MENU
Skrzyżowanie ul. Piłsudskiego i ul. Świdnickiej.

Dodał: maras - Administrator° - Data: 2013-02-28 22:48:41 - Odsłon: 15060
Lata 1973-1975

Data: 2013:02:28 20:41:42  

Ulica w kształcie, w jakim możemy ją częściowo podziwiać do dzisiaj powstała dopiero w drugiej połowie XIX wieku. Wcześniej była to zwykła polna droga, rzadko zabudowana wiejskimi domami, za którymi ciągnęły się rozległe ogrody. Właśnie od tych ogrodów wzięła się przedwojenna nazwa ulicy – Gartenstrasse. Nazwę tą wprowadzono oficjalnie w 1823 r., lecz we wcześniejszych wiekach można spotkać także inne nazwy. Odcinek od ul. Grabiszyńskiej do ul. Stawowej zwano Wielkim Wygonem (Große Anger), a od ul. Stawowej do ul. Dworcowej Nowym Wygonem (Neue Anger) później określany jako Angergasse. Ten ostatni odcinek nosił też czasowo nazwę Am Oberschlesischen Bahnhof lub Am Hauptbahnhof (sam plac przed Dworcem Głównym). Jakby tego było mało to do 1906 r. do Gartenstr. zaliczana była także obecna ul. Gabrieli Zapolskiej. Szybki rozwój ulicy nastąpił po wyburzeniu przez Francuzów fortyfikacji miejskich w 1807 r., a następnie przez wybudowanie w połowie XIX w. najpierw Dworca Górnośląskiego, a następnie Dworca Głównego. Ulica stała się reprezentacyjną arterią Przedmieścia Świdnickiego. W rejonie dworca powstawały hotele (Kronprinz, Nord, Vier Jahreszeiten), ośrodki kulturalne (Dom Koncertowy, obecny Teatr Polski, kino Capitol), urzędy (Śląski Sejm Krajowy, Dyrekcja Kolei).

W czasie II wojny światowej zabudowa ulicy została w znacznym stopniu zniszczona. Luki w zabudowie zaczęto uzupełniać już w latach 50. i 60. na północnej stronie ulicy i w rejonie placu Legionów. W 1961 r. ulicę przedłużono od pl. Legionów od pl. Orląt Lwowskich.
Przez pierwsze dwa powojenne lata ulica nosiła przetłumaczoną niemiecką nazwę czyli była to ul. Ogrodowa. W kwietniu 1947 r. patronem ulicy został Karol Świerczewski (1897-1947), generał, działacz komunistyczny, zabity 28 III 1947 r. przez oddział UPA pod Jabłonkami w Bieszczadach. Od 1992 r. patronem jest marszałek Józef Klemens Piłsudski (1867-1935), pierwszy Marszałek Polski, mąż stanu, Naczelnik Państwa, dwukrotny premier II RP.

