MENU
Ludność niemiecka opuszcza Wrocław. Fot. John Vachon. [Pierwotnie dodane: 2004-10-16 przez: Siloy°, Odsłon: 4802]

Dodał: Virzzz - Administrator° - Data: 2013-08-07 00:53:07 - Odsłon: 14376
Rok 1946


Renoma - centrum handlowe oraz biurowiec przy ul. Świdnickiej 40. Powierzchnia całkowita budynku wynosi 99 500 m2 (w tym 31 000 m2 pow. handlowej oraz 10 000 m2 pow. biurowej). Centrum dysponuje parkingiem na 680 samochodów.

Berlińska firma handlowa Wertheim planowała wzniesienie swego domu handlowego we Wrocławiu jeszcze przed I wojną światową. Jednak swe plany zrealizowała dopiero w 1928 r. wznosząc przy obecnej ul. Świdnickiej 40 monumentalny, siedmiokondygnacyjny gmach. W konkursie architektonicznym zwyciężył projekt "Wratislaviae" Hermanna Dernburga, który pokonał tak znanych architektów jak Theo Effenberger, Ludwig Moshamer, Herman Wahlich czy Erich Mendelshon. Budynek o kubaturze 160 000 m3, powierzchni 35 000 m2 i wysokości 32 m wzniesiono na działce o powierzchni 6200 m2. Stalową konstrukcję szkieletową o wadze 3800 t wykonała Huta "Karol" (Carlshütte) z Wałbrzycha (później wykonała też konstrukcję kina Capitol). Do sklepu wchodziło się przez sześć wejść (główne od ul. Świdnickiej), a komunikację poziomą i pionową umożliwiały klatki schodowe (w tym dwie otwarte, przy wewnętrznych czterokondygnacyjnych dziedzińcach), windy (cztery osobowe i pięć towarowo-osobowych) oraz schody ruchome. Obok sklepów istniał także salon fryzjerski, atelier fotograficzne, sala rekreacyjna, restauracja z tarasem i ogród zimowy proj. E.M. Lessera. Z zewnątrz wyróżniały się horyzontalne pasy okien oddzielone wąskimi lizenami i wyłożone jasną glazurą ścianki podparapetowe. Na lizenach umieszczono rzeźby portretowe, które wykonali Ulrich Nitschke i Hans Klakow.

Pomimo zbombardowania 12 marca 1945 r. i wywołanego nim kilkudniowego pożaru, zdecydowano się na odbudowę. Otwarcie częściowo odremontowanego (parter i piętro) domu towarowego zbiegło się z otwarciem Wystawy Ziem Odzyskanych, a dokonał go min. Hilary Minc 21 lipca 1948 r. W ciągu pierwszego dnia Powszechny Dom Towarowy obsłużył 7909 klientów, by drugiego ta liczba wzrosła do ponad 15 000 osób. Od 1949 r. przystąpiono do odbudowy kolejnych pięter. W następnych latach w wyniku konkursu na łamach "Słowa Polskiego" dom towarowy otrzymał nazwę "Renoma".

(za: Atlas architektury Wrocławia, tom I)

