MENU
Szczelina powstała wskutek pęknięcia górotworu w pobliżu tunelu.

Dodał: ragnar° - Data: 2013-12-06 20:16:22 - Odsłon: 6244
Lata 1908-1909

W 1909 r. szkody górnicze w tunelu były tak wielkie, że konieczne były prace naprawcze. Początkowo pociągi jeździły jeszcze jednym torem, położonym w środku normalnie dwutorowego tunelu, tak że możliwy był ruch kolejowy w tunelu z jednoczesnymi pracami zabezpieczającymi. Dalsze obsunięcia skały zmusiły dyrekcję kolei do zamknięcia tunelu. Pociągi używały w tym czasie objazdu przez Szczawno-Zdrój.
Podjęto decyzję skrócenia tunelu od strony Podgórza o 50 m. Prace te rozpoczęto wiosną 1909 r., w trakcie których doszło do obsunięcia skały i zawalenia wschodniego wejścia do tunelu. Od strony Kuźnic (zachodniej) szkody nie były tak wielkie, konieczne były jednak prace zabezpieczające. Prace prowadziła firma Grün & Bilfinger z Mannheimu, zatrudniono przy nich około 200 Włochów z południowego Tyrolu. Uroczyste otwarcie skróconego tunelu odbyło się 1.12.1910 r.

  • /foto/5316/5316670m.jpg
    1866 - 1879
  • /foto/387/387804m.jpg
    1909
  • /foto/397/397583m.jpg
    1909
  • /foto/4258/4258019m.jpg
    1909
  • /foto/4260/4260957m.jpg
    1909
  • /foto/5960/5960904m.jpg
    1909
  • /foto/10703/10703311m.jpg
    1909
  • /foto/76/76106m.jpg
    1909
  • /foto/76/76109m.jpg
    1909
  • /foto/9661/9661056m.jpg
    1909 - 2022
  • /foto/76/76114m.jpg
    1910
  • /foto/76/76116m.jpg
    1910
  • /foto/76/76117m.jpg
    1910
  • /foto/387/387772m.jpg
    1910
  • /foto/259/259449m.jpg
    1920 - 1922
  • /foto/387/387907m.jpg
    1932 - 1936
  • /foto/4324/4324088m.jpg
    2013
  • /foto/4324/4324089m.jpg
    2013

Der Schönhuter Tunnel. Vom Sorgenkind der K.P.E.V. bis zum größten Einschnitt der Deutschen... Klaus Christian Kasper, , Verlag Klaus Christian Kasper , Bonn 2003

Poprzednie: Grota Strona Główna Następne: pl. Bohaterów Pracy