  • /foto/440/440280m.jpg
    1875 - 1890
  • /foto/8399/8399752m.jpg
    1899
  • /foto/7464/7464913m.jpg
    1900
  • /foto/6324/6324322m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/1/001329m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/56/56526m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/6754/6754578m.jpg
    1903
  • /foto/6290/6290450m.jpg
    1904
  • /foto/8456/8456512m.jpg
    1904
  • /foto/276/276072m.jpg
    1904 - 1905
  • /foto/352/352390m.jpg
    1905
  • /foto/5734/5734177m.jpg
    1905
  • /foto/85/85046m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/128/128554m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/413/413869m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/4049/4049056m.jpg
    1905 - 1916
  • /foto/390/390418m.jpg
    1906
  • /foto/3832/3832628m.jpg
    1908
  • /foto/40/40631m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/56/56412m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/4405/4405860m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/5646/5646405m.jpg
    1910 - 1930
  • /foto/321/321824m.jpg
    1911
  • /foto/5405/5405414m.jpg
    1912
  • /foto/6273/6273192m.jpg
    1912
  • /foto/3229/3229746m.jpg
    1913
  • /foto/3379/3379703m.jpg
    1920
  • /foto/7034/7034598m.jpg
    1923
  • /foto/7034/7034599m.jpg
    1923
  • /foto/3392/3392258m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/5620/5620220m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/5793/5793955m.jpg
    1925 - 1943
  • /foto/26/26736m.jpg
    1930
  • /foto/4356/4356557m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/28/28604m.jpg
    1930 - 1944
  • /foto/302/302318m.jpg
    1930 - 1944
  • /foto/7536/7536571m.jpg
    1931
  • /foto/135/135957m.jpg
    1933 - 1938
  • /foto/316/316775m.jpg
    1933 - 1943
  • /foto/205/205230m.jpg
    1933 - 1944
  • /foto/8182/8182443m.jpg
    1934 - 1940
  • /foto/261/261953m.jpg
    1935
  • /foto/6738/6738074m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/4838/4838156m.jpg
    1935 - 1944
  • /foto/6490/6490124m.jpg
    1935 - 1944
  • /foto/350/350571m.jpg
    1936 - 1940
  • /foto/3646/3646186m.jpg
    1937
  • /foto/3824/3824082m.jpg
    1937
  • /foto/5305/5305775m.jpg
    1937
  • /foto/5358/5358374m.jpg
    1937
  • /foto/74/74294m.jpg
    1937
  • /foto/74/74297m.jpg
    1937
  • /foto/74/74298m.jpg
    1937
  • /foto/181/181583m.jpg
    1937
  • /foto/181/181640m.jpg
    1937
  • /foto/229/229266m.jpg
    1938
  • /foto/361/361908m.jpg
    1938
  • /foto/6243/6243113m.jpg
    1938
  • /foto/59/59212m.jpg
    1938
  • /foto/59/59213m.jpg
    1938
  • /foto/135/135953m.jpg
    1938
  • /foto/7180/7180967m.jpg
    1940
  • /foto/4429/4429010m.jpg
    1942
  • /foto/5501/5501522m.jpg
    1942
  • /foto/5776/5776019m.jpg
    1943
  • /foto/7790/7790265m.jpg
    1945
  • /foto/364/364324m.jpg
    1945 - 1947
  • /foto/6559/6559964m.jpg
    1945 - 1947
  • /foto/36/36665m.jpg
