Jednotorowa linia o długości 29 km, znaczenia miejscowego wybudowana przez państwo pruskie dla połączenia koleją przemysłowej Złotoryi i leżących po drodze dużych gospodarstw rolnych z linią magistralną - "marchijską" w Chojnowie i "berlinką" w Rokitkach. Linię otwarto w dwóch etapach: Złotoryja - Chojnów 15 września 1905 r. i Chojnów - Rokitki 1 grudnia 1906 r. Linię obsługiwała przed wojną parowozownia pomocnicza w Złotoryi (tendrzaki serii 91.3). Na trasie linii usytuowano 3 stacje (Zagrodno, ...
Jednotorowa linia o długości 29 km, znaczenia miejscowego wybudowana przez państwo pruskie dla połączenia koleją przemysłowej Złotoryi i leżących po drodze dużych gospodarstw rolnych z linią magistralną - "marchijską" w Chojnowie i "berlinką" w Rokitkach. Linię otwarto w dwóch etapach: Złotoryja - Chojnów 15 września 1905 r. i Chojnów - Rokitki 1 grudnia 1906 r. Linię obsługiwała przed wojną parowozownia pomocnicza w Złotoryi (tendrzaki serii 91.3). Na trasie linii usytuowano 3 stacje (Zagrodno, Brochocin, Budziwojów), 3 przystanki z ładowniami (Nowa Wieś Złotoryjska, Biała Złotoryjska, Zamienice) oraz 1 bocznicę - pod Chojnowem do papierni. Ostatni remont nawierzchni prowadzono w latach 1980-1982, z uzupełnieniami do 1988 r. Na odcinku Złotoryja - Chojnów ruch pasażerski zawieszono 2 lutego 1991 r., a towarowy prowadzono do 2001, lub 2002 roku. Na odcinku Chojnów - Rokitki ruch osobowy zamknięto 12 lub 15 grudnia 2002 r., a ruch towarowy przed listopadem 2005 r. Jeszcze w czasach funkcjonowania linii kolejowej po kolei „znikały” budynki na stacjach Nowa Wieś Złotoryjska, Brochocin oraz Budziwojów. Zachował się budynek stacyjny w Zagrodnie. Wiosną 2004 r. linia na odcinku południowym była nieprzejezdna przez zdjęcie wiaduktu nad drogą w Brochocinie, demontaż torów pod autostradą A4 i wyrwanie rozkładu w Budziwojowie. W kwietniu 2005 r. były wycięte tory na stacji w Zagrodnie od strony Brochocina. W trakcie modernizacji stacji kolejowej Chojnów najpierw udrożniono fragment linii by wywieźć złom, a następnie odcięto fizycznie linię 316 od magistrali E30. W 2006 r. linia 316 została usunięta z ewidencji PLK i przekazana do likwidacji. Od 10(13) sierpnia 2012 r. rozpoczęła się fizyczna likwidacja linii na odcinku Złotoryja - Chojnów. Ekipy rozbiórkowe rozpoczęły prace w pobliżu stacji Chojnów i z każdym mijającym dniem posuwały się szybko w kierunku południowym. Odcinek północny jest już także nieprzejezdny (ubytki w Białej). Chojnowianie podejmowali starania, aby przywrócić ruch do Rokitek (przesiadka do Żar). Departament Infrastruktury UMWD informował o tym, że "mimo monitów Marszałka Województwa i zainteresowaniem ze strony Samorządu wznowieniem kursowania pociągów na odcinku Chojnów - Rokitki, PKP PLK w najbliższym czasie nie planuje jego modernizacji" - argumentując "koniecznością przebudowy zwrotnic, bocznic i innych obiektów inżynieryjnych i wysokich nakładów finansowych (ok. 5 mln zł)".
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Zmiana decyzji nastąpiła w 2021 r. kiedy uchwałą Zarządu Województwa Dolnośląskiego z 16 listopada 2021 r. podjęto decyzję o dofinansowaniu projektu [RPDS.05.02.01-02-0001/21-00] pn.: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 316 na odcinku Chojnów-Rokitki". Zadanie o wartości 15 mln zł zrealizowało DSDiK od kwietnia 2021 r. i zakończyło przed terminem w październiku 2022 r. W ramach projektu zrewitalizowano linię kolejową nr 316 na odcinku Chojnów – Rokitki od km 21,832 do km 27,900. Rewitalizacji zostanie poddany odcinek o długości 6,068 km z odtworzeniem funkcji węzłowych dla Chojnowa (LK 282) i Rokitek (LK 275), z których dodatkowo ma być odbudowana linia do Chocianowa. Projekt przewidywał przeprowadzenie prac modernizacyjnych obejmujących wymianę elementów nawierzchni torowej oraz zabudowę urządzeń zabezpieczenia ruchu. Wykonano także prace peronowe - odtworzono przystanek Biała (Złotoryjska). Prace przeprowadziła firma DOLKOM. Cała zrewitalizowana infrastruktura przystosowana została do standardów obsługi podróżnych, w tym związanych z obsługą osób niepełnosprawnych. Zrewitalizowana linia kolejowa pozwoli na kursowanie pociągów z prędkością do 80 km/godz. Na linii będzie wyłącznie ruch pasażerski. W ramach projektu przewidziano działania promocyjne takie jak tablice informacyjno-pamiątkowe, materiały informacyjno-promocyjne oraz informacje na stronie internetowej DSDIK. Przewidywane rozpoczęcie ruchu - wraz z wprowadzeniem zimowego rozkładu jazdy od grudnia 2022 r. (moose - różne źródła) Kilometraż stacji (st.) i przystanków / ładowni (po./poł.) liczony od stacji Złotoryja (pokrywał się z niemieckim). Stacje węzłowe zaznaczono pogrubioną czcionką, obiekty nieczynne/nieistniejące - kursywą: - , Złotoryja, st., km 0,000 - , Nowa Wieś Złotoryjska, poł., km 4,064 - , Zagrodno, st., km 8,076 - , Brochocin, poł., km 12,918 - , Budziwojów, poł., km 15,319 - bocznica 416, bszl., km 19,870 (bocznica do papierni w Chojnowie) - , Chojnów, st., km 21,343 - , Biała Złotoryjska, po., km 24,153 - , Zamienice, poł., km 26,852 - , Rokitki, st., km 29,338 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
||
Linia kolejowa nr 316 Złotoryja - Rokitki na innych fotografiach | ||
|
||