  • /foto/323/323645m.jpg
    1925 - 1927
  • /foto/323/323649m.jpg
    1925 - 1927
  • /foto/2/002621m.jpg
    1927
  • /foto/424/424118m.jpg
    1929
  • /foto/424/424119m.jpg
    1929
  • /foto/424/424120m.jpg
    1929
  • /foto/424/424121m.jpg
    1929
  • /foto/3630/3630042m.jpg
    1929
  • /foto/3728/3728145m.jpg
    1929
  • /foto/232/232542m.jpg
    1929
  • /foto/409/409382m.jpg
    1929 - 1930
  • /foto/4286/4286553m.jpg
    1929 - 1930
  • /foto/452/452223m.jpg
    1930
  • /foto/4879/4879605m.jpg
    1930
  • /foto/173/173295m.jpg
    1930
  • /foto/284/284505m.jpg
    1930
  • /foto/5/005819m.jpg
    1930 - 1932
  • /foto/259/259288m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/406/406399m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/409/409381m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/6900/6900269m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/407/407513m.jpg
    1930 - 1936
  • /foto/432/432324m.jpg
    1930 - 1936
  • /foto/190/190124m.jpg
    1930 - 1937
  • /foto/398/398491m.jpg
    1930 - 1937
  • /foto/442/442343m.jpg
    1930 - 1937
  • /foto/4/004043m.jpg
    1930 - 1938
  • /foto/28/28745m.jpg
    1930 - 1938
  • /foto/194/194767m.jpg
    1930 - 1938
  • /foto/3759/3759921m.jpg
    1930 - 1938
  • /foto/369/369108m.jpg
    1930 - 1939
  • /foto/369/369110m.jpg
    1930 - 1939
  • /foto/13/13575m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/369/369106m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/7711/7711453m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/33/33165m.jpg
    1931
  • /foto/6110/6110793m.jpg
    1931
  • /foto/409/409380m.jpg
    1931 - 1939
  • /foto/106/106833m.jpg
    1932 - 1934
  • /foto/3539/3539938m.jpg
    1932 - 1934
  • /foto/26/26327m.jpg
    1932 - 1938
  • /foto/64/64570m.jpg
    1932 - 1938
  • /foto/3229/3229885m.jpg
    1932 - 1939
  • /foto/6858/6858064m.jpg
    1933
  • /foto/5156/5156434m.jpg
    1935
  • /foto/6748/6748444m.jpg
    1935
  • /foto/109/109552m.jpg
    1935 - 1937
  • /foto/416/416333m.jpg
    1935 - 1938
  • /foto/5189/5189532m.jpg
    1936
  • /foto/360/360769m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/3389/3389025m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/380/380760m.jpg
    1937
  • /foto/7263/7263642m.jpg
    1937
  • /foto/4644/4644226m.jpg
    1938
  • /foto/16/16249m.jpg
    1938
  • /foto/5/005743m.jpg
    1938 - 1940
  • /foto/444/444955m.jpg
    1938 - 1940
  • /foto/4017/4017616m.jpg
    1938 - 1942
  • /foto/6189/6189685m.jpg
    1939 - 1940
  • /foto/365/365080m.jpg
    1940
  • /foto/7609/7609288m.jpg
    1940
  • /foto/23/23149m.jpg
    1942
  • /foto/413/413270m.jpg
    1942
  • /foto/3670/3670652m.jpg
    1945
  • /foto/6727/6727986m.jpg
    1945
  • /foto/310/310258m.jpg
    1945
  • /foto/272/272569m.jpg
    1945 - 1948
  • /foto/113/113453m.jpg
    1945 - 1955
  • /foto/6/006782m.jpg
    1945 - 1975
  • /foto/6/006402m.jpg
    1946
  • /foto/102/102575m.jpg
    1946
  • /foto/102/102578m.jpg
    1946
  • /foto/102/102579m.jpg
    1946
  • /foto/423/423108m.jpg
    1946
  • /foto/392/392276m.jpg
    1946 - 1947
  • /foto/77/77031m.jpg
    1947
  • /foto/4608/4608366m.jpg
    1947
  • /foto/5483/5483742m.jpg
    1947
  • /foto/245/245592m.jpg
    1947
  • /foto/440/440600m.jpg
    1947 - 1948
  • /foto/443/443510m.jpg
    1947 - 1948
  • /foto/3496/3496954m.jpg
    1947 - 1948
  • /foto/3/003853m.jpg
    1948
  • /foto/15/15909m.jpg
    1948
  • /foto/15/15910m.jpg
    1948
  • /foto/31/31312m.jpg
    1948
  • /foto/67/67914m.jpg
    1948
  • /foto/126/126220m.jpg
    1948
  • /foto/183/183558m.jpg
