Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Wiadukt drogowy (Miłkowice - Gniewomirowice)
2
0,000
Stacja kolejowa Miłkowice
32
8,991
Stacja kolejowa Chojnów
8
15,503
Przystanek kolejowy Osetnica
5
20,544
Stacja kolejowa Okmiany
11
27,730
Przystanek kolejowy Tomaszów Bolesławiecki (d. stacja)
17
36,048
Stacja kolejowa Bolesławiec
35
37,230
Most kolejowy (rz. Bóbr / Bolesławiec)
158
47,570
Most kolejowy (rz. Kwisa / Zebrzydowa)
4
49,073
Stacja kolejowa Zebrzydowa
36
55,780
Przystanek kolejowy Zagajnik
4
61,501
Stacja kolejowa Węgliniec
83
64,489
Przystanek kolejowy Stary Węgliniec
10
70,200
Przystanek kolejowy Jagodzin
6
75,313 km
Stacja kolejowa Ruszów
32
79,362
Przystanek kolejowy Okrąglica
4
86,598
Przystanek kolejowy Iłowa Żagańska (d. stacja)
20
91,448
Przystanek kolejowy Konin Żagański
1
93,952
Stacja kolejowa Jankowa Żagańska
16
97,032
Przystanek kolejowy / ładownia Żary Kunice (d. stacja)
7
102,407 km
Stacja kolejowa Żary
25
103,66 km
Wiadukt drogowy (Żary - ul. Moniuszki / LK 14, LK 282)
1
103,84 km
Wiadukt kolejowy (Żary - LK 370 / LK 14, LK 282)
3
107,687 km
Przystanek kolejowy Sieniawa Żarska (d. stacja)
17
116,170
Stacja kolejowa Lipsk Żarski (dawna)
6
123,370
Ładownia Jasień (d. stacja)
12
 
 
 
 
  ID: 3544157

Linia kolejowa nr 282 Miłkowice - Żary (-Jasień)
Kolej Dolnośląsko-Marchijska

Niederschlesisch-Märkischen Eisenbahn (NME)



Budowa
1845-1846
Likwidacja
cz. 1992-2000
 
Linia kolejowa nr 282 Miłkowice - Węgliniec - Żary - Jasień powiela historyczną trasę żelazną tzw. "berlinkę" z Wrocławia do stolicy Prus, wybudowaną w latach 1845-1846 przez nacjonalizowaną spółkę kolejową Kolei Dolnośląsko - Marchijskiej (NME - Niederschlesisch-Märkischen Eisenbahn). Linia ta jest historycznym przedłużeniem linii z Wrocławia przez Legnicę w kierunku Marchii (obecnie linia nr 275, która od Miłkowic prowadzi na Rokitki, Modłę do Żagania i dalej do Jasienia gdzie ponownie się spotykają ...
Linia kolejowa nr 282 Miłkowice - Węgliniec - Żary - Jasień powiela historyczną trasę żelazną tzw. "berlinkę" z Wrocławia do stolicy Prus, wybudowaną w latach 1845-1846 przez nacjonalizowaną spółkę kolejową Kolei Dolnośląsko - Marchijskiej (NME - Niederschlesisch-Märkischen Eisenbahn). Linia ta jest historycznym przedłużeniem linii z Wrocławia przez Legnicę w kierunku Marchii (obecnie linia nr 275, która od Miłkowic prowadzi na Rokitki, Modłę do Żagania i dalej do Jasienia gdzie ponownie się spotykają - skrót "berlinki" z 1875 r.). Obecnie "magistralnym" można nazwać 62 km odcinek od Miłkowic do Węglińca (linia dwutorowa, zelektryfikowana 21.12.1985 r., stanowiąca fragment paneuropejskiego korytarza kolejowego E-30, modernizowana w latach 2007-2009). Jako "pierwszorzędny" uznaje się odcinek z Węglińca do Żar, przed wojną dwutorowy - magistralny, obecnie na odcinku Węgliniec - Jasień jednotorowy. Na odcinku z Żar do Jasienia zamknięto ruch pociągów w 1992 roku i szybko rozebrano tor pomiędzy Żarami, a Sieniawą Żarską. W 2000 r. rozebrano fizycznie odcinek pomiędzy Sieniawą Żarską, a Jasieniem. Na odcinku z Żar do Węglińca zamknięto ruch osobowy w październiku 2002 r. i ponownie go reaktywowano w grudniu 2006 r. Na linii w Bolesławcu znajduje się najstarszy i najdłuższy kamienny most kolejowy w Polsce (moose - różne źródła)

Kilometraż stacji (st.), przystanków (po.), Ładowni (poł.) i bocznic szlakowych (bszl.) na linii nr 282 przedstawia się następująco (w nawiasie przedwojenny kilometraż od Berlina):
- , Miłkowice, st., km 0,000 (km 285,71)
- , Chojnów, st., km 8,991 (km 276,72)
- , Osetnica, po., km 15,503 (km 270,19)
- , Okmiany, st., km 20,544 (km 265,17)
- , Tomaszów Bolesławiecki, po., km 27,730 (km 258,02)
- , Bolesławiec, st., km 36,048 (km 249,68)
- , Zebrzydowa, st., km 49,073 (km 236,66)
- , Zagajnik, po., km 55,780 (km 229,96)
- , Węgliniec, st., km 61,501 (km 224,22)
- , Stary Węgliniec, po., km 64,489 (km 221,27)
- , Jagodzin Tartak, bszl., km 70,170
- , Ruszów Nadleśnictwo, bszl., km 70,171
- , Jagodzin, po., km 70,200 (km 215,60)
- , Ruszów, st., km 75,313 (km 210,45)
- , Okrąglica, po., km 79,362 (km -)
- , Iłowa Żagańska, st., km 86,598 (km 199,18)
- , Iłowa Vitrosil, bszl., km 87,183
- , Konin Żagański, po., km 91,448 (km 194,33)
- , Jankowa Żagańska, st., km 93,952 (km 191,83)
----- granica prowincji śląskiej (km 189,57)
- , Żary Kunice Sekurit, bszl., km 97,268
- , Żary Kunice, poł., km 97,032 (km 188,12)
- , Żary, st., km 102,407 (km 183,39)
- , Sieniawa Żarska, po., km 107,687 (km 178,12)
- , Lipsk Żarski, dst., km 116,170 (km 169,62)
- , Jasień, ład., 123,370 (km 162,43)

Z uwagi na dosyć rzadkie rozmieszczenie stacji na trasie (co do zasady odstęp o milę pruską) w miarę zagęszczania ruchu na dwutorowej trasie powstały posterunki odstępowe (Blockstelle - Bk) z krzyżowaniem torów. Większość z nich straciła rację bytu po 1945 r. - kolejność od Miłkowic, kilometraż posterunków liczony od Berlina, wg stanu na rok 1940:
- Bk Doberschau, km 280,88 (Dobroszów)
- Bk Schönfeld, km 254,34 (Kraśnik Grn.)
- Bk Dobrau, km 245,63 (Dobra)
- Bk Herschelswaldau, km 241,12 (Brzeźnik Biała Góra)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1931
    komentarze: 0
    Fabryka wyrobów ceramicznych "SW" w Zebrzydowej z lotu ptaka - ...
  • Data: 1939-1940
    komentarze: 0
    Zebrzydowa - zakłady ceramiki budowlanej (Siegersdorfer Werke, ...
  • Data: 1942
    komentarze: 0
    Zakłady ceramiki budowlanej (Siegersdorfer Werke).

Linia kolejowa nr 282 Miłkowice - Żary (-Jasień)
Kolej Dolnośląsko-Marchijska
na innych fotografiach
  • 2013
  • 2013