Nieczynny obecnie kanał zachował się prawie w niezmienionej postaci. Jest nieco krótszy od kamienieckiej Młynówki (ma ok. 2,5 km długości), ale jest od tamtej znacznie szerszy i głębszy.
Układ terenowy podpowiada, że była to od początku Młynówka zasilana wodami rzeki Budzówka, przepływającej południkowo przez Kamieniec Ząbkowicki po zachodniej stronie Wzgórza Zamkowego i na tej wysokości wpływająca po 400 m do rzeki Nysa Kłodzka. Początek kanału znajduje się poniżej mostu nad Budzówką, na drodze łączącej Kamieniec Ząbkowicki z Byczeniem (obecna droga wojewódzka 382). Od solidnego kamiennego wlotu kanału na jazie, poprowadzono go początkowo równolegle do koryta Nysy Kłodzkiej, wzdłuż południowego zbocza Wzgórza Zamkowego. W najwęższym miejscu „przełomu śremskiego” (nazwa własna - Stan), koryto kanału biegnie kilkadziesiąt metrów od brzegu Nysy Kłodzkiej, z przewyższeniem ok. 6 m. Na wysokości dawnego (nieistniejącego od 1997r.) mostu kolejowego nad Nysą Kłodzką, na kanale zbudowano śluzę-zastawę o szerokości ok. 10 m, z drewnianymi zastawkami o grubości 10 cm. Od tego miejsca kanał biegnie w kierunku północno-wschodnim, równolegle do nasypu torowiska linii kolejowej Złoty Stok-Kamieniec Ząbkowicki. W dawnym Małym Byczeniu (Klein Baitzen) wody Młynówki napędzały turbiny młyna (rozbudowanego w 1898 roku), następnie po 400 m tuż za przystankiem kolejowym, była czerpnia wody dla usytuowanej tam Przepompowni wody technicznej (dla parowozów) kamienieckiego węzła kolejowego. Od tego miejsca koryto kanału poprowadzono w kierunku południowo-wschodnim, najkrótszą drogą do Nysy Kłodzkiej.
(Opracowanie: Stan)