    1948
  • /foto/257/257206m.jpg
    1948
  • /foto/406/406733m.jpg
    1948
  • /foto/414/414646m.jpg
    1948
  • /foto/415/415416m.jpg
    1948
  • /foto/3260/3260517m.jpg
    1948
  • /foto/3385/3385785m.jpg
    1948
  • /foto/5771/5771910m.jpg
    1948
  • /foto/6610/6610135m.jpg
    1948
  • /foto/6298/6298927m.jpg
    1948
  • /foto/3518/3518038m.jpg
    1948
  • /foto/223/223187m.jpg
    1948
  • /foto/3522/3522319m.jpg
    1948 - 1949
  • /foto/3522/3522321m.jpg
    1948 - 1949
  • /foto/3522/3522322m.jpg
    1948 - 1950
  • /foto/223/223389m.jpg
    1948 - 1952
  • /foto/0/000254m.jpg
    1949
  • /foto/102/102588m.jpg
    1949
  • /foto/4506/4506645m.jpg
    1949
  • /foto/5563/5563876m.jpg
    1949
  • /foto/403/403882m.jpg
    1949 - 1950
  • /foto/438/438083m.jpg
    1949 - 1950
  • /foto/181/181693m.jpg
    1950
  • /foto/67/67696m.jpg
    1950
  • /foto/254/254819m.jpg
    1950 - 1955
  • /foto/4624/4624305m.jpg
    1950 - 1955
  • /foto/4996/4996578m.jpg
    1950 - 1955
  • /foto/8/8505m.jpg
    1950 - 1960
  • /foto/6158/6158389m.jpg
    1951
  • /foto/406/406735m.jpg
    1951 - 1952
  • /foto/4344/4344103m.jpg
    1952
  • /foto/122/122907m.jpg
    1952
  • /foto/3708/3708509m.jpg
    1953
  • /foto/4517/4517274m.jpg
    1953
  • /foto/432/432755m.jpg
    1953 - 1954
  • /foto/4733/4733929m.jpg
    1954
  • /foto/4876/4876188m.jpg
    1954
  • /foto/4517/4517385m.jpg
    1954
  • /foto/27/27110m.jpg
    1954 - 1958
  • /foto/5599/5599785m.jpg
    1954 - 1962
  • /foto/3528/3528949m.jpg
    1955
  • /foto/5/005862m.jpg
    1955 - 1959
  • /foto/252/252768m.jpg
    1955 - 1965
  • /foto/344/344203m.jpg
    1955 - 1965
  • /foto/342/342887m.jpg
    1956
  • /foto/4741/4741231m.jpg
    1956
  • /foto/255/255205m.jpg
    1956
  • /foto/238/238490m.jpg
    1957
  • /foto/3529/3529944m.jpg
    1957
  • /foto/4740/4740058m.jpg
    1957
  • /foto/7840/7840445m.jpg
    1958
  • /foto/310/310752m.jpg
    1958 - 1965
  • /foto/3877/3877657m.jpg
    1959
  • /foto/4105/4105580m.jpg
    1959
  • /foto/7962/7962002m.jpg
    1959
  • /foto/3810/3810268m.jpg
    1960
  • /foto/13/13370m.jpg
    1960 - 1961
  • /foto/192/192749m.jpg
    1960 - 1963
  • /foto/364/364896m.jpg
    1960 - 1964
  • /foto/6035/6035011m.jpg
    1960 - 1966
  • /foto/8/8114m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/11/11772m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/27/27742m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/4966/4966211m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/4966/4966212m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/184/184668m.jpg
    1961
  • /foto/403/403340m.jpg
    1961
  • /foto/334/334671m.jpg
    1961
  • /foto/441/441110m.jpg
    1962
  • /foto/454/454120m.jpg
    1962
  • /foto/3237/3237469m.jpg
    1962
  • /foto/360/360946m.jpg
    1962 - 1969
  • /foto/3480/3480512m.jpg
    1963 - 1968
  • /foto/104/104824m.jpg
    1964
  • /foto/343/343470m.jpg
    1964
  • /foto/395/395303m.jpg
    1964
  • /foto/6972/6972806m.jpg
    1964
  • /foto/5958/5958007m.jpg
    1964 - 1968
  • /foto/5958/5958008m.jpg
    1964 - 1968
  • /foto/5958/5958009m.jpg
    1964 - 1968
  • /foto/261/261887m.jpg
    1965
  • /foto/392/392287m.jpg
    1965
  • /foto/3843/3843178m.jpg
    1965
  • /foto/39/39013m.jpg
    1965 - 1967
  • /foto/3433/3433412m.jpg
    1965 - 1967
  • /foto/318/318291m.jpg
    1965 - 1968
  • /foto/318/318292m.jpg
    1965 - 1968
  • /foto/11/11352m.jpg
    1965 - 1975
  • /foto/176/176258m.jpg
    1965 - 1975
  • /foto/3590/3590733m.jpg
    1966
  • /foto/3245/3245143m.jpg
    1967
