MENU
Wiadukt kolejowy pomiędzy przystankiem osobowym PKP Zakrzów Kotowice a wiaduktem kolejowym II ( Siechnice ) .

Dodał: Zdzisław K.° - Data: 2013-01-20 16:50:26 - Odsłon: 3200
29 września 2012

Data: 2012:09:29 13:15:28   ISO: 100   Ogniskowa: 4.2 mm   Aparat: SAMSUNG WB500, WB510 / VLUU WB500 / SAMSUNG HZ10W   Przysłona: f/3.3   Ekspozycja: 1/90 s  

Linia zbudowana od podstaw jako kolej towarowa, mająca odciążyć węzeł opolski i wrocławski od wielkiej ilości składów z węglem z Górnego Śląska i z cementem z okolic Opola. Linia otwarta 1 października 1909 r., miesiąc później otwarto 3 km łącznik między Opolem Wschodnim a Opolem Głównym. Na trasie tylko nieliczne skrzyżowania z drogami, dzięki czemu można było prowadzić pociągi z prędkością 100 km/h. Przed wojną ruch pasażerski obsługiwały parowozy pospieszne serii 38.10 (pruskie P 8, na PKP Ok1). Natomiast ruch podmiejski Wrocławia (w obiegu Wrocław Główny - Siechnice - Jelcz Laskowice i następnie Jelcz Laskowice - Jelcz Miłoszyce, Swojczyce, Wrocław Nadodrze i Wrocław Główny) i obsługiwały akumulatorowe wagony typu Wittfeld. Przed wojną na linii kursowało 5-6 par poc. osobowych na całej trasie i aż 9-11 na odcinkach (niektóre tylko w dni robocze). Po 1945 r. linia była przerwana przez ponad 10 lat przez zniszczenie mostu na Odrze w Czernicy. Wszystkie składy z Opola w Miłoszycach kierowały się już na Wrocław Nadodrze linią 292. W 1963 roku na odcinku Opole - Jelcz Laskowice kursowało 5 par poc. os., a do Wrocławia dojeżdżało 5 par w dni robocze i tylko 2 pary 2 dni wolne. Linię zelektryfikowano w latach 1987-1988 i po raz pierwszy EZT ruszyły tą trasą 29 maja 1988 roku - przy tej okazji PKP otworzyły na trasie 4 nowe przystanki: Borki Opolskie, Tarnowiec Brzeski, Borucice i Kopalina. Dalej utrzymywano regionalny podział trasy na część opolską gdzie w relacji Opole - Jelcz Laskowice kursowało 6 par EZT, a od Jelcza do Wrocławia przez Siechnice 9 par EZT na dobę. Linia pod koniec lat 2000 miała już fatalne parametry techniczne - np. w 2007 r. na odcinku z Biskupic do Czernicy obowiązywała prędkość 20 km/h. Skutkowało to także zapaścią w ruchu pociągów pasażerskich od strony Opola, które nie jest zaiteresowane poprawą oferty przewozowej i zadowala się 1 (!) parą na dobę w relacji Opole - Jelcz Laskowice. Od strony Wrocławia do Jelcza ruch jest przyzwoity i utrzymuje się 7 par pociągów na dobę. Linia została odcinkowo zmodernizowana w latach 2012-2013, jest także szansa że przywrócony zostanie ruch pociągów osobowych (kolej aglomeracyjna) na powiązanej linii 292, stąd wzrosłoby ponownie zainteresowanie tą trasą. (moose - różne źródła)

Kilometraż stacji i przystanków na linii 277 liczony od stacji Opole Groszowice. W nawiasie niemiecki kilometraż liczony od stacji Wrocław Brochów. Stacje węzłowe zaznaczono pogrubioną czcionką. Obiekty nieczynne - kursywą:

- , Opole Groszowice, st., km 0,000 (km 85,78)
- Opole Warsztaty, podg., km 3,000 (nieformalny)
- , Opole Wschodnie, st., km 6,386 (km 79,49)
- , Ciepłownia Opole Wschodnie, bszl., km 7,838 (Oppeln Silesiaweiche, km 76,75)
- , Czarnowąsy, st., km 11,688 (km 74,10)
- , Borki Opolskie, po., km 15,148 (km 70,64)
- , Dobrzeń Wielki, st., km 18,717 (km 67,07)
- , Chróścice, poł., km 22,735 (km 63,05)
- , Popielów, st., km 28,257 (km 57,53)
- , Karłowice, st., km 35,681 (km 50,11)
- , Tarnowiec Brzeski, po., km 40,715 (km 46,30)
- , Mąkoszyce, po., km 43,935 (km 41,86)
- , Rogalice, po., km 47,656 (km 38,13)
- , Borucice, po., km 51,200 (km 34,58)
- granica wojewódzwa opolskiego / dolnośląskiego, km 53,240 (przed 1945 granica prowincji w km 51,79 pomiędzy Karłowicami a Popielowem)
- , Biskupice Oławskie, st., km 54,257 (km 31,49)
- , Minkowice Oławskie, po., km 59,023 (km 26,77)
- , Kopalina, po., km 62,800 (km 23,10)
- , Jelcz Laskowice, st., km 67,379 (km 18,42)
- , Jelcz Miłoszyce, st., km 70,261 (km 15,54)
- , Czernica Wrocławska, st., km 75,126 (km 10,68)
- , Zakrzów Kotowice, po., km 77,624 (km 8,17)
- , Siechnice, st., km 82,380 (km 3,42)
- , Wrocław Brochów WBA, podg., km 85,574 (km 0,00)

Na trasie, z uwagi na intensywny ruch zbudowano też kilka posterunków blokowych/odstępowych (kilometraż niemiecki od Brochowa):
- Bk Rodeland, km 23,10 (obecnie przystanek Kopalina)
- Bk Baruthe, km 34,58 (ob. przystanek Borucice)
- Bk Raschwitz, km 46,30 (ob. przystanek Tarnowiec Brzeski)
- Bk Heidchen, km 53,66 (przy leśnictwie Kabachy k. Karłowic - nie istnieje)
- Bk Waldchen O/S, km 70,64 (ob. przystanek Borki Opolskie)

  • /foto/5178/5178499m.jpg
    1908 - 1909
  • /foto/16/16469m.jpg
    1920 - 1940
  • /foto/21/21570m.jpg
    1980 - 1990
  • /foto/5375/5375645m.jpg
    1997
  • /foto/44/44554m.jpg
    2005
  • /foto/294/294104m.jpg
    2009
  • /foto/3662/3662355m.jpg
    2011
  • /foto/3304/3304653m.jpg
    2012
  • /foto/3347/3347712m.jpg
    2012
  • /foto/3347/3347717m.jpg
    2012
  • /foto/3347/3347719m.jpg
    2012
  • /foto/4666/4666226m.jpg
    2014
  • /foto/8961/8961482m.jpg
    2020
  • /foto/8961/8961560m.jpg
    2020

Zdzisław K.°

Poprzednie: Dom nr 16 (dawny dom zdrojowy - Kurhotel) Strona Główna Następne: Polmo-Elmot