    1945 - 1948
  • /foto/59/59833m.jpg
    1945 - 1948
  • /foto/13/13452m.jpg
    1945 - 1955
  • /foto/422/422823m.jpg
    1946
  • /foto/422/422826m.jpg
    1946
  • /foto/5682/5682536m.jpg
    1946
  • /foto/217/217496m.jpg
    1946 - 1948
  • /foto/4436/4436073m.jpg
    1946 - 1948
  • /foto/3912/3912763m.jpg
    1947
  • /foto/5651/5651590m.jpg
    1947
  • /foto/5701/5701269m.jpg
    1947
  • /foto/310/310359m.jpg
    1947
  • /foto/8/8592m.jpg
    1947 - 1962
  • /foto/207/207928m.jpg
    1948
  • /foto/413/413815m.jpg
    1948
  • /foto/3518/3518051m.jpg
    1948
  • /foto/3735/3735494m.jpg
    1948
  • /foto/365/365351m.jpg
    1950 - 1955
  • /foto/4517/4517399m.jpg
    1953
  • /foto/318/318957m.jpg
    1953 - 1955
  • /foto/4520/4520356m.jpg
    1954
  • /foto/357/357843m.jpg
    1954 - 1955
  • /foto/205/205239m.jpg
    1955
  • /foto/4517/4517378m.jpg
    1955
  • /foto/5889/5889635m.jpg
    1955
  • /foto/5890/5890222m.jpg
    1955
  • /foto/305/305335m.jpg
    1955
  • /foto/6455/6455191m.jpg
    1955 - 1956
  • /foto/8/8723m.jpg
    1955 - 1958
  • /foto/234/234306m.jpg
    1956
  • /foto/372/372484m.jpg
    1956
  • /foto/7/7996m.jpg
    1956 - 1960
  • /foto/233/233916m.jpg
    1957
  • /foto/234/234486m.jpg
    1957
  • /foto/234/234668m.jpg
    1957
  • /foto/237/237945m.jpg
    1957
  • /foto/3901/3901691m.jpg
    1957
  • /foto/5682/5682004m.jpg
    1957
  • /foto/7001/7001152m.jpg
    1957
  • /foto/4007/4007557m.jpg
    1957 - 1958
  • /foto/72/72472m.jpg
    1958
  • /foto/3905/3905891m.jpg
    1958
  • /foto/3943/3943272m.jpg
    1958
  • /foto/3905/3905893m.jpg
    1958
  • /foto/184/184697m.jpg
    1959
  • /foto/5768/5768562m.jpg
    1959 - 1960
  • /foto/8112/8112811m.jpg
    1959 - 1960
  • /foto/3906/3906957m.jpg
    1960
  • /foto/352/352958m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/5805/5805765m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/5971/5971502m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/30/30149m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/349/349520m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/355/355713m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/3196/3196791m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/3951/3951790m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/4084/4084989m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/408/408581m.jpg
    1961
  • /foto/441/441002m.jpg
    1961
  • /foto/5971/5971770m.jpg
    1961
  • /foto/333/333884m.jpg
    1961
  • /foto/5771/5771439m.jpg
    1961 - 1962
  • /foto/68/68589m.jpg
    1962
  • /foto/390/390763m.jpg
    1962
  • /foto/425/425077m.jpg
    1962
  • /foto/4036/4036720m.jpg
    1962
  • /foto/4266/4266376m.jpg
    1962
  • /foto/4431/4431633m.jpg
    1962
  • /foto/6067/6067248m.jpg
    1962
  • /foto/3525/3525131m.jpg
    1962 - 1963
  • /foto/4270/4270551m.jpg
    1962 - 1965
  • /foto/436/436118m.jpg
    1963
