Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Schron bojowy I (dawny)
5
 
Droga Orlicka
17
 
Schron bojowy II (dawny)
2
 
 
 
 
  ID: 3823531

Droga wojewódzka nr 389 / Autostrada Sudecka

Sudetenstraße



 
Droga wojewódzka nr 389 w Sudetach, w Górach Bystrzyckich i górach Orlickich o długości ok. 42 km, łącząca drogę krajową nr 8 na przełęczy Polskie Wrota z drogą krajową nr 33 w Międzylesiu. Została zbudowana w drugim ćwierćwieczu XX wieku. Należy do najwyżej położonych szos asfaltowych w Polsce. Otwierają się z niej widoki Kotliny Kłodzkiej, Masywu Śnieżnika i Doliny Orlicy (tekst źródłowy - wikipedia). Autostrada sudecka - na odcinku Spalona - przełęcz nad Porębą - Gniewoszów nazywana była także ...
Droga wojewódzka nr 389 w Sudetach, w Górach Bystrzyckich i górach Orlickich o długości ok. 42 km, łącząca drogę krajową nr 8 na przełęczy Polskie Wrota z drogą krajową nr 33 w Międzylesiu. Została zbudowana w drugim ćwierćwieczu XX wieku. Należy do najwyżej położonych szos asfaltowych w Polsce. Otwierają się z niej widoki Kotliny Kłodzkiej, Masywu Śnieżnika i Doliny Orlicy (tekst źródłowy - wikipedia). Autostrada sudecka - na odcinku Spalona - przełęcz nad Porębą - Gniewoszów nazywana była także drogą Göringa. Na tym odcinku miała typowy charakter obronny - militarny: wybudowano parę schronów wojskowych a pod drogą korytarze minerskie.

