MENU
Budowla w widoku z kierunku południowego. Zwraca opływowy kształt betonowej rampy i wystające śruby.

Dodał: Krzysztof Bach° - Data: 2013-03-27 23:42:36 - Odsłon: 2737
27 marca 2013

Data: 2013:03:27 16:16:54   ISO: 1600   Ogniskowa: 24 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D3100   Przysłona: f/9   Ekspozycja: 10/3200 s  


Bunkier takie przeznaczenie tej budowli przedstawił zapytany kolejarz. Tajemniczy krąg ceglany i podstawa betonowa znajdują sie przy torach około 400 metrów na południe od dworca w Świdnicy Miasto. Dlatego prośba o potwierdzenie przeznaczenia tej tajemniczej budowli. Nie zawsze znajdują się przy torach. Ta akurat jest i położona w najwyższym miejscu górującym nad okolicą.
Temat podrzucił Wojtek OKI który stara się wyjaśnić tą zagadkę na; tam też podobne kregi z innego rejonu też do ustalenia dokładnej lokalizacji, jak i wstępne ustalenia ich przeznaczenia.
- pierwsza wersja że to były studnie głębinowe z masywnym zamykanym włazem.
- druga że może to podstawa działka przeciwlotniczego. Tutaj by pasowało, z jednej strony broni podejścia do stacji a z przeciwnej wiadukty.
- trzecia, że może żuraw kolejowy. (tu raczej odpada bo niema dojazdu do niby tej rampy).
- czwarta , że to bunkier. Tylko patrząc na popękaną i cześciowo uszkodzoną podstawę betonową, nigdzie nie widać zbrojenia.
- piąta, (najbardziej prawdopodobna) że jest to stanowisko strzeleckie. Podłużne rowki w koronie obiektu wyznaczające osiem kierunków świata służyły do zamocowania drewnianej powierzchni służącej do podparcia rąk strzelcowi. Wewnętrzna okrągła część korony umożliwiała zamocowanie karabinu maszynowego na obrotowej osi.

A rzeczywistość może być całkiem inna.
Na przykład betonowa niby rampa to betonowa podstawa pod słup energetyczny, jeszcze teraz wystają śruby o średnicy około 30mm.
Podobne obiekty są jeszcze w Dzierżoniowie ;
/Krzysztof Bach/

  • /foto/3695/3695058m.jpg
    2000 - 2012
  • /foto/3767/3767938m.jpg
    2013
  • /foto/3767/3767968m.jpg
    2013
  • /foto/3767/3767977m.jpg
    2013
  • /foto/3767/3767981m.jpg
    2013
  • /foto/3767/3767991m.jpg
    2013
  • /foto/3768/3768004m.jpg
    2013
  • /foto/3768/3768006m.jpg
    2013
  • /foto/3768/3768013m.jpg
    2013

Krzysztof Bach°

Poprzednie: Pałac Pilczyce Strona Główna Następne: Schron I


SP32 | 2019-04-28 19:35:35
Ta "rampa" to prawdopodobnie fundament po bramce sygnałowej do której przymocowane były semafory wjazdowe do stacji. Rozwiązania takie stosowano na stacjach węzłowych gdy szczupłość miejsca nie pozwalała na ustawienie semafora pomiędzy torami schodzących się linii kolejowych, ponadto w takim przypadku odpadała konieczność wykonania przepustów pędniowych. Z racji pozbawienia po 1945 r. linii nr 137 jednego toru problem zapewne przestał istnieć.
Zdzisław K. | 2019-04-28 20:51:54
Taki podobny pomost można sobie skleić . Podobne rozwiązanie . Tomasz.