MENU
Wrocławski tramwaj nr 6 na ulicy miasta...

Dodał: maras - Administrator° - Data: 2013-04-15 00:30:55 - Odsłon: 4608
Rok 1912

Berolina – oznaczenie tramwaju elektrycznego wytwarzanego w latach 1898–1903 i eksploatowanego w Berlinie i Wrocławiu. Wagony typu Berolina to jednoczłonowe, dwustronne i dwukierunkowe wozy produkowane w wersji silnikowej i doczepnej - biernej. Drewniane pudło wagonu osadzono na dwuosiowym podwoziu. Stanowisko motorniczego umieszczono na otwartym pomoście, zaś przedział pasażerski oddzielono przesuwanymi drzwiami. Wewnątrz zamontowano naprzeciw siebie drewniane ławy.
Tramwaje Berolina były dostarczane do Berlina w latach 1898–1903 w dwóch wersjach:

Alt-Berolina
Neu-Berolina

W zależności od zapotrzebowania montowano jednak silniki rozmaitych producentów o zróżnicowanej mocy, a wagony dostosowywano do indywidualnych wymagań przewoźnika.

Na bazie wersji Neu w zakładach Linke-Hofmann Werke wyprodukowano w latach 1901–1902 serię wozów dla przewoźników we Wrocławiu. Podwozia wagonów dostarczyła wrocławska firma Eisenwerk Gustav Trelenberg, a wersje dla poszczególnych przewoźników różniły się szczegółami budowy układów hamulcowych.
Wagony eksploatowane we Wrocławiu również poddawane były modernizacjom i przebudowom, a ostatecznie zostały wycofane w latach 30. Część z nich wykorzystywano później jako tabor gospodarczy.

Po II wojnie światowej dwa egzemplarze z 1901 roku (silnikowy i doczepny) odbudowano, dostosowując je przy tym do współczesnych wymagań tak technicznych (widoczną z zewnątrz różnicą w stosunku do oryginału jest pantograf typu "wiedeńskiego", który zastąpił stosowany niegdyś pałąk, a później "lirę"), jak i potrzeb wynikających z przepisów ruchu drogowego (np. oświetlenie i kierunkowskazy); kursują one jako Jaś i Małgosia na linii turystycznej Towarzystwa Miłośników Wrocławia. Początkowo wagony muzealne pomalowane były na kremowo-niebiesko, a następnie uzyskały malowanie biało-czerwone, widoczne do dziś.

Za

  • /foto/418/418945m.jpg
    1897
  • /foto/7637/7637897m.jpg
    1898 - 1905
  • /foto/440/440786m.jpg
    1900
  • /foto/440/440797m.jpg
    1900
  • /foto/4353/4353233m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/323/323972m.jpg
    1900 - 1908
  • /foto/4604/4604838m.jpg
    1900 - 1908
  • /foto/1/001519m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/35/35481m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/443/443260m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/0/000190m.jpg
    1904 - 1915
  • /foto/423/423295m.jpg
    1905
  • /foto/444/444990m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/4221/4221297m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/271/271340m.jpg
    1906
  • /foto/3456/3456023m.jpg
    1908
  • /foto/5098/5098247m.jpg
    1910
  • /foto/422/422720m.jpg
    1910 - 1915

Aukcje internetowe

Poprzednie: Zamek Stary Książ Strona Główna Następne: Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego


wito-Administrator | 2013-04-15 10:50:34
xxxxm-Rynek-Dworzec Główny-Hubska (Kamienna-Bardzka Strehlener Tor).
wito-Administrator | 2013-04-15 10:55:01
"Willst du jedoch zum Tor von Strehlen, mußt du die 6. Linie wählen." :)
wito-Administrator | 2013-04-15 11:00:14
Gądów-Lotnisko-Huby-Hubska ?
wilk.wroclaw | 2013-04-15 13:50:34
sympatyczne jest to, że ten "font", czcionka, którą pisane były numery wozów, przetrwała do czasów nam współczesnych
Dariusz_kr | 2013-06-28 22:03:33
Interesująca ręczna piasecznica :-)