  • /foto/59/59657m.jpg
    1968
  • /foto/308/308906m.jpg
    1968 - 1970
  • /foto/9/9492m.jpg
    1968 - 1972
  • /foto/4040/4040958m.jpg
    1969
  • /foto/357/357851m.jpg
    1969 - 1970
  • /foto/425/425671m.jpg
    1969 - 1970
  • /foto/6617/6617841m.jpg
    1970
  • /foto/166/166135m.jpg
    1970 - 1974
  • /foto/24/24846m.jpg
    1971
  • /foto/256/256481m.jpg
    1971
  • /foto/3578/3578822m.jpg
    1971
  • /foto/5198/5198345m.jpg
    1971
  • /foto/3231/3231963m.jpg
    1972
  • /foto/3622/3622168m.jpg
    1972
  • /foto/6750/6750318m.jpg
    1975
  • /foto/392/392292m.jpg
    1975 - 1978
  • /foto/388/388352m.jpg
    1980
  • /foto/48/48821m.jpg
    1981
  • /foto/6520/6520098m.jpg
    1981 - 1982
  • /foto/18/18002m.jpg
    1981 - 1983
  • /foto/4758/4758337m.jpg
    1983
  • /foto/61/61402m.jpg
    1984
  • /foto/126/126363m.jpg
    1985 - 1990
  • /foto/5416/5416347m.jpg
    1986
  • /foto/307/307053m.jpg
    1986
  • /foto/3804/3804771m.jpg
    1988 - 1989
  • /foto/281/281622m.jpg
    1989
  • /foto/89/89332m.jpg
    1991
  • /foto/4043/4043688m.jpg
    1991
  • /foto/4043/4043690m.jpg
    1991
  • /foto/388/388354m.jpg
    1994
  • /foto/374/374308m.jpg
    1996
  • /foto/32/32508m.jpg
    1997
  • /foto/13/13904m.jpg
    1999
  • /foto/18/18820m.jpg
    2001 - 2003
  • /foto/22/22490m.jpg
    2003
  • /foto/17/17359m.jpg
    2004
  • /foto/7/7331m.jpg
    2004
  • /foto/36/36394m.jpg
    2004
  • /foto/27/27888m.jpg
    2005
  • /foto/61/61674m.jpg
    2005
  • /foto/62/62383m.jpg
    2005
  • /foto/135/135183m.jpg
    2006
  • /foto/145/145702m.jpg
    2006
  • /foto/90/90886m.jpg
    2006
  • /foto/90/90887m.jpg
    2006
  • /foto/106/106547m.jpg
    2006
  • /foto/106/106548m.jpg
    2006
  • /foto/121/121663m.jpg
    2006
  • /foto/115/115180m.jpg
    2006
  • /foto/7286/7286890m.jpg
    2006
  • /foto/131/131618m.jpg
    2007
  • /foto/3415/3415052m.jpg
    2007
  • /foto/133/133053m.jpg
    2007
  • /foto/135/135670m.jpg
    2007
  • /foto/144/144558m.jpg
    2007
  • /foto/269/269396m.jpg
    2009
  • /foto/274/274989m.jpg
    2009
  • /foto/275/275681m.jpg
    2009
  • /foto/275/275774m.jpg
    2009
  • /foto/275/275775m.jpg
    2009
  • /foto/275/275776m.jpg
    2009
  • /foto/3376/3376964m.jpg
    2009
  • /foto/3376/3376966m.jpg
    2009
  • /foto/3376/3376972m.jpg
    2009
  • /foto/286/286958m.jpg
    2009
  • /foto/281/281754m.jpg
    2009
  • /foto/3379/3379031m.jpg
    2009
  • /foto/3349/3349015m.jpg
    2009
  • /foto/3257/3257754m.jpg
    2010
  • /foto/311/311172m.jpg
    2010
  • /foto/347/347802m.jpg
    2010
  • /foto/359/359592m.jpg
    2010
  • /foto/396/396626m.jpg
    2011
  • /foto/3608/3608846m.jpg
    2011
  • /foto/450/450814m.jpg
    2012
  • /foto/4372/4372488m.jpg
    2013
  • /foto/3651/3651041m.jpg
    2013
  • /foto/3651/3651223m.jpg
    2013
  • /foto/3651/3651246m.jpg
    2013
  • /foto/4244/4244603m.jpg
    2013
  • /foto/4105/4105225m.jpg
    2013
  • /foto/5496/5496774m.jpg
    2013
  • /foto/4657/4657418m.jpg
    2014
  • /foto/5137/5137247m.jpg
    2014
  • /foto/4858/4858786m.jpg
    2014
  • /foto/4948/4948567m.jpg
    2014
  • /foto/4953/4953974m.jpg
    2014
  • /foto/5099/5099960m.jpg
    2014
  • /foto/5055/5055343m.jpg
    2014
  • /foto/5086/5086352m.jpg
    2014
  • /foto/5380/5380822m.jpg
    2015
  • /foto/5727/5727328m.jpg
    2015
  • /foto/5860/5860021m.jpg
    2016
  • /foto/6116/6116023m.jpg
    2016
  • /foto/6194/6194381m.jpg
    2016
  • /foto/6292/6292135m.jpg
    2016
  • /foto/6393/6393882m.jpg
    2016
  • /foto/7033/7033380m.jpg
    2018
  • /foto/7779/7779122m.jpg
    2018

