MENU
Dawny magazyn kolejowy . W tle widoczna jest Kopalnia Gabra " Słupiec " . Foto . Tomasz K .

Dodał: Zdzisław K.° - Data: 2013-10-09 08:10:54 - Odsłon: 1522
03 października 2013

Data: 2013:10:03 13:49:56   ISO: 100   Ogniskowa: 38 mm   Aparat: Canon EOS 350D DIGITAL   Przysłona: f/10   Ekspozycja: 1/200 s  


Od kiedy pamiętam budowlę tę nazywano „ziemniaczarką”. Skąd wywodzi się ta jej potoczna nazwa tego nie wiem i nie będę też o tym spekulować. Ale można podyskutować o jej dawnym przeznaczeniu. Najprawdopodobniej od początku był to obiekt kolejowy a i teraz PKP jest z nim chyba w jakimś stopniu związana. Właściwie bezpośrednio naprzeciw, po drugiej stronie ulicy znajduje się stacja Nowa Ruda – Słupiec , . Dochodząc najwcześniejszego przeznaczenia „ziemniaczarki” dowiedziałem się, że służyła jako magazyn kolejowy. Najprawdopodobniej, przez duże widoczne na zdjęciach wrota, wtaczano do niej za pomocą parowozu wagon z towarem, gdzie był rozładowywany. Można jeszcze wypatrzyć częściowo zasypane szyny kolejowe po jednej i drugiej stronie wielkich wrót. Szyny ciągną się również przez całą długość budowli. Niejaką zagadką jest murek przed wrotami widoczny na zdjęciu , w tej chwili mocno zrujnowany, który jakby blokował wjazd do budowli i drugi taki sam ale już mniej zdezelowany znajdujący się po drugiej stronie budowli lecz ładnych kilkadziesiąt metrów dalej. Kiedy obydwa murki powstały i dokładnie w jakim celu, tego nie wiem. Bez trudu spostrzeżemy, że usytuowane są bezpośrednio w linii prostej razem z wrotami, a więc na niewidocznych już torach. Jako dzieci opowiadaliśmy o "ziemniaczarce" przeróżne mało prawdopodobne historie, np.: jakoby w czasie wojny wrzucano do przyległych jej studzienek ludzi, których szczątki pływałyby w nich do dzisiaj i wmawialiśmy sobie, że widzieliśmy różne części ciała przez kwadratowe otwory w betonowych płytach przykrywających studzienki; lub, że wspomniane już murki zostały wykonane w ciągu jednej nocy przez polskich dywersantów aby uwięzić w środku budowli bardzo ważny pociąg niemiecki. Za czasów niedostatków w sklepach spożywczych do "ziemniaczarki" przywożono produkty typu: kawa, pomarańcze, arbuzy by później stąd rozwozić to po całym Słupcu. To też można było wyszpiegować co to na Słupiec akurat "rzucą".
Obecnie budowla jest w dużym stopniu wykorzystywana gospodarczo i przedsiębiorczo o czym świadczą szyldy i napisy na niej. Jest tutaj m. in. Klub – Drink – Bar „Czarownica” (pot. „Jankiel”, jakby ktoś szukał to tak właśnie pytać), Centrum Materiałów Budowlanych, drukarnia (wcześniej w jej miejscu była siłownia) i w małym kąciku wypożyczalnia kaset i płyt z filmami. Jeżeli ktoś wie coś więcej o historii tej naszej „ziemniaczarki” z przyjemnością bym go wysłuchał. - - Mikrob - -

" Wg mnie ZIEMNIACZARKA to magazyn kolejowy.Mały murek przed i duży murek za ZIEMNIACZARKĄ to elementy zakończenia torowiska, które przechodziło na "przestrzał" przez magazyn. Przy tym dużym murku jeszcze na początku lat 80-tych widoczne były spore elementy drewniane (blokada,odbojnica?). Tory z ZIEMNIACZARKI były połączone z główną linią kolejową jakieś 70 metrów od magazynu w stronę dużego murka. Teraz jest to niewidoczne bo stoją tam garaże ale kiedyś bawiliśmy sie na tych torach.
Co do nazwy -myślę, że pochodzi ona od charakterystycznego nasypu ziemnego , którym cały magazyn był obsypany (nasypy zniwelowano kilka lat temu - a sięgały one aż do okien wentylacyjnych). Z daleka wyglądało to jakby wielki dach stal na ziemi.
Ciekawostka jest też fakt, że na ścianie od strony Nowej Rudy w 1981 ktoś napisał SOLIDARNOŚĆ WALCZY! - zamalowała go Milicja (całe osiedle 30-lecia o tym mówiło)." - - Mark Polski - -

  • /foto/196/196153m.jpg
    2006
  • /foto/196/196156m.jpg
    2006
  • /foto/196/196158m.jpg
    2006
  • /foto/196/196163m.jpg
    2006
  • /foto/211/211575m.jpg
    2008
  • /foto/211/211576m.jpg
    2008
  • /foto/329/329413m.jpg
    2010
  • /foto/4505/4505968m.jpg
    2014

Zdzisław K.°

Poprzednie: ul. Żeromskiego Stefana Strona Główna Następne: Hotel Złoty Las