  • /foto/3325/3325655m.jpg
    1963
  • /foto/3325/3325829m.jpg
    1963
  • /foto/293/293694m.jpg
    1963
  • /foto/293/293878m.jpg
    1963
  • /foto/293/293879m.jpg
    1963
  • /foto/3884/3884194m.jpg
    1963 - 1968
  • /foto/305/305947m.jpg
    1963 - 1970
  • /foto/39/39467m.jpg
    1964
  • /foto/87/87471m.jpg
    1964
  • /foto/87/87472m.jpg
    1964
  • /foto/107/107329m.jpg
    1964
  • /foto/440/440249m.jpg
    1964
  • /foto/5805/5805755m.jpg
    1964
  • /foto/6072/6072106m.jpg
    1964
  • /foto/6436/6436106m.jpg
    1964
  • /foto/6617/6617765m.jpg
    1964
  • /foto/423/423467m.jpg
    1965
  • /foto/3681/3681153m.jpg
    1965
  • /foto/5593/5593144m.jpg
    1965
  • /foto/422/422621m.jpg
    1965
  • /foto/413/413623m.jpg
    1965
  • /foto/3516/3516233m.jpg
    1965 - 1967
  • /foto/3878/3878888m.jpg
    1965 - 1967
  • /foto/352/352959m.jpg
    1965 - 1970
  • /foto/3785/3785495m.jpg
    1965 - 1970
  • /foto/7226/7226935m.jpg
    1965 - 1970
  • /foto/422/422590m.jpg
    1966
  • /foto/5637/5637311m.jpg
    1966
  • /foto/6472/6472234m.jpg
    1966
  • /foto/293/293880m.jpg
    1966
  • /foto/3525/3525288m.jpg
    1966
  • /foto/3525/3525297m.jpg
    1966
  • /foto/3525/3525701m.jpg
    1966
  • /foto/3525/3525712m.jpg
    1966
  • /foto/3525/3525744m.jpg
    1966
  • /foto/3525/3525777m.jpg
    1966
  • /foto/6457/6457154m.jpg
    1966
  • /foto/7/007030m.jpg
    1966
  • /foto/306/306600m.jpg
    1966 - 1967
  • /foto/3931/3931402m.jpg
    1967
  • /foto/4066/4066768m.jpg
    1967
  • /foto/13/13124m.jpg
    1967 - 1969
  • /foto/12/12771m.jpg
    1967 - 1970
  • /foto/12/12798m.jpg
    1967 - 1970
  • /foto/12/12845m.jpg
    1967 - 1970
  • /foto/12/12850m.jpg
    1967 - 1970
  • /foto/12/12851m.jpg
    1967 - 1970
  • /foto/12/12852m.jpg
    1967 - 1970
  • /foto/13/13091m.jpg
    1967 - 1970
  • /foto/13/13093m.jpg
    1967 - 1970
  • /foto/13/13096m.jpg
    1967 - 1970
  • /foto/13/13154m.jpg
    1967 - 1970
  • /foto/13/13171m.jpg
    1967 - 1970
  • /foto/13/13172m.jpg
    1967 - 1970
  • /foto/13/13290m.jpg
    1967 - 1970
  • /foto/13/13426m.jpg
    1967 - 1970
  • /foto/174/174816m.jpg
    1967 - 1972
  • /foto/4036/4036684m.jpg
    1968
  • /foto/6066/6066545m.jpg
    1968
  • /foto/6153/6153607m.jpg
    1968
  • /foto/6282/6282499m.jpg
    1968
  • /foto/185/185217m.jpg
    1968
  • /foto/4673/4673670m.jpg
    1968 - 1969
  • /foto/314/314952m.jpg
    1968 - 1970
  • /foto/450/450530m.jpg
    1969
  • /foto/3236/3236264m.jpg
    1969
  • /foto/6066/6066389m.jpg
    1969
  • /foto/6072/6072108m.jpg
    1969
  • /foto/6072/6072274m.jpg
    1969
  • /foto/7882/7882709m.jpg
    1969
  • /foto/367/367983m.jpg
    1969 - 1974
  • /foto/367/367990m.jpg
    1969 - 1974
  • /foto/3319/3319197m.jpg
    1970
  • /foto/3466/3466227m.jpg
    1970
  • /foto/7857/7857993m.jpg
    1970
  • /foto/83/83466m.jpg
    1970
  • /foto/166/166140m.jpg
    1970 - 1974
