MENU
Pałac przy ul. Korfantego, wille Schäfera iul. Wawrzyniaka. [vorwerk]. Poprzednio dodał: vorwerk° - Data: 2003-12-07 Odsłon: 5818

Dodał: wito° - Data: 2013-09-04 23:24:04 - Odsłon: 9139
Lata 1900-1920


Dzielnica Krzyki zlokalizowana jest między rzeką Ślęzą, a Partynicami i Borkiem. Wieś wzmiankowana była już w 1425 roku jako Cretern, położona w okolicach obecnej ulicy Wawrzyniaka. W 1795 roku wieś wraz z karczmą była własnością szpitala św. Trójcy. Wtedy też zaledwie 7 domostw zamieszkiwanych było przez 30 mieszkańców. Po 1830 roku obszar Krzyków był własnością prywatną. W poł. XIX wieku było już 16 domów i 120 mieszkańców zajmujących się głównie ogrodnictwem. Wieś Krzyki włączono w 1928 roku do miasta Wrocławia.

Krzyki szybko przekształciły się w podmiejską dzielnicę. W latach 30. powstała zabudowa willowa i wielorodzinna, m.in. Osiedle Policyjne . Po wojnie zabudowę uzupełniono domami jednorodzinnymi, a w połowie lat 70. osiedlem „Przyjaźni Polsko-Radzieckiej” (ob. Przyjaźni). W latach 80. zbudowano kościół św. Trójcy i stadion WKS przy ulicy Skarbowców z kompleksem basenów kąpielowych. Kolejny rozwój dzielnicy zaczął następować od połowy lat 90. poprzez budowę osiedli przy ul. Gradowej, Zefirowej, Róży Wiatrów, Skarbowców i Porannej. W połowie pierwszej dekady XXI wieku rozpoczęto rozbudowę mieszkalną wzdłuż ul. Krzyckiej i Skarbowców.

Od 1743 do 1845 - Kritern (kłótnik)
Od 1845 do 1945 - Krietern (kłótnicy)
Od 1945 - Krzyki

  • /foto/5/005950m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/271/271641m.jpg
    1905 - 1930
  • /foto/310/310513m.jpg
    1910
  • /foto/5674/5674160m.jpg
    1910
  • /foto/348/348776m.jpg
    1911 - 1939
  • /foto/445/445456m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/434/434491m.jpg
    1928 - 1929
  • /foto/5544/5544712m.jpg
    1934
  • /foto/6933/6933443m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/6933/6933445m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/6933/6933446m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/11/11940m.jpg
    2004
  • /foto/28/28521m.jpg
    2005
  • /foto/284/284842m.jpg
    2009
  • /foto/395/395465m.jpg
    2011
  • /foto/3209/3209019m.jpg
    2012
  • /foto/3831/3831486m.jpg
    2013
  • /foto/5998/5998765m.jpg
    2016
  • /foto/5998/5998779m.jpg
    2016
  • /foto/5998/5998892m.jpg
    2016
  • /foto/5998/5998985m.jpg
    2016
  • /foto/6062/6062523m.jpg
    2016
  • /foto/6062/6062526m.jpg
    2016
  • /foto/6062/6062532m.jpg
    2016
  • /foto/6062/6062546m.jpg
    2016
  • /foto/6062/6062547m.jpg
    2016
  • /foto/6062/6062553m.jpg
    2016
  • /foto/6062/6062559m.jpg
    2016
  • /foto/6361/6361162m.jpg
    2016
  • /foto/6967/6967268m.jpg
    2017

Aukcje internetowe

Poprzednie: 2012-2013 Remont wieży i rekonstrukcja hełmu Strona Główna Następne: Dom nr 16