inne

Poprzednie: Panoramy i widoki Lądka Zdroju Strona Główna Następne: Sąd Rejonowy


Danuta B. | 2004-10-16 13:41:41
Mam wrażenie, że to jednak Niemcy.
Gość: tadeusz | 2004-10-16 16:51:09
Tak, nasi takich porzadnych wozkow nie mieli...
BAS | 2004-10-17 11:07:51
Polskie napisy na PDT, na Niemców to nie ta pora roku
PP | 2004-10-17 11:16:33
Tak, to są Niemcy opuszczający Wrocław. Zmierzają w kierunku Dworca Świebodzkiego, gdzie znajdował się punkt załadunkowy. Zorganizowane wyjazdy Niemców trwały jeszcze przez większą część 1946 r.
teresa, teresa kozlowski | 2006-09-02 21:25:09
AWAG to jakich skrot ?
teresa, teresa kozlowski | 2006-09-02 21:28:12
Oczywiscie "jakis", a PDT bylo kiedys przeciez AWAG-iem.
PP | 2013-08-07 09:59:08
Dom handlowy Wertheim został w 1937 przejęty przez Allgemeine Warenhaus Gesellschaft GmbH (AWAG)
esski | 2006-09-04 04:46:40
nie sadze aby bylo to zdjecie z aukcji internetowej.
bonczek/hydroforgroup/ | 2006-09-04 07:41:00
To fragment filmu - kroniki
Siloy | 2006-09-04 11:33:43
Zdjęcie powiększyłem, a źródła nie pamiętam bo zdjęcie dodawałem w 2004 roku, ale wydaje mi się ktoś mógł sprzedawać je na aukcji jako po prostu zwykłe zdjęcie, mimo tego iż nie wykluczam że jest to fragment jakiejś kroniki.
Siloy | 2006-09-04 11:43:21
PS Jeśli wiecie z jakiej to konkretnie kroniki to można zamienić źródło ;)
esski | 2006-09-04 18:18:26
To zdjecie nie pochodzi z kroniki filmowej, pochodzi z kroniki wydarzen jakie dzialy sie po otrzymaniu przez Polske pomocy UNRAA, w ramach ogolnej kontroli , rzad USA wyslalbyl na teren ziem zachodnich ekipe kontrolna plus fotografa. Kilka lat temu mialem okazje kupic ksiazke w Chicagowskiej ksiegarni omawiajaca ten temat, Jednym z obrazow bylo to wlasnie zdjecie, przedstawia ono niemcow ze swym ostalym dobytkiem- kierujacych sie na dworzec Swiebodzki by stamtad udac sie transportem kolejowym poza teren ziem przyznanych Polsce.. Mialem to zdjecie kiedys na mojej stronie, ktora nie prowadze juz od 2-3 lat...Zdjecie wybrano do druku z pokaznych zbiorow biblioteki federalnej w Waszyngtonie DC.
Quol | 2006-09-04 22:58:49
Książeczka była niegdyś do nabycia w MPIKu, niestety kosztowała straszne pieniądze.
Virzzz - Administrator | 2013-08-07 00:56:45
Zdjęcie z książki John Vachon, Poland 1946. The Photographs and Letters of John Vachon, Smithsonian Institution Press, Washington and London 1995. "German Deportees, Wroclaw" str. 142.
Wincenty Miros | 2013-08-07 09:08:33
Dobre zdjęcie. Dawny wrocławski PDT jako kiosk.
PP | 2013-08-08 00:34:56
Jeszcze pod nazwą AWAG, która jako pojęciowo neutralna przyjęła się także wśród Polaków
Zdzisław K. | 2013-08-08 17:00:54
Tata mi opowiadał że obywatele niemieccy na Dworcu Świebodzkim w wagonach osobowych dostawali przedział na jedną rodzinę . Natomiast bagaże składowane były w doczepionych wagonach towarowych . Rolnicy dostawali do dyspozycji na dwie rodziny jeden wagon towarowy na inwentarz . Wyjazdy były zorganizowane bez emocji i pośpiechu . Opowiadał mi o tych wyjazdach Niemców dla porównania jak jego rodzinę wysiedlali Niemcy w 1939 roku z gospodarstwa na pomorzu , dając im na opuszczenie domostwa 15 minut i pozwalając zabrać ze sobą to co w rękach unieśli . Tata przyjechał za frontem jako zmilitaryzowany strażnik kolejowy . Jego relacje są dla mnie autorytatywne .
Krzysztof63 | 2013-08-11 19:56:50
Z samej Świdnicy znam kilka relacji, że wyglądało to zupełnie inaczej, przynajmniej w 2 połowie 1945 r. Wszystkie grupy były dokładnie ograbione, Jednemu transportowi przydarzyło się to trzykrotnie, zanim wsadzono ich do pociągów. Wsadzano ich do wagonów towarowych, często ponad 100 osób do jednego wagonu.