  • /foto/306/306670m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/5971/5971575m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/6620/6620996m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/135/135868m.jpg
    1970 - 1978
  • /foto/135/135872m.jpg
    1970 - 1978
  • /foto/135/135875m.jpg
    1970 - 1978
  • /foto/135/135884m.jpg
    1970 - 1978
  • /foto/253/253513m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/409/409053m.jpg
    1971
  • /foto/3248/3248131m.jpg
    1972
  • /foto/5535/5535572m.jpg
    1972
  • /foto/3619/3619888m.jpg
    1972 - 1974
  • /foto/5743/5743410m.jpg
    1973
  • /foto/251/251438m.jpg
    1973
  • /foto/6605/6605823m.jpg
    1973 - 1975
  • /foto/6591/6591743m.jpg
    1974
  • /foto/233/233021m.jpg
    1974
  • /foto/5738/5738413m.jpg
    1975
  • /foto/8333/8333412m.jpg
    1975
  • /foto/8333/8333423m.jpg
    1975
  • /foto/40/40420m.jpg
    1975 - 1976
  • /foto/271/271026m.jpg
    1975 - 1978
  • /foto/3344/3344865m.jpg
    1975 - 1980
  • /foto/6401/6401560m.jpg
    1975 - 1980
  • /foto/6744/6744511m.jpg
    1975 - 1980
  • /foto/6617/6617415m.jpg
    1976
  • /foto/316/316117m.jpg
    1977
  • /foto/6206/6206677m.jpg
    1977
  • /foto/5945/5945424m.jpg
    1978
  • /foto/6362/6362761m.jpg
    1978 - 1980
  • /foto/439/439662m.jpg
    1978 - 1989
  • /foto/242/242386m.jpg
    1979
  • /foto/6066/6066434m.jpg
    1979
  • /foto/7169/7169782m.jpg
    1979
  • /foto/110/110198m.jpg
    1980
  • /foto/110/110201m.jpg
    1980
  • /foto/64/64924m.jpg
    1980
  • /foto/6363/6363379m.jpg
    1980
  • /foto/5804/5804974m.jpg
    1980
  • /foto/1/001484m.jpg
    1980 - 1984
  • /foto/4853/4853787m.jpg
    1980 - 1985
  • /foto/398/398547m.jpg
    1980 - 1986
  • /foto/65/65149m.jpg
    1981
  • /foto/6021/6021874m.jpg
    1981 - 1982
  • /foto/324/324934m.jpg
    1981 - 1983
  • /foto/259/259834m.jpg
    1982
  • /foto/258/258625m.jpg
    1982
  • /foto/312/312402m.jpg
    1982
  • /foto/206/206550m.jpg
    1983
  • /foto/206/206554m.jpg
    1983
  • /foto/206/206560m.jpg
    1983
  • /foto/7329/7329660m.jpg
    1983
  • /foto/7329/7329688m.jpg
    1983
  • /foto/61/61401m.jpg
    1984
  • /foto/3405/3405424m.jpg
    1984
  • /foto/3902/3902140m.jpg
    1985
  • /foto/8163/8163247m.jpg
    1985 - 1989
  • /foto/7788/7788489m.jpg
    1985 - 1990
  • /foto/7788/7788496m.jpg
    1985 - 1990
  • /foto/6595/6595578m.jpg
    1987
  • /foto/378/378390m.jpg
    1988
  • /foto/358/358798m.jpg
    1989
  • /foto/358/358799m.jpg
    1989
  • /foto/6724/6724926m.jpg
    1989
  • /foto/281/281591m.jpg
    1989
  • /foto/281/281593m.jpg
    1989
  • /foto/6600/6600430m.jpg
    1992
  • /foto/315/315873m.jpg
    1993 - 1994
  • /foto/387/387866m.jpg
    1994
  • /foto/388/388697m.jpg
    1994
  • /foto/3450/3450831m.jpg
    1996
  • /foto/5176/5176867m.jpg
    1996
  • /foto/7730/7730504m.jpg
    1996
  • /foto/3706/3706344m.jpg
    1997
  • /foto/3706/3706352m.jpg
    1997
