MENU
W rejonie śluzy zastawkowej jest największe zbliżenie górotworu Wzgórza Zamkowego do brzegu Nysy Kłodzkiej. Budowniczowie kanału chcąc poprowadzić tędy koryto Młynówki musieli podciąc trochę urwiste, kamienne zbocze. Po drugiej stronie rzeki znajduje się podobnie wysoki i wysunięty „jęzor” Śremskich Wzgórz (Schrome-B.) Przedgórza Paczkowskiego, którego grzbietem od Sosnowy wiedzie d. linia kolejowa do Złotego Stoku. W żadnym opracowaniu nie spotkałem się z opisem tego wyjątkowego miejsca. To jest jedyna „brama” dająca ujście dla wód powierzchniowych z całej Kotliny Kłodzkiej (Nysa Kłodzka) oraz Obniżenia Stoszowic i Obniżenia Zabkowic (Budzówka). Na własny użytek określam to miejsce „przełomem śremskim”. Jak wąskie jest to gardło – można sprawdzić na dokładnej mapie.

Dodał: Stan° - Data: 2013-11-07 22:10:08 - Odsłon: 1983
06 listopada 2013

Data: 2013:11:06 11:14:00   ISO: 80   Ogniskowa: 6.1 mm   Aparat: Panasonic DMC-LZ5   Przysłona: f/2.8   Ekspozycja: 10/1000 s  


Nieczynny obecnie kanał zachował się prawie w niezmienionej postaci. Jest nieco krótszy od kamienieckiej Młynówki (ma ok. 2,5 km długości), ale jest od tamtej znacznie szerszy i głębszy.
Układ terenowy podpowiada, że była to od początku Młynówka zasilana wodami rzeki Budzówka, przepływającej południkowo przez Kamieniec Ząbkowicki po zachodniej stronie Wzgórza Zamkowego i na tej wysokości wpływająca po 400 m do rzeki Nysa Kłodzka. Początek kanału znajduje się poniżej mostu nad Budzówką, na drodze łączącej Kamieniec Ząbkowicki z Byczeniem (obecna droga wojewódzka 382). Od solidnego kamiennego wlotu kanału na jazie, poprowadzono go początkowo równolegle do koryta Nysy Kłodzkiej, wzdłuż południowego zbocza Wzgórza Zamkowego. W najwęższym miejscu „przełomu śremskiego” (nazwa własna - Stan), koryto kanału biegnie kilkadziesiąt metrów od brzegu Nysy Kłodzkiej, z przewyższeniem ok. 6 m. Na wysokości dawnego (nieistniejącego od 1997r.) mostu kolejowego nad Nysą Kłodzką, na kanale zbudowano śluzę-zastawę o szerokości ok. 10 m, z drewnianymi zastawkami o grubości 10 cm. Od tego miejsca kanał biegnie w kierunku północno-wschodnim, równolegle do nasypu torowiska linii kolejowej Złoty Stok-Kamieniec Ząbkowicki. W dawnym Małym Byczeniu (Klein Baitzen) wody Młynówki napędzały turbiny młyna (rozbudowanego w 1898 roku), następnie po 400 m tuż za przystankiem kolejowym, była czerpnia wody dla usytuowanej tam Przepompowni wody technicznej (dla parowozów) kamienieckiego węzła kolejowego. Od tego miejsca koryto kanału poprowadzono w kierunku południowo-wschodnim, najkrótszą drogą do Nysy Kłodzkiej.
(Opracowanie: Stan)

  • /foto/4201/4201795m.jpg
    2013
  • /foto/4201/4201801m.jpg
    2013
  • /foto/4201/4201803m.jpg
    2013
  • /foto/4201/4201806m.jpg
    2013
  • /foto/4201/4201810m.jpg
    2013
  • /foto/4201/4201811m.jpg
    2013
  • /foto/4201/4201814m.jpg
    2013
  • /foto/4201/4201816m.jpg
    2013
  • /foto/4201/4201817m.jpg
    2013

Stan°

Poprzednie: Kanał Młynówki (dawny) Strona Główna Następne: Kanał Młynówki (dawny)