MENU
Jelenia Góra (Hirschberg i. Rsgb). Tor kolejki (konnej?), obok Wzgórza Krzywoustego, użytkowany zapewne do transportu w kierunku wytwórni ścieru drzewnego i dalej do papierni w Borowym Jarze. Wcześniej mógł służyć przy budowie pobliskiego mostu kolejowego nad Bobrem (1864-1866 r.)

Dodał: misiekjga° - Data: 2013-02-06 18:00:18 - Odsłon: 4555
Lata 1900-1945


Malowniczy przełom Bobru jest od wielu lat atrakcją Jeleniej Góry. Kończy się on zaporą która piętrzy wodę w Jezioro Modre, nad którym zbudowano schronisko Perła Zachodu. Jezioro, jak i schronisko leżą w gminie Jeżów Sudecki we wsi Siedlęcin. Teren należący do Jeleniej Góry to Wzgórze Krzywoustego z wieżą widokową i dwa szlaki spacerowe: górą - nad przełomem, dołem wzdłuż brzegu Bobru. Na szlaku górnym zwanym niegdyś Ogrodem Muz, albo Helikonem był urządzony park z wieloma obiektami - pomnikami, świątynią dumania. Na dolnym szlaku były leśne kawiarenki, wodopoje. Dzisiaj, aż do Perły Zachodu nie ma nic. W 2003 roku wybudowano na całym szlaku ścieżkę rowerową. Weltende to elektrownia i papiernia na samym początku Jeziora Modrego, ale na końcu odcinka jeleniogórskiego Bobru.


  • /foto/444/444118m.jpg
    1794
  • /foto/325/325852m.jpg
    1798
  • /foto/9775/9775376m.jpg
    1800 - 1825
  • /foto/9216/9216384m.jpg
    1840
  • /foto/8822/8822743m.jpg
    1875 - 1880
  • /foto/8822/8822740m.jpg
    1878
  • /foto/6660/6660978m.jpg
    1880
  • /foto/394/394647m.jpg
    1887
  • /foto/58/58051m.jpg
    1890
  • /foto/6279/6279327m.jpg
    1900
  • /foto/9044/9044500m.jpg
    1900
  • /foto/9929/9929778m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/359/359914m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/4029/4029527m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/4506/4506611m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/325/325588m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/324/324999m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/326/326197m.jpg
    1901
  • /foto/18/18787m.jpg
    1902
  • /foto/3975/3975636m.jpg
    1905
  • /foto/4830/4830463m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/4071/4071355m.jpg
    1905 - 1912
  • /foto/6837/6837196m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/5076/5076831m.jpg
    1905 - 1919
  • /foto/326/326298m.jpg
    1909
  • /foto/4928/4928640m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/4928/4928679m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/5673/5673719m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/317/317449m.jpg
    1910 - 1930
  • /foto/186/186048m.jpg
    1912 - 1917
  • /foto/452/452314m.jpg
    1912 - 1924
  • /foto/325/325922m.jpg
    1913
  • /foto/6465/6465786m.jpg
    1915 - 1917
  • /foto/7075/7075713m.jpg
    1915 - 1925
  • /foto/4818/4818729m.jpg
    1920 - 1923
  • /foto/3650/3650744m.jpg
    1921 - 1930
  • /foto/3350/3350374m.jpg
    1926
  • /foto/9175/9175490m.jpg
    1926 - 1932
  • /foto/7401/7401266m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/8910/8910510m.jpg
    1930 - 1937
  • /foto/7065/7065347m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/5353/5353531m.jpg
    2015
  • /foto/5509/5509100m.jpg
    2015
  • /foto/5715/5715585m.jpg
    2015

UWAGA! Zbiory nieznanego pochodzenia!

Poprzednie: ul. Żeromskiego Stefana Strona Główna Następne: Kościół św. Marcina


górski | 2013-02-06 22:46:50
O ile dobrze pamiętam, tor miał rozstaw mniejszy niż 1435mm, na oko około 1000mm, podobnie jak tramwaje jeleniogórskie. Nad rzeką torowisko zlikwidowano podczas remontu szlaku do Perły Zachodu, kilka lat temu. Na przedwojennych mapach topograficznych jest zaznaczona wąskotorówka od stacji Jelenia Góra Zachodnia do papierni Weltende w Borowym Jarze. Na fotce odcinek powyżej ujścia Kamiennej, którą widać po prawej.
misiekjga | 2013-02-07 09:37:32
Dzięki za wyjaśnienia j.w.
TW40 | 2016-12-28 20:32:13
Podmianka na lepsze z aukcji; data obiegu 1908.
górski | 2022-04-12 02:47:51 | edytowany: 2022-04-12 17:25:09
Mapa wydana w 1917 roku z zaznaczoną wąskotorówką od zachodniej strony stacji, pod wiaduktem, ul.Różaną , pod pierwszą ścieralnia masy drzewnej (Holzstoff Fbr) do papierni Weltende Tu także widać tor a właściwie północną szynę