  • /foto/3809/3809904m.jpg
    1997
  • /foto/13/13578m.jpg
    1997
  • /foto/53/53875m.jpg
    1997
  • /foto/67/67058m.jpg
    1997
  • /foto/129/129517m.jpg
    1997
  • /foto/3347/3347412m.jpg
    1997
  • /foto/5567/5567092m.jpg
    1997
  • /foto/4/004899m.jpg
    1997
  • /foto/4/004900m.jpg
    1997
  • /foto/19/19062m.jpg
    1997
  • /foto/312/312974m.jpg
    1997
  • /foto/6747/6747518m.jpg
    1997
  • /foto/6747/6747520m.jpg
    1997
  • /foto/325/325102m.jpg
    1999
  • /foto/325/325105m.jpg
    1999
  • /foto/325/325107m.jpg
    1999
  • /foto/325/325110m.jpg
    1999
  • /foto/334/334015m.jpg
    1999
  • /foto/295/295704m.jpg
    1999
  • /foto/4/004383m.jpg
    2000
  • /foto/4/004395m.jpg
    2000
  • /foto/380/380736m.jpg
    2001
  • /foto/298/298018m.jpg
    2001
  • /foto/3/003730m.jpg
    2002
  • /foto/4/004487m.jpg
    2004
  • /foto/12/12151m.jpg
    2004
  • /foto/17/17844m.jpg
    2004
  • /foto/32/32685m.jpg
    2005
  • /foto/295/295287m.jpg
    2005
  • /foto/47/47137m.jpg
    2005
  • /foto/105/105647m.jpg
    2006
  • /foto/105/105648m.jpg
    2006
  • /foto/131/131699m.jpg
    2006
  • /foto/135/135185m.jpg
    2006
  • /foto/135/135628m.jpg
    2006
  • /foto/140/140177m.jpg
    2006
  • /foto/140/140258m.jpg
    2006
  • /foto/140/140262m.jpg
    2006
  • /foto/85/85568m.jpg
    2006
  • /foto/85/85381m.jpg
    2006
  • /foto/108/108342m.jpg
    2006
  • /foto/96/96920m.jpg
    2006
  • /foto/96/96923m.jpg
    2006
  • /foto/6591/6591095m.jpg
    2006
  • /foto/5607/5607484m.jpg
    2006
  • /foto/113/113993m.jpg
    2006
  • /foto/126/126706m.jpg
    2007
  • /foto/126/126707m.jpg
    2007
  • /foto/130/130372m.jpg
    2007
  • /foto/130/130375m.jpg
    2007
  • /foto/146/146996m.jpg
    2007
  • /foto/150/150333m.jpg
    2007
  • /foto/174/174848m.jpg
    2007
  • /foto/149/149671m.jpg
    2007
  • /foto/169/169338m.jpg
    2007
  • /foto/6379/6379641m.jpg
    2007
  • /foto/5936/5936017m.jpg
    2008
  • /foto/5936/5936022m.jpg
    2008
  • /foto/7281/7281213m.jpg
    2008
  • /foto/7281/7281235m.jpg
    2008
  • /foto/215/215929m.jpg
    2008
  • /foto/5732/5732580m.jpg
    2008
  • /foto/223/223769m.jpg
    2008
  • /foto/268/268410m.jpg
    2009
  • /foto/268/268412m.jpg
    2009
  • /foto/268/268413m.jpg
    2009
  • /foto/308/308731m.jpg
    2009
  • /foto/308/308737m.jpg
    2009
  • /foto/316/316024m.jpg
    2010
  • /foto/320/320231m.jpg
    2010
  • /foto/321/321685m.jpg
    2010
  • /foto/322/322130m.jpg
    2010
  • /foto/367/367485m.jpg
    2011
  • /foto/373/373794m.jpg
    2011
  • /foto/378/378282m.jpg
    2011
  • /foto/405/405988m.jpg
    2011
  • /foto/421/421796m.jpg
    2011
  • /foto/6894/6894899m.jpg
    2012
  • /foto/3685/3685250m.jpg
    2013
  • /foto/3685/3685257m.jpg
    2013
  • /foto/3877/3877951m.jpg
    2013
  • /foto/4230/4230198m.jpg
    2013
  • /foto/4291/4291197m.jpg
    2013
  • /foto/4251/4251887m.jpg
    2013
