Most kolejowy na Nysie Łużyckiej łączy Bad Muskau z Łęknicą. Na początku 1945 roku, w skutek działań wojennych, zarówno ten obiekt, jak i większość innych mostów w okolicy, zostały wysadzone przez wojsko niemieckie. Po utworzeniu na Nysie Łużyckiej nowej granicy pomiędzy państwami, podzielono również odpowiedzialność za utrzymanie mostów granicznych. Mosty zlokalizowane na Nysie Łużyckiej przypadły w utrzymanie polskiej stronie, a mosty na Odrze stronie niemieckiej. Ten w Łęknicy został odbudowany ...
Most kolejowy na Nysie Łużyckiej łączy Bad Muskau z Łęknicą. Na początku 1945 roku, w skutek działań wojennych, zarówno ten obiekt, jak i większość innych mostów w okolicy, zostały wysadzone przez wojsko niemieckie. Po utworzeniu na Nysie Łużyckiej nowej granicy pomiędzy państwami, podzielono również odpowiedzialność za utrzymanie mostów granicznych. Mosty zlokalizowane na Nysie Łużyckiej przypadły w utrzymanie polskiej stronie, a mosty na Odrze stronie niemieckiej. Ten w Łęknicy został odbudowany w połowie lat 50. jednak nigdy nie przywrócono na nim planowego ruchu pociągów. Na moście postawiono zasieki, a po niemieckiej stronie zorganizowano posterunek straży granicznej. Most przez ponad 40 lat pozostawał w gotowości technicznej i w okresie PRL raz w roku był sprawdzany przez wojskowy pociąg inspekcyjny. Ponadto zdarzył się incydent ze zbiegnięciem z Łęknicy polskiego wagonu do Niemiec. Na odcinku Bad Muskau - Weißwasser ruch pasażerski zawieszono już w 1977 roku, a ruch towarowy utrzymał się do 2001 roku. Polski odcinek Tuplice – Łęknica przetrwał w planowym ruchu pasażerskim do 1996 roku, po czym stopniowo wygaszono na nim ruch towarowy. Ostatni wjazd na most pociągu miał miejsce 29 kwietnia 2002 roku - pociąg specjalny ŻAGAŃ 2002 prowadzony parowozem Ty3-2 z Wolsztyna. Po przejeździe pociągu cała linia zaczęła być coraz bardziej dewastowana. Śladem rozebranego toru po polskiej stronie wytyczono ścieżkę rowerową. Sporym problemem dla turystycznego wykorzystania mostu okazał się jego formalny międzynarodowy status. Ostatecznie w 2015 roku udało się zrealizować projekt, przebudować most i udostępnić turystom jako ciąg rowerowo-pieszy. Choć zdemontowano nawierzchnię, to jednak zaakcentowano kolejową historię tego obiektu w formie imitacji toru i tablic informacyjnych. (moose za A. Klauza)
Pokaż więcej
Pokaż mniej