Gość: sebasr | 2004-01-19 13:48:14
Budynki na dolnym lewym rysunku jeszcze istnieja. Ciekawy, ktory to byl rok?
arkadoo - Administrator | 2010-09-27 19:58:41
Czy to byłoby bramą wejściową do pałacu widocznego w lewym-górnym rogu?
maras - Administrator | 2010-09-27 21:15:40
Całkiem możliwe...
Virzzz - Administrator | 2010-09-27 21:16:33
Dla mnie zgryz (chwilowy mam nadzieję). Zakładając datację pocztówki na pierwszą dekadę XX wieku powinienem raczej bez kłopotów odnaleźć na planach z 1910-14 zarys owego pałacu i dopiero próbować identyfikować ze wskazaną przez Ciebie bramą. Tymczasem jego zarysu najzwyczajniej nie widzę ;) Oczywiście w żaden sposób nie podważam tutaj przypisania - jedynie nie potrafię ze 100% pewnością potwierdzić jego lokalizacji. ABMW się kłania....
Virzzz - Administrator | 2010-09-27 21:20:18
To że go nie widzę to oczywiście nie oznacza wcale, że go tam nie ma :)) Mogę mieć zbyt mało materiału porównawczego, być przyślepawy albo też pałac został gruntownie przebudowany i jego zarys uległ zmianie...
Virzzz - Administrator | 2010-09-27 21:23:00
Nazwa Schlosspark Strasse czyli ob. ul Korfantego nie wzięła się przecież z niczego ;]
arkadoo - Administrator | 2012-01-30 08:36:55
Virzzz, dasz radę namierzyć ten pałac, gdzie stał?
Virzzz - Administrator | 2012-01-30 20:30:09
- trochę nie ten okres ale może coś wyczytasz... Pokrążę nieco po rejonie ale bez gwarancji...:)
(o¿o) | 2012-01-30 21:34:44
Nie wiem czy dalsza dyskusja ma sens wszystko jest już chyba jasne
Virzzz - Administrator | 2012-01-30 21:49:18
Inne ścieżki (vide plan wod-kan) - ten sam wynik. Myślę, że nie odbiorę Arkadoo frajdy z możliwości założenia tak długo poszukiwanego obiektu :)
arkadoo - Administrator | 2012-01-30 21:58:54
Dopisz proszę to zdjęcie z naniesieniem na planie do 59035
arkadoo - Administrator | 2012-01-30 19:40:58
Czyli pałac stał mniej więcej w tym miejscu - , a pozostałością po nim może być ta brama -
Virzzz - Administrator | 2012-01-30 21:40:28
Brama mi się nieco "gryzie" z klasyczną do bólu sylwetką pałacu - bardziej pasując do landhausującej stylistyki willi z pocz. XXw, których sporo w okolicy. Zerknij na - parcela Korfantego 8-12 siedmioosiowa bryła flankowana tarasami czy oranżeriami. Ma toto rację bytu? :)
BPB | 2012-02-01 09:37:49
W roku 1922 ówczesny właściciel pałacu Adolf Abraham gruntownie go przebudował nadając mu charakter zbliżony do modernistycznej willi, autorami projektu byli architekci Moritz Hadda i Leo Schlesinger.
wito | 2012-01-30 21:53:39
aha :)
wito | 2012-03-30 12:54:01
A te wille Szefera ?
zuf | 2013-09-05 10:56:17
Wille przy Krzyckiej. Po lewej po prawej (?)
JacekMariusz | 2015-04-04 23:11:10
Ten pałac został prawidłowo zlokalizowany na rogu Korfantego i Rapackiego, należy pamiętać, że miał tylko 7 okien i być może istniejący budynek w tym miejscu powstał na fundamentach pałacu, tak często robiono po wojnie ze względu na koszty
JacekMariusz | 2015-04-04 23:18:33
Fragment górny prawy, wille Szefera - po stronie lewej ok tak jak opisano, ten po prawej do złudzenia przypomina północną elewację budynku przy ul. Krzyckiej 22 i to chyba jest ten dom, wszystko pasuje łącznie z perspektywą pocztówki. link do prawej jest nieprawidłowy, to jest dom po drugiej strony ulicy i nie pasuje do widokówki.
JacekMariusz | 2015-04-04 23:25:46
Wiele z tych domów po stronie prawej już nie istnieje. Ale widać dom po stronie lewej, na dole po stronie lewej tego domu była piekarnia Kubiaków a od frontu na parterze ich sklep. Obecnie budynek jest w fazie 50% rozbiórki.
JacekMariusz | 2015-04-04 23:35:51
Budynki po stronie prawej albo bardzo dawno temu były wyburzone, albo były jakąś fantazją rysownika. W chwili obecnej nie można żadnego z narysowanych budynków przyporządkować do tam istniejących. Budynki na pocztówce stoją w linii, a obecnie, nawet stare są w różnej odległości od drogi. Wygląd budynków nie przypomina tych które się zachowały, chodzi o budynek na rogu ul Szronowej i Wawrzyniaka