  • /foto/4672/4672106m.jpg
    2014
  • /foto/5495/5495336m.jpg
    2014
  • /foto/4714/4714005m.jpg
    2014
  • /foto/4746/4746136m.jpg
    2014
  • /foto/5030/5030242m.jpg
    2014
  • /foto/5030/5030245m.jpg
    2014
  • /foto/5635/5635367m.jpg
    2015
  • /foto/7514/7514558m.jpg
    2015
  • /foto/5985/5985371m.jpg
    2016
  • /foto/5991/5991610m.jpg
    2016
  • /foto/6250/6250939m.jpg
    2016
  • /foto/6342/6342611m.jpg
    2016
  • /foto/6342/6342623m.jpg
    2016
  • /foto/6342/6342632m.jpg
    2016
  • /foto/7339/7339574m.jpg
    2016
  • /foto/6382/6382430m.jpg
    2016
  • /foto/6575/6575789m.jpg
    2017
  • /foto/6602/6602290m.jpg
    2017
  • /foto/6620/6620817m.jpg
    2017
  • /foto/6620/6620819m.jpg
    2017
  • /foto/6620/6620820m.jpg
    2017
  • /foto/6632/6632115m.jpg
    2017
  • /foto/6632/6632146m.jpg
    2017
  • /foto/6666/6666209m.jpg
    2017
  • /foto/6742/6742679m.jpg
    2017
  • /foto/6742/6742680m.jpg
    2017
  • /foto/6933/6933391m.jpg
    2017
  • /foto/7005/7005876m.jpg
    2017
  • /foto/7242/7242347m.jpg
    2018
  • /foto/7242/7242356m.jpg
    2018
  • /foto/7242/7242383m.jpg
    2018
  • /foto/7242/7242395m.jpg
    2018
  • /foto/7748/7748513m.jpg
    2018
  • /foto/7337/7337688m.jpg
    2018
  • /foto/7362/7362194m.jpg
    2018
  • /foto/7375/7375805m.jpg
    2018
  • /foto/7382/7382112m.jpg
    2018
  • /foto/7402/7402646m.jpg
    2018
  • /foto/7510/7510912m.jpg
    2018
  • /foto/7685/7685377m.jpg
    2018
  • /foto/7969/7969159m.jpg
    2019
  • /foto/8230/8230219m.jpg
    2019
  • /foto/8454/8454490m.jpg
    2020
  • /foto/8454/8454539m.jpg
    2020

Przez wrocławskich ulic sto... Tomasz Sielicki , Muzeum Miejskie Wrocławia , Wrocław 2012

Poprzednie: Starotorze linii 274 (ul. Wrocławska) Strona Główna Następne: Południowo-zachodnia część rynku tzw. Mały Rynek


Poli77 | 2013-03-01 00:09:09
Śmiało trochę później, moda już typowo na lata 70, Żuk blaszak z nową kabiną, Fiaty 125p na zdjęciu dwa więc chwilę już były produkowane. A poza tym pamiętam czerwoną wagę przy arkadach stała jeszcze do początku lat 90, no i saturator, na którym zdjęciu by się nie pojawił to budzi wspomnienia.
maras - Administrator | 2013-03-01 01:14:27
Słusznie, po 1967r. Poprawiam :)
Dariusz Milka | 2013-03-01 13:25:48
I zdjęcie kolorowe dobrej jakości; chyba później niż 1968.
maras - Administrator | 2013-03-01 13:43:23
Kolor to można podkręcić, a co do datowania myślę, że te widełki mogą obejmować rzeczywisty czas wykonania fotografii :)
ref-humbold | 2013-03-01 17:07:23
Widoczna na zdjęciu linia 22 pojawia się dopiero na planie z 1973 Nie ma jaj zaś na planach z 1971 i 1967
maras - Administrator | 2013-03-01 17:16:00
Ok. siła argumentów jest wystarczająca :) Zmieniam datowanie zgodnie z sugestią :)
Dariusz Milka | 2013-03-01 20:55:50
Dla wzmocnienia sugestii dodam, że: 1. Znak przystanku tramwajowego jest podświetlany; 2. Policjant służby drogowej ma nowocześniejszy mundur (chyba).
