MENU
Stacja PKP Świebodzice.

Dodał: rajaser° - Data: 2013-11-13 23:00:13 - Odsłon: 3212
16 marca 2013


Stacja kolejowa położona na wys. 278 m npm. w km 57,541 licząc od PO Grabiszyn i w km 59,589 licząc od stacji Wrocław Główny na linii z Wrocławia do Zgorzelca. Aby jeszcze namieszać to wg niemieckiego kilometraża liczonego od Wrocławia Świebodzkiego, jako historycznego i zasadniczego dworca dla tej linii Świebodzice znajdowały się w km 57,63. Układ torowy zasadniczej stacji Świebodzice tworzy obecnie wielką literę -S- na długości blisko 2 kilometrów, co jest ewenementem w skali kraju. Faktycznie Świebodzice składają się z dwóch stacji: starej z 1843 r., służącej obecnie do obsługi sporadycznego ruchu towarowego i nowej (z końca XIX w.), obsługującej ruch pasażerski i towarowy tranzytowy. Układ torowy jest zagmatwany przez liczne zmiany funkcji stacji w przeciągu ponad 160 lat jej istnienia. Pierwotnie Świebodzice były stacją czołową, a wjazd na stację od strony Wrocławia odbywał się na wprost i to nie po nasypie którym prowadzi dziś linia w stronę Wałbrzycha, gdyż obecna dwutorowa linia rozpoczyna się już łukiem w km 56,7. Przed ostrym skrętem w lewo widać po lewej z pociągu zarys starotorza które przechodziło obok istniejącego budynku dawnej lokomotywowni. Obecnie przejazd na starą stację odbywa się torem łącznikowym przy nowym dworcu. Na starej stacji funkcjonującej w latach 1843-53 było kiedyś 7 torów. Przy nowej stacji są aktualnie 4 tory przelotowe, (w tym 2 główne), z 6-ciu jakie były przed 1945 r. Z nowej stacji prowadziły dwie bocznice - do dawnego Prefabetu (potem skład stali Howell, przesypownia cementu Dyckerhoff, teraz hale produkcyjne przeds. Osadowski) i do Dolnośląskiej Fabryki Mebli. Ta druga bocznica jest zlikwidowana. Od stacji odchodziła wąskotorowa bocznica do kopalni piasku w Mokrzeszowie. Na stacji zachował się szereg ciekawych budynków - dwa budynki dworców, nastawnie z końca XIX wieku, dawna lokomotywownia z wieżą ciśnień, być może najstarsze w Polsce magazyny kolejowe (!) - niestety wszystkie te obiekty są bardzo zaniedbane, przez co przedstawiają sobą smutny widok. (moose)

  • /foto/3713/3713083m.jpg
    1844
  • /foto/218/218015m.jpg
    1850 - 1900
  • /foto/5936/5936025m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/127/127825m.jpg
    1899
  • /foto/224/224723m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/98/98489m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/127/127823m.jpg
    1910 - 1913
  • /foto/360/360097m.jpg
    1911
  • /foto/6958/6958918m.jpg
    1911
  • /foto/7835/7835257m.jpg
    1915
  • /foto/238/238526m.jpg
    1921 - 1945
  • /foto/129/129588m.jpg
    1965
  • /foto/188/188335m.jpg
    1965
  • /foto/152/152270m.jpg
    1968
  • /foto/6116/6116187m.jpg
    2003
  • /foto/152/152275m.jpg
    2007
  • /foto/3747/3747443m.jpg
    2013
  • /foto/4325/4325346m.jpg
    2013
  • /foto/5275/5275605m.jpg
    2015
  • /foto/5275/5275805m.jpg
    2015
  • /foto/5500/5500129m.jpg
    2015
  • /foto/6124/6124281m.jpg
    2016
  • /foto/6124/6124282m.jpg
    2016
  • /foto/6760/6760992m.jpg
    2016
  • /foto/7002/7002822m.jpg
    2017
  • /foto/7457/7457948m.jpg
    2018
  • /foto/7556/7556351m.jpg
    2018
  • /foto/7934/7934756m.jpg
    2019
  • /foto/7934/7934769m.jpg
    2019

rajaser°

Poprzednie: Kolej wąskotorowa (Zittau -) Bogatynia (- Heřmanícé)
Bogatyńska Kolej Dojazdowa
Strona Główna Następne: Klasztor oo. Franciszkanów / Kościół św. Franciszka i św. Leonarda