Dodatkowy opis od "bynio":
Po ukończeniu drogi Orlickiej, w 1933 r. inżynieryjne prace budowlano-modernizacyjne przeniosły się w dolinę Dzikiej Orlicy. Od Rozdroża pod Hutniczą Kopą droga Nr 389, przyjmując nazwę Autostrady sudeckiej, wkracza na tereny doliny Dzikiej Orlicy. Popularną wśród starszego pokolenia nazwą tej trasy jest określenie droga Göringa. Według krążących opowieści w pobliskie dzikie, rozległe, pełne zwierzyny lasy na przełomie lat 30. i 40. XX w. przyjeżdżał na polowania „wielki łowczy III Rzeszy” Hermann Göring. Istniejącą, pośledniej jakości drogę prowadzącą w kierunku Mostowic ulepszono. Poszerzono jezdnię, przyjmując jako minimum 7 m, pobocza utwardzano żwirem, czasem nawet brukiem, aby przypadkowe zjechanie pojazdu z twardej nawierzchni nie wywoływało zapadania się kół. Przy ostatnich zabudowaniach Mostowic w lewo od doliny Dzikiej Orlicy, pod północnymi zboczami Małej Wrzosówki Autostrada sudecka wspina się na Przełęcz Spaloną. Ten odcinek jest fragmentem zmodernizowanej drogi łączącej Bystrzycę Kłodzką z Mostowicami. Począwszy od Przełęczy Spalonej, w kierunku Gniewoszowa budowę szosy trawersującej zbocza Sasina, Sasanki, Jagodnej, Jedlnika i Gniewosza w masywie Gór Bystrzyckich, rozpoczęto w 1936 r. całkowicie od podstaw, wykorzystując przy tym wszystkie najnowsze osiągnięcia ówczesnej myśli technicznej. Wcześniej w tym rejonie nie istniały żadne drogi jezdne. Przy drodze, na Przełęczy Spalonej w pobliżu schroniska „Jagodna”, znajdują się zachowane do czasów obecnych bunkry: jeden, przeznaczony dla czterech żołnierzy uzbrojonych w karabiny maszynowe oraz drugi dla dziewięciu z dwoma karabinami maszynowymi i działkiem przeciwpancernym. Następne dwa schrony, dla podobnej obsady i uzbrojenia, usytuowane zostały w rejonie Przełęczy nad Porębą. Dodatkowo, ok. 1,5 km od Przełęczy nad Porębą, poniżej ostrego zakrętu drogi istniał system chodników minowych umożliwiający zniszczenie jej w tym miejscu na odcinku ponad 50 m. Dwa zespoły fortyfikacji skutecznie zamykać mogły fragment Autostrady Sudeckiej prowadzącej tutaj najbardziej stromymi, wschodnimi zboczami Sasanki i Jagodnej. Mieszkańcy wsi Poręba, którzy przybyli na te tereny po drugiej wojnie światowej, wspominają o magazynach wojskowych lub tajemniczym zakładzie przemysłowym. Czy to jednak prawda? Nie wiadomo. Bunkry zamaskowano w sposób przypominający wiejskie chaty i w 1938 r. drogę oddano do użytku.
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1932
    komentarze: 1
    Droga Sudecka w okolicach Świeradowa-Zdroju (Die Sudetenstraße ...
  • Data: 1936-1938
    komentarze: 9
    Odcinek drogi w Górach Orlickich i Bystrzyckich zwany Autostradą ...
  • Data: 1936-1938
    komentarze: 4
    Autostrada Sudecka- Trasa Goringa ; odcinek od schroniska Jagodna ...
  • Data: 1936-1938
    komentarze: 1
    Autostrada Sudecka.
  • Data: 1936-1938
    komentarze: 0
    Budowa Autostrady Sudeckiej w Górach Bystrzyckich
  • Data: 1936-1938
    komentarze: 0
    Budowa Autostrady Sudeckiej w Górach Bystrzyckich
  • Data: 1936-1938
    komentarze: 0
    Budowa Autostrady Sudeckiej w Górach Bystrzyckich
  • Data: 1936-1938
    komentarze: 0
    Budowa Autostrady Sudeckiej w Górach Bystrzyckich
  • Data: 1936-1938
    komentarze: 0
    Budowa Autostrady Sudeckiej w Górach Bystrzyckich
  • Data: 1936-1938
    komentarze: 0
    Budowa Autostrady Sudeckiej w Górach Bystrzyckich
  • Data: 1936-1938
    komentarze: 0
    Budowa Autostrady Sudeckiej w Górach Bystrzyckich
  • Data: 1936-1938
    komentarze: 0
    Budowa Autostrady Sudeckiej w Górach Bystrzyckich
  • Data: 1936-1938
    komentarze: 0
    Autostrada Sudecka w Górach Bystrzyckich
  • Data: 1936-1938
    komentarze: 0
    Autostrada Sudecka w Górach Bystrzyckich
  • Data: 1936-1938
    komentarze: 11
    Autostrada Sudecka w Górach Bystrzyckich
  • Data: 1936-1938
    komentarze: 0
    Autostrada Sudecka w Górach Bystrzyckich
  • Data: 1936-1938
    komentarze: 0
    Autostrada Sudecka w Górach Bystrzyckich
  • Data: 1936-1938
    komentarze: 0
    Autostrada Sudecka w Górach Bystrzyckich
  • Data: 1936-1938
    komentarze: 1
    Autostrada Sudecka w Górach Bystrzyckich
  • Data: 1936-1938
    komentarze: 0
    Autostrada Sudecka w Górach Bystrzyckich
  • Data: 1936-1939
    komentarze: 11
    Stan: Wieś Poręba w dolinie, a za nią obszerne zbocze góry Dębosz, ...
  • Data: 1960-1980
    komentarze: 1
    Droga Goringa : na odcinku Spalona - przeł nad Porębą.
  • Data: 1974
    komentarze: 0
    Droga Sudecka.
  • Data: 1996
    komentarze: 0
    Autostrada Sudecka - zniszczona nawierzchnia drogi w Lasówce.
  • Data: 1996
    komentarze: 1
    Autostrada Sudecka na Przełęczy Spalona.
  • Data: 1996
    komentarze: 0
    Autostrada Sudecka na odcinku Przełęcz Spalona - Gniewoszów.
  • Data: 1996
    komentarze: 0
    Autostrada Sudecka - jeden ze słupków granicznych na odcinku Przełęcz ...
  • Data: 1996
    komentarze: 0
    Autostrada Sudecka na odcinku Przełęcz Spalona - Gniewoszów.
  • Data: 1996
    komentarze: 0
    Autostrada Sudecka - wjazd do wsi Gniewoszów od strony Przełęczy ...
  • Data: 2007-01-06
    komentarze: 0
    "Stara" droga przez Lasówkę (w tle schronisko "Szarotka")
  • Data: 2007-01-06
    komentarze: 0
    Lasówka - wycinka drzew wzdłuż drogi
  • Data: 2008-08-11
    komentarze: 0
    Wjazd do Lasówki nową asfaltową drogą (sierpień 2008r.)
  • Data: 2012-03-21
    komentarze: 0
    Ul. Zieleniecka od "Stokłos" w kierunku wyjazdu z Zieleńca.
  • Data: 2013-01-19
    komentarze: 1
    Zmrożona Spalona.
  • Data: 2013-01-19
    komentarze: 1
    Droga w kierunku Spalonej powyżej domu nr 10.
  • Data: 2013-01-19
    komentarze: 1
    Droga główna w kierunku Mostowic.
  • Data: 2013-01-19
    komentarze: 1
    Droga główna w Mostowicach w kierunku kościoła.
  • Data: 2013-01-19
    komentarze: 2
    Droga główna w Mostowicach ok. 100m. przed kościołem w kierunku ...
  • Data: 2013-08-02
    komentarze: 1
    Wzdłuż grzbietu biegnie droga wojewódzka 389, zwana szumnie autostradą ...
  • Data: 2014-08-02
    komentarze: 0
    Droga nr 389 w Spalonej na wysokości schroniska. Kierunek Kudowa ...

Droga wojewódzka nr 389 / Autostrada Sudecka na innych fotografiach
  • 2013
  • 2013
  • 2013
  • 2014
  • 2014
  • 1930 - 1944
  • 1936
  • 2015
  • 2015
  • 2016
  • 2018