![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Linia Jawor - Malczyce o długości 30,2 km, wybudowana i obsługiwana była przez spółkę Lenz & Co. z Berlina. Linię wybudowano dla usprawnienia transportu płodów rolnych z majątków wzdłuż jej przebiegu, a głównie dla potrzeb cukrowni w Snowidzy i w Jaworze - dowóz cukru do portu w Malczycach. Na trasie rozmieszczono 11 przystanków (dosyć gęsto, średnio co 2,5 km), 1 ładownię i 2 bocznice. Prawie wszystkie przystanki miały po 2-3 tory. Niektóre były tylko mijankami, a kilka miało place do załadunku ...
Linia Jawor - Malczyce o długości 30,2 km, wybudowana i obsługiwana była przez spółkę Lenz & Co. z Berlina. Linię wybudowano dla usprawnienia transportu płodów rolnych z majątków wzdłuż jej przebiegu, a głównie dla potrzeb cukrowni w Snowidzy i w Jaworze - dowóz cukru do portu w Malczycach. Na trasie rozmieszczono 11 przystanków (dosyć gęsto, średnio co 2,5 km), 1 ładownię i 2 bocznice. Prawie wszystkie przystanki miały po 2-3 tory. Niektóre były tylko mijankami, a kilka miało place do załadunku płodów rolnych i zwierząt. Spółkę akcyjną Kolejki Jawor Malczyce (Kleinbahn AGt Jauer - Maltsch) zawiązano 5.10.1901 z udziałem powiatu legnickiego, jaworskiego, miasta Jawor i pomniejszych akcjonariuszy, głównie zainteresowanych firm. Linię uruchomiono 1.10.1902 r. Główne warsztaty Kolejki znajdowały się w Jaworze. Początkowo Spółka Akcyjna Kolejka Jawor-Malczyce przynosiła wysokie zyski akcjonariuszom. W pierwszych latach funkcjonowania transport zapewniały 3 małe parowozy-tendrzaki serii T3 (prod. Vulkan 1901 r, nazwy własne: Helene (+1937), Elise i Helga), 4 czteroosiowe (! rzadkość o ile nie pomyłka w źródłach) wagony osobowe, jeden wagon bagażowo pocztowy i 30 wagonów towarowych. Na kolejce pracowały 23 osoby. Początkowo prowadzono 4 pary pociągów osobowych dziennie, w 1939 roku 3 pary, a w 1944 roku już tylko 2 pary. Średniodziennie pociągi przewoziły 333 osoby i 333 tony towarów. W 1935 roku zmniejszono kapitał kolejki z 2,1 mln RM do 1,5 mln RM. Na kolejce był ewidentny przerost zatrudnienia. W tym roku pracowały na niej 42 osoby, przewozy spadły do 81 osób dziennie, a towarów do 256 ton. Spadek przewozów wynikał z rozwoju motoryzacji. W czasie wojny przewozy wzrosły ponownie z uwagi na racjonowanie paliwa. Podczas kampanii cukrowniczych pojawiały się dodatkowe pociągi pomiędzy Snowidzą, a Malczycami. W 1938 r. i w 1941 r. na kolejkę trafiły dwa znormalizowane parowozy ELNA 1C i ELNA 2. Ciekawa historia z końca wojny dotyczy ucieczki dwóch maszynistów wraz z dwoma kolejarzami z kolejki Lubin-Chocianów parowozem ELNA nr 142 i jednym wagonem towarowym przed Armią Czerwoną. Parowóz dotarł do Bornhoeved koło Bad Segeberg w Holsztynie i operował do 1959 r. na kolejce Kiel - Bad Segeberg, potem na innych kolejkach na północy Niemiec do 1970 roku. Maszyna zachowała się do dziś w muzeum w Bochum-Dahlhausen. Po wojnie, pod koniec lat 40. linią kursowała tylko 1 para w relacji Roztoka-Jawor-Malczyce. PKP ustanowiła nowy przystanek Wądroże Małe. Pod koniec lat 50. zniesiono przystanki Grzegorzów i Brennik. W latach 60. zwiększyła się liczba par do 2 w relacji Legnica - Malczyce - Jawor i tak pozostało do zamknięcia ruchu osobowego, co nastąpiło 22.06.1976 r. W następnych latach wycinano tory boczne na przystankach, a opuszczone fachwerkowe budynki na przystankach popadały w ruinę. Na początku 1984 roku zamknięto linię dla pociągów towarowych, jednak jeszcze w 1988 roku na przystanku w Mierczycach widziane były porzucone wagony towarowe. W październiku 2002 r. linię 315 skreślono z ewidencji PKP. Linia była już nieprzejezdna, w niektórych miejscach (Lasowice) przejazdy zostały zaasfaltowane. W 2013 r. PKP Nieruchomości podjęły decyzję o fizycznej likwidacji linii. Na przełomie lutego i marca 2014 r. rozpoczęła się rozbiórka torów prowadzona od Malczyc w stronę Jawora. Z dawnej linii pozostawiono tylko krótki odcinek (ok. 300 m) od stacji w Jaworze do skupu złomu/ładowni kruszywa (ul. Wrocławska) (Ragnar i moose - różne źródła)
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Kilometraż stacji (st.)i i dawnych przystanków / ładowni (po./poł.) na linii 315 liczony od stacji Malczyce (w nawiasie kilometraż niemiecki, obowiązujący do 1947 r. liczony od Jawora): - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - bocznica 411 i 412, km 29,300 (km 1,06) - ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
||
|
||
![]() ![]() |
![]() ![]() |
||
Linia kolejowa nr 315 Malczyce - Jawor na innych fotografiach | ||
![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
||
|
||
![]() ![]() |