  • /foto/5316/5316670m.jpg
    1866 - 1879
  • /foto/4273/4273173m.jpg
    1908 - 1909
  • /foto/387/387804m.jpg
    1909
  • /foto/397/397583m.jpg
    1909
  • /foto/4258/4258019m.jpg
    1909
  • /foto/4260/4260957m.jpg
    1909
  • /foto/5960/5960904m.jpg
    1909
  • /foto/10703/10703311m.jpg
    1909
  • /foto/76/76106m.jpg
    1909
  • /foto/76/76109m.jpg
    1909
  • /foto/9661/9661056m.jpg
    1909 - 2022
  • /foto/76/76114m.jpg
    1910
  • /foto/76/76116m.jpg
    1910
  • /foto/76/76117m.jpg
    1910
  • /foto/387/387772m.jpg
    1910
  • /foto/259/259449m.jpg
    1920 - 1922
  • /foto/387/387907m.jpg
    1932 - 1936
  • /foto/4324/4324088m.jpg
    2013

Janosik°

Poprzednie: Tunel kolejowy pod Brzezinką
Zawał i naprawa tunelu 1909-1910
Strona Główna Następne: Kościół św. Jadwigi


ragnar | 2013-12-31 18:09:20
Bartek, to jest wąwóz kolejki wąskotorowej, która wywoziła skałę na hałdę.
Janosik | 2013-12-31 18:17:34
No jeśli to nie ta szczelina, to usuń te zdjęcia jeśli bez wartości. Moja wina tak myślałem.
ragnar | 2013-12-31 19:22:48
Zdjęcie ma wartość i to sporą, przedstawia wąwóz kolejki, szczelina z linku prawdopodobnie nie istnieje, została "rozebrana" wraz z częścią górotworu, ale to tylko moja teoria.
Janosik | 2013-12-31 18:23:00
A czy ta szczelina przez Ciebie opisana, łącznie ze zdjęciem była jeszcze bliżej torów?