cezar56 | 2013-03-03 21:58:10
A ja mogę dodać , że asfalt na jezdni jest świeżo położony , kostka brukowa przy torowisku też . Przypominam sobie , że remont Świdnickiej prowadzono dwa razy ( w tamtym czasie ) gdzieś około '71 i później '77. Co do tramwajów to same stare wozy Optuję , że to 1972-3
maras - Administrator | 2013-03-03 22:16:34
Przesunę dolną granicę datowania na 1972 zgodnie z sugestią, dzięki :)
PP | 2013-03-03 22:23:35
To jest dobre datowanie, a moją opinię wiążę z informacją o asfalcie. Położeniem tej nawierzchni, jak to wówczas było w modzie, chciano uczcić robotnicze święto. Robotę, więc zakończono w noc poprzedzającą przemarsz pochodu. Dzień świąteczny okazał się wściekle upalny, na co jedynie z nazwy asfalt tylko czekał, aby swą lepką mazistością pochwycić meszty dziarskich manifestantów. Przekleństwa i złorzeczenia były jedyną odpowiedzią na radosne pohukiwania wodzów narodu. Wróg ludu, po raz kolejny nie pozwolił uśpić klasowej czujności.
Waclaw Grabkowski | 2013-03-03 22:31:47
Zaryzykowałbym 1968 rok. Z takich tramwajów z otwartymi drzwiami z kolesiami wyskakiwaliśmy na pętli Księża Małego (przez dwa lata w drodze do szkoły:). Na zakręcie rzucało się tornister za żywopłot i wykonywało skok w krzaki, które amortyzowały upadek. Takie tramwaje szybko zastąpiono zamykanymi drzwiami, gdyż zdarzały się śmiertelne wypadki, m.in. z powodu ucieczki gapowicza przed łapiduchem, kiedy za parę niezapłaconych groszy facet lądował pod samochodem jadącym obok tramwaju.
maras - Administrator | 2013-03-03 22:54:39
I do połowy lat 70 jeździły z otwartymi drzwiami :)
Waclaw Grabkowski | 2013-03-04 09:28:57
Marku, dodam jako ciekawostkę, że wyskakiwanie i wskakiwanie do tramwajów w l. 1945-1970 było powszechne. Było tak: Na jednym z zakrętów ul. Krakowskiej (przy ul. Wilczej) pewien człowiek przez lata wyskakiwał ( z wielką gracją i brawurą) z tramwaju, gdyż właśnie mieszkał przy zakręcie. Raz mu się nie udało i wyłożył się na bruku gubiąc przy tym kiełbasę. Motorniczy zatrzymał tramwaj i podszedł do leżącego. Blady motorniczy zemdlał, gdy zobaczył pod kołami przeciętą kiełbasę :)
cezar56 | 2013-03-05 18:49:55
Ja wyskakiwałem z tramwaju jeszcze w '73-4 . Koledzy z klasy którzy mieszkali parę przystanków dalej nie wypuszczali mnie na moim przystanku przy Wielkiej i dlatego często zdarzało się wyskakiwać , albo na Rondzie albo nawet przed moim przystankiem .
MacGyver_74 | 2016-12-12 20:21:54
Błękitny Żuk przy przystanku to model produkowany od 1973 roku.
maras - Administrator | 2016-12-12 20:28:39
Ok.
Tomen | 2016-12-12 21:50:08
Chyba trzeba zmienić treść piosenki na "Mkną po szynach czerwone tramwaje":)
MacGyver_74 | 2016-12-12 22:03:21
Po wojnie wrocławskie tramwaje przemalowano na wzór Lwowskich na niebiesko. Pomiędzy 1952 a 1954 przemalowano je wzór widocznych na zdjęciu. Od 1973 do końca lat 70-tych przywrócono wcześniejsze malowanie.
maras - Administrator | 2016-12-12 22:04:14
Jak pisano tekst piosenki (Krystyna Wnukowska -1951 lub 1952) to po Wrocławiu jeździły jednak niebieskie tramwaje :) O historii piosenki można